Visste du att...
Tänkte vi kunde göra en "random facts"-tråd! Man skriver alltså olika slags fakta som kanske inte alla vet om. Alltså inte t.ex "Visste du att Sverige är ett land?", utan mer seriösa och intressanta saker. :) Allt mellan himmel och jord är välkommet!
Visste du att de där ryckningarna man får i kroppen ibland när man ska sova (vissa drömmer att de faller, andra att de halkar), beror på att kroppen stängs ned och hjärnan hänger inte med utan ser det som att man håller på att dö. Därför har man som reflex att väcka musklerna till liv genom att rycka till i hela kroppen. :)
Kul ide!
Visste du att i Ohio är det inte tillåtet att supa en fisk full? (Är typ en lag på det…) Varför man nu skulle göra det vet jag inte men det är inte tillåtet iaf..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Och i New York är det förbjudet att ha en grizzlybjörn i baksätet av en taxi 😉
#2 haha!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Näsan fortsätter att växa hela livet. 😮
#4 Det är dock inte sant! Näsa och öron slutar växa när resten av kroppen slutar att växa :) Jag har dock hört att öronen är färdigväxta när man är 3 år xD
#0 Va ju jätteintressant! :p
Kan dock inget själv såhär på rak arm!
Chowchow är den enda hundrasen med en violett tunga
Benji är den enda hundrasen som inte kan skälla
Jag har hur mycket som helst med onödig fakta men det var de här två som dök upp nu på en gång, återkommer sen med mer c:
Medarbetare på bildredigering! :)
#7 rasen heter Basenji, inte benji ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Jag hoppas verkligen att du har rätt! xD En kompis sa det där till mig förut, så jag har inte direkt nån trovärdig källa. ;)
Mikrovågsugnen uppfanns av misstag när en ingenjör testa en magnetron rör, han märkte att strålningen från den gjorde så att hans choklad i hans ficka smälte.
Katter kan höra ultraljud.
American Airlines sparade $40.000 i 1987 genom att eliminera en oliv från varje sallad som serverades i första klass.
Världens yngsta föräldrar var 8 och 9 år. Dom bodde i Kina år 1910.
Delfiner sover med ett öga öppet.
#8 HAHA tack, jag har typ inte sovit något i helgen så det är lite virrigt. det var såklart basenji jag menade 🙂
Medarbetare på bildredigering! :)
Världens yngsta mamma var 5 år. Man vet inte vem som var pappa men troligen en gammal äcklig gubbe :( detta var dock väldigt längesedan.
#12 Kan man ens få barn som 5 år?? 🤔
Älgar är de enda klövdjur som stänger näsborrarna när de betar under vatten. Detta sker då automatiskt när mulen kommer under vatten.
Intressant sak Tirin, alltid funderat och irriterat mig på att man alltid ska sprätta till precis innan man somnar^^
Hhahahaha Visste ni att blå valens snopp kan bli upp til 5 m lång? xD
Elefanter är de enda djur som inte kan hoppa :p
13. Hon kunde :| http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lina_Medina
#13 finns en 9e årig flicka som också fått barn med sin pappa tror jag de var :s
#17 Oj, stackarn! 😮Tänkte bara att det kanske var för tidigt för att ha kommit in i puberteten. 🙂
#19 Jo :/ hon var ju väldigt tidig :o
#20 Ja, det kan man absolut säga:P
Visste ni att, om man lyssnar på musik varje dag, minskar det att man får depressioner med 25%.
Och, en kvinna någonstans var gravid i 60 år och när hon var 92 år födde hon en sten…
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Det finns fler kycklingar i världen än människor, ca 7 miljarder människor och 10 miljarder kycklingar generellt.
Barn får uppfattning om att människor har separata världsuppfattningar runt en ålder av ca 4 år.
Saker som uppfattas som söta liknar bäbisar, en biologisk drift hos människor där dopaminer frigörs och man blir "hög" och glad. :)
#16 ormar och maskar kan inte heller hoppa ;) Alla världens myror väger mer tillsammans än vad världens människor gör tillsammans
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Visste ni att bäbisar har fantastiska reflexer, så som att sträcka ut armarna när de faller, att hålla andan under vattnet och så gör de en benrörelse som om de går när man håller i dem i vatten - trots att de egentligen inte alls kan gå på land. 😃
Bäbisar kan också känna igen ansikten på både apor och människor - vuxna kan däremot inte se skillnad på schimpansansiken! Sen kan bäbisarna känna igen ansikten där ögon, näsa, mun är hullerombuller på bilden, vilket gör det jättesvårt för vuxna att känna igen folk på bilderna!
