Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2709 ggr
[00livia]
0

AKUT! SE HIT!

HEj alla hundägare! Detta är kopierat ifrån djurrättsalliansen!

*** AKUT MEDDELANDE 27/2 ***

Dödstransportlarm - din hjälp behövs akut!

Tips har kommit in att en ny transport är planerad ikväll eller inatt från AstraZenecas kennel i Örkelljunga. Aktivister finns på plats och fler är på väg men vi behöver bli fler och därför ber vi alla som kan att göra oss sällskap. Nu har vi en chans att stoppa transporten och rädda hundarna!

19:35 --> Vi ber nu alla som kan att åka till Sturup och flygplatsen! 

OBS! Det här är ingen repris från igår - det här är en ny akut situation och vi behöver din hjälp!

KOM NU! LÅT ASTRAHUNDARNA LEVA!

GILLA Djurrättsalliansen på Facebook för att läsa mer och hålla dig uppdaterad om Astrahundarnas öde:www.facebook.com/Djurrattsalliansen

GÖR NÅGOT OM DU BOR I NÄRHETEN! Hundarna har en chans att överleva! Även om du inte har hund eller saknar intresse för hund så kan du hjälpa til!!

[00livia]
0

UPPDATERING: Polisen försöker stoppa bilar med aktivister som åker från uppfödningen. Alla: ÅK TILL STURUP!

[MiniPim]
4

Fyfan.

BeccaTilda
1

Fattar inte??

Clariiz
0

Vad är det för typ av djurförsök hundarna används till?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Smullis
2

Så jävla vidrigt! Ligger det i malmö eller vart var det?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[rocklover]
0

Malmö..

fast det var för ngr dagar sedan (ännu en tranport skedde igår -.- )

Smullis
0

#6 😢 Vad är det med svenska poliserna?? Så elaka

Clariiz
2

Kan någon förklara? Har bara förstått att de används till djurförsök? Och är det för typ smink, rengöringsmedel eller annat onödigt förstår jag absolut denna uppståndelse. 
Men handlar det om botemedel mot typ cancer, AIDS, olika virus eller bättre antibiotika känns det ju väldigt dumt att försöka stoppa detta. Trots att man älskar hundar. 

Blir ju aldrig sånt här liv när det gäller möss, kaniner eller schimpanser.. 😮

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Smullis
4

#8 Skickas det schimpanser från sverige?? o.O

[00livia]
5

Jag tycker personligen det är lika illa vilket djur det än är…

Smullis
3

#10 Håller med dig fullständigt.

Clariiz
0

#9; Nej, inga tester på primater i Sverige. Men förstår inte vad landsgränser har med djurförsöken i sig att göra. Förutom att vi har olika lagar såklart..
Men förstår ändå inte hela grejen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

#10; Exakt. Beroende på vad det är för tester. Vill verkligen veta vad det är för tester som görs på hundarna. 
Har dock aldrig hört någon säga "rädda råttorna"..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[00livia]
0

#13 Jo, det är också hemskt, att vissa  djur tydligen har mer värde än andra. Som hästkött saken, då blev det liv i luckan! Men vaddå? Kor kan dö för en laganse med när det blir hästar, NO WAY!  

Exakt vad det r för tester vet jag inte :/.

Smullis
4

Fattar inte heller.. -.-

Men åh vad det gör ont i hjärtat. Lider så med hundarna 😢

Clariiz
2

#14; Vet man inte vad det är för tester känns det ju dumt att stoppa.. :/ Med dagens utvecklade bakterier och virus som är immuna mot i princip allt (listan blir längre hela tiden). Behövs ju dessa tester både för djurens och människans skull. Annars kommer vi dö av enkla saker som lunginflammation. 
Sen vill jag heller inte göra stoppa en transport som kanske leder till ett botemedel mot virus.. eller AIDS. Eller KOL eller vilken sjukdom som helt som är obotlig idag..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Mi-rand-a]
2

Tycker de är lika hemskt att göra djurförsök på alla djur oavsett om de vill hitta botemedel till cancer eller liknande, de är inte djuren som vill ha de botemedlet utan människorna så testa på frivilliga/ dödsfångar istället för att utsätta oskyldiga djur.

Smullis
2

#17 Absolut håller med!!

