Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 3589 ggr
[djurens_vän]
2013-03-01 12:47
0

Autism?

vad är Autism? jag har letat över hela internet men har inte hittar något som gör mig smartare!

jag vet inte vilket 'fokus' jag skulle fråga om hjälp men vad är det? 😮

en kille sa att det är när man har svårt att förstå och att man måste förklara EXTRA tydligt så att dom med Autism ska först och att man inte känner när det gör ont som om man är arg och slår på en vägg så ska man inte känna att det för ont? är det sant?

JAG känner inte smärta när jag är arg eller ledsen vad kan det annars vara?  jag har svårt att förstå när någon pratar fort och mycket då åker det in i ena örat och ut genom andra… 😕 hjälp mig med det här jag har funderat nästan ett halv år nu utan att få ett svar!

[MiniPim]
2013-03-01 12:48
6

Det enda jag vet om autism är att en tjej som hade det slog mig hela tiden och nöp mamma och hennes moster.

Greigh
2013-03-01 12:51
2

Autism är en medfödd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som innebär engenomgripande störning i utvecklingen. De funktioner som påverkas är både kognitiva och emotionella, vilket bland annat medför nedsättningar inom helhetsförståelse/detaljseende, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, minne/begåvning och beteende/känslor.

Problemen kan även visa sig i att man har svårt att ta in och tolka information. Begränsningar i de individuella förmågorna yttrar sig i olika beteenden som inte är lika vanliga hos personer utan autism. Diagnoskriterierna för autism utgörs av en specifik kombination av begränsningar i socialt och kommunikativt beteende samt tydligt repetitivt beteende.

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Autism

Fridaaaa
2013-03-01 12:51
0

Min kusin har autism.

Jo de kan känna smärta om de slår näven i väggen t.ex om de blir arga. Men de känner i regel inte det just då, kommer sen, precis som på många andra om man blir riktigt arg.

Söker man på google kommer det upp mycket om autism.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-03-01 12:56
0

Greigh förklarade väldigt bra (eller Wikipedia, lol) :)

Min kusin har en mildare form av autism, kallad Aspergers. Han är ganska normal, bara det att han har svårare för sociala sammanhang och han är lite mer insnöad i sin egna värld. Har han något som intresserar honom så är det bara det som gäller! Han föredrar att umgås med sina katter än med skolkamrater och han kan ibland prata för sig själv eller säga saker som andra inte alls förstår vad han menar. Han blir också lätt frustrerad i sociala sammanhang.

Greigh
2013-03-01 12:56
1

Man känner smärta, både intensivt och direkt, men man skiter i smärtan. Känslorna spelar ingen roll.

Fridaaaa
2013-03-01 12:57
0

#4 Autism och aspergers är 2 olika :)
Men förklaringen stämmer in bra!

[djurens_vän]
2013-03-01 12:58
0

#3 ja men ja jag känner det efter ett tag typ 20-30 min senare kan jag känna att det gör ont och så

#2 tack :D

#1 sa ingen till henne?

tanteva
2013-03-01 12:58
0

Både min man och min son är diagnostiserade med Aspergers syndrom. Autism kan se väldigt olika ut. Kolla här på Autism- och aspergerförbundets hemsida om diagnoser: http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=17129

Boktips:

http://www.bokus.com/bok/9789163149504/att-leva-med-autism-asperger-syndrom-vad-innebar-funktionshindret/

och

http://www.bokus.com/bok/9789174512649/aspergers-syndrom-har-jag-verkligen-det/

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Fridaaaa
2013-03-01 12:59
2

#7 För en som har autism hjälper det i regel inte att säga till, för att de lyssnar inte just då.

[MiniPim]
2013-03-01 13:00
0

#7 Asså det hjälper inte direkt..

Smullis
2013-03-01 13:00
0

Jag är autistisk! Men jag känner mig helt normal :) Hade aldrig kunnat gissa att jag var autistisk :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[djurens_vän]
2013-03-01 13:01
0

#4 jag blir lätt arg på folk när jag är med folk länge… jag pratar mycket med mig själv och kan säga saker och dom nära mig frågar vad jag sa och jag säger 'inget'

[Tilde]
2013-03-01 13:02
0

#6 Ja jag skrev ju att det var en mildare form?