#24 det finns ormar som kan hoppa. Vet inte om alla sorts ormar kan det, fast jag vet att det finns ormar som kan hoppa :)
I Mexiko är det förbjudet att kittla en kvinna under hakan när hon sitter på en häst.
Bacon, svaret är bacon.
#24 säg inte så.. är rädd för myror..
Visste ni att en tomat är en frukt?
Gurka är ingen grönsak, banan är inte heller någon frukt, dom är bär båda två :)
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#7 Eurasier och shar pei är båda två raser med blå tunga. Så chow chow är inte så ensam om det. #22 Var hörde du det ó.ò? Visste ni att speglar är gröna?
#31 det lärde jag mig ifrån vsauce <3 xP
#31 Nää, inte kan väl speglar vara gröna? Jag har alltid hört att speglar är "vita" (d.v.s har typ alla färger) eftersom de reflekterar allt ljus som kommer in i den. :)
#33 det är sant. Har man en spegel och en spegel framför den, då kommer man till slut se grönt. Kolla på denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=-yrZpTHBEss
#31 Menar du fakta nr1 eller nr2? :)
#34 Hm, touché. ;) Men vad intressant, då är de faktiskt lite gröna! :)
Jupp xP
#32 Jag med :D #35 Nr 2, den med kvinnan som födde en sten :)
#38 Min kompis sa det, som hade läst det någonstans :)
#34 Hahaha "you-colored" xD
Visste du att ABBA har haft fler 1:a plats hit-låtar än The Beatles? :)
Visste ni att i Sverige så är det olagligt att döpa sitt barn till Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116? 😉
#41 Knappast troligt xD
Det är typ också olagligt att döpa ungen till Ikea… x)
#42 Det uttalas tydligen Albin! 😎
#43 Äsch, det är ju lite reklam för Sverige då ju! Haha
#44 Hahaha men eller hur xD
#45 Varför tror du inte på mig?! XD
#46 För man är jättenoga med namn i Sverige. Man får t.ex. inte heta Lillprinsen eller annat som kan orsaka problem för barnet i framtiden (att det blir retat eller har ett kränkande namn på ett eller annat sätt).
Det står i länken du skrev att namnet INTE blev godkänt och att föräldrarna var tvungna att betala böter för de inte hade gett sin son ett namn efter hans 5-årsdag. 😛
#47 Att det inte blev godkänt gör ju namnet olagligt? Alltså inte lagligt = inte godkänt.
Det finns många namn som barn blir mobbade för. Jens, Britta, Louise, Kajsa, Maja m.fl..
#48 Haha men oj, jag läste det som om du skrev att det var LAGLIGT! Därför tyckte jag att det lät jättekonstigt xD
Jag tack tipsa om FactOfTheDay på Youtube där olika youtubare berättar olika små roliga fakta varje dag i ett år :)
0.00001 gram gift från en pilgiftsgroda räcker för att döda en människa.
#49 Now I see 😉
Saker kan gå fel ibland! Hehe 🙂
#51 Haha ja, jag får sluta slarvläsa. xD
Visste du att det är två slags gener som har gjort att människan skiljer sig från apan? Den första är tummen och den andra är käkmuskeln. Människan har betydligt mindre käkmuskel än exempelvis gorillan, just för att det lämnar mer plats åt hjärnan. :)
Gud vad kul tråd! 😃
Visste ni att Fallande kokosnötter dödar fler människor än hajar gör?Likadant med läsk-automater 😉
Visste ni att delfiner våldtar sina egna eftersom de är så pass intelligenta?
Visste ni att Cigarettändaren uppfanns före tändstickan?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Visste ni att att romarna förr trodde att girafferna var en blandning av leoparder och kameler?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Visste ni att jag döptes i Norra Rörum och konfirmerades i Södra Rörum, haha, ironiskt om ni frågar mig xD
Visste ni att ca 300 människor dör varje år pga badkar :) (Därför är jag rädd för badkar.)