Clariiz
1

#17; Det är till djur också. Vill du ställa upp och bli testad på? Det finns inte tillräckligt många frivilliga.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

mikkan01
2

Det är djurförsök för läkemedel, astra zenacca tar fram läkemedel för bl.a depressioner, för folk som är bipolära osv.
Det finns ju alternativa metoder att testa på så jag personligen tycker att det är sjukt fel att låta djur testas för vårt intresse. Tycker själv att det görs många onödiga tester också, finns att läsa om lite varstans på internet. Vi är smartare än så idag…🤫

~mikkan

Smullis
3

Men eftersom medicinen osv. kommer bli till både djur och människor vore det ju inte mer än rättvist om vi testade på människor också. Egentligen?

[Mi-rand-a]
2

#19 men fortfarande så har djuren inte sagt att dom går med på att bli torterade, Nej men de finns dom som säkert hade velat och om de inte räcker med frivilligt folk så finns de tillräckligt med dödsdömda fångar, dom har ändå inte så mycket till liv i ett fängelse och får skylla sig själva att dom sitter där och då är de lika bra att dom gör någon nytta.

oh-la
3

man kan inte göra försök på vad och vem som helst. försöksdjuret/människan måste vara helt frisk och till och med ibland ha en speciell gnetik för att det ska vara till någon nytta. det är därför man har försöksdjur. man får heller inte vara fö gammal eller ha andra fel, typ övervikt, varit rökare, ta andra mediciner, ha genestika sjukdomar mm. alla försöksindivider måste också vara ungefär lika. det är alltså inte bara att ta människor som sitter i fängelse och experimentera på. funka inte riktigt på det viset.

mikkan01
0

Tycker inte att man ska testa på människor heller, dom är ju trots allt människor, levande varelser. 

Ett exempel vad som kan hända människor som anmäler sig som försökskaniner: 

http://www.expressen.se/nyheter/hans-fingrar-och-tar-ruttnar-bort/

Och att dom låter sånt hända djuren utan att det uppmärksammas något speciellt mycket är helt sjukt, vissa lider ju till döds…..

~mikkan

Clariiz
0

#23; Exakt. 
Försöksdjur föds upp för ett enda syfte och under väldigt kontrollerade miljöer.

Man kan inte bara ta en människa på det sättet. Människor har i samhället mer värde och kan bestämma över sitt liv, även om friheten tas i från dem. 

Och jag lovar er att om någon av er i framtiden får ett sjukt barn vars bot endast kan tas fram genom forskning. Då kommer ni vara väldigt glada för alla djurtester som görs för att rädda ert barn. Och så är det överallt. 
För att ett sjukt litet barn, eller en sjuk liten valp ska överleva kommer tyvärr flera djur sätta sitt liv till. Tragiskt men sant.
De alternativa metoderna funkar, men till en gräns. Det finns inget som kan ersätta en levande kropp.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[00livia]
1

Men till kosmetika och sånt är det sjukt onödigt. Inte djuren som inte känner sig tillräckligt fina.

Clariiz
2

#26; Där håller jag helt med dig och det tror jag i princip alla gör. 
Men iom den här länken antar jag att Astra-hundarna används till just läkemedel och sjukdomar ----> http://www.astrazeneca.se/home/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Mi-rand-a]
1

#24 djur är till mångas förvånad levande varelser också, som faktisk kan få ont mm. och eftersom de är människan som kommit på att man ska hålla på att försöka bota en massa sjukdomar så kan dom lika gärna stå där och bli plågade istället för att ta en massa oskyldiga och omedvetna.

Clariiz
1

#28; Antar att du tagit alvedon? Kanske ätit penicillin? Känner någon som blivit opererad.. Allt detta är forskning. Utan djurförsök skulle vi fortfarande dö av påssjuka, lunginflammation. Vi skulle inte kunna vaccinera oss eller våra djur mot rödahund, stelkramp, kennelhosta osv osv osv. 

Människan skulle vara otroligt sårbar, vi skulle kunna dö av ett infekterat sår. 
Min hund hade vart död om den inte fått antibiotika. 
Min morfar hade cancer, han klarade sig. 

