Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3636 ggr
[Älskamig]
0

Mensprat

När fick du din första mens? :) Hur berättade du för din mamma/pappa? Har du något pinsamt mensminne att berätta? 

Vad använder du för sorts av mensskydd? :)

Jag fick väl min när jag var 11 eller 12 år. Berättade inte för mina föräldrar förens när jag var 14 år. Jag har inget pinsamt mensminne jag kan komma på just nu, men säkert har jag varit med om något :)

Jag använder Libresse "blåa" bindor.

PiganX
0

När fick du din första mens?
När jag var kring 9-10. 

Hur berättade du för din mamma/pappa? 
Minns inte hur morsan fick veta, men hon berättade iafl för farsan då så det slapp jag. 

Har du något pinsamt mensminne att berätta?
Nä det tror jag inte 😛 

Vad använder du för sorts mensskydd?
Tamponger

[00livia]
0

13 dagar efter jag fyllt 13 ;)

Det var nog ganska uppenbart för min mamma eftersom jag låg och grät av huvudvärk. hehe… Pappa vet inget 😛

CHARMEN
0

Jag fick min när jag va typ 11 eller nått Mamma fick veta genom att jag satt och gnällde över att jag hade ont i magen, så säger mamma: Har du fått mens eller? Och jag typ skriker JAAA lite generat sådärXD Jag använder ibland lite olika slags bindor men jag tycker det känns så ofräscht så jag föredrar tamponger :)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Revolt
0

Jag fick mens när jag var 13 år. Jag sa till mamma och hon sa till pappa:) Har nog inget speciellt mensminne..:) Jag använder tampong mest, men binda när jag sover. Dock kommer jag slippa mens snart, för jag mår så himla dåligt psykiskt, jag får som små mini-depressioner när jag har mens.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Dipsie'n'Poo
0

Fick mens när jag var 11 nästan 12.
Jag berättade för mamma och hon berättade till pappa…
Har ett mensminne men tänker inte berätta det 😛
Använder bara bindor, har inte vågat stoppa in tampongen än. :pp

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[Tuulikki]
0

Dagen efter jag fyllde 12, haha :(

Kommer inte ihåg när/hur jag sa det till mamma. Men det var hon som berättade för pappa i alla fall :)

Njaa, näe :P

Använder bara tamponger, sover med binda dock

mikkan01
4

Var nog 11 när jag fick min första mens. Berättade inte för mina föräldrar, mamma fick reda på det ändå och köpte bindor åt mig haha.

Några dagar efter det hände något pinsamt, tyckte jag då i alla fall…skrattar åt det nu hahaha….
Min bror kom in på mitt rum och såg blod på lakanet, hade tydligen blödit igenom dom minimala bindorna mamma köpte åt mig. Han frågade vart blodet kom ifrån, blev helt tyst och han frågade om jag hade något sår på benet hahaha… näää näsblod har jag sa jag.
Japp, näsblod mitt på sängen. Hahaha herregud…😃

~mikkan

Quenzi
0

Fick när jag var 13
Jag berättade för mamma direkt, pappa vet inget.
En gång läckte det igenom i skolan, och några såg. x)
Det är olika.

PJUM

Hamsterlycka
0

- Fick min sent, sommarlovet efter jag fyllt 14.

**Hur berättade du för din mamma/pappa?
**- Till pappa sa jag det inte förens ganska sent, till mamma sa jag ganska direkt. :) Tycker det är pinsamt om prata om sånt så.. hon märkte det på en blodfläck som jag lyckats missa i sängen.. haha.

- Hade en sån mensvärk en gång att jag spydde på ett café. Som tur i oturen var caféet utomhus där vi satt, men det var iallafall väldigt, väldigt pinsamt.. sen en gång blödde jag igenom på skolan. Det var faktiskt ännu mer pinsamt..😭

Vad använder du för sorts av mensskydd? 
- Tampong ibland, binda ibland. För det mesta tampong på dagarna och sedan nattbinda då jag blöder såpass mycket.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Jesperlinden97
13

Hjälp, haha.. 
Jag är SÅHÄR glad att jag är kille…. !!! xD Jag hade seriöst inte pallat om jag varit tjej…

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

makeupbox
0

När fick du din första mens? :)
- i slutet av sexan fick jag mens men det tog 7 månader innan den kom igen och sedan dess har den varit regelbunden.

