Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1543 ggr
Greigh
0

Inte tonåring längre!

Jag lämnade tonåren för 7 år sedan och känner mig egentligen inte rätt placerad på denna sajten. Där emot så tycker jag det är roligt att läsa, medverka och svara på diverse tonårs-frågor. Jag får väl ändå säga att den mentala delen av mig fortfarande infinner sig på en tonårings nivå och på så sätt känner jag mig alltså väldigt bekväm på denna sajten.

Frågan lyder dock, vad tycker ni övriga om att en 26 årig kille som jag medverkar i vissa trådar? Känns det skumt, obehagligt, irriterande eller är det bara uppskattat och kul? Finns det fler i min ålder som infinner sig på denna sajt och känner på samma sätt som jag gör?

[Tuulikki]
19

Jag tycker det kan vara bra att det är blandade åldrar här. Samtidigt tycker jag att man som vuxen automatiskt har ett större ansvar för hur man skriver och "beter" sig på forumet. 

Att vara tydlig och kanske säga "Nu är inte jag tonåring längre men.." osv känns viktigt för mig i alla fall. Så att folk vet att det inte är en ungdom/barn som skriver.
Och dessutom att man tänker på att det är yngre ungdomar som hänger här och att det egentligen är deras plats att vara på, så man inte "tar över", förvuxnar eller på något sätt får dem/oss att känna sig obekväma. (vet inte riktigt hur jag ska beskriva, hoppas det är förståeligt)

Jag tycker att ni vuxna, (du, Tirin och Fridaakesson bl.a) skänker lite trygghet hit till sajten då det i vissa trådar kan vara uppskattat med någon vuxen som ser saker ur ett annat perspektiv. :)

Hoppas det var ett bra svar. Menar inte på något sätt att detta gäller just dig, utan vuxna i allmänhet.

Hamsterlycka
5

Jag ser det inte alls som något problem. :) Tycker alla ska känna sig välkomna här! Finns ju tonåringar som kanske har sådana problem som vi mindre har svårt att hjälpa till med, och då är det ju jättebra att det finns ett gäng vuxna här som vet vad man kan göra!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Greigh
1

Tack för ett uppriktigt svar :)

Som vuxen känner jag mig lite osäker och är rädd att folk här inne skall missuppfatta min medverkan. Men som jag förklarade här ovanför så handlar det om ett intresse gällande tonårs-frågor osv. Jag är ju väldigt öppen av mig och delar mer än gärna av mig av egna erfarenheter och rådgivningar. Dessutom är det en god stämning här hittills, så jag har absolut inte känt några som helst fördomar emot mig som person eller mitt beteende, men folk kan ju tänka annorlunda och det var väl därför jag egentligen ställde denna frågan :)

Afturelding
0

Jag tillhör väll också den äldre gruppen här, och vill gärna höra vad andra tycker. Nog för att jag lämnade tonåren på riktigt för bara några månader sen, men jag tycker nog inte riktigt att man kan dra tonåren bara på ens ålder, jag har inte känt mig som en tonåring på flera år :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
11

Ärligt talat så tycker jag som Sajtvärd att det är lite opassande eller vad man ska säga, med kommentarer om unga flickors utseende - även om jag vet att det är för att boosta deras självkänsla! 😉 

I övrigt har jag inga som helst problem med äldre medlemmar! Jag tycker bara det är bra med folk som kan dela med sig av erfarenheter och ge tips och råd till tonåringar. Vem kan hjälpa bättre till än folk som redan har överlevt tonåren? :)

Mimmi
1

Tycker Sofisen uttryckte det hela jättebra! Jag tycker absolut att de som inte är tonåringar ska vara välkomna på sajten, som tonårsförälder kan det nog vara jättenyttigt att läsa och skriva lite här. Men jag tycker att man faktiskt ska uppskatta att vi på sajten har massvis av experter på sajtens ämne - tonåringar!

Man ska som äldre alltid tänka på att ens åsikter, tankar eller erfarenheter inte på något sätt är bättre , mer rätt eller mer värda än tonåringars, för så blir det lätt. Vi har ett samhälle där vuxna ofta ses som mer värda än unga, och jag tycker att det känns viktigt att den här sajten ska få vara en fristad från sådant. Så länge de äldre respekterar det jag skrivit ovan tror jag att sajten känns trygg och trevlig även om det finns vuxna här.

Jag tycker ändå att sajten främst ska vara för och av tonåringar, och att man som äldre ska försöka respektera det. Det betyder ju inte att man inte är välkommen, men att man har ett ansvar att tänka lite extra på vad och hur man skriver - så att man inte börjar komma med pekpinnar och förminska någon.

