Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 2586 ggr
[MiniPim]
2013-03-15 22:58
0

Bråk

ALLTSÅ.

Jag får ryck på detta! Jag och min lillasyster bråkar VÄLDIGT ofta, men det är för hon är så sjukt känslig. Nu sitter hon och gråter för att jag sa åt henne en grej lite på skarpen. Men ja, vad gör inte hon då?? ''MAAAAMMMAAA'' så kommer mamma/pappa och skäller på mig. 

Hon är så himla trög den lilla ungen, hon måste ALLTID skvallra. Jag kan erkänna att jag också är elak mot henne, men hon är faktiskt elak mot mig med. 

Och alltid när vi bråkar vinner hon bråken, för jag brukar oftast säga förlåt förlåt för jag inte vill att hon ska ropa på mamma och pappa. 

Det är faktiskt sjukt irriterande, och när jag pratar med mamma och pappa säger dom att jag ska försöka vara snäll mot henne. 

MEN ALLVARLIGT TALAT GÅR DET INTE! hon är 7 år, jag 12 men ja hon är väldigt kaxig för sin ålder..

Hjälp mig på allvar nu :(

[rocklover]
2013-03-15 23:03
0

xP få henne att sluta vara så kaxig då..min bror var extremt kaxig, men sedan lät jag honom få vara med mig och mina vänner, så han lärde sig mogna och nu är han jätte snäll (ok…ibland är han irriterande -.- men han är oftast jätte snäll :D )

[MiniPim]
2013-03-15 23:05
0

#1 Det är verkligen inte lätt att säga emot henne eller något, för hon skriker ännu högre och går in på sitt rum.

VildaVittra
2013-03-15 23:07
3

Förlåt att det är en tant som svarar, bara att säga åt mig så är jag tyst. 🙂 

Vad du kan göra är att be och få prata med dina föräldrar en dag när du inte håller på och bråkar med din syster och hon kanske är hos en kompis eller sover. Då kan du berätta för dom att du tycker det är jobbigt och hur du känner samt upplever det.

En bra sak när man ska ta upp sådant här är att skriva ner små minnesord på en lapp så man inte glömmer något.

Det är dina föräldrars jobb att lösa konflikterna, inte ditt.

Lycka till och hoppas att det går bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TheGeneralIdea
2013-03-15 23:07
0

Min bror brukade reta mig tills jag slog honom och då ropade han på mina föräldrar och så fick jag skäll. Det är vanligt för syskon att kivas och det är nog något som man får leva med, om man inte är en mognare person och slutar bråka med henne på ett vuxet sätt och förlåter. Det kommer inte sluta om du är elak tillbaka och hon kommer inte att sluta skvallra för det är uppenbarligen effektivt. Lev med det eller gör en förändring i ditt eget beteende (mot henne), det är mitt tips ;)

[rocklover]
2013-03-15 23:08
0

#2 testa att ta med henne ut ngn gng och försök hitta på något! då känner hon sig säkert mer älskad av dig och behandlar dig nog mer schysst :D

[MiniPim]
2013-03-15 23:36
0

#3 Jag ska göra det imrogon, igen! Tack för hjälpen. :) 

#4 Men det är mest hon som gör fel, och jag kan ju inte bara vara snäll mot henne och hon elak mot mig.. det är mycket svårare än vad det låter x) 

#5 Ja det kan jag också göra :)

TheGeneralIdea
2013-03-16 00:52
0

#6 Jo det brukar vara så men om du inte gör något speciellt tillbaka så kan hon inte skvallra men du har ju all rätt att göra det i så fall ;) om hon inte ljuger och säger att du varit elak ändå det klart

Pelzi
2013-03-16 09:27
0

Min lille syrra är också jävla dryg av sig fast jag brukar oftast ändån vinna för jag brukar kittla henne tills hon ger sig funkar! fast dock så är hon snart lika stor som mig :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Quenzi
2013-03-16 11:50
0

Hon gör antagligen som hon gör bara för att få din uppmärksamhet, så gör som man gör med djur. Varje gång hon gör något dumt så ignorerar du bara henne, och varje gång hon gör något bra så belönar du med att tex hitta på något som hon tycker är kul. :) Detta har fungerat super för mig iallafall.

PJUM

[MiniPim]
2013-03-16 11:53
0

Allt har gått bra tills nu, jag har inte pratat med mina föräldrar eller så men ja. 

Nu så ska mamma och pappa kanske åka iväg, och min syster vill stanna hemma ocoh spela sims med mig. Men jag vill inte spela sims och så utan jag behöver städa hos utekaninerna osv, men då börjar hon lipa.. -.-

VildaVittra
2013-03-16 12:00
0

Varför inte be henne hjälpa dig att städa hos kaninerna så kan du spela sims med henne efteråt som belöning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MiniPim]
2013-03-16 12:04
0

#11 Det kan jag nästan drömma om, aldrig att hon hjälper mig med kanninerna.. 

Jag har spelat sims med henne sen kl 10 imorse! :(

[Zlarviig]
2013-03-16 16:33
0

Nu är min syster bara 1.5 år yngre än mig men jag och min syster bråkade varje dag förut. Vi slogs, sparkades och fick skäll hit och dit. Vi kunde inte ens gå förbi varandra utan att det slutade med att vi låg och slogs på golvet. Vi verkligen HATADE varandra varje sekund på dygnet. Men tillslut märkte jag att om jag reagerade när hon höll på och provocera då fortsatte hon, för det var en reaktion hon ville ha. Men om jag bara viftade bort henne och inte brydde mig så mycket så tröttnade hon.

Idag är vi typ bästa kompisar, det var ungefär ett år sedan vi bråkade sist. Vi brukar umgås hemma och följa med varandra till affären och tandläkaren osv. Ibland kan vi åka till stan och fika eller handla. Hon vill till och med att vi ska flytta till USA tillsammans när vi blir äldre.

Mitt tips är att du försöker att inte bry dig när hon håller på. Det är ju en reaktion hon vill ha. Och sen när hon blir lite mognare kommer ni säkert bli kompisar och kunna umgås, iallafall hemma.

[Sniff]
2013-03-16 18:47
0

Usch vad jobbigt😕

När jag bråkar med min syster så handlar det oftast om att jag ber om hjälp med något, men hon vill/orkar inte. Då blir jag skitsur och tycker att hon är lat och dum. Hon brukar typ ignorera mig, men då blir jag ännu mer provocerad och blir ännu argare😇

Men det har blivit mycket bättre, förut bråkade vi väldigt mycket och ofta. Nu är det någon gång ibland bara🙂

AdelinaH
2013-03-16 18:58
0

Jag håller med #13 , försök att inte bry dig, ignorera henne helt enkelt. Du gör då inget fel och det kan faktiskt reta henne. 😇

Jag och min tvillingsyster var på varandra hela tiden, varje dag, förut. Minsta lilla kunde starta ett bråk och det tog timmar innan vi var sams igen.

Vi bråkar fortfarande men inte lika mycket sen vi separerades klassvis. Tänk dig att få dras med din syster 24/7, inte så roligt va?

Men nu är allt helt okej ändå, eftersom vi inte går i samma klass och är äldre 🙂