Hur berättade du för din mamma/pappa? - jag sa till mamma samma dag, stod ett långt tag utanför köket och hade vääldigt hög puls och hade ingen aning hur jag skulle säga.. jag tog tillslut ett djupt andetag och sa ''mamma jag har fått mens''.
Pappa har jag aldrig berättat för, men han fattar väll nu, är 17 så är rätt uppenbart.

Har du något pinsamt mensminne att berätta?  - hm nä inte direkt… aldrig blodat ned några vita byxor eller klänning som är sådär ''klassik'' berättelse..

Vad använder du för sorts av mensskydd? :) - använde de första åren vanliga bindor med vingar från Libresse och nu mera använder jag bara tamponger antingen från Libresse (dom dära '' its your period - be twisted'') i alla storlekar beroende på blodflödde.

Scorpio97
0

Fick min när jag var tio-elva år. Jag gick till mamma, sa "Jag tror jag fått mensen" sen hjälpte hon mig att leta fram bindor. För mig var det självklart att berätta för henne, tänkte inte ens tanken att det var någon att dölja. Antar att hon berättade för pappa, sen såg han det även några år senare när jag sov hos honom. (Blödde igenom när jag sov, och det vart blod i sängen)

Pinsammaste minnet är nog när jag hade en killkompis över, vi spelade kort och lite så. När han hade gått gick jag in på toan och märkte att jag hade blött igenom byxorna… Han nämnde det aldrig, och jag tror inte han såg det. Vi satt ju vid bordet 99% av tiden också, och det var inte direkt en stor fläck.

Jag använder nattbindor, även på dagtid.(Vanliga är för korta) Har provat tampong, men får inte ens in dom minsta. Dessutom tror jag att jag skulle tycka det är obehagligt med tampong. Min syster tycker jag är knäpp som tycker så, för enligt henne är det underbart eftersom man inte känner den. Vilket är just varför jag skulle tycka det var obehagligt - jag vill kunna känna att jag har mitt "skydd" där.

//Jessie

[[Mellebelle]]
0

Dagen då jag fyllde 12 år! vilken present…..

öhm.. min syster sa de typ till henne x) 

hade mens va på toa hos pojkvännen, glömde spola…. o sen så hade jag börja fara hem och kom på de då ja satt i bilen.. skit kul

Tampong ibland binda

Fridaaaa
0

Sommaren jag skulle börja 7an

Japp gjorde jag direkt.

Inte vad jag kommer på :P

Binda, enda som fungerar här.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

Men hallå jag vill inte ha mens!!! Tänk vad jobbigt Tänk om det läcker igenom i skolan o.o #11 men hur kan den kommit tillbaka 7 månader efter? Man har väll det 1 gång i månaden? xD

Fridaaaa
0

#15 Man byter ju så ofta det behövs ^^, Så har man bra binda eller tampong är risken minimal att det läcker igenom :)

Ja det stämmer att man har det 1 gång/månad men när man får det första gången, så kan det ibland dröja lite innan man får det igen eller så rullar det på 1 gång/månad, lite olika :)

Ratlings
0

- När jag var 11.

**Hur berättade du för din mamma/pappa?
**- Jag hade blod i trosorna, så jag skulle be mamma hämta rena åt mig varpå hennes svar var "Åh, du har fått mens!". Vi har en väldigt öppen relation och är väldigt frispråkiga med varandra så det hade nog aldrig varit några problem om jag skulle berätta för henne. Pappa lär ju förstå att jag har mens, men han bodde inte med oss när jag fick den så ingen har berättat.

- Nej faktiskt inte. 

- Tampong, känner mig obekväm med binda.

// Lise
When nothing goes right, go left!

JossiMelon
0

Tror jag var runt 11.

Sa till mamma typ "Jag tror jag har fått mens". Och hon hjälpte mig, och gav mig bindor och sådant. Mamma berättade nog för pappa. Det var ingen big deal.

Inte vad jag minns faktiskt.

Jag har brukat använda tampong på dagen och binda på natten. Men nu har jag precis börjat pröva menskopp. Så det kommer väl vara det enda jag kommer använda så småning om. :)

[jofse^^]
0

det var ett månad innan jag skulle fylla 13 år.

jag min första mens dör ett år sedan och då så fick jag trosskydd av min mamma.

när jag skulle berätta för mormor och att hon alltid gör så jäkla stor grej av det.

jag andvänder tampong när jag har mens ibland så om jag får mens i skolan så andvänder jag binda och på natten så sover jag utan jag har ett lakan som jag alltid har när jag har mens och ett skydd under så det gör inget.

