Hjälpa folk som inte säger tack.
Är jag den enda som blir extremt irriterad när folk man hjälper inte säger tack? Man lägger ner tid på dom och verkligen försöker hjälpa så kan dom inte ens säga tack.
Jag säger fan tack när någon räcker över ett smörpaket till mig.
får fan mensryck
Jag är också en sån som alltid säger tack när någon hjälper mig eller är snäll. Kan störa mig löjligt mycket på folk som aldrig tackar! Särskilt om det är någon främling, eller någon man inte känner så jättebra. Nära kompisar spelar det mindre roll med.😛
Det kanske är folk som inte säger tack i övriga fall, t.ex. med familjen, och tar ut det till allmänheten i tron om att det inte skadar så mycket om de ändå inte säger tack till familjen.
Men jag håller med dig att det inte är så jäkla svårt att bara säga tack.. Du kan dra en kommentar som "Här är man generös med tacksamhet" när de vänder ryggen till 😎
Ibland säger jag bara "varsågod!" när de inte säger något. Man brukar höra ett mumligt "tack.." efteråt 😇
Sen förstår jag om folk kanske inte vill prata med någon de inte känner, men ett leende dödar ju ingen.😃 Eftersom jag själv är väldigt social har jag liiite svårt för att tänka mig in i deras situation och kan knappt föreställa mig hur det kan vara jobbigt att säga hej, tack eller le mot folk😕
Självklart är det en helt annan sak gällande familj och vänner! Men jag brukar ändå alltid säga tack. Vet inte riktigt varför…Men mamma har väl helt enkelt uppfostrat mig så ;)
Håller med er. Jag är en sån som alltid säger tack, för typ minsta lilla. Men det handlar nog om att jag är uppfostrad så, så det blir naturligt så att jag säger tack osv. :)
Men jag gör som #4 ibland om det är någon som inte säger tack. ^^
#6 Precis! Jag behöver inte ens tänka, tacket bara kommer sådär.
Fast jag blir nästan mest irriterad på folk som på internet inte ens kan skriva ett snabbt tack. Satt precis och skrev ett relativt långt inlägg på iPhone iFokus och läste igenom det flera gånger och kollade till och med på mina egna mobil att jag skrivit rätt och sådant…Men neeej självklart kan inte människan tacka.
MENSRYCK.
#7 Irriterande! Skriv: "Varsågod!"
Hahahhaaha "mensryck" xD
#8 Haha ska fan göra det ;)
slå dem!
I will I will.
jag säger tack när folk håller upp dörren när folk hjälper mig
men jag säger tack till folk jag inte känner lite sämre med dom jag känner. Jag tycker det är ganska viktigt att säga tack och varse god och nej tack och ja tack för om några år kanske ingen av alla ungdomar säger tack…
#12 Skulle inte förvåna mig ._.
#12 eller så har åsnor lärt sig att säga tack i framtiden :)
Jag delar din irritation TS!
Det är ofta man hjälper folk med saker och ting och så kan de inte säga tack!
Jag minns när jag var liten och man glömde säga tack och mamma alltid blev sur. Man fick det inprintat att man säger tack, även ifall det bara är en liten sak, så som att någon håller dörren uppe eller liknande. Man säger alltid tack!
Folk behöver få lite lektioner i hyffs! 😐
http://isabellarun.weebly.com/
#15 Mamma sa alltid till mig "vad säger man?" Och jag kollade på henne och sa tack. Det är väl så allt kom in i hjärnan på mig…
Jag måste för övrigt uppfostra mina kompisar att säga tack…Hemskt att JAG måste göra det.
hahahahaha #14 😂😂😂😂😂
Jag tackar också alltid, även för småsaker! Förutom kanske om sambon öppnar dörren för mig, det händer ju varje dag i princip, så det känns lite överdrivet. 😛
Jag säger tack oftast, men inte till exempel "tack för maten" efter maten och sånt.
Men håller någon upp en dörr säger jag tack, lika om någon ger mig något eller hjälper mig.
Det är så irriterade!
När jag var på min lillebrors luciatåg så stod jag där och höll upp dörren för typ 60 far/mor-föräldrar. Inte en kotte sa tack, då kände man efteråt att man lika gärna kunde släppt dörren i fejset på dom… Fast är inte riktigt uppfostrad på det sättet, men ändå 😛
#19 Hur kan man INTE säga tack för maten? Det gjorde inte mitt ex heller när vi träffades (jo till min mamma, men inte sin). Nu har han lärt sig!
Jag tycker det är jätteviktigt att visa uppskattning och vara tacksam. Särskilt mot sina nära och kära :o
#21 Håller med. Annars kanske de tror att man inte uppskattar dem och vad de gör , och tänk känslan själv om man lagar mat varje dag och ingen tackar för maten. Hm. Jag skulle inte tycka att det var så kul i alla fall.. :)
#21 #22
Jag gör det bara inte, har inte blivit uppfostrad till det och har aldrig behövt säga det och ingen har någonsin klagat på att jag inte säger det. På restauranger säger jag tack när jag får maten dock.
jag säger tack till maten till mattanterna också..
Jag stör mig också på folk som inte säger tack!
"tack för maten" säger jag ALLTID, VARJE DAG hemma och borta.
Jag har blivit uppfostrad att vara tacksam och väluppfostrad så det sitter väl liksom i självmant att man säger tack.
Och något jag blir riktigt irriterad på är folk som inte säger "tack för maten" när de blir bjuden på mat hos någon annan. Så otroligt ouppfostrat och otacksamt!
