Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 3489 ggr
makeupbox
0

(x) Underlivsbesvär!

Mår så himla dåligt just nu.. Har haft mens i tio dagar vilket gör att jag fått järnbrist som gör att jag mår pyton. Mitt underliv är jätte irriterat utav alla bindor, tamponsnören som legat & skavt och att det inte fått luftats på länge (sover alltid utan trosor då jag inte har mens).

Tror jag kan ha fått svamp eller något annat för har svullna talgkörtlar (tror jag det är?) och det kliar..  Har aldrig varit med om detta förut! Skulle gärna klia hela tiden men det är förknippat med toalett besöken som nu är ofta.

För 10 dagar sedan började jag äta Cerazette vilket var samma dag som jag fick min mens, har inte haft några biverkningar av pillrerna (om detta inte kan vara pga pillrerna). Dagen innan fick jag av samma barnmorska som skrev ut ppillerna till mig ett akut ppiller (Ella ONE) då jag haft oskyddat sex dagarna innan.

I övrigt har jag feber och vääldigt huvudvärk men tror det har och göra med att jag kan ha dragit på mig en influensa som går runt just nu, så allt detta gör att jag helst bara ligger och gråter, känner mig så ynklig.

Vet inte riktigt vad jag ska göra? Tycker hela mitt underliv är ett pain in the as då jag blödit så länge men främst för att det kliar och gör ont ..

jag är 16 år gammal haft regelbunden mens i 4,5 år och ej ätit ppiller innan.

mikkan01
0

Kontakta UM, kolla med gyn. eller din bm som skrev ut pillrena. Hoppas det löser sig för dig. 🙂

~mikkan

Afturelding
0

Som sagt, kontakta vården. Men huvudvärken kan vara av Cerazette, läs bipacksedeln så ser du att det är en ganska vanlig biverkning. Allt måste ju inte bero på samma sak menar jag :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Clariiz
0

Fick du ett akut p-piller 6 dagar efter det oskyddade samlaget? Dessa ska ju ges senast 72 timmar efter? :/

Hur som kan biverkningar från både dagen efter piller och p-piller vara blödningar. Så jag tror inte det är någon fara. Men fortsätter det såhär eller om du är orolig så bör du gå tillbaka till UM.

Att du mår dåligt psykiskt kan vara pga av p-piller ställer till det med dina hormoner. 
Läs på om biverkningarna dina piller kan ge. Har dem inte själv så har ingen koll :) Men vissa biverkningar kan vara riktigt extrema!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

makeupbox
0

#3 haha nej det var två dagar efter även därför jag fick just Ella ONE då det kan tas så sent som fem dagar efter då det är så starkt.
Kanske formulerade meningen konstigt för hade haft oskyddat sex, dagarna innan. ;)

Nu är jag inne på mens/blödnings dag elva..

Mimmi
0

Både att börja med p-piller och akut p-piller kan göra att mensen löper lite amok. Jag skulle ändå rekommendera att du kontaktar UM eller liknande och berättar om din situation. Kanske behöver du prova en annan sorts p-piller. Du kan ju också behöva äta lite tillskott nu när du har så mycket mens, så att du inte får några brister.

Fortsätter du att ha problem med långa blödningar kan kanske en menskopp vara något för dig. Den torkar inte alls ut på samma sätt som tamponger och bindor gör då den är gjord av silikon och inte stör "klimatet" i underlivet.

Arinya
0

Vet inget om detta men jag gjorde motsatsen av vad min barnmorska sa.. jag skulle då börja med p-piller första dagen av min mens men det lät jäkligt korkat tyckte jag och väntade tills min mens tagit slut och började då. Funkade helt utmärkt.

Har du testat att sluta med p-pillerna? Kan funka.

[Tilde]
0

I början när man använder Cerazette kan mensen bli lite galen, då hormonerna löper amok i kroppen. Jag fick mens jätteofta i början när jag fick Cerazette, tills den slutligen försvann helt. Jag tror jag hade mens när jag fick pillerna utskrivna, så jag började när mensen tog slut. Fick nog mens 2 gånger efter det, båda gångerna lite längre än normalt… men sen fick jag som sagt ingen mens efter det och har varit mensfri i 2 år nu. 🙂

Prata med din barnmorska, men jag tror att du ska fortsätta äta i några veckor och sedan kommer kroppen att vänja sig vid pillerna och de hormonerna som är i. :)

makeupbox
0

#5 I och med att jag bara ätit ppillerna i 11/12 dagar tänker jag inte sluta då jag är tillsagd att ta dem och testa i tre månader och bm sa att ''hur jag mår på första kartan inte behöver säga något om hur jag mår av dem senare''. tar en tid för kroppen att vänja sig vid nya hormoner..

har googlat nu och insett att bm var lite dålig med att informera om att hälften av alla kvinnor som börjar med cerazette får oregelbundna och ofta längre blödningar. hoppas sedan att jag ska bli mensfri som #6 blev för verkar som att de flesta blivit det..

jag ska till bm om två veckor för att göra grav test och ska då prata med henne om hur jag mår, hoppas att jag mår bättre då. blir det värre eller inte bättre så ringer jag i veckan..

det jag tycker är tråkigast är att jag skaffade dem för att kunna ha oskyddat sex med min pojkvän men nu kan vi inte ha sex överhuvudtaget 😕

Fridaaaa
0

#7 hur snabbt efter att du bytte till cerazette fick du mens? För jag har ätit mina i 17-18 dagar nu, började när min karta på förra p-pillrena var slut så några dagar efter mensens slut :) Men ingen mens eler blödning ännu,men man vet ju aldrig

#8 Står i bipacksedeln också som följer med, dock är dem blödningarna inte under hela tiden som du äter dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#9 Det minns jag inte, tog nog några veckor, så nästan som vanligt bara att det var lite snabbare och höll i sig lite längre. Men det återställde sig ganska snabbt i alla fall. 🙂

Och jag håller med om att man borde läsa bipacksedeln själv, allt står i den. :)

Men jag tror att du bara behöver ge det lite tid, TS. Du har ju "precis" börjat med pillerna.

Fridaaaa
0

#10 Okej vad skönt :)
Ja jag brukar alltid göra det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

makeupbox
0

Jag skulle ha mens den lördagen som jag började äta dem, fick mens dagen efter.

makeupbox
0

Hade efter 14 dagar ett uppehåll i tre dagar innan det började igen och det har pågått tills nu, hade dock ett uppehåll igår. Har fått tid till på fredag för att träffa en doktor som ska se om det går att jag äter kombinerade ppiller istället (fick inte äta det från börja pga min migrän, därför jag fick cerazette).

Jag mår hel bra i övrigt på dom förutom blödningarna och jag tror att dem kommer försvinna men jag vill inte fortsätta på dem då de är dyra och jag vill veta när jag ska få mina mens och kunna styra den lite som man kan med kombinerade.