Moalinn
5

Jag har autismliknande tillstånd, och jag måste ha saker och ting förklarade för mig. Går inte att ge mig tre alternativ och jag ska säga vilket av dem jag vill ha, då låser jag mig totalt och blir tyst istället.
Har alltid behövt extra stöd, få tydliga instruktioner.

Jag är mycket mer försiktigare än vad andra är, gör inte gärna saker som jag vet kan vara fel och klarar inte av för mycket press.

Det där med smärta vet jag inte, jag känner smärta varje dag men olika från person till person antar jag.

Att läsa på wikipedia är inga konstigheter, de beskriver rätt bra vad det handlar om.
"medfödd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som innebär en genomgripande störning i utvecklingen." - bara det säger vad det handlar om.

" Diagnoskriterierna för autism utgörs av en specifik kombination av begränsningar i socialt och kommunikativt beteende samt tydligt repetitivt beteende." Jag har otrligt svårt med det sociala och jag själv behöver själv förklara mig för att andra inte ska missförstå mig.

"Personer med autism har ofta svårigheter att uttrycka känslor eller att reflektera över andras och sina egna känslor. Ibland förekommer för starka känslomässiga reaktioner eller ingen reaktion alls."
Här har du lite det du snackade om, svårare för att reflektera över känslor.

Gå in på WIKIPEDIA och läs, du får all information du behöver där! (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Smullis
2

#9 & #10  Hjälper utmärkt för mig och jag är autistisk :P

tanteva
2013-03-01 13:03
1

#6 - ja och nej :)

Ibland kallar man ju lite slarvigt allt för autism, trots att autism är en variant av de olika diagnoser som finns inom "autismspektrat" som man brukar kalla det. Citerar från Autism- och aspergerförbundets hemsida: "Autismspektrumet omfattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning."

Men ofta hör jag folk säga autism och mena alla diagnoserna.

Fridaaaa
2013-03-01 13:04
1

#13 Fast skriver man "en mildare form", så tar man det ju som att det är samma sjukdom?Fast mildare variant bara :) Så läser jag det i alla fall :) Så beror på hur man tolkar det och vart man läser tror jag :)

#16 Min kusin har autism och ADHD.
Och vet en som har autism och asbergers.

[djurens_vän]
2013-03-01 13:05
0

#14 så bra skrivet TACK

Greigh
2013-03-01 13:07
1

Jag har aspbergers och adhd. Många aspekter är lika med autism, men det finns även mycket som skiljer dom åt. Jag kan t.ex se skillnad på vad som är rätt och fel och jag kan begränsa mig.

[Tilde]
2013-03-01 13:07
4

#17 Fast aspergers är ju en mildare form av autism, för det är en autistisk sjukdom men inte lika "stark" som vanlig autism. :P

Fridaaaa
2013-03-01 13:08
0

#20 Hur kan en person då ha både autism och aspergers om aspergers är bara en mildare form av autism? Ser ingen logik i det :)
Tillhör kanske samma grupp av sjukdom.

-----

Sjukdomarna kan ju skilja mycket från människa till människa med. :)

Smullis
2013-03-01 13:08
1

#19 Det kan jag med men jag är autistisk :P

Alltså jag fattar verkligen inte varför dom gav mig den diagnosen o.O

[djurens_vän]
2013-03-01 13:10
0

Människor med autism har svårt att vara tillsammans med
och prata med andra.
De har svårt att förstå vad andra gör
och varför de gör som de gör.
Barn med autism kan ha svårt att fantisera och hitta på lekar.

Autism är en funktionsnedsättning
som personer har hela livet.

Många människor med autism behöver stöd hela livet.
Några kan klara sig utan stöd.

Många vill bara äta särskild mat,
är extra känsliga för ljud och lukter,
har svårt att sova på nätterna och några
kanske slår sig själva.

allting stämmer ju in på mig??!! 😐 har jag autism?

Greigh
2013-03-01 13:11
0

Och du fungerar bra i sociala förhållanden, kan kommunicera med vem som helst utan att känna panik-ångest och press?

Fridaaaa
0

#23 Låter som det ja. Allt det där stämmer på min kusin, som fått diagnosen. Men kontakta någon och få utredning så du får det svart på vitt?