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Jag är väldigt generös med tack, tackar för i princip allt! Öppnade dörrar, maten, när lärarna delar ut papper till alla i klassen och allt möjligt annat som ingen annan tackar för. Många svarar bara nej eller ja nu för tiden om man frågar om de vill ha något att äta tex, jag svarar alltid ja/nej tack :)
Mamma och pappa var marknadsknallar förut (vi har "återfall" fortfarande dock när vi åker på småmarknader) och när jag sålde godis tackade jag alltid kunderna när jag tog emot pengarna och tackade dem alltid för att de köpte av oss, så många tack blev det även då^^
Tycker det är viktigt att visa uppskattning och vara artig gentemot andra, det vinner man på :)
Gör som min pappas kompis gjorde:
Det var sommar och pappas kompis och en annan polare till pappa satt ute på deras altan och pappas kompis gick in och hämmtade två glas och en kanna iskallt vatten. Han hällde upp i glaset till polaren och det ända polaren sa var "stop" och pappas kompis fortsatte hälla och det svämmade över i glaste och polaren fick helt (panik är att överdriva men andvänder ordet svagt) panik och skerk "STOP!!!" men pappas kompis fortsatte tills det var lite kvar, Satte sig och hällde upp till sig själv och kannan blev tom.
HAHA! 😇
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#26 Så gör jag med. Jag jobbar på café, tänk då när jag tar emot pengar från kunderna, hahaha blir fruktansvärt många "tack" om dagen. :P Men jag tycker det är ett trevligt bemötande och skulle själv vilja bli bemött så. Ett litet "tack" och ett leende på det. ^^
Tack för denna tråden.
Säger oftast också tack, min flickväns mamma sa "Fan vad ni svenskar tackar mycket" xD
#28 Precis, själv vill jag ogärna köpa från försäljare som ser lite sura ut, och inte pratar så trevligt heller. Ytterligare bevis på att tack och ett trevligt sätt lönar sig^^
#25 Eller när folk inte tackar för skjutsen! Ugh.
Men hur vet ni att personen inte är för blyg t.ex?
Om nån t.ex hjälper mig så säger inte jag tack för jag vågar inte helt enkelt.. Jag vill men det tar stopp. Det går bara inte.. -.- Fast ioförsig så har jag väldigt mycket problem med och prata, vara social o.s.v :3
#32 Skriva tack på internet kan väl inte vara våldsamt svårt?
#33 inte på internet nej. Men då är det ju typ alla som skriver tack :P
#32 Jovisst, men ofta märker man om personen är lite ovillig att prata och verkar blyg, kanske bara är jag? :) Jag tycker det inte är så svårt att skilja på blyga människor och otrevliga människor irl, över nätet är det givetvis jättesvårt men där är det ju inte svårt att skriva en text :)
#32 så känner jag också. :)
#35 Borde vara väldigt svårt att märka på mig X) Haha :3
Ser alltid sur ut typ :P
Personligen bryr jag mig inte om någon säger tack eller inte.
Jag hjälper inte andra för att få ett tack, jag gör det för att hjälpa.
Jag vet innerst inne att jag har hjälpt personen, det gör att jag känner mig bättre om mig själv. :)
#38 Jag ogillar bara otacksamma personer.
Det förstår jag, jag menar om man hjälper en person då borde den personen iaf vara lite snäll och säga tack.
#40 Precis! Det är så jag tänker.
Jag bryr mig inte så mycket om ifall andra säger tack eller inte. Men jag säger oftast tack, för små saker och typ allt, de bara kommer ;p Och om mina kompisar inte gör det får dom väl låta bli, jag har dom liksom inte för att dom ska vara trevliga o tacka.
Måste berätta, vet inte riktigt om det har med ämnet att göra men men! Igår var vi och åkte skidor, jag stod i knappliften (skulle ta en grön backe) och var sist, precis innan de skulle stänga liften för dagen.
Så han som bemannar liften var en ung kille i typ 20-års-åldern, och precis innan jag fick tag i liften så sa han "Hejdå, ha det bra, vi syns imorgon!" och jag blev så överrumplad över att någon pratade med mig samtidigt som jag försökte koncentrera mig på att ta mig upp, så jag fnittrade och rodnade bara och kom på först när jag åkt upp för backen att jag glömt att säga Tack så mycket!
SÅ pinsamt, jag är glad över att jag slapp träffa honom idag, förhoppningsvis behöver jag aldrig det mer! 😉
#31 jaa! så går dom bara ut bilen och säger typ "hejdå" man ba SÄG TACK DIN OTACKSAMMA JÄVEL!!!!, haha nejdå men man vill ju att folk ska vara tacksamma när man tar sin tid och hjälper dom med något!
Jag tycker inte att det är ouppfostrat och respektlöst att inte säga tack efter maten. Alla familjer har olika tolkningar på vad uppfostran går ut på, och att säga tack efter maten är en norm, egentligen. De som inte säger tack efter maten (inte bara efter maten, kanske i andra scenarion också) kanske visar sin tacksamhet på något annat sätt, och att inte säga tack är en vana i personen i frågas familj. Så att säga att "om man inte säger tack efter maten så är man ouppfostrad och respektlös" är att dra alla över en kant. För att så är det inte, tycker jag iallafall. Men jag kanske är ensam om det.
#45 Iaf om man äter hos andra tycker jag verkligen man ska tacka för maten.
#46 Precis! Och när man får skjuts av någon man inte känner så bra. För då kan man inte visa tacksamhet på annat sätt…
#46 #47 Jo absolut, men jag syftar mycket på att visa tacksamhet inom familjen, eftersom att några här reagerat på att vissa andra inte säger tack efter maten.
#48 Jag tänker inte så mycket på ifall brorsan eller närmsta kompisen inte säger tack - det accepterar jag för att jag vet att dom är tacksamma och kommer ge något tillbaka.
Men random människor på stan vill jag slå i ansiktet ifall dom inte säger tack..