Forskning behövs, djurtester behövs. Till sjukdomar, botemedel, vaccin. Tror vi alla är överens om att vi klarar oss bra med de vanliga typ alvedon osv som finns och samma med schampo, smink, rengöring allt sånt. Men blir jag, min släkting, min vän eller mina frmatida barn allvarligt sjuka. Då vill jag att det finns något som botar, förbättrar, skjuter upp eller förebygger.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[00livia]
1

En sak som vi kan glädja oss åt är att om forskningen och människan fortsätter utvecklas i samma takt som nu så kommer vi ha slutat med djurförsök 2034. Då räknar dom med att vi har hittat på något som kan ersätta djuren.

oh-la
2

#24, då är ju frågan, ska vi ha läkevård alls? för alla mediciner måste testas. allt från minsta lilla värktablett till cytostatika, bromsmediciner mot HIV, alla vacciner ja allt. är vi villiga att lägga ner hela sjukvården, både för oss och våra djur?

det finns ingenting hom helt och hållet kan ersätta djurförsök för tillfället. de första försöken kan göras på celler istället för på djur. men när man får önskad effekt där måste man testa på en organism, eftersom en organism är så sjukt mycket mer avancerad än en cell. man kan då gå vidare till jästsvampar, men alla måste förstå att det är ganska stor skillnad på en jästsvamp och en mus, eller människa för den delen. tillslut måste man testa på däggdjur, som är mer avancerade, för att se hur hela kroppen reagerar. även om celler från hjärtat reagerar bra på en medicin kanske njurarna tar en massa stryk.

sedan är inte djurförsök som frankenstein. för att få använda djur måste man i sverige gå genom etiska råd och få sin forskning godkänd. lidandet för djuret får inte vara större än syftet enligt svensk lag.

jag är inte för onödiga djurfösök, men så länge som det behövs ser jag det som ett nödvändigt ont. vill vi ha sjukvård och kunna bota svåra sjukdomar, så då är det så här det är tills bättre alternativ finns.

Smullis
3

Skulle ni resonerat likadant om det var ni som tvingades utsättas för tortyr osv? Bara nyfiken:)

mikkan01
0

#31 Absolut ska vi ha det, så långt har vi kommit i utvecklingen, ser inte att jag skrivit att alla metoder bör uteslutas. Men som du skriver så finns det alternativa metoder att börja med, ex. testa på celler. Läste någonting om att det mesta går att testa via datorer för att se hur organen reagerar på läkemedel. 
Tror inte ens att någon vill testa på djuren utan att det görs bara för att det känns mest humant just nu. Trots det måste man ju vara medveten om riskerna och inte bara testa vad som och hoppas på det bästa. Tycker att det är jättebra att man försöker få fram läkemedel som kan bota både det ena och det andra men ex. halsbränna hade jag kunnat leva med, huvudvärk likaså. 

Men jag ser gärna att dom försöker gå framåt i hur testerna ska utövas, inte bara få fram massa läkemedel. 🙂

~mikkan

oh-la
0

#32, det där resonemanget kan du ju vrida och vända på i all evinnerlighet. skulle du avstå från all sjukvård för dig, dina djur, din familj, för att stoppa djurförsök?

nej, jag skulle absolut inte sätta mig i en försöksbur, men jag skulle å andra sidan inte vilja skicka mig själv till slakt heller, trots att jag äter kött :)

oh-la
1

#33, det pågår massa forskning för att byta ut försöksdjuren, både med specialodlade celler från mänskliga stamceller, datorer, odlade organ och så vidare. precis som att forskning på en jästsvamp inte är så effektiv om man vill ta reda på hur en människa reagerar eftersom det är ganska stor skillnad på en människa och en jästsvamp, så är människor och möss inte heler speciellt lika. det gör att man försöke få fram mer effektiva försöksmetoder än försöksdjur.

Smullis
0

#34 Jaså kan jag? :o

Jag vågar inte svara på det faktiskt, är helt 50/50 till det. Men jag vet att om jag vore ett försöksdjur så skulle jag hellre vilja gå fri och låta andra dör av lunginflammation.

Clariiz
2

#32; Dåligt argument. Tortyr är inte rätt mot någon och det kommer inget gott ur det.

Djurförsök är inte så hemska som de låter iaf inte i Sverige. En veterinär kollar dem dagligen och lidande djur tas bort direkt
Dessutom har ju tester på celler, stamceller, fejkade djur och jästsvampar redan gjorts, så de sakerna som är direkt skadliga kommer ju aldrig föras in i djuret.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

mikkan01
0

#37 Det var lite det jag reagerade på också, att dom slutar testa i Sverige där det faktiskt är väldigt strikt och skickar dem till England där anläggningen fått mycket skit för att dom inte är så noggranna med djuren. 😮

~mikkan

Smullis
1

#37 Men det är ju just vad det är. Finns ingen anledning till att 'förneka' det.

