Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1213 ggr
EvelinaS-L
0

Första lägenheten

Jag börjar på ett gymnasie som ligger 12mil från där jag bor nu och ska därför flytta dit.
Jag vill inte bo på ett elevhem/studenhem då jag inte vill dela dusch, kök och toa med andra.
Det jag undrar är hur får man tag på billiga (runt 4000:-/månaden) hyreslägenheter? Ska man skriva en annons på blocket att man söker en lägenhet? Jag behöver ha lägenheten i Augusti, hur långt innan ska man börja kolla och anmäla sig?

_Kram Evelina
_

[Tilde]
1

Det är bra att vara ute i väldigt god tid med lägenheter (i studieorter går de ofta upp i pris när skolstarten närmar sig)! Finns det ingen mäklarsida/sida som samlar bostäder till salu? Såna är jättebra att jämföra lägenheter och priser :)

TheGeneralIdea
0

Här i Skövde så får man stå i kö hos Skövdebostäder AB (mäklare) i ca 3 år för att hitta en lägenhet och jag kan gissa att det är liknande på flera ställen. Man kan hitta lägenheter i andra hand på blocket också men då för man vara försiktig så att man inte blir lurad osv. Jag hade enorm tur och hittade en bra i andra hand vid första riktiga försöket men alla har inte sådan tur. Hur lätt det är beror mycket på vart du ska studera också. 

Börja kolla runt nu på olika sidor som Tirin sa och få en överblick över läget och eventuellt hitta en redan nu för det blir svårare vid skolstarten sen. :)

mikkan01
0

Kan ta riktigt lång tid, tyvärr…. skriv in dig i ev. bostadsköer redan nu!
Studentrum i korridor är ju enklare att få och andrahandslägenheter…finns ju studentrum med eget badrum där man bara delar kök.

~mikkan

Underbarn
0

Vart bor du? Varierar mkt. Kolla blocket :) Dör jag bor kostar en etta ca 2500-3000 kr centralt (liten by) och är INTE svårt att få tag i genom ett fastighetsbolag som hyr ut massor.

Fridaaaa
0

Bra att kolla redan nu :)
Men inte omöjligt på många håll att få tag i en etta för 3000-4000 kr :) bara man kollar noga vad som ingår med osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Afturelding
0

Vi har en tvåa för 4000 ungefär. Vi var de enda som hade intresseanmälan på den, så det är väldigt enkelt att få lägenhet här. Det var dessutom inflyttning i augusti, när det kom nya studenter till högskolan. Men ställ dig i kö hos den hyresvärd som äger flest där du ska bo på en gång :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se