- Darren Criss
#47 Ändå får man döpa sitt barn till Fanny, vilket på brittisk engelska betyder fitta och amerikansk engelska betyder rumpa. 😮
#56 Haha ja, fast det namnet kommer från Frankrike har jag för mig… Det är säkert äldre än det engelska ordet :)
#7 Sett flera klipp med basenjis som skäller. 😮
Frågan är om de är renrasiga, om skällandet räknas som "skall", eller om de bara är utanför rasstandard. 🤔
Hittade dock inte det klippet jag sökte, men här är ett https://www.youtube.com/watch?v=62jeKah44AA
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#58 fast det är inte fysiskt möjligt på dessa hundar ;) på videoklippet var det några få skall, det kan dom. Men det var inte "riktiga" skall om man säger så ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
visste ni att det är fler idioter än snälla människor som finns?
#60 Statistik på det?
Jag anser att det mesta beror på hur man själv tolkar saker. Det jag kan kalla en "idiot" skulle någon annan kunna kalla "världens snällaste".
#61 dumma människor då ;)
viste du att…
…koalor har 2 snoppar
…kängrun har 3 vaginor
…om du skricker i 8 år 7 månader och 6 dagar skulle du prodosera nog med energi att värma upp en kopp av kaffe
…svampar är närmre släkt till djur än plantor
.. clownfiskar, om honan dör eller försvinner så byter hanen som är högst i rang kön till hona!
OCH! Just nu andas du manualt!
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
#61 herregud vad det låter som min bror och mamma.
Min bror säger att jag är dum i huvudet, idiot, och massa saker.
Fast min mamma säger att jag är världens snällaste, att jag har ett hjärta av guld.
Lol :P
#64 Haha! 😂 Det ligger väl i betraktarens ögon. 😉
#63 ..och visste du att känguruhanarnas penis sitter bakom testiklarna?! 😎
Kängurus kan inte gå baklänges.
Visste du att hängande öron och rullad svans på en hund egentligen genetiska mutationer?
Visste du att katter flämtar med munnen precis som hundar när dem svettas?
Visste du att hundar och katter har doftkörtlar mellan trampdynorna vilket är det enda stället på kroppen som dem kan svettas?
Visste du att bananer har 80% likadant DNA som en människa?
#68 Omg, är vi typ nästan bananer då? XD
''Människor finns inte, dem är en frukt som inte existerar''
Sant eftersom bananer egentligen är ett bär :))
- Darren Criss
Visste du att Ben and Jerry´s har en gravplats där de begraver smaker som de inte ska ha kvar i sortimentet? ^^
#69 De 10 % som fattas gör enorma skillnader. Ett exempel är schimpansen och människan.. Vi har ju 98 % av samma DNA (tror jag?!), men de 2 procenten gör sjukt stor skillnad.
Förr trodde jag att människorna härstammade från schimpansen eftersom att alla sa att vi var så lika i generna… Men så är det ju inte 😎
#70 Haha va?! 😮
#71 Drygt 😡Varorna bör skänkas bort, tycker jag. Egentligen, vad spelar det för roll om de hamnar på rea.. 😮
#72 Yes haha! Google it ^^ ben and jerry's graveyard for discontinued flavors :P
Visste ni att om man står på tå(eller sitter) när man är kissnödig så försvinner i stort sett känslan av att faktiskt vara kissnödig?
( Om man nu inte håller på att spricka :P)
#74 Haha jag var påväg att gå på toa men såg vad du skrev, testade och det funkade! Så nu slipper jag 😃
#75 Haha skoj!
Väldigt mycket i tråden som inte stämmer dock!
#77 som?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Visste ni att om man skulle ta ut alla blodådror ur en människas kropp så skulle man kunna snurra blodådrorna 4 varv runt jorden?
En ankas kvackande ekar inte, och ingen vet varför. :o
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
visste ni att hitler var vegetarian.. x)
#79 Mythbusters testade ju det… Det var typ för deras kvackande inte bara var ett kvack, så det var svårt att mäta vad som var eko och vad som var ankans egna kvack liksom. Men jag tror de kom fram till att det faktiskt ekade. 😛
#89 HaHAHAHAhA jag dör
#80 AHAHAHA!
#81 Jaha^^
Visste ni att en blåval sprutar 400 liter sperma vid utlösning? 😃
Källa: Quizkampen ;)
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
#85 Holy shit!!!!!
Hahahahaha! I knoow right?!?!?!
Jag blev helt chokad av svartet xD Men såklart behöver det ju inte vara sant ;))
#87 Skulle inte förvåna mig om det är sant xD
- Darren Criss
Hahaha, inte mig heller xD
Visste du att din hjärna inte kan skapa ansikten, utan dyker det upp någon du inte sett förut i en dröm/tanke så måste du ha sett den personen innan?
