Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 5312 ggr
[rsj]
4

nykter på nyår

Hej!

Jag är 14år å umgås med vänner som dricker. Jag tycker själv att de är jätte fjantigt, har aldrig sätt någon mening med det?
Har liksom tänkt; varför ska man glömma bort vad man har gjort, varför inte veta vad man gör hela tiden å inte slösa bort livet.

MEN, för bara några minuter sen skrev en kille t mig : Bli med på nyår!
jag: klart ;P
han: elr du dricker väl inte?
jag: nej, kan man inte vara nykter då elr?
han: jo, men de är najs å dricka.
jag: svårt att tro, jag är på, men nykter (y)

åå liksom, även om folk tycker att jag e barnslig så säger jag alltid att han/hon är barnsligare. 

Men det är ju vad jag tycker, mina föräldrar litar även mkt på mig  (;

hur ska ni göra på nyår?
hur tycker ni?
dricker ni mkt som tonåring?

:D

nottheonly
2

Är precis likadan, har nästan alltid varit den som är nykter. Och det är absolut inget fel med det, varför dricka om man inte vill? man kan faktist ha minst lika roligt nykter och så har man ju koll på allt Glad 

Dock så fyllde jag 18 i oktober och sen dess har det blivit mer att jag har druckit, men för mig personligen så känns det mer okej att jag dricker nu när jag har åldern inne för det än förut, då såg jag verkligen ingen mening med det.

Så jag tycker du ska stå på dig! och inte dricka för att alla andra gör det. Utan om du nu vill dricka någongång så ska det ju vara för att du vill det, inte för att alla andra tycker att du ska göra det.
Du är verkligen inte barnslig. Glad

[Koppsal]
1

Jag är likadan. Jag brukar Aldrig dricka. Men ibland händer det att jag tar en öl eller cider. Men jag har aldrig blivit påverkad eller full. Men jag tänker lite som du. Varför glömma bort allting roligt? Då kommer man tillslut bara ha det jobbiga kvar och då kanske man mår dåligt?

Detta året har jag tagit 3 öl + 2 cider. Så det är inte så mycket. speciellt inte när det inte är så mycket alkohol i. Angående nyår Så ska jag inte dricka så mycket. min kusin brukar dra med mig på massa fester, men det är alltid jag som kommer hem nykter av oss två.. höhö.

Fridaaaa
1

Känner igen mig.
Aldrig varit full, dricker inte, max 1 cider inte mer.
Man kan ha minst lika roligt utan alkohol, man sparar pengar på att inte dricka plus att man slipper ev baksmälla dagen efter ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nali
1

personligen så är nyår den enda tiden på året då jag dricker och då blir det inte speciellt mycket, förra året blev det mycket mer än någonsin då jag drack smirnoff och sedan jägameister, inte för att jag brukar dricka men ville prova.

vart dock inte full och visste vad jag gjorde hela tiden hade dock världens baksmälla dagen efter i en kombi med 6 personer utan vatten och mat ( vi firade i fjällen)

vanligtvis brukar det bli ett glas cider och inte mer, tror det blir så i år också för förra året mådde jag verkligen skit

fidojunior
2

Är 17 år och dricker inte alls.

Jag förstår inte grejen med alkohol, gott är det inte heller enligt mig. Det smakar alldeles för…kemiskt haha. Vanlig dricka som Coca Cola är mycket, mycket godare. Jag har bara smakat lite champagne, vin och cider men har aldrig druckit upp. Kanske vänjer man sig med smaken men om jag inte tycker det smakar gott första gången så ser jag ingen vits med att fortsätta. :P

Men som någon annan sa, ska du dricka så drick för att DU vill inte för att andra gör det eller säger att du ska göra det. Drick inte för mycket heller.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[marion69]
3

Vad duktigt och starkt gjort av er att inte hänga på grupptrycket. Glad

En stor eloge från mig till er! kram

Mitralis
1

Jag är nu 33 år och jag drack första gången när jag var 18 år och 1 månad, för då fyllde en kompis 18. Vi gick på krogen och blev lite lagom salongsberusade. Pappa kom sedan och hämtade oss, som planerat, för att vi skulle komma hem ordentligt. 

Jag dricker fortfarande väldigt sällan och väldigt lite och det trivs jag utmärkt med Glad

Jag tycker att du är väldigt mogen i ditt tänkande när det gäller alkohol och jag tycker absolut att du ska följa din känsla att låta bli att dricka.

Unga hjärnor får mer skador av alkohol än äldre, så om du vill fortsätta att hålla hjärnan fräsch så är det smart att låta bli alkoholen.

"Unga kvinnors hjärnor är mer sårbara för alkoholskador eftersom deras hjärnor utvecklas tidigare än männens. Det kan vara en förklaring till att tonåriga flickor som dricker sig berusade riskerar att få skador i den del av hjärnan som styr minne och spatiala förmågan (rumsuppfattning), enligt amerikanska forskare, rapporterar BBC." Källa:http://www.epochtimes.se/articles/2011/08/02/21820.html

Risken för att bli våldtagen, rånad eller misshandlad ökar även om man dricker så mycket att man blir ett lätt offer.

Hoppas att du får ett bra Gott Nytt År utan sprit Glad

[rsj]
4

tack för alla svar vill jag först säga!

