Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 8435 ggr
[kiiiwiii]
4

övningar för att bli vig

Rubrikem säger ju nästan allt! Finns det någon som kan bra övningar för at kunna bli vigare i både ben och rygg? :) framför allt vil jag ha övningar till ryggen så den blir smidigare och mer böjbar! Sen spagat/split övningar! Har redan läst en del om det men tänkte att det kanske finns någon här som har andra övningar :)

Afturelding
1

Googla yogaövningar för ben och rygg :) Det finns många bra videor på youtube också, om du använder samma sökord.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Thildalulu
1

Tänk på att de som gör att man blir vig är att stretcha, man kan inte bara göra split och tro att man ska bli vig. Träna innan så att du är uppvärmd, och stretcha sen ^^

Mellan 20 och 30 sekunder på varje övning, kortare hjälper inte och längre kan vara skadligt. Det finns 1000000 olika saker man kan göra.. Jag har gått på konståkning tills för två år sedan så jag har stretchat mycket;p

nadilda
4

Efter att ha gått på gymnastik i 10 år så kan jag en hel del övningar 😇

Går ner mot en vägg till brygga så långt man kan tar mycket på ryggen, sedan om man kan stå i brygga så går man inte med händer och fötter för att få en mindre brygga. En vanlig brygga kan vara jobbigt men en godkänd brygga inom gymnastik är så sjukt mycket svårare för både rygg och axlar så de kan man sträva mot. Problem är att jag ska förklara ur en sådan ser ut…. Kan börja med att säga att det krävs en hel del axel vighet men det hänger ihop med ryggen, det kan man träna genom att lägga sig på rygg med armarna bakåt och sedan trycka ner axlarna genom att föra händerna bakåt.

Tillbaka till den riktiga bryggan, benen ska vara raka och ihop, armarna ska vara raka och sedan det svåraste…axlarna ska vara i linje med handlederna. En riktig brygga ser mer ut som en trekant än en fyrkant. Ush vad flummigt det blev nu hoppas du fattar något…

Typisk benvighet är ju att sitta med raka ben och nudda tårna (eller så långt man når), ligga på mage och ta tag i en fot taget och föra den mot ryggen, sitta med raka ben och pressa tårna mot dig, sitta upp med fotsulorna mot varandra och pressa knäna neråt.

Bästa sättet att träna splitt och spagat är att sitta i splitt och spagat så långt man kan i typ en minut. Sedan kan man köra översplitt och överspagat men det kan nog mest få en att känna sig dålig om man inte är så vig😛 Men i alle fall så går det på att man lägger upp ett ben på exempel en soffa och så försöker man gå ner i splitt eller spagat.