PJUM
Visste ni att jag är bäst?
#91 Njaaaa….. 😉
Visste ni att man kan kontrollera en persons handlingar genom att indirekt plantera något i deras hjärna? Till exempel att få personen att rita en person efter din egna tanke genom kroppsspråk och indirekta antydlingar. :)
#92 Faktiskt :D Det är häftigt hur människors beteende påverkar andra människor. ^^
#92 SCHHH SPELA MED!!
för er som vill veta så står det i gamla testamentet att jag är bäst 😃
#95 Yepp. Läste de samtidigt som jag skulle bevisa att inget som där i är sant. ;)
#96 HAHAH xD
#96 hahaha jaså x''D
vill bara säga att jag skojade, ville se om ni var med! det står i bibeln
TS, #0 intressant. Hatar när det händer. Det händer ofta ibland. Inte kul att vakna så, dock somnar man om ganska så snart igen :) Hatar när man väcks när personen bredvid gör så också haha.
#24 Haha visst, inte när alla världens människor bara blir fetare och fetare.
#85 alltså fräscht att man smakat på havsvatten då… (Doppade fingret) för de a salt.. Uääääh
#100 eller alla kallsupar man fått i havet :s
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men tänk vad lite 400 liter är i ett hav :)
#100 Äh, tänk då på all avföring som finns i havet då! Och skräp och annat äckligt..! Lite valsperma är ju inget… 😉
men usch, kommer aldrig mer bada i havet! gör jag inte nu heller, men ändå xd
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Haha man ska nog vara glad över att man inte vet om allt. ;)
#102 Ja, men sen finns det förmodligen fler än 1 val ^^
Åh fy vad äckligt, aldrig mer bada i havet xd Visste ni att om en kanin bryter av en tand så växer den oftast ut igen?
#103 Tänk vad mkt kiss folk släpper ifrån sig när de badar?? Även i pool, särskilt barn. Fy tusan.
Saltvatten är salt pga NaCl, men sperma innehåller zink, proteiner och fruktos. Så saltvatten är inte salt pga valsperma :)
Viste ni att ca 300 000 finländare har svenska som modersmål
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
I Frankrike är det lag på att du INTE får döpa en gris till Napoleon (stavning?;))
#110 :O Tur att jag inte bor där då, har faktiskt funderat på grisnamn till min framtida och där står Napoleon med på listan 😃
Men varför får man inte det? 🤤
Jag vet faktiskt inte ☺️Dålig på historia och yadayda. Men får man länka videoklipp? i sådana fall kan jag visa källan 😃
#111 o #112 Kanske för att dem har haft en militär som sedan blev kejsare som hette Napoleon? 🙂Nej jag vet inte xd
#111 #112 #113 Jo jag tror att det har mycket att göra med kejsaren Napoleon. Grisar är "smutsiga djur" och ska inte förknippas med Napoleon, tänker jag.
Om man äter ett överdrivet antal blåa M&Ms kan huden bli svagt blå tillfälligt. 🤪
#113 & #114 Jaha men åå :P Haha men överdrivet att det är olagligt ändå xP Grisar ♥♥
#116 För oss må det vara överdrivet, men det är deras vardag 😛
Här är videon 🙂 Ganska konstiga lagar i allmänhet
#117 Haha, jodå ;) Undra vad man får för straff? 😛
Haha, ska vi testa? 😛 Nej, men har faktiskt ingen idé. Böter kanske? Vad tror du? 🙂
Visste du att i Nederländerna får du röka cannabis på allmänna platser, men inte tobak.
och
Visste du att i Samoa är det ett brott att glömma sin frus födelsedag.
I South Dakota får man inte sova i en ostfabrik.
#122 Hahaha asså det finns så sjuka lagar! VARFÖR SKULLE JAG SOVA I EN OSTFABRIK LIKSOM?!?!?!? Hahahaha….
Men det får ju tankarna att glida iväg lite, någon måste ju ha sett till att dessa konstiga lagarna infördes… Man lär väl inte bara komma på de sådär..? Hm… haha 🤪
#123 Av vad jag har fått höra så kan folk i USA tjäna pengar på om dom hittar ett fel i en produkt och anmäler företaget som gjort det. Så då kan folk hitta på en massa sånt, tror det var någon som tjänade rätt mycket på att anmäla ett företag som gör mikrovågsugnar för att dom inte "varnade" att maten skulle bli varm. 🤪
PJUM
#120 Absolut! ;) Böter och att tvingas döpa om grisen tror jag :P Haha eller vet inte faktiskt :] #124 Men Gud så fult xP
om man äter mycket frukt då blir sperman söt men om man äter mycket kött så blir sperman sur (eller något sånt) 😮
#127 Exotiska frukter, t.ex. mango och ananas, kan ge sperman lite sötare smak. Samma sak gäller den kvinnliga fontänorgasmen.