Nu pratar jag djurförsök i helhet och inte bara i Sverige

Edit: Och förresten, vadå argument?

[Mi-rand-a]
1

#29 Det är fortfarande människan som kom på de från första början just därför borde de stå där och ta tester på sig själva och inte på djuren.

Geru
1

Suck… Jag antar att alla är vegeterianer i tråden i så fall:D?

Alla som pratar emot djurförsök, men äter kött, begår dubbelmoral^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Clariiz
0

#40; Lika lite som du vill spruta in ett okänt ämne i kroppen vill inte heller en forskare göra det. De ägnar hela sitt liv åt att finns hjälp både åt människor och djur. Vill du rädda ett djur, ställ upp du då? Genomgå testerna och se om du är lämplig att göra tester på. Dock kommer det testet du får göra redan ha blivit gjort på djur, men ändå.

#39; Vi diskuterar ju.. Då använder man argument. 
Tortyr är en sak, en väldigt hemsk sådan. Forskning är en helt annat. Men starka mål som faktiskt förändrar världen till det bättre. 

England var det första landet som införde djurskyddslagar. Sverige kom mycket senare. Jag ska till England och jobba på ett Animal Rescue Center nu i mars så kan ställa så mycket frågor som möjligt om detta samt se om vi kan besöka ett förskningcenter, lär dock vara svårt. 

Ni som är emot alla tester. Avstår ni från smärtlindrande, antibiotika, vaccin? Skulle ni avstå behandling om ni fick cancer, HIV, KOL eller diabetes? 
Om ni i framtiden får ett mycket svårt barn, skulle ni neka den vård eller skulle ni slåss för dennes liv?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

oh-la
0

det finns en väsentlig skillnad mellan tortyr och djurförsök, och det är Syftet. syftet med djurförsök är att kunna bota svåra sjukdomar och förbättra livskvalitén för oss alla. när mamma fick cancer offrar jag gladeligen alla djur som gått åt för att forska fram metoderna som gjorde att hon klarade sig. 

avstår ni som är emot mediciner, och då menar jag självklart allt från värktabletter till p-medel? eller skriker ni högt och får sedan och petar i er ipren när ni har ont?

Smullis
0

#41 Jag är veg.! :D Fast å andra sidan är jag inte 'emot' djurförsök såsätt, men jag gillar det absolut inte. Har hört av många att det finns alternativ så varför inte använda sig av andra metoder?

Geru
0

#44 Tror faktiskt många försöker använda sig av bättre metoder, men som med all förändring tar det tid ofta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Quenzi
0

Jag har inget emot att medicin kan testas, så länge djuren skulle slippa att lida om dom blir sjuka. Dessutom har ju djuren varit i labben hela deras liv så dom vet ju inte annat. Fast det att djur testas bara för människors utséendes skull tycker jag bara är vidrigt, därför använder jag aldrig smink eller olika hudkrämer osv.

PJUM

Smullis
0

Ja djuren har rätt till värdiga liv. Får t.ex försökshundarna bra mat, stimulans, kärlek och motion? Slipper dom lida, ha ont och må dåligt? Isåfall har jag inte så mycket emot djurförsök.

[Mi-rand-a]
0

#40 Så därför måste djuren lida bara för att människorna inte vill? tror du djuren vill då?? Det tvivlar jag starkt på, Visst de är bra med vissa läkemedel men jag hade kunnat avstå från de om de hade räddat djuren. Sen fortfarande så kan forskarna testa de på sig själva istället för att ta de oskyldiga. 

#41 Nej jag är inte vegetarian, halvt som halvt kanske, tycker inte om kött så mycket men kan äta de MEN det är inte dubbelmoral bara för att jag är emot djurförsök, är emot massproduktion av kött, päls och allt som djuren får lida för också men om man har egna kor, höns och griskar mm. och dödar dom själv och käkar ser jag som helt okej då rovdjur också äter kött men att döda 100 000 tals kossor mm. är sjukt onödigt. Sen kan jag påpeka att om jag äter kött så är det älg då de slipper lida så dubbelmoralen som du påstår att jag bla. har finns tyvärr inte på min sida.

