Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2531 ggr
[TosaMi]
0

Tatuera sig

Hej, jag är sjutton år och ska tatuera mig snart. Ska ha tatueringen på låret och tänkte om någon här vet hur stor chans det är att den "förstörs" om jag går upp i vikt senare i livet?

Och kom inte med att jag ska vänta och sånt för det är redan försent nu!
Tack på förhand.

Fridaaaa
0

Risken att den förstörs när du går upp i vikt, beror på hur mycket. Men risken finns ja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PiganX
0

Du kan ju kolla inne på Bodyart iFokus, du får nog fler svar där tror jag. Och om du nu vill ha en tatuering så hoppas jag iafl att du låter nån professionell tatuera dig, annars måste du leva hela livet med lite klotter som inte alls är snyggt 😛 

Lycka till iafl! Hoppas du blir nöjd. 🙂

[TosaMi]
0

#2, har kollat där när jag ville tatuera mig på magen men det enda man får till svar där är att jag borde vänta och så vidare. :)

Afturelding
0

#3 Men det är ju samma svar du lär få här. Du bör vänta, och är du 17 så kan det ju bara vara max 12 månader kvar tills du är myndig? :) Du kan såklart gå till studior, vara ärlig med din ålder, ta med dig målsman och få det gjort någon månad tidigare. Jag tror inte att en tatuerare inte skulle tatuera en 17-åring om målsman finns med 2-3 månader innan dennes 18-årsdag. Då är du ju i princip myndig, och jag tror inte din kropp ändrar sig på någon månad. De kan såklart neka dig just för att det bara är någon månad kvar, och vill vara säkra på att du inte ångrar dig inom ett halvår.

Jag har gått upp 5 kilo sen jag gjorde min första tatuering för snart två år sen (1a april 2011, inte ett bra datum att tatuera sig på). Ingen skillnad alls :) Men då sitter den på axeln också, där man inte samlar på sig fett. Låren är värre, eftersom att man har fettreserver där. Jag skulle nog sätta den någon annanstans om man planerar en ändring i vikt inom ett snar framtid.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[TosaMi]
0

#4, Ja men jag säger ju att det är försent och då är det rätt drygt att få det svaret. Jag fyller 18 i november så det är en tid kvar och jag vill ha denna innan sommaren..

Fridaaaa
1

#5 Varför hasta? Bästa är att göra det som kan ge bäst resultat :D

Afturelding
0

#5 Det beror ju dock på att vi vill att du ska komma till en seriös tatuerare som vet sin sak :) Det beror inte på att vi tvivlar på att du ska vara nöjd resten av livet. Och därför kom jag nu med konkreta förslag på hur du kan göra.

Går du till en studio nu, låt oss säga första veckan i april, med ett bra rykte så lär du ändå inte få tid på någon månad eftersom så många passar på att tatuera sig nu innan värmen kommer ordentligt.

/Rebecca

[TosaMi]
1

#5, Har tänkt göra denna tatueringen nu i över ett år snart så jag vill gärna få den gjord innan sommaren.

#7, Ja jag förstår det :) jag har redan kollat upp en tatuerare som är bra så det är inga problem. Och med den personen behöver jag ej ha med min mamma dit så jag får tid rätt snart för jag behöver liksom inte passa mammas tider. :)

Fridaaaa
1

#8 Dock behöver du ha någon av dina föräldrars underskrift osv när du är under 18 år för att få tatuera dig :)

[TosaMi]
0

#9, det behövdes ej. :)

Fridaaaa
0

#10 Åldersgränsen är 18 år, så en seriös håller den åldern och är folk under det, så begär dem underskrift från målsman. Det är i för sig rekommendationer men de som är seriösa i det dem gör enligt mig då håller det :) (men det är min åsikt) :D

Afturelding
1

#8 Har du rådfrågat någon mer om denna tatuerare eller har du bara tittat på internet? :) Jag skulle nog kunna ta en titt annars, om det finns en hemsida. Se även till att allt är sterilt och att studion är ren- Jag är väll ingen expert, men har ju själv valt tatuerare och är någorlunda påläst. (du vet säkert mycket av detta innan, men det är sådant jag brukar säga till alla som ska tatuera sig första gången).

