Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 1685 ggr
Toomai
0

Åka bort själva?

Hej! Jag och min bästavän (14, 13.5 år) vill gärna åka till Ullared men då vi har svårt att få med oss våra mammor vill vi åka själva. Vi är väldigt ansvarstagande men ändå får vi inte. Så vi undrar vad ni tycker, är det lämpligt eller tänker vi helt fel? Åkte ni någonstans med kompisar i vår ålder? (skulle tro att det är kanske 40-50 mil dit, men det går ju bussresor osv) och jag menar, vi ska bara handla och äta mat, inte va borta i dagar. :)

MajaGlad

[cookies]
2

Det är stort och om ni missar bussen är det inte så kul. ;) Tycker inte era mammor gör nåt fel, något år till kan ni allt få vänta.. Men det är vad jag tycker. Jag har heller aldrig varit den som får göra allt…

Hamsterlycka
3

Ska ni åka 40-50 MIL för att handla och äta mat?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Greigh
1

40 - 50 Mil tar ca 8 timmar att åka med buss, tur och retur blir alltså 16 timmar. Det innebär att ni på något sätt måste stanna i åtminstone en eller två dygn för att överhuvudtaget hinna med någonting. Så jag förstår om era föräldrar är oroliga.

Toomai
0

#2 jag hade sett fel… Ca 35-40, men det är ju ändå mycket. Har du varit på gekås(?) i ullared nångång? :) Det finns ju så otroligt mycket billigt att handla! Och mat måste vi ju ha ;) #3 jag har för mig att det inte tar så länge… mrn tar det så länge är det klart, att då kan vi ju inte åka…

MajaGlad

Greigh
0

Jag bor 2 mil ifrån Ullared och har rest era längor med buss till Norrköping, Västerås och Stockholm ett x-antal gånger, så uppskattningsvis tar en tur/retur-resa ca 16 timmar.

Så mitt förslag är att ni tänker till en extra gång och tjatar ytterligare några gånger på era mammor om att eventuellt hyra en stuga/ett rum i Ullared till sommaren :)

Wezza
0

Tycker inte det gör så mycket om ni skulle åka förutsatt att ni hyrde nån stuga t.ex. så att ni fick sova där (här för min del) 1-2 nätter :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Felicia1997
0

Jag åker till ullared 1-2 gånger om året med min mamma och min mormorvi bor i stockholm men vi bilar dit. Jag har sett att bussen kommer vid tolv eller lite före lunch så bussen åker från stockholm runt 5 på morgonen har jag hört för min lilla mormor vill åka dit med buss med mig. Och när bussen åker hem igen asså till stockholm är kl 5 på eftermiddagen. Plus för att hyra stuga måste man vara minst 18 år inga yngre får bo där för det kan hända olyckor. Själv så övernattar vi där en natt för att shoppa dagen efter, så efter det åker vi hem och kommer hem runt halv tio eller tio på kvällen. Det tar ungefär 5 timmar att åka bil.

instagram: felicia_1djb

Greigh
1

Ja, men det är ändå stor tidsskillnad på buss och bil.
Med en bil tar man motorvägen raka vägen till plats.
Med buss tar man krångliga landsvägar och stannar på olika punkter.

[Tilde]
0

Kan man inte åka tåg? Det är ju betydligt snabbare än buss! Tar ca 5 h för mig att åka från Köpenhamn till Västerås :)

Greigh
0

Det går inga tåg till Ullared. Antingen får man hoppa av i Varberg eller Falkenberg, och sedan ta bussen därifrån och det tar ca 45 minuter med buss.

Buss är ju ett billigare alternativ, en enkelresa med buss kostar ju inte mer än 350:- / 400:-. Tåget kostar ju närmare 1000:- för en enkelresa.

[Tilde]
0

#10 Seriöst?? Jag åker hela den sträckan för under 1000 kr! 😮 Jag kommer alltså utomlands för mindre pengar.

Greigh
0

Yes, jag är seriös. SJ och Öresundstågen är svindyra nu för tiden.
Priserna ökar markant varje månad och det är sorgligt.

[Tilde]
0

#12 Fast jag åker alltid med SJ… konstigt!

Greigh
3

Man kan ju göra en chansning och sitta och buda på biljetter på tradera.
Jag kom till Stockholm för 3:- en gång. Men det gäller att man är uppe i god tid på morgonen och har bra koll på utbuden. :P

Toomai
0

Det är liksom resor från orten här vi bor till ullared där man åker med samma bus hela tiden sen kan de stanna på vägen så att man får äta osv. Man betalar alltså tur o retur osv. Vet inte riktigt hur man ska förklara med det är ordnade resor. :)

MajaGlad

Pelzi
1

jag tycker ni ska ha med nån vuxen iallafall ifall nåt händer:) det skulle jag haft om jag var under 18 fast man kan ta ansvar för det kan ju hända att ni missar bussen eller nåt sånt. det är säkrast :) skulle också hadt med en vuxen minst fast jag fyller 16 för att ifall man råkar börja bråka eller nåt sånt då kan det ju bli kaos om man kommer i sär varann. :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/