Gymnasium i annan stad.
Någon här som har tänkt/har gå/gått på gymnasium i annan stad? Jag har 2 år kvar till gymnasium, men har ändå börjat tänka på det och så.
#1, Jo jag och en vän hade tänkt flytta dit medan vi går gymnasie där i kring. Är det dyrt att gå/bo så? Hyra, mat osv? Hur får man pengarna att räcka?🙂
Jag får tyvärr inget inackorderingstillägg för att jag studerar på annan ort, då linjen jag går (Media) finns i den staden jag egentligen bor på. Fast egentligen finns den inte då jag Estetisk media. Men CSN ser bara på ordet Media.
Men om du pluggar en linje som inte finns i staden du egentligen bor på så finns möjlighet att få inackorderingstillägg och då klarar man sig.
Jag betalar 2000:- för rummet plus mat för ca 1000 i månaden. Jag har turen att mina föräldrar kan betala för mig eftersom jag inte får inackorderingstillägg.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Lite om Inackorderingstillägg http://www.csn.se/blivande-studerande/vanliga-fragor/studiehjalp/1.7782 :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jaha! Bland de linjer jag vill gå(kan ju som inte bestämma mig redan, men jag vet på ett ungefär) finns inte i staden där jag bor.
Visst är det så att man får mer pengar utav inackorderingsbidraget ju längre ifrån föräldrahemmet är?(jag kommer ha mer än 80 mil emellan)
Ska precis som du börja gymnasiet om 2år. Jag ska gå i en annan stad, Halmstad eller Kungsbacka, bor i Ullared.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#7 åh vad roligt :D
Jag går i gymnasiet i en annan stad. :) Dock tar det endast 20-30 minuter dit med buss ifrån min stad. :)
Ha en trevlig dag!
Har sökt till gymnasium i annat land, Sverige alltså. Hoppas att jag kommer in ^^
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Har sökt till gymnasium i annat land, Sverige alltså. Hoppas att jag kommer in ^^
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag har sökt till ett gymnasium som ligger i en annan stad. Just för att linjen jag vill gå inte finns i min stad. Det tar ca 2 timmar att åka dit. Jag är skit nervös eftersom jag ska bo på internat, haha xd Ska även dela rum med någon annan, som jag inte känner, gaaaaah vad det gör ont i magen på mig 😛
Jag går i gymnasiet ca 2 timmars tågresa hemifrån, går tredje året nu. De första tre terminerna gick det ganska bra att pendla men sedan fick jag ett dåligt schema, gick upp fem och kom hem sju. Då hade jag enorm tur och hittade en lägenhet fem minuter från skolan och har bott där sen dess. Det funkar bra men jag saknar min familj väldigt mycket, ska bli skönt att flytta hem igen efter studenten. Jag får inackorderingstillägg på 2350 kr/månad vilket jag betalar mat och sådant för och mina föräldrar betalar hyran som ligger på 2800 kr. Jag bor i en etta på 29 kvadrat.
Det har varit bra och utvecklande att gå i en annan stad men jobbigt samtidigt. :)
Jag gick på ett gymnasium i en annan stad, buss och tåg dit varje dag, fram och tillbaka. Vägrade bo på internat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.