''du får inte bli vegetarian''
Hej!
Alltså just nu är jag väldigt arg, för jag VILL bli vegetarian NU men jag får INTE.
Mina föräldrar säger att jag behöver kött och massa, men jag känner mig äcklad när jag äter kött.
Jag har sett hur produktionsdjur har det, och jag vill bara spy när jag tänker på det när jag äter.
Hur ska jag övertala mina föräldrar? Jag kan sitta och gråta i flera timmar för jag vill bli vegetarian, men det funkar ju knappast.
''DU BEHÖVER KÖTT AYNAZ, ÄT KÖTT!!'' ''Aynaz, ätt upp dina köttbullar nu'' ''Du behöver kött gumman.''
AAAAAAAHHH!
..du kan ju säga till de vad de känner (jag åt inget när jag var lite -.- så mamma fick nog och tillät mig att bli vegetarian eftersom jag vägrade äta något jag visste kom från djur :) ) och sedan finns ju mitt val vegetarian :) det är tabletter man tar (eftersom du inte äter kött får du inte i dig viktiga ämnen :) så mitt val vegetarian ger dig det ;) )
#1 Men dom förstår inte..
Dom säger ''vi köper ju ekologiskt, och eftersom du är ganska gräsen tror jag inte du kommer äta qourn filé och sånt.''
Jaha okej! men det funkar verkligen inte :'(
#2…quorn smakar som kyckling (bjöd min kompis på det…hon trodde seriöst att det var kyckling och bad om att få receptet XD )
#3 Jag vet hur det smakar, jag har ätit det och gillar det. Inte det godaste eller så men jag klarar mig, bara jag vet att jag inte äter kött. :(
Haha x'D
#4 ..fråga om du kan ha en "test-vecka" och bara äta vegetarisk mat för att se hur det går :)
Jag gjorde ett kollage med massa information om vart man hittar proteiner, mineraler och vitaminer i vegetarisk kost :) Jag skrev spalter och ritade upp en triangel med tre sektiopner som visade vad man behövde äta mest respektive minst av. Så jag råder dig till att läsa på, så att du kan kontra deras argument med fakta.
Erbjud dig att laga egen mat också. Lättare för dina föräldrar som slipper laga två maträtter och bra för dig som får laga mat på en daglig basis :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#5 Ja det har jag försökt med och dom sa okej men det blir aldrig av! :(
Men ska prata med dom!! :)
BäbisAynaz då! Kan du inte göra som Annika och köpa endast kött där du vet djuren har haft ett bra liv? Jag håller med om att du behöver kött faktiskt, för du växer fortfarande och behöver massa proteiner… men kanske kan du äta fisk istället? :)
du kan ju vara som jag! kvartsvegetarian (du äter inte kött men fisk/kyckling….jag äter bara fisk och vegetarisk mat 🙂jag trivs med det)
#8 Med rätt kunskap får man i sig hur mycket proteiner som helst genom vegetarisk kost. Jag har vänner som aldrig ätit kött och de har då aldrig haft någon brist på något :) Man kan till och med ge småbarn vegetariskt alltså, med rätt kunskap. Nu känner jag att jag är lite kontroversiell, men jag gillar att sprida fakta ;)
/Rebecca
#10 Men jag hade inte velat att min 12-åriga dotter inte åt kött, så jag förstår hennes föräldrar. :/
#11…jag var 6 när jag bestämde mig för att bli vegetarian…. började äta vegetarisk kost och åt kanske lite kött lite då och då…nu äter jag inget kött alls -.
#12 Min syster var också vegetarian ett tag, men gick sen tillbaka till kött. Jag älskar kött för mycket för att bli vegetarian. Mår inte bra när jag inte äter kött på ett tag. xD
#13 jaja….;) tog du några tabletter (t.ex mitt val vegetarian)? jag tar de och mår lika bra som om jag skulle äta kött…när jag var mindre kunde jag inte ta de så jag var tvungen att äta kött ibland :/
#11 Ja, det är en sak, men att säga att man inte tycker att någon på internet ska äta vegetarisk kost för hens ålder baserat på okunskap är en annan :) Personliga känslor tillhör bekanta och inte okända på internet i sådana här frågor, tycker jag, eftersom att det sprider okunskapen vidare. Men nu ska vi inte själa TS tråd.
TS, besök gärna både vegetariskt och vegan här på iFokus om det är något du undrar över när du söker information, det finns massor med kunniga på båda sajterna :)
/Rebecca
#15 Fast jag känner TS väldigt väl och vet lite mer om hennes hälsa och så, därför kan jag säga att jag förstår hennes föräldrar :)
Du kanske kan fråga om det går bra att du äter kött ibland, någon gång i veckan bara om de vill att du ska ha i dig näringsämnena. Jag var 12 när jag blev vegetarian och min familj var lugna med det. Föreslå att du kan laga ditt eget tillbehör om de inte vill laga det åt dig, finns jättemånga substitut som är lättlagade och billiga. Visa att du kan och vill äta olika slags mat och ta initiativ och visa dem intressanta rätter som går att laga :)
Då kommer vi till nästa sak, ifall TS har hälsoproblem.
