Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 3141 ggr
Sweety
10

Sommarjobb

Håho! Fyllde 15 för några dagar sedan och är egentligen för ung för att skaffa sammarjobb men tro det eller ej, idag kom beskedet! JAG HAR FÅTT SOMMARJOBB! Känns så skönt! :') Kännde bara att jag ville skriva av mig lite, hehe. Har någon annan lyckats skaffa sommarjobb iår? Isåfall med vad? :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
0

Jag hade sommarjobb samma år jag fyllde 15? :) Via kommunen:P

Jag har hittat, på specialboende, börjar nu i juni om fingret vill som jag vill.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marizia
0

Jag fyllde 15 i Februari, sökte då sommarjobb genom komunen och fick besked i början va Maj att jag också fått sommarjobb, jag ska jobba på en förskola i tre veckor. ;)

Sweety
0

Okej, vad kul! ^^ Där jag bor ska man helst vara minst 16 för att få sommarjobb. Flört

[Julien]
0

Jag har inte sökt något sommarjobb i år, behöver en tid för att bra koppla av från all stress. Har dessutom fått en valp så det blir att göra ändå :-)

ologisk
1

Ska vara "barnflicka", ansiktsmåla och lite annat mys här och där ;D

Sweety
0

Vad kul! :D

Cazzos
0

Grattis Glad

Jag ska sommarjobba på ett bibliotek i augusti, om jag bara skickar in svarstalongen XD
Måste göra det imorgon Tungan ute

Sweety
0

#7 Tack!

Haha, vad kul! Skulle också vilja sommarjobba på bibliotek någon gång. Oskyldig

Wonderwallen
1

Grattis!

Fick hem papper om mitt sommarjobb idag, ska jobba med diverse utejobb i fem veckor, med start i början av juli. Har fått kämpa med sommarjobb då jag fyller sent på året, och nästan alla arbetsgivare ville att man skulle ha hunnit fylla 16 redan innan man började jobba. Men nu har jag äntligen fått mitt efterlängtade sommarjobb iallafall, så det känns riktigt bra :)

Sweety
0

#9 Tack! Grattis till dig med! :D

:holmgreen:
0

Jag sökte sommarjobb via kommunen, men jag fick inget. Det finns fortfarande en möjligthet att få reserv plats, men jag tror inte det.

Det känns rätt skönt ändå, mer tid för mig att bara vara och ha det härligt, men samtidigt hade det varit kul att få jobba två veckor i alla fall.

Å andra sidan har jag mitt kvälls och helg jobb på cafét så där kommer jag jobba lite i sommar. Dock inte lika mycket, men det är fortfarande nånting :)

Edit: Jag fick en reservplats via kommunen ^^

Fridaaaa
1

Börjar mitt sommarjobb imorgon, introduktion :D

0

#12 Kul :D

Fridaaaa
0

#13 Ja ska bli spännande :D

Sweety
1

Hde första dagen idag. Det var riktigt kul! :)

Frosstis
0

*putt*

Hur ansökte du? Min lärare sa att man typ inte kan få sommarjobb genom kommunen förrän man går i nian.. jag går i åttan (15 år), så måste jag söka själv?

Eldlilja
0

#16: Gammal tråd men… Det är nog olika i kommun till kommun. I vissa kanske det är först när man går i nian, i andra får man jobba det år man fyller 16. I min kommun måste man vara 16 under den tiden man arbetar, vilket är surt för mig då jag fyller år strax efter sommaren 🤓

Frosstis
0

#17 Så du tror jag skule kunna typ ringa till ett dagis och fråga om jag får sommarjobba där då? Eftersom jag typ inte får ansöka genom kommunen..

Ja det är riktigt surt, jag förstår dig!! Jag får inte köra moppe förrän jag FYLLT 15, och jag fyller år den 24 augusti.. såå dåligt!!

Fridaaaa
1

#18 Förskolor är svårt att få sommarjobb på, om det ej är via kommunen eller om man ej har utbildning tyvärr :/
Värt ett försök men svårt.

