Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1506 ggr
Jessicahagstrom94
0

När är det okej att äta?

Ja, när tycker ni det är okej att äta?

Så fort man råkar se något som verkar gott? så fort man är sugen på nåt? eller helt enkelt när man är hungrig? Är det verkligen okej att köpa nåt som man tycker är gott (godis/fikabröd/onyttigheter) så fort man ser något i affären mitt i veckan? 

spelar det någon roll om man är överviktig, normalviktig eller underviktig tycker ni? 

alla åsikter är välkomna och jag vill inte se några påhopp mot någon här, tack. :)

PiganX
0

När tycker ni det är okej att äta? 
När man känner för det, sen är det ju ens eget ansvar att se till att man inte bara äter massa onyttigt, utan även sånt som är bra för kroppen. Och ja, jag tycker det är helt okej att köpa godsaker när man vill, även mitt i veckan. 

Spelar det någon roll om man är överviktig, normalviktig eller underviktig? 
Nej, inte så länge man trivs med sig själv och inte mår (fysiskt) dåligt av sin undervikt/övervikt.

VL94
0

får nog säga som hon ovanför faktiskt, så länge man gör det någorlunda kontrollerat (dvs inte att man mår dåligt av det) så är det väll alltid okej med lite fika/godis/onyttigheter mitt i veckan! 🙂

Vad tycker du själv TS? 🙂

[Tilde]
3

Alltså man FÅR ju äta vad och när man vill, men det är ju också bra att ta hand om sig och faktiskt tänka på vad man stoppar i sig, oavsett vikt.

Sen har läkare sagt att om man ska äta godis och sånt så är det bättre att ha en dag i veckan då man äter allt sånt man orkar, än att äta lite då och då under veckan. - Bättre att blodsockret är ganska jämnt under veckan och endast har en stigning exempelvis på lördagen, än att det konstant går jättemycket upp och ned.

Afturelding
0

Man får äta hela tiden. I alla fall får jag det. Man får även äta vad man vill, när man vill. Nu äter jag popcorn till lunch. Jag äter i princip hela tiden, men det syns inte x)

Och tja, man ska väll äta så att man mår bra. Är man väldigt överviktig och har lätt att gå upp i vikt ska man nog inte äta bakverk till middag kanske, men åh andra sidan är det inget jag stör mig på att folk gör.

Jag själv är genetiskt underviktig och har skyhög ämnesomsättning, så jag går i princip inte upp i vikt oavsett vad jag äter, eller när. Men det där 0.2 kilot i månaden som jag faktiskt lyckas gå upp ibland är såklart väldigt välkommet, när det vill sig så.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Cazzos
5

Ät hur mycket du vill, vad du vill, när du vill. Det är ingen som bestämmer det förutom du!

[WickedAlly]
1

Jag tycker att man ska äta när man är hungrig och undvika att stoppa i sig annars, då är det enklare att undvika dåliga matvanor som sedan tar väldigt lång tid att bryta. Småätande är ju dessutom inte så bra för tänderna.

Men det är ju upp till var och en att bestämma om man vill köpa fika mitt i veckan, bara äta på lördagar eller undvika sötsaker helt och hållet. Alla har ansvar för sin egen hälsa.

Om det spelar någon roll om man är under-, normal-eller överviktig? 
Jag personligen lider ju inte av att någon annan är överviktig, deras eventuellt hälsoproblem drabbar ju inte mig. Men jag tycker att man har ansvar gentemot sig själv att ta hand om sin kropp och tänka långsiktigt. Ju tidigare man tar tag i sin övervikt desto bättre.

[trabajo]
3

Jag tycker man ska äta när man är hungrig, och sluta när man blivit mätt. 🎧

Thildalulu
0

Jag tycker man FÅR äta när och vad man vill, vad man borde är en annan sak.. ^^ Det är nog bäst om man äter lagom mycket när man är hungrig, och ibland kan man väl köpa nåt gott.

Det spelar inte någon roll om man lätt blir överviktig av att äta mycket typ godis eller inte. Till exempel jag kommer nog alltid vara smal oavsett hur mycket jag äter, men de betyder inte att det är bättre för mig att äta jättemycket godis än för någon som blir överviktig av det, det är ju fortfarande dåligt på andra sätt.

TheGeneralIdea
0

Jag håller med Tirin :) Man FÅR äta hur mycket och när man vill men man borde kanske äta nyttig mat för det mesta och när man är hungrig för att leva ett långt och hälsosamt liv.

Fridaaaa
0

Äter regelbundet, var 3-4 timme :)
Är inget stor varje gång, utan 2 av måltiderna är t.ex bara mellanmål. Försöker hålla dem tiderna men inte alltid lätt :)

Man ska igentligen äta innan man blir hungrig, eller precis när man känner av det.
Men jag äter ej bara för att jag är sugen i regel, för är risk att gå upp i vikt istället :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Underbarn
0

Jag äter när jag vill och känner för det. Ibland försöker jag tänka på att nej jag ska nog skippa det där (om jag inte är hungrig, bara sugen) och särskilt att äta mat sent om kvällarna.

Jag stör mig på överviktiga som gnäller på sin vikt och utseende och som ändå ska äta så fort dom är sugen… då får man tänka efter själv.

Jag har turen att ha bra ämnesomsättning, men jag gymmar 3 gånger i veckan, kör ett pass core i veckan och rider 4-5 dagar i veckan också.