Greigh
0

Beror väl på hur man uttrycker sig i sammanhanget också.
Nu har jag förstås tidigare medverkat i en tråd som är inne på det ämnet och det känns nu i efterhand väldigt dumt. Så i förra veckan beslöt jag mig för att lämna den tråden. Men i början kändes det mest som underhåll och ett sätt som nykomling att presentera mig med lite bilder.

Tack för din åsikt :)

[cookies]
0

Spelar mig ingen roll alls om lite äldre människor är med så länge majoriteten tillhör målgruppen. Skulle 50% av alla här vara 25 + så skulle det ju vara lite knasigt. Men eftersom det inte är så nu så tycker jag det är kul. :)

oh-la
0

jag är ju också 26 och läser och svarar lite där jag känner att jagh ar något att bidra med. var ju inte så hemskt länge sedan man var tonåring, mådde dåligt, skadade mig, var olyckligt kär så det kändes som om man aldrig någonsin skulle älska någon igen och har funderat på om livet verkligen är värt att leva. kan tycka att det kan vara bra för vissa att veta att livet inte alltid är skit, att det blir bättre. jag lever ju, även om jag många gånger sa att jag aldrig skulle fylla 18. och helt ärligt är jag jävligt glad att jag gör det också, även om det inte kändes så när jag var 15-17. så ja, här är en till som är förbi tonåren :P i alla fall i levnadsår. i skallen är jag nog inte en dag äldre än 15 tror jag :P

Fridaaaa
0

Sidan är ju för tonåringar, tonårsföräldrar och dem som varit tonåring ^^, Så är ju inte främst för dem som är det just nu ^^, :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
9

Alltså, jag vill inte vara elak. Men jag tycker du är liite obehaglig.

[rocklover]
3

#11 XD Aynaz, han kommer ju knappast äta upp dig xP..

[MiniPim]
0

#12 Nej men jag tycker inte man ska skriva vissa saker som han gör!

[rocklover]
0

#13 som vadå? xP

[MiniPim]
0

#14 PM isåfall

deleteduser
3

#10 fast alla som är äldre än 13 har ju varit tonåringar. Så du anser att TiF är för alla över 13 år?

Jag har inget problem med att ha ett par 20-25åringar här på sajten, förstår bara inte logiken :)

Fridaaaa
0

#16 13-19 är tonåringar.
Har inte påstått att TiF är för alla över 13 år, nej.
Självklart är blivande tonåringar med välkomna.

Finns liksom ingen åldergräns på sajten, så som t.ex "barnens.ifokus" har :)

deleteduser
0

#17 Det var inte så jag menade :) 

Jag tänkte eftersom att du skrev: "Sidan är ju för tonåringar, tonårsföräldrar och dem som varit tonåring" 

Fridaaaa
0

#18 Du skrev ju så? :)
Ja jag är 22 år t.ex och varit tonåring, men är ingen tonårsmamma eller tonåring :)
Är du 13-19 är du ju tonåring :)

Afturelding
0

#18 Fast man blir ju inte tonåring när man fyller 13. Tonåren är ett psykologiutvecklingsstadie som börjar lite olika för alla, och även slutar olika. Man har bara valt att kalla det för tonåren eftersom att det stadiet oftast infaller inom de år vi har -ton i våran ålder :) Tonåren är en period som infaller hos de flesta arter.

/Rebecca

[MiniPim]
8

#19 FINNS JU INGEN SOM INTE VARIT TONÅRING

[Tuulikki]
0

Jag tycker att sajten är främst för tonåringar. :)

Fridaaaa
3

#21 Beror ju på hur gammal man är :) 10-11 åringar t.ex = ej varit tonåringar, vissa är tonåringar t.ex :)
Du behöver ej skrika, onödigt :)

#20 Man brukar räkna 13-19 som tonårsperiod :) De flesta kommer in i tonåren från 13 och uppåt, vissa tidigare andra senare :)

[rocklover]
3

#21 Aynaz, ta det lugnt nu xD ! vi vet att du tycker att Greigh är en skummis xD

[MiniPim]
0

#23 upps råkade skriva med stora bokstäver xD

ja men det finns ju ingen som INTE varit det! ^^  jag finns men inte sååå

deleteduser
0

#19 jag kanske är usel på att förklara så jag försöker igen ^^

Det jag inte förstod var att du skrev att iFokus var till för Tonåringar, tonårsföräldrar och de som varit tonåringar. 

Någon som är 45 har ju också varit tonåring? och 90-åringar också för den delen :)

Du kanske menar de som nyligen varit tonåring? Typ 20-åringar?

[trabajo]
3

#10 Sidan är inte alls för dem som varit tonåringar, egentligen. Om man klickar på "Om sajten" så står det att den är för tonåringar och tonårsföräldrar. Så jag vet inte vart du har fått det ifrån?