TS, skulle du kunna tänka dig att äta tillskott med animaliskt ursprung? Omega 3 finns i vegetabilier, men det är bara en av fettsyrorna som Omega 3 utgörs av. Och människokroppen har svårt att omvandla denna, och ännu svårare är det om man inte är helt frisk/har problem med ämnesomsättningen osv.
Det kanske vore en idé att föreslå för dina föräldrar, om du kan tänka dig det. Och kanske skulle du kunna äta ägg och mejeriprodukter också? Ost är jättebra, liksom andra feta mejeriprodukter :) De innehåller massor av kalcium och protein.
/Rebecca
Mina föräldrar var inte heller så pigga på att jag skulle börja käka vegetariskt.
Men vi gjorde en deal, att jag först skulle pröva under en månad! Så ett tips är ju att föreslå att du får köra en prov-månad, och så kan man se hur det har gått och vad dina föräldrar tycker om det efteråt 🙂
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Varför säger de att du måste äta kött? Du behöver inte göra någonting!
Protein hittar du i bl.a. olika sorters bönor, kikärter och linser, tofu, soyamjölk, soyghurt m.fl. Säg det till dina föräldrar. Jag gissar starkt på att deras enda proteinkälla som de refererar till är "kött". Kul att äta samma sak om och om igen, bara för att få i sig protein!
Kolesterolvärdena hos en vegetarian samt vegan är lägre än hos en köttätare.
Kalcium hittar du i bl.a. broccoli och mandlar.
Mörkgröna växter är bra källor för t.ex. kalcium och järn, och annat smått och gott.
Säger inte detta för att predika, utan mer som något du kan använda för att förklara vegetarianismens goda sidor för dina päron.
Visa dem videon på ettlivsomgris.se. Kanske får dem att tänka.
http://www.djurrattsalliansen.se/djuren/mer-om-djurfabriker.html
#8 hihi tildis! Jamen alltså det skule inte spel någon roll :( jag bara blir lite äcklad när jag tänker på att det är et djur jag äter! Men jag förstår dig och mina föräldrar! 18 ja det kan jag tänka mig. Tack så mycket för infon :) #19 ja jag ska prata med mamma om det :) #20 ja du, jag är väldigt kräsen och så och det enda jag gillar är typ kyckling så mina föräldrar tycker jag ska äta det jag gillar osv.. Men det är inte gott när man tänker på djuren ;( Tack!
En i min klass har aldrig fått äta kött för sin mamma, hon vill inte vara vegetarian men hon måste för hennes mamma tvingar henne 😕
#22 Stackars barn 😡
Ett barn ska aldrig bli tvingad att göra något den inte vill. Att tvinga sitt barn att tvätta händerna för att den lekt utomhus är förståeligt, men att tvinga sitt barn att äta en viss kost, nej, det är inte rätt!
Sen om det har med hälsorelaterade saker att göra (typ att barnet är känsligt mot köttkost och tål bara vegetariankost), då är det en annan sak..
#23 Mm, hon har en väldigt sträng mamma över lag. Hon får inte ha en pojkvän trots att hon är 14. Hon får inte vara med några av sina kompisar som hon känt i 7 år bara för att dom har pojkvän. Hon får inte äta något som kommer från djur, alltså inte ägg, ost, mjölk eller nått. 😕
Jag tål kött och sånt, men jag vill inte äta det. Kolla t.ex denna videon om ni inåt är alltför känsliga http://m.youtube.com/watch?v=Df9GviWJSaw Sen jag såg den videon har ja ens inte rört vid griskött för jag blev så äcklad. Det är så fruktansvärt synd om djuren.
#25 Fyfan alltså! Det gör så fruktansvärt ont i hjärtat när man ser sånt. Och man tänker inte på när man går runt i mataffären att det är de här grisarna som ligger på kötthyllorna. Jag får och kan tyvärr inte bli vegetarian för tillfället men försöker se till att bara köpa ekologiskt kött. Att djuren ska få lida så för vår skull, usch!!
MVH Wilma
#25 Så är det inte på alla slakteri.
Och köper man t.ex ekologiskt eller närproducerat, är det inte slaktat så :) De har vissa krav osv.
Men även annat som ej är ekologiskt eller närproducerat är inte slaktat så.
