när kan man säga "Jag älskar dig"?
jag ska på dejt på lördag, och kom o undra över en sak. hur tidigt i ett förhållande kan man säga "Jag älskar dig' och hur tidigt kan man flytta ihop helt generellt. för min del kanske de inte blir något men hoppas kan man alltid :) ^^
Det bestämmer man inte.
Det går inte att säga att när man varit ihop i X-antal månader så kan man säga att man älskar någon. Däremot avskyr jag människor som "älskar" sin partner redan första dagen men älskar någon ny när förhållandet kraschat någon månad efteråt. Och så fortsätter det så. Då har man nog blandat ihop vad älska och förälskelse är för någonting, om man nu inte har väldigt lätt att börja älska människor…
Kärlek är någonting som växer fram, bara för du är kär behöver du inte älska personen, eller säga det direkt. Vissa väntar i månader, vissa väntar i åratal innan de för första gången säger att de älskar någon. Vissa visar det bara istället för att säga det. Du kommer veta när det är dags, för det kommer du känna av! 
Hur tidigt man kan flytta ihop… Tja, beror ju på jättemycket. Hur länge man varit tillsammans, hur förhållandet ser ut, hur mycket man är van vid att umgås, hur mycket man är bekväm med den andra (känns det verkligen helt ok att din partner kommer få se dig osminkad och ofräsch, som hen kommer få göra när ni bor tillsammans är bara en av alla frågor ni borde ställa er innan ni flyttar ihop…) Dessutom bör ni ha koll på framtiden lite bättre, så du inte flyttar ihop med en partner som vill allt som du inte vill etc. Vill man absolut inte ha barn, men har en partner som absolut vill ha barn så är det ju en viktig fråga att ha diskuterat innan, och andra liknande stora frågor. Dessutom behöver ju båda ha stabil ekonomi för att ens kunna fundera på det hela. Så, nej, det finns ingen tid till när man är redo att flytta ihop. Vissa lyckas få det att hålla när de flyttar ihop i sex månader, andra är rumskompisar som blir kära när de redan bor ihop, andra är särbos hela livet eller flyttar ihop efter något/några år när tiden är rätt.
Jag flyttade ihop med min kille efter bara 2 månader som officiellt par :) Men å andra sidan bodde vi i olika länder, så det var mer press på att flytta ihop för att få allt att fungera.
Vad gäller de tre små (stora) orden så tycker jag att man kan säga det när man verkligen känner att man älskar personen. Helt ärligt så var min pojkvän först med att säga det, men jag kände det inte riiiiktigt tillbaka vid det tillfället.
Nu älskar jag honom mest av allt och säger det varje dag :) Men huvudsaken är att man ska känna det. "Jag ÄLSKAR dig", inte "jag är kär i dig" (helt olika känslor, men ibland är det svårt att veta skillnad). Helt individuellt med andra ord. ;)
När man vill :) När man tycker det känns rätt.
Jag sa det redan efter några dagar in i vårat förhållande, min sambo väntade ca 3-4 veckor, så det är så himla olika :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finns inget rätt och fel! Man säger att man älskar någon när man känner så, helt enkelt. Jag tror jag hade varit tillsammans med min nuvarande pojkvän i två månader innan jag sa att jag älskade honom, så det kan skilja sig åt väldigt mycket. Gör det när det känns rätt!
Att flytta ihop är ju ett lite större beslut, och där skulle jag rekommendera att man varit ihop ett tag innan man flyttar ihop. Att man känner sig trygga och bekväma med varandra och att man faktiskt klarar av att vara i varandras närhet i princip hela tiden är viktigt. Man måste klara av inte umgås också, trots att man är i varandras närhet - så att man inte aktivit umgås dygnets alla timmar. Sedan finns det ju såklart den mer praktiska biten med ekonomi och sådant. Ekonomiska problem kan tära mycket på ett förhållande, så det är såklart viktigt att man har ekonomin uppklarad och planerad innan man flyttar. Det är viktigt att man diskuterar det hela, är överens och har bestämt vem som ska betala vad, när och hur mycket. Även hushållssysslor bör delas upp och planeras, det blir lätt något man är oense och bråkar om. Att ens kunna prata om allt sådant här tycker jag kräver mycket mognad och tillit i ett förhållande, och därför skulle i alla fall jag säga att flytta ihop är något man bör vänta ett litet tag med.
Tack för alla svar. :)
När du känner att känslan är sann, helt enkelt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Känslan var sann innan jag och min sambo ens var officiellt tillsammans, så det är varierande från situation till situation. Vi sade att vi älskade varandra under "kompis"-stadiet också. Nu har vi varit tillsammans i 3 år, flyttade ihop första månaden och skaffade barn ett år senare och vi älskar varandra mer och mer för var dag som går.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
När det känns rätt och att man verkligen älskar personen man säger det till. Första gången min pojkvän sa det till mig var en gång då vi skulle skiljas åt, jag skulle skynda mig till tunnelbanan efter en liten fest. Han hade lite alkohol i kroppen och precis då vi pussats hejdå håller han kvar mitt ansikte lite längre och kollar mig i ögonen och säger att han verkligen älskar mig.
Jag tyckte om honom så sjukt mycket men visste inte om jag ä l s k a d e honom så jag svarade ''bara'' med att jag gillade honom sjukt mycket. tyckte även att han sa det vid ett så dåligt tillfället då jag skulle skynda mig iväg och så vidare..men ett tag senare insåg jag att jag älskade honom och ytterligare lite senare blev vi ihop :)
Man bestämmer inte när orden ska komma … de kommer då känslorna är där och tillfället är rätt.
nu är jag bara 17 och bor hemma så punkt nr 2 är jag okunnig om… är jag och min pöjk ihop 2-3 år skulle jag tro att vi skulle flytta samman - då är vi båda färdiga med gymnasiet.
Beror på er helt enkelt. Jag sa det ganska fort i mitt nuvarande förhållande t.ex medan min sambo väntade i knappt 1 månad :) Så är så olika :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.