Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 1014 ggr
[HamsterPamster]
0

Deprimerad kompis, snälla hjälp

hej,min kompis hon verkar typ stressa upp sig på livet väldigt mycket.
Hon tänker hela tiden på vad som är meningen med livet och när hon inte hittar meningen tänker hon på att om man gör allt utan någon mening och man inte ens har orken till att göra det, varför gör man det äns?
Hon vet inte vad hon lever för. Hon tar tabletter för att ibland får hon panik ångest över saker, jag tror det är en anledning att hon tar dem är för hon blir så stressade av livet.

Annars så är hennes liv bra, hon har saker som hon behöver och hon har det inte svårt hemma.

Jag har aldrig mått dåligt själv eller varit deprimerad på något sätt och älskar mitt liv så jag har ingen aning hur det känns och jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att hon ska må bättre.

Hon har skärt sig själv lite med det säger hon bara är på skoj och inte för att hon mår dåligt.

Men jag är så sjukt rädd att hon kommer göra något värre för att skada sig själv. Snälla jag ber er vet ni något jag kan göra? allt jag vill är att hon ska må bra igen

[HamsterPamster]
0

putt

Duvethon
0

Jag tycker att du ska prata med henne och få henne att uppskatta det goda i livet. Säg till henne att hon har en familj som bryr sig om henne och att hon inte är värd att skada sig själv. 

Det är svårt att svara på "Vad är meningen med livet?" då det är ganska individuellt. Säg till henne att svaret växer med tiden, vissa tycker till exempel att man lever för att få uppleva det goda i livet, som sagt är det väldigt individuellt. :) Kram!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Greigh
0

Och att hon skär sig "på skoj" är ytterligare ett tecken på hjälp.
Ingen skär sig på skoj, de kommer bara med dåliga bort-förklaringar för att de skäms över sitt självskade-beteende.