Men jag anser inte att dina föräldrar ska tvinga dig att äta kött om du inte vill :) Alla ska få äta den kost de vill, enligt mig! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26 ellerhur. Att folk ändå kan äta det.. Ekologiskt är iaf bättre! :) #27 ja du har sagt det förut ;)
#28 Inte i denna tråden ;) Så är värt att nämnas =)
idag så ska jag vägra äta kött :))) från och med nu
#30 Se till att läsa på mycket om vegetarisk kost, ang kosttillskott, vad man äter istället för kött mm :D Så du ej får hälsoproblem :)
du kan ju komma på en överännskomelse med med dinna föräldrar!
De börja med att jag inte fick bli vegitasrian förstän jag fyller 15. Då förhandlade jag med dem, så nu behöver jag endast äta vårat egenuppföda nötkött där jag har fått veta att de haft det bra och vi har en egen slaktare så inga stress här!
Om familjen gör något med annat kött så får jag laga min egen mat, och det är lungt för mig!
Så du kanske kan förhandla fram att du får bli vegitarian om du gör din egen mat!
Men komihåg att du måste äta mycket bönor istället :D
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Fast nej!!! Inte bönor :(((((
#33 Då får du äta linser istället. Det är antingen eller, om du inte enbart ska äta sojaprodukter och hoppa över quorn och dylikt helt, eftersom att de inte innehåller järn.
/Rebecca
#33 kom igen! bönor är ju jätte gött!!!
Du kan förresten mixa bönor i soppor osv :) Då försvinner både smak och konsistens. Min sambo tycker inte heller om bönor, men gör vi på det viset så går det jättebra. Har lurat i lillebror som hatar bönor av princip med den metoden också ;)
/Rebecca
#34 NEJ! :OOO
Jag äter soja produkter och qourn, men INTE bönor och INTE linser :)
#35 usch nää
#36 hahah smart ;D
#37 Tror dessvärre det blir svårt för dig att vara helvegetarian om du vill utesluta saker :)
#38 men jag tänker verkligen inte stoppa i mig bönor! aldrig
Nu har jag pratat med världens klokaste vegetarian och hon säger att man inte alls behöver äta bönor! Hon gör inte det och mår bra!
#38 Men för jag utesluter bönor betyder det inte att jag inte kan vara vegetarian!
#40 Jag nämnde inte ens bönor xD Och inte sagt att du inte kan bli vegetarin heller xD
#41 Nej men andra har det
och jag tolkar det som att du tror jag inte kommer lyckas bli vegetarian om jag utesluter saker ;)
#40 Man kan känna att man mår bra utan att göra det i kroppen. Sådant som syns på blodprover. Jag äter ofta baljväxter, och de dagar jag inte gör det så blir det sojaprodukter eller järnrika vegetabilier som spenat och nötter.
Men så länge du äter t.ex tofu en gång om dagen så är det lugnt, det är ju gjort på sojabönor :)
/Rebecca
#42 Menade om du utesluter mycket saker som är viktigt för kroppen :) inte enbart bönor och linser då alltså :)
¤43 men tofu verkar ju inte heller gott :( detta kommer gå dåligt
#45….tofu och bönor är det bästa som finns!!! 🤓
#45 Tofu smakar ingenting. Alls. Om du inte äter den som den är förståss. Men så fort du kryddar den så försvinner smaken, och konsistensen är lite som ett ojäst bröd.
/Rebecca
#47 fast jag vill inte äta tofu :/
*låter som värsta bebisen*
#48 Nästan alla sojaprudkter är tofu i en mening eller en annan. Samma ursprung och samma smak. Vägrar du äta baljväxter och tofuliknande så kan du defacto inte äta en helt vegetarisk kost, eftersom att det är kärnan i kosthållningen.
/Rebecca
#49 jag kan äta qourn och ägg!
#50 Quorn innehåller dock inte järn, vilket du behöver. Och ska du äta ägg så ska du äta en massa för att fylla det behovet. Flera om dagen.
/Rebecca
#50 Då får du äta ekologiska ägg enbart, annars stödjer du det dåliga med äggproduktion = blir svindyrt om du ska äta så många ägg som krävs varje dag som #51 sa :)
Dom flesta höns har det rätt dåligt, även ekologiska, bara så att du vet.
Jag klarar mig utmärkt utan bönor och tofu!! Och ägg köper vi från en gård i närheten där vi SER hur hönsen har det!
#53 Pratar du med mig?Nej så är det inte alls det. De hönsen går med tupp, får vara ute, har sittpinnar ect. Alltså lever ett hönsliv tillskillnad från "frigående inomhus" eller "produktionsäggen".