Geru
0

#48 Varför är det ena sjukt onödigt? Om 100 000 människor dödar var sin ko, kommer fortfarande 100 000 kor att dö. Det blir as skumt att tro att det skulle vara bättre än det andra.

Jodå. Dubbelmoralen finns där, tyvärr. Du försöker skydda ditt eget samvete genom att trycka bort det, sure. Men det spelar tyvärr ingen roll för mig. Du brukar dubbelmoral, och så får det helt enkelt vara.

-Stephen Hawking

[Mi-rand-a]
0

#49 Oj här måste man vara petig. Det är sjukt onödigt att döda 100 000 kor samtidigt, 100 000 kor kommer dö men om man får sköta det själv gör man de på lindrigare sätt och man gör de inte på en dag utan tar ca en ko per vecka/månad beroende på hur mycket man äter.

Jasså vart då??

Zorro_Tiger
0

Fy fasen.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Geru
0

#50 Alltså, är du konstig eller? Man slaktar ju efter behov. Det går åt. Det säljs. Det kommer ändå vara exakt samma mängd med djur som dör. Enda skillnaden blir att man inte kommer använda allting från djuret, eftersom man inte gör så i "Privat" bruk.

Allt det du säger. Det är ju helt verklighetshetslöst.

-Stephen Hawking

Smullis
2

"Så därför måste djuren lida bara för att människorna inte vill? tror du djuren vill då?? Det tvivlar jag starkt på, Visst de är bra med vissa läkemedel men jag hade kunnat avstå från de om de hade räddat djuren. Sen fortfarande så kan forskarna testa de på sig själva istället för att ta de oskyldiga." Håller med dig helt och hållet!

[Mi-rand-a]
0

#50 vem har sagt att man måste sälja? om man har ett jobb så lever man på dom pengarna.  JA de kommer vara exakt samma mängd men man drar ut på de sjukt mycket, en familj äter inte 10 kor eller vad de är för större djur på en vecka. Visst gör man de, vet många som använder skinnet från djur de slaktat. Sen om man inte klarar av att äta bindväv, tunga, hjärta, öga, tarmar och allt man nu kan äta så får dom väll slänga de men samtidigt så finns de många som tycker de är gott, sen var inte de själva poängen i de hela men de lär väll du inte ha listat ut än och inget jag känner att jag orkar förklara då du bara söker bråk.

Nej de är det inte, bara för att du lever i en värld som inte går att ändra betyder de inte att jag och säkert många andra gör de. 

SLUT diskuterat om den här saken från mitt håll då jag känner att jag har bättre saker att göra än att försöka förklara något som ändå inte går in i skallen på vissa.

bellabu
2

aktivister som släpper ut minkar och så är så dumma så dom fattar inte att dom stackars varelserna inte klarar sig länge ute i det fria. fryser dom inte ihjäl så svälter dom ihjäl och har dom "tur" tar ett djur dom så slipper dom plågas till döds.

det är sjukt fel med pälsar när det finns fejk päls men att dom inte fattar att det inte hjälper att släppa lös dom och att dom bara får det värre ute i det "fria".. detta har väl inte riktigt med tråden att göra men just med aktivister och djurens rätt.

Geru
0

#54 Du förstår ju uppenbarligen inte. Om tio kor dör kommer deras kött säljas till andra. Det är samma konsumtion av djur oavsett hur många du sprider ut dödandet på.

Du äter för fan inte tarmar. Du gör annat med det. Samma med ben.

Det slängs inte i dagens industrier. Där emot slängs det om du själv gör det som privat person. Alltså är det mer slöseri att slakta och sådant själv. Så du stöttar alltså mer slöseri, mer okunskap, och mer lidande för djuren. Människor kommer inte följa reglerna, och det är inte en chans att man kommer kunna hantera alla hundratusentals med personer som slaktar djur i ditt koncept.

Min värld går mycket väl att ändra. Men att göra det på ditt sätt skulle förstöra hela skiten ännu mer. Så tänk efter innan du skriver.

Du har ingen kunskap, ingen erfarenhet, inga förslag, inga nummer, ingen fakta. Så, nej. Du vet inte mer. Du vet mindre. Och du lever i en bubbla. Du är välkommen ut sen.

#55 Ja, och minkar förstör ekosystemet i sverige.

-Stephen Hawking