Eldlilja
0

#18: Det där med moppen… Så farligt är det inte att vara utan moppe. Och man kan ju köra den nästan hela året (förutom när det är för kallt), till skillnad från sommarjobb som bara är under just sommaren :/

Frosstis
0

#20 Jag vet, men det är väldigt tråkigt då två av mina vänner fyller år innan sommaren och får köra sina moppar då. Och jag måste vänta. Och dessutom skulle det vart skönt att få köra till skolan och att få köra på sommaren. Och speciellt upp till stallet…

Fridaaaa
0

#20 Ja jag skaffade aldrig moppekort hehe :)
Fick köra eu-moppe när jag tog traktorkort på gymnasiet, men körde typ aldrig hehe :)

Eldlilja
0

#21: Så kände jag också förra året ett tag, men tro mig, så farligt är det inte :)! Plus att det brukar vara mycket färre grupper på sådana där mopedkorts-kurser efter sommaren än före 😃

Frosstis
0

#23 Men får min kompis skjutsa mig då? För hon kommer ju köra när hon är 15, så a. det skulle vart bra ^^

Och kan jag inte börja ta körlektioner innan jag har fyllt 15? Då övningskör jag ju bara. Och så kan jag få körkortet i handen när jag är 15 liksom.. Jag kommer få min moppe som konfirmationspresent, alltså 25 maj. Kommer bli svårt att motstå att köra den. 

Vet någon förresten hur mycket ett sånt körkort kostar?^^

Eldlilja
0

#24: Jag vet inte exakt vad som gäller, vissa moppar får man skjutsa på, vissa inte. Men båda måste ha hjälm!

Jodå, det kan du förstås. Bara det att jag tog lektionerna strax innan jag fyllde år :)!

Jag har klass II-moppe, det kostade 2000 kr. Kostar mer för klass I, då det är mer som krävs att man lär sig bland annat. Sedan är det ju olika beroende på vart man går kursen och gör provet och så. Och så kostar själva plastkortet typ 150 eller 200 kr.

Sedan kostar hjälmen en hel del också. Tur för dig att du får själva moppen i present!

Sweety
0

Jag tror absolut att du kan ringa en förskola. I år har jag lyckats skaffa tre sommarjobb. Är i behov av pengar hehe ;)

Frosstis
0

#25 Hm okej, men det är en sådan moppe man måste ta körkort för som hon har, som jag också kommer ha. Alltså över 30 km/h. Vet inte vad det är för moppe.

Ja vad bra ^^

Vet inte om det är dyrt eller billigt, men mina föräldrar kommer betala allt som har med moppe att göra :D

#26 Jättebra, då får jag försöka det ^^ Eller kommer inte våga riktigt, men får mejla istället då.. :P

batong_elvis
1

Jag har väl sommar jobbat ända sen jag var typ 11-12 år då jag faktiskt tjänade pengar på både bloggen och mina hästar. 

Iår kommer jag jobba med min blogg + att jag ev. ska jobba i ett travstall, annars blir det att jag jobbar hos mina sponsorer för lite extra betalt. Kommer även dansa på event osv. vilket innebär att jag tjänar lite pengar på det också + har massor med fotojobb + några event jag ska hålla i bokade.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

0

#18 Jag har haft sommarjobb och prao på olika förskolor här o sthlm. Har ingen utbildning för det men lyckades få det ändå. Helt klart värt ett försök. Annars kan du försöka dra i kontakter. Be dina anhöriga att hålla utkik. ^^ det finns säkert någon som känner någon som behöver mer personal någon vecka i sommar, eller någon som behöver hjälp med små jobb.^^

[MiniPim]
0

Jag vill ju också sommarjobba! :(

hahael
2

Jag sommarjobbar. Äta, sova, spela, dö :)

Klart att laxen ska ha en jolle

Thildalulu
3

#31 Jag med!!!!1

hahael
2

#32 Aww yhee

Klart att laxen ska ha en jolle