Moalinn
0

Inga problem, har du några frågor får du gärna skicka ett pm då jag slutar bevaka tråden i och med att det kommer typ 30 kommentarer varannan sekund! (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Smullis
0

#23 Inte mycket av det som stämmer in på mig xd

[djurens_vän]
2013-03-01 13:12
0

haha ja #26

[Tilde]
2013-03-01 13:12
3

#21 Alltså… "Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrumet och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning" och på engelska "Asperger disorder, is anautism spectrum disorder"

Det finns fler autistiska sjukdomar än bara autism.

Greigh
2013-03-01 13:13
1

Det kan inte vi svara på. Det enda sättet att ta reda på det är att söka om en remiss till en psykolog och gå igenom deras program om diagnos-analys.

Fridaaaa
2013-03-01 13:13
1

#29 Du förstod inte hur jag menade, så inte lönt att fortsätta diskutionen :)
Jag veten del om både autism och aspergers pga mitt sommarjobb jag hade och även att min kusin bland annat har det så :)

Såklart lättare för en person som har diagnosen att förklara, berätta osv :) Som med mycket annat ^^,

Smullis
2013-03-01 13:15
1

#24 Nej 😐 Känner panik och press när jag ska träffa nya och sånt, men det är något som kommit mer nu. Men jag har absolut inte svårt för gränser, fel och rätt osv. Kan stava, prata, läsa osv.

Fridaaaa
2013-03-01 13:17
0

Finns en ifokussajt om autism mm som annars går att fråga på?

[Tilde]
4

#31 Då kan du ju istället förklara hur du menade, för aspergers är en mildare form av autism (autistisk sjukdom). Det var t.om. så läkaren som diagnostiserade min kusin hade sagt till hans mamma. :P

Om TS funderar över om hon har en form av autism, varför inte uppsöka läkare och prata om det? :)

Greigh
1

Jag tycker att du skall ta kontakt med din psykolog som ställt den diagnosen och säga att det är fel diagnos du har fått.

Fridaaaa
2013-03-01 13:18
0

#34 Orkar inte försöka förklara mer, eftersom det bara missuppfattas och det skrivs samma saker om och om igen, så känner att det ej är,lönt.

För jag har ej skrivit eller påstått det du rabblar upp,eller sagt motsatsen :)

Greigh
2013-03-01 13:21
0

Bra alternativ, men att prata med likasinnade på iFokus giver inte henne någon diagnos. Nu är hon kanske inte intresserad av att bli diagnostiserad, men det hade underlättat för henne om hon är osäker :)

Smullis
2013-03-01 13:22
1

#35 Det var 3 st som var överens om att jag hade den diagnosen. Så tydligen har jag den alltså. Men det stör inte mig, älskar att man har såna fördelar xP Har mer små drag av autism.

tanteva
2013-03-01 13:22
2

#23 Något som är väldigt vanligt att jag får höra när jag berättar om min sons problem är kommentaren "Ja, men så är ju jag också". Många känner igen sig i de personlighetsdrag som utmärker autistiska diagnoser. Men för att få en diagnos måste du ha många av dem, inte bara enstaka. Mitt tips är att du läser boken jag tipsade om ovan "Aspergers syndrom: har jag verkligen det?"av Gunnel Norrö. Den är kort och lättläst och väldigt informativ.

Känner du att du kanske har någon form av autism så sök hjälp. Har du inte psykiatrikontakt redan så kolla upp med ditt landsting om det är psyk eller habiliteringen du ska vända dig till. Det är lite olika från landsting till landsting. Vill du inte ha diagnos så kan du ju bara för din egen skull läsa på. Det finns massor av böcker om de olika funktionsnedsättningarna inom autismspektrat. Ibland kan det räcka att man får en förståelse för vad man har problem med och hur andra s.k. "normala" människor ser på samma situation.

En del människor vill inte ha en diagnos för dom vill inte bli "stämplade" men en diagnos ger även många rättigheter till anpassning och stöd i tillvaron.

Vill du försöka få en diagnos var beredd på att det tar tid och antagligen mycket ansträngning från din sida att ens få göra en utredning. Utredningen görs på antingen psyk eller habiliteringen och består av en hel del tester och samtal. Det är inte ovanligt att det tar ett par år, kanske mer.

Lycka till!