Fridaaaa
7

#19 Får du inte blod på dig då under natten? Är ju en risk, även om man har lakan mm som det ej gör något att det kommer på :P
En fråga: hur kommer det sig att du ej har binda på natten? :)

fanniiiiie
0

När jag var typ 11 tror jag det var

Mamma satt i soffan, så satte mig bredvid henne och berättade det bara 😛

Nej det har jag nog inte!

Tamponger

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Xyssify
0

#20 Fast… vad spelar det för roll om man får lite blod på sig? Bara att tvätta bort 😛 

När fick du din första mens? :)
När jag var runt 13 år, tror jag. Fick ganska sent.
**
Hur berättade du för din mamma/pappa?**
Minns inte o.o Men jag har en kanska öppen relation med min mamma, så hon fick veta från day one. Hon berättade sedan för min pappa, fast han kanske redan gissade det. Det gör ganska ont för mig, så svårt att missa 😂

Kan inte komma på något nu.

**Vad använder du för sorts av mensskydd? :)
**Bindor, helst från Libresse ^^

Fridaaaa
4

#22 Jag tycker inte det är direkt trevlig med mensblod på mig, därav min fråga till henne :) Även om det går att tvätta bort, är det inte direkt trevligt :P

Var bara nyfiken :) För aldrig hört någon som väljer att inte sova med något skydd på, så var därför jag undrade :)

Xyssify
1

#23 Det förstår jag absolut, jag är likadan. Jag hatar att känna mig smutsig/kletig/svettig, och mensblod är ju kletigt. Men vissa bryr sig inte om det :)

Fridaaaa
1

#24 Nej det vet jag, men nu frågade jag henne, av ren nyfikenhet :)
Alltid intressant att höra andra tänk osv ^^

Xyssify
0

#25 Ja, absolut :)

[Tilde]
0

11- 12 år gammal.. Tror jag var 11, sommaren till 6:an

Jag vaknade mitt i natten och blödde, väckte då mamma som gav mig en binda. :P

Nej

Inga, har inte mens då jag äter Cerazette.

mikkan01
1

#20 finns ju dom som inte blöder under natten konstigt nog, jag är en av dom….skyddar mig ändå IFALL något skulle hända. 😃

~mikkan

[Älskamig]
1

Vet ni om man skulle kunna ha vilken salva som helst (t ex mot torr hud) när man ska föra in en tampong?

JossiMelon
3

# 29 Det skulle jag inte rekomendera. I så fall glidmedel möjligen.

[Älskamig]
0

#30 : Många använder vaselin, men har inte det hemma. Så funderade om man skulle kunna ta sådan salva man brukar använda till att smörja barnrumpor med…

[Tuulikki]
1

#31, om du har problem med att få in tampongen borde du kanske prova en mindre storlek? Annars ska man bara slappna av, det ska inte vara några problem :)

[Älskamig]
0

Jag kör på ob mini.

makeupbox
0

#20 jag hade inte heller något skydd om nätterna i första året/åren för blödde inte då av nån märkla anledning men nu så måste jag ha skydd dygnet runt :)

[MikeW]
4

Gud vad glad jag är att jag är en kille.

Låter skit jobbigt att ha mens. Phew, tur för mig! xP

Fridaaaa
0

#35 Haha ja du har tur du! ;)

[RC1393]
0

Ca 2månader innan jag fyllde 14år.

Berättade för mamma direkt, så att hon skulle köpa bindor åt mig XD

Inget jag kommer på nu ;)

Använder bindor :)

Smullis
4

Men hallå jag vill också vara kille ju ._.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[morotochcesse]
0

jag fick min mens när jag gick i 6 och det var ett pinsamt tillfälle   för jag var hos min pappa som jag inte träffar mer. Han var ju tvungen att veta även min mamma fick veta det via mobil. Jag har testat tamponger men trvis inte med det funakr inte för mej så det får bli bindor

[morotochcesse]
0

har p-stav men har ändå mens. Men det kan ta ett halvår att få normal mens annars trivs jag as bra med min p-stav. Jag har mens varje dag ska se om den slutar om ett halv år. Jag kan leva med min mens  så m den inte slutar så dör jag inte

Fridaaaa
2

#40 Mens varje dag är inte normalt, kolla upp det.