Vill du verkligen göra den innan istället för efter sommaren så behöver du för övrigt tänka mer på solskyddsfaktor under sommaren, och ha minst SPF 30 så fort den riskerar minsta solljus. Även om den är läkt till badsäsongen eller när det är dags för shorts eller en kort kjol så mår den ändå bäst av att vara väl skyddad :)

/Rebecca

[TosaMi]
0

#11, dom är seriösa och duktiga så det ordnar sig nog. Mamma är utomlands så att få underskrift är ju omöjligt och det har jag berättat med. :)

Fridaaaa
0

#13 Jag har inte sagt att du ej sagt det :)
Och jag skrev min åsikt ang det, inget annat :)

Jag hade personligen väntat till efter sommaren med tanke på det #12 bland annat skrivit :)

[TosaMi]
0

#12, Har redan 5 tatueringar och dom i den studion har gjort dom allihopa och jag är nöjd! :) Därför behövdes heller ingen underskrift, mamma var bara med mig när vi kollade motivet och ingen underskrift behövs när jag väl ska göra den. :)

[TosaMi]
0

#14, Va? Jag menade att jag talat om det för tatueraren. Inte för dig. :p

Fridaaaa
0

#16  Det skrev du inte :) och eftersom du skrev till mig så, tar jag det som att du menade till mig :)

[TosaMi]
2

#17, Jag skrev "Mamma är utomlands så att få underskrift är ju omöjligt och det har jag berättat med. :)" Och då menade jag att talat om för tatueraren att det inte var möjligt att jag skulle få en underskrift. Men men.

Afturelding
0

#15 Vad bra, då har du egen erfarenhet av dem också, den bästa formen :) Dåså. Och som sagt, till din första fråga, jag skulle valt en annan placering om jag inte hade vuxit klart, eller planerade att gå upp i vikt. Tatueringar påverkas generellt mer av viktuppgång än viktnedgång, såvida du inte fullkomligt rasar i vikt. Men det ska till en hel del för att den ska bli förstörd vid viktuppgång också för de flesta människor.

Och ta det lite lungt med fler tatueringar sen, det är kul att ha plats kvar när man är 30 😉

/Rebecca

Fridaaaa
0

#18 Trodde du syftade på att du hade sagt det tidigare i tråden :) Så ett missförstånd helt enkelt….

[TosaMi]
0

#19, Mjo jag har också tänkt byta placering eller vänta lite, vi får se. En av mina tatueringar är på höften och det är ju "riskzon" där också, men man får hoppas på det bästa ;)

Haha jag ska försöka! Man fastnar ju så lätt och vill ha massa tatueringar överallt! Sååå snyggt! 😃

[TosaMi]
1

#20, Det blir lätt så när man skriver såhär i en tråd. :-)

Afturelding
0

#21 Ja, oftast går de att fixa till också om de blir förstörda vid gravititet eller så :) 

Och visst är det så, jag gjorde själv två (ganska stora) tatueringar under det året jag var 18. Får väll säga att det är tur att "min" tatuerare är ganska dyr så att jag inte har råd med så många, haha. Funderar själv på att tatuera mig till hösten, när vi inte sparar till annat. Får man fråga vad för motiv du tänkt dig? :)

/Rebecca

[TosaMi]
0

#23, Ska ha 4 färgglada, inte så jättestora, fjärilar och en lilja så allt ska sitta ihop snyggt. Och det är min första tatuering med färg också så hoppas verkligen det blir bra. Fjärilarna står för mina 4 syskonbarn och liljan för min mamma. :)

Afturelding
0

#24 Det låter fint, och färg är underbart tycker jag ^^ Kul med symbolik bakom också, mina två är mest snygga, även fast de såklart har lite symbolik bakom sig, men inget sådant konkret.

/Rebecca

[TosaMi]
0

#25, Vad har du för motiv då om jag får fråga? :-) Mina andra tatueringar är också för att dom är snygga. Eller mjo, jag har mitt namn i nacken och sen har jag 3 svalor också som är för mina syskon. Men dom andra är i alla fall mest "för att" :-)

Afturelding
0

#26 Jag bestämde mig hösten innan för vad den första skulle vara. Vi förlorade sex släktingar på ett halvår, så det blev en sugarskull. Minns de döda men fira livet liksom :) Dessutom har min sambo ritat den, så den är ju lite speciell för det också.

Sen har jag en modifierad teckning av en tatuerare som var aktiv i början på 1900-talet här i Sverige, som binder ihop mig med min bästa vän eftersom att både min och hennes är en orm :) (Och så är jag Harry Potter nörd så den står lite för slytherin också, haha)

Till hösten blir det en syster till sugarskullen, på andra skuldran. Och en gyllene kvick emellan dem.

/Rebecca