Rökning och dålig kost ger sperman saltare smak ("normal" sperma ska vara lite salt men inte överdrivet).
Ananas är inte en frukt, det är flera små bär som sitter ihop i en klump.
Visste ni att Albus Dumbledore(från harry potter) är homosexuell? Och att han var kär i en kille som hette Gellert Grindelwald, som blev en av dom ondaste magikerna i harry potter's värld? han var lika ond som voldemort, fast voldemort var ett steg övre han.
#130 Fast Rowling har bara bekräftat att han är homosexuell, det där med Grindelwald är väl bara läsarnas tolkning?
#131 är inte säker faktiskt. Jag läste detta precis nu på internet xP Så det kan stämma det du säger.
#132 Nejnej, du har rätt ser jag nu (lol, jag googlade 🤓). Dumbledore var kär i Grindelwald :) My mistake.
Visste ni att om man blir upphetsad att suga eller slicka på sin partners näsa kallas Nasofili?
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Visste ni att flodhästens mjölk är rosa?
Visste ni att människan producerar ca 45 000 liter saliv under hela sitt liv?
- Darren Criss
En katt har 32 muskler i varje öra!
Den som dricker kaffe löper 66% mindre risk att begå självmord!
Det är omöjligt att nysa med ögonen öppna..
Våra ögon är lika stora från att vi föds till vi dör, medans våra näsor och öron aldrig slutar växa..
Människor och delfiner är dom enda djuren som har sex för nöjes skull
#137 apor har sex för nöjes skull de med ;)
#138 jaha..my bad.. ;)
Det finns en ort i wales som heter :
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
#137 Näsa och öron slutar visst växa ihop med resten av kroppen! Det är bara en myt att de skulle växa livet ut. 😛
Visste du att en människan utseende beror mycket på hur hög halt östrogen mamman hade i kroppen under graviditeten? Exempelvis stora ögon och fylliga läppar är tecken på hög östrogenhalt medan stor näsa och små ögon är tecken på låg östrogenhalt :)
#141 hur kan man öka östrogenhalten då? :D
#143 Det vet jag faktiskt inte. Jag tror det går att påverka östrogenhalten genom det man äter, olika fetter och mineraler, osv. :) Ska kolla upp mer om det, jag minns inte riktigt vad de sa i dokumentären. xD
#128 haha COOLT!!😮😮😮
#144 Okej! Coolt iaf! :)
Det är sjöhästpappan som bär barnet i magen x)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Dumbledores(från harry p) broder hade sex med getter =S
#149 Say whaaat?! o.O
Sniglar och snäckor är två könade! När dom parar sig, parar dom varandra 😃
// Lise
When nothing goes right, go left!
#151 malar också 😃 alltså vattenmalar
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#150 haha det är sant xD Här kan du läsa om det:
http://www.cracked.com/article_19397_the-5-most-depraved-sex-scenes-implied-by-harry-potter_p2.html
Visste du att endast hälften av alla amerikaner vet att solen är en stjärna?
#154, visste jag inte, fast förvånar mig inte heller xP
#154 Haha oh gosh.. Skulle faktiskt inte förvåna mig om det stämmer. haha
Visste du att en snigel kan sova i 3 mån? Och att en struts öga är större än strutsens hjärna? #155 Hahaha xD #156 hahaha stackArs amerikaner xv
Visste ni att många tror att renar är påhittade, och bara existerar i berättelserna kring jultomten och hans flygande renar? Många jämställer dem med enhörningar och tror att de bara finns på film och i sagor.

#151 Inte alla arter. ;)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#158 Nähe! Jag läste det i en barnbok om djur för många år sedan haha 😃
// Lise
When nothing goes right, go left!
visste ni att WoW (WorlofWarcraft) är ett av världens mest spelade spel? :D
Klart att laxen ska ha en jolle
#160 sims*
#160 vad i makaronystaden menar du med de? Wow är ett av världens mest spelade spel xD
#160 trodde du skrev världens bästa Herregud vad jag läser dåligt xD
3163 haha ojda hahahah xD