Alltså jag har liksom smakat av typ pappa när man frågade, men bara en klunk.. å redan då tyckte jag de seriöst smakade skit. Som en här sa ; Coca cola är ju hundra gånger godare (y
Så håller mig t det plus att drick tycker jag e ganska omoget, nu i min ålder, iaf i min klass så skryter alla om det som druckit. Å de är gånger jag liksom blir väldigt irriterad. Ska dom dricka så behöver dom faktiskt inte gå runt å skryta om det, då det faktiskt inte är det minsta coolt.

Men ja, dom är som dom är, jag är som jag är, dricka tänker jag inte göra. Skulle mina föräldrar isåfall få reda på de så skulle dom inte lite på mig å jag skulle inte få ha det så fritt som jag faktiskt har det.

Nyår så ska jag bara umgås med vänner, onyktra som nyktra å se dom göra bort sig.. hah.. ;)

Fridaaaa
1

#8 Håller med haha :D
Kan dock dricka cider men max 1-2 st sedan är det bra och det händer ytterst sällan haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
1

Jag dricker heller nästan aldrig. Någon cider och en shot kanske, inte mer. Har aldrig blivit mrkbart påverkad, förstår inte heller nöje med att ligga och spy i en buske, säga något dumt m.m. när man kan minnas och ha skoj! Inget drickande för mig på nyår eller minimalt. =)

Wand
1

Jag tycker att det är bra att du står för det du tycker, och inte dras med i grupptrycket. När jag drack för första gången så var det helt av min vilja, inte av att folk kallade mig fjantig. 

Jag dricker sällan nu, drack väldigt mycket det första året. Jag tycker att alkohol smakar bra (beror ju på vad man dricker såklart) och det blir en hemskt speciell stämning runt sällskapet då man är lite alkoholpåverkad. Jag tycker dock inte om att bli "aspackad", jag finner ingen mening med det. Mysstämning och skoj räcker.

Sedan lider jag av grov socialfobi, och det liksom släpper när jag får i mig alkohol. Det är en oerhört befriande känsla, det är nog svårt för folk som inte lider av samma problem att förstå detta, men det är oerhört skönt att kunna prata och umgås utan att få ångest och må dåligt.

För övrigt så ska jag inte dricka på nyår, jag har helt enkelt inga pengar. Sedan är jag nog hellre hemma med mamma än att vara ute och dricka.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Carrui
3

Är 14 år gammal, tjej. Dricker aldrig alkohol och har inte tänkt börja med det! Roligt att det är flera som tycker att det inte är "coolt" att dricka.

Mooaaa
3

Min kompis bjöd med mig på en fest på nyår men hon sa även att det inte skulle vara så kul för mig om jag inte skulle dricka. Men helt seriöst så fattar kag inte heller grejen med att dricka extremt mycket.. Haha så jag blir nog kvar hemma och tar det lugnt.

[rsj]
0

å vad bra att det finns fler tonåringar som fattar vad jag menar å håller med. Tycker man ska vara rädd om sig själv, minnas så mkt i livet å för tusan, man kan ha så otroligt roligt när man e nykter å även så kommer man ihåg allt. 
Jag kommer hålla mig så länge som möjligt, då några vänner säger att dom ska byta ur innehållet i en cola burk elr så.. men de lär dom inte lyckas med.. ^^

Loveradio
0

Jag dricker då och då. Tycker öl är gott och drinkar/groggar dricker jag också gärna. Visst har man druckit sig full några gånger, men det ångrar man ju dagen efter. Men visst, jag får ta och erkänna att jag iallafall är mer avspänd och har roligare när jag är berusad. Dock inte packad, utan att jag ändå har kontroll. Till krogen har jag bara varit 3 gånger hittills.

Drack väl första gången när jag var 13 , men från 13-17 år drack jag bara ett fåtal gånger. Mest för att de vänner jag umgicks med inte drack speciellt mycket. Och det var väl bara bra det tänker jag nu. För vem vet vad som skulle kunnat hända om man drack sig redlös. Man är ju väldigt utsatt som tjej.

Det jag inte fattar alls dock är hur många tonåringar det är som super sig fulla varje helg. Vad är grejen? Jag fattar inte. Och hur orkar de dricka varje helg? Hur har de ens råd? Som går på studiebidrag? Eller okej, visst kan man dricka varje helg. Men bara man håller sig till 1-2 öl. Men nu är det ju många som dricker sig fulla varje helg och dricker betydligt mer än så. Tycker det är tragiskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Viccan92
0

Jag drack första gången på min studentbal och då var jag 19år. Jag var bara lite lullig. Min svärmoster smsade mig och sa ta några cider så du vågar prata med din dejt. Så det gjorde jag och det hjälpte men jag var inte full. Har inte druckit sen dess och har ingen större lust att göra det heller. Jag ska fira nyår med familjen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Loveradio
0

Kan tillägga i #15 att det är sen jag blev 18 (är 19 nu) som jag har druckit mer.

Ang. nyår så blir det en lugn nyår för mig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Greigh
0

Jag har aldrig varit onykter på en nyår. Har som tradition att dricka Hallon-soda på tolv-slaget. Det gäller även andra "högtider" och dricker jag någon helg så blir det inte mer än en eller två öl.

Att dricka sig onykter är helt lönlöst!