Jag har ganska bra koll, eftersom jag har haft höns själv. De har ganska höga krav för att det ska få räknas som ekologiska, förutom att de måste äta ekologisk mat :) Och de ägg jag främst köper är närproducerade plus att jag kommer köpa en hel del av min mamma nu när hon har våra höns :)
#54 Låter toppen :D
#55 :)
#55 Jag menade till MiniPim, och näe jag tycker inte att dom har de så bra.
'Ungefär 10 procent av hönorna i Sverige finns inom den ekologiska äggindustrin (1). Inhysningen liknar många gånger den för vanliga "frigående", hönorna hålls i stallar med stora grupper på upp till 3000 djur, men de ska ges tillgång till en gräsbevuxen rasthage utomhus under sommarhalvåret. De får vara högst 6 hönor per kvadratmeter istället för 9, och det ska finnas tuppar i gruppen (15). Det är dock samma högproducerande raser, samma slaktmetoder och samma kläckerier där tuppkycklingarna mals ner som används även inom ekologisk äggproduktion. Undersökningar har visat att även om höns erbjuds utevistelse så är det långtifrån alla som hittar ut, speciellt i grupper på flera tusen höns (16). Troligen har minst hälften av de ekologiska hönorna aldrig varit ute.'
http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/honor-tuppar
#54 Jag menar inte att dom som du köper ägg från har de dåligt, för de finns säkert några som är bra också ^^
#57 Dock läser jag på förpackningen och de får ej skriva ut där saker som ej stämmer, för det är falsk marknasföring.
Bara för att det står på deras sida, betyder det ej att allting 100% stämmer :)
Jag vet hur höns får hållas osv :) Har liksom haft själv som jag redan sagt, så inget jag behöver ha förklarat :)
Så orkar itne diskutera det mer, eftersom detta är MiniPims tråd, om vegetarian, inte om ägg och hönshållning :) Får ta det via PM om du vill diskutera.
Ej mera OT från min sida! :D
#58 Jag ska inte heller skriva mer OT nu. Men dom måste inte ge ut falsk marknadsföring, jag har också läst på äggpaketen och dom jag har sett skriver att hönorna har tillgång till utevistelse, sittpinne, får ekologisk mat och att det finns tuppar.
Det kan dom ha även om det är så som jag skrev. Det är inte det enda stället jag har läst det på. Vi känner några som har ekologiska hönor, jag har sett dom och jag tänker inte gå in till dom igen. Visst, dom hade sittpinnar men dom var två centimeter över marken, och grejen med sittpinnar är att höns känner sig trygga när dom är högt över marken, inte två cm. Och det fanns små luckor där dom kunde gå ut, men jag tror inte att det var så tillförande. Dom sa att det var så dom flesta andra hönor hade det, och då jobbade dom med det så jag litar på dom.
#59 Vissa hönor vill ha sittpinnar lågt och andra högre, vi hade både och till våra :) Så måste inte vara högt, dock är 2 cm lite väl lågt, minst 10 cm tycker jag :) Så det har du rätt i. Men är långt ifrån då dåligt som produktionsdjuren har det och de "frigående inomhus" :)
http://merekoiskolan.se/ekofakta/agg/
Dock behövs kraven på yta t.ex ökas osv men så är det på många djurslag dessvärre :/
-----------------
MiniPim: Har du varit inne på vegetariskt.ifokus och läst och kanske få tips och råd? 🙂
Nu har jag pratat lite med en kunnig ang detta så här får ni nya svar. :) #51 För järnet tar jag järntabletter. #52 Varför ska jag enbart äta ekologiska ägg? Det är vegetarian jag vill bli, inte vegan. Stor skillnad. Och det här med ekologiskt, det är inte så ekologiskt som det låter. Det enda ekologisk mat innebär är att maten inte blivit besprutad/tillsatt med icke naturliga preparat, som tex GMO och konstgödsel. Det har inget med att göra om hur djuren lever, många verkar tro det men så är faktiskt inte fallet. Vill du ha källa på denna fakta finns det HÄR: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekologisk_mat Om det är djurens liv i allmänhet man vill förbättra får man kolla upp de KRAV-märkta produkterna, eftersom det är dom som handlar om bla. djurhållningen.
#61 Du skrev själv att du kunde äta ägg, i #50, så var därför det togs upp, du själv som sa det :) Så tog bara upp det du själv skrivit ^^, Jag vet skillnaden ja ;)
Det stämmer ej på alla djurslag :) Ekogoliska ägg måste komma från hönor som t.ex får gå ut osv,
Wikipedia är itne alltid 100% tillförlitligt.
Läs länken jag länkade till: http://merekoiskolan.se/ekofakta/agg/ :)
Dessa köper jag :D Men kommer att köpa mycket av min mamma nu när hon har våra höns :D
Lycka till! :D Kommer du fixa när du väl kommit igång :D