Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3034 ggr
[00emi07]
0

inga förkortningar?

hej! 

idag i skolan skulle vi "öva oss på att skriva brev" 

när vi i klassen frågade efter ett bra slut, typ mvh (sitt namn) 

blev hon hel tokig och röt till! 😟

- förkortningar? att skriva mvh, vgd, dd? är respektlöst! sa hon och hon typ dampade jätte mycket. hon tyckte att det lät som om man var en lat och respektlös person om man skrev förkortningar! 

1.hur tänker hon?🤔 

2.vad tror ni? 

3.vad tycker ni? är det respektlöst? 

"med vänlig hälsning" Emilia

Sweety
9

I ett brev tycker jag att man kan skriva ut saker som "vad gör du?" och   "du då" men Mvh tycker jag är acceptabelt. 🙂

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
4

MVH är inget fel med att skriva sist i ett brev.
Dock förstår jag annars i ett bred, t.ex dd, vgd. För det är ju slang som ungdomar mest använder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[00emi07]
0

ja! precis! 👍men hon tyckte att man inte skulle skriva förkortningar i värken brev,sms, "kärleksbrev" eller andra saker som mail.😐

[00emi07]
0

#2 ok, kan hålla med dig. men i sms då? 🙂

Arinya
4

I brev och formella mail tycker jag inte man ska använda förkortningar…

men sms och på internet är det helt ok tycker jag!

[Tuulikki]
5

Med vänlig hälsning se sååå mycket bättre ut än MVH😛Tycker att man ska vara sparsam med "slarviga" förkortningar när man skriver brev. Sedan finns det ju andra förkortningar som ofta används, exempelvis t.ex, m.m, f.d, o.s.v. 🙂

I sms, chatt och privat är det väl ingen större fara, men det finns ju en gräns😉Jag är allergisk mot onödiga förkortningar som till exempel dd? vgd? och liknande, för det är faktiskt inte jobbigt att skriva Du då? eller Vad gör du?😃

edit: kan tillägga att det handlar mycket om vem man skriver till🙂

Fridaaaa
0

#6 Vi fick dock lära oss att MVH är OK i ett brev :)
Men undvika övriga förkortningar :)
Men som du säger, beror på vem som ska ha brevet med :)

[Tuulikki]
1

Jag har A i svenska och det tack vare att jag kan just sånt här😉 Det är ok att skriva MVH, visst. Men det är bättre med "Med vänlig hälsning". Precis som att man inte ska öppna ett brev med "Hej! Jag heter Sofia blablabla.." utan börja med "Mitt namn är Sofia blabla"🙂

Fridaaaa
0

#8 Jag hade VG på gymnasiet :) Minns ej högstadiet :)
Men vi jobbade knappt med brev alls så, endast liten del :)
Ja så är det t.ex CV med. ^^,

[00emi07]
0

#7 ja, fick jag med av min förra svenska lärare!

#6 ja, där går kanske gränsen!😉

Thildalulu
2

Jag tycker absolut att man kan skriva Mvh, jag bryr mig inte så mycket om att det ska vara formellt och bla bla bla.. Visst, använd inte Mvh och liknande saker i skolan om den läraren inte tycker om det, liksom varför inte bara skriva ut det om hon tycker att det är så viktigt? Men i andra situationer kan man väl skriva som man vill.

Jag hatar också när folk skriver vgd, dd, vsg och sånt, p12:igt..

Cazzos
0

Formella brev med mer extremt korrekt svensk grammatik skrivs med en avslutning på det viset, tror jag.

[Tilde]
2

Min lärare var likadan. Orkar man skriva "mvh" så orkar man visa respekt nog att skriva Med vänlig hälsning… och inte skulle det vara hälsningar, utan en hälsning från en person. 😉

Men jag håller med, förkortningar hör inte hemma i formella brev!

dermot
1

När jag skriver till kunder, skriver jag alltid "Med vänlig hälsning" och använder inga förkortningar över huvudtaget. Ser mycket trevligare och seriösare ut.

Skriver jag dock på forum/sms/chatt så är det lite annorlunda enligt mig. :P Men jag försöker att inte använda förkortningar, brukar mest bli på mobilen när jag är trött.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[cookies]
0

Din lärare har problem. Kanske inte, men överreaktion JA. Vafan, visst om man skriver ett brev (ej chatt/sms) så blir det bara jobbigt med massa förkortningar. Tar ett exempel på engelska:

Me and Justin was surfing, but he realized he forgot his glasses and he can´t surf w/o them, "brb, w8 here" he said and left, I told him to be back ASAP.

Hur jobbigt blir inte det att läsa om man håller på så? :p

Avsluta med MVH är inte fel tycker jag, men att använd för mycket chattspråk i mejl/brev är bara irriterande :)

Jesperlinden97
3

Jag tycker inte man ska använda sig av förkortningar överhuvudtaget då jag föredrar korrekt svenska :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Tilde]
3

#16 Gr8, Jeppe ;) lol

[00emi07]
0

#15 om hon har problem? Japp! Det tror jag. Hon får damp hela tiden och blir super arg jämt!

Fridaaaa
1

#18 Damp är en sjukdom.
Och blir hon arg jämt hade jag pratat med rektorn om det.