Greigh
2013-03-01 13:24
0

Hur ser du det som en fördel om du egentligen inte har den form av autism som de påstår att du har?

Smullis
2013-03-01 13:27
1

#40 Har ju drag, och de var säkra på att jag var autistisk. Så varför inte bara acceptera det och göra något bra av saken. Försöker se fördelarna då ist.

[djurens_vän]
2013-03-03 13:44
0

jag har problem med ljus asså jag gillar mer mörker och inte ha så ljust om kring mig.

jag får ont i ögonen typ av en taklampa det gör ont asså jag har ju läsglasögon och dom sa att jag inte behöver glasögon jämt.

men det stog ju:

Många vill bara äta särskild mat,
är extra känsliga för ljud och lukter,
har svårt att sova på nätterna och några
kanske slår sig själva.

och jag äter inte viss mat… jag är känslig mot lukter men jag har svårt att känna lukter med 🤔 varför?

också sover jag inte så mycket jag somnar 2-3 på vardagar och 5-6 på helger…. och sover på vardagar till 6 och 11-15.

och jag gör illa mig själv och känner inte att det gör ont typ som i fredags då lekte jag med en limpistol och fick en stor klump på handen och jag kände att det gjorde ont men brydde mig inte och 30 min senare tog jag bort limmet och nu har jag ett sår på handen

Fridaaaa
2013-03-03 13:47
0

#42 Fast alla dem punkterna, stämmer inte på alla som har autism :) På vissa gör det, andra inte :)
Och de med autism känner smärta.

[djurens_vän]
2013-03-03 15:04
0

men jag känner en han har autism och adhd och så och han får damp på 0.4 sec och känner inte nå smärta när han slår mot saker… han har bytt skola nu men när han gick i samma klass som mig så hamna han i bråk HELA tiden

CaptainBunchie
2013-03-03 15:12
2

Jag har aspergers och går på en skola speciellt avsett för folk under autism.
Precis som Tirin säger är aspergers en mildare (kanske något annorlunda) form av autism. Det är fortfarande en undergrupp.
Men varje person är individuell och jag själv tycker man har lite av ett individuellt syndrom, t.ex. det är två som går under diagnosen aspergers, den ena har inget emot beröring och den andra kan verkligen inte stå ut med det, endå går de under samma diagnos. Detta kan vara väldigt varierande från person till person.

Ville bara säga det. 😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[djurens_vän]
2013-03-03 15:23
0

okey :D

Fridaaaa
2013-03-03 15:24
0

#44 Damp är en sjukdom.
Han känner smärta men märker inte av det just då, när han är arg och frustrerad. Autism tar ej bort att känna smärta, det är en viss sjuksom som gör det. De ignorerar smärtan plus känner inte det just då, kommer i regel ett bra tag efteråt beroende på hur dem slog sig.

Att han hamnde i bråk betyder ju att han ej blev förstodd och fick den hjälp han behövde :/

Greigh
2013-03-03 18:54
0

Jag har adhd och känner smärta mycket plötsligt och tydligt. Men jag väljer att ignorera smärtan, den är inte nödvändig. Därför tror folk att jag inte har någon känsel och tror att jag kan skada mig hur mycket som helst, vilket så inte är fallet. Jag visar bara inte att det gör ont, för jag bryr mig mindre.

[djurens_vän]
2013-03-04 12:07
0

jag bryr mig inte ett dugg när det gör ont jag slår några slag känner inget för att jag är arg sen när jag har lugnat ner mig så känner jag hur smärtan kommer…

Juliaskaniner
2013-03-04 16:41
0

Autism är väldigt olika beroende på person. Orkar inte läsa kommentarerna, hehe. Men de (endel) vill gärna ha ordning och reda. De vill inte göra massa spontansaker, skulle ma springa o säga till någon typ "nu drar vi till Indien" skulle de totalvägra. Endel har väldigt svårt för social kontakt. Och de kan va väldigt känsliga för vissa ljud till exempel. Har inget mer direkt nu jag kan komma på :) men alla är verkligen unika.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

lisora
2013-03-04 16:57
1

enda sättet du kan veta om du har autism på är nog att gå och kolla upp det, svårt att ta reda på det genom ett forum

[djurens_vän]
2013-03-05 13:33
0

ja jag ska göra det