Men självklart har jag inget emot äldre på sajten. Bara de förstår att det är yngre här på sajten och den är för oss egentligen, men att de får vara här ändå.  🙂

Fridaaaa
0

#25 Läs vad jag skrev, de som är 10-11 år, som kanske tittar hit, (sett enstaka gånger, länge sedan nu dock), har ju ej varit tonåringar men kommer bli :) T.ex ^^,

Afturelding
0

#23 Vilket ju var exakt vad jag sa ;) Jag menar bara att det är en ganska tvär syn på saken, eftersom att tonåren är mycket mer än siffror :)

/Rebecca

Fridaaaa
0

#27 Tilde (sajtvärden) har bland annat skrivit det. (sett det i någon tråd, när jag skrev det och då höll Tilde med  = då lär det ju vara sant?)
Förra sajtvärden har med skrivit det, dock kanske inte på om sajten, men i massutskickmail t.ex. Så sett det på mer än ett ställe….

#29 var ej menar så :)

[trabajo]
5

#20 Fel, man kan inte alls bli tonåring innan man kommer i -ton åren, inte heller vara det efter. Hur skulle man kunna det? Man är i tonåren när ens ålder slutar på -ton. Jag tror du menar puberteten när du skriver så. Den kan infalla olika.

Afturelding
2

#31 Nej, psykologiskt sett är det som jag skrev. Inom vetenskapen. Puberteten och tonåren är inte samma sak, eftersom att puberteten bara innebär könsmognad, och tonåren är en psykologisk utveckling. Det är i alla fall vad jag lärde mig när jag läste psykologi ett par år.

På engelska heter denna period adolescense, och det är även den svenska vetenskapliga termen. Vilken i folkmun heter tonåren.

/Rebecca

[trabajo]
3

#32 Men tonåren är egentligen från första början en benämning på dem åren ens åler slutar på -ton. Men jag förstår ju vad du menar, vill inte tjata om det här 🙂

[Tilde]
1

#32 Fast man har ju också ordet "teenager" vilket är tonåren på svenska (13-19 år) :) Adolescence är en annan sak, ungefär som svenskans ungdom.

Afturelding
0

#34 Absolut, men i psykologin är det samma sak :) Och jag menar att alla som känner sig som tonåringar ska vara välkomna, även om man inte fyllt 13.

/Rebecca

[Tilde]
1

#35 Det håller jag med om! :) Barn som snart kommer in i tonåren har säkert massa frågor och funderingar - och folk som är 20+ har svaren till de flesta frågorna! Det är jättebra att det finns folk i alla möjliga åldrar på sajten. 🙂

Greigh
1

#13 MiniPim skicka gärna ett PM till mig och säg vad jag har skrivit för att du skall uppfatta det så? Isåfall ber jag om ursäkt och skall bättra mig!

[MiniPim]
0

#37 det kan jag göra. Men jag kanske är lite överkänslig, i fint knoow! Men ja bra isåfall :)

Loveofmylife
1

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om vilka som jag anser ska vara här. Kommer ihåg någon gång att den gamla sajtvärden Marion tyckte att de skulle vara för alla som varit tonåringar eftersom de alla kan ge råd, det är ju faktiskt råd man söker för det mesta på denna sajt. Kommer också ihåg att hon också tyckte att de skulle vara mycket tonåringar, alltså en fin blandning för att kunna hjälpa och ge råd till de som behöver hjälp med tonåren eller sina tonårsbarn. Sen finns det ju faktiskt många tonåringar här för att kunna prata i trådar som kanske bara inte går ut på råd. Anser det nyttigt att äldre människor också kan sitta och läsa vad ungdomar tycker om saker och ting, vi är ju faktiskt framtiden. Så att försöka hjälpa oss och sådär ser jag inget fel på.🙂

Det är så jag ser på denna sajt och har gjort så länge jag varit här, vilket är sen 2008 tror jag.

Lavèn
0

Jag tycker det är bra, kanske inte om någon är +29 du tycker jag det är lite ''gammalt'' och om man heller inte har barn. då kan det bli lite creepy!

Men i de värsta tonnårs-åren (pupertet och när allt käns dåligt/bra osv.) behöver man ju skriva och fråga saker som TiF är extremt bra för och då är det även bra med några som har vart med lite längre, kanske som kan lite mer osv :D

Jag har inge imot det heller!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Greigh
0

MiniPim, jag hoppas du var nöjd med svaret :)

Förstår att 30+ kan vara lite creepy, men jag har nog tyvärr lämnat denna sajten då. Men att bero på föräldrar, jag har själv barn men anser inte det som ett större problem. Det finns ju liksom yngre i tonåren som redan har blivit föräldrar och det kan ju vara till fördel att någon med bredare erfarenhet kan finnas till och ge råd till den som verkligen behöver det :)

Tack för din och alla andras åsikter