Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 5336 ggr
AliceJ00
14

Tjäna pengar?

Fyller snart 13 år och vill gärna tjäna extra pengar. Att dela ut reklam är nästan det ända jag kan hitta och det låter som att det är väldigt slitit. Någon som har erfarenheter av reklamutdelning eller något annat sätt som kan tjäna pengar på? :)

[Moa-]
1

Kan du få ett dylikt arbete så skulle det vara toppen på CV;et med tanke på din ålder, att sedan efter att ha skött det arbetet skulle du ha en klar fördel jämte jämnåriga i att söka nästa arbete. Det är som regel relativt dåligt betalt, men samtidigt du är 12 år, och alla pengar är då pengar, och erfarenheten och ett stärkt CV är guld värt!

Duvethon
3

Jag jobbade som "reklamutdelare" och jag kan säga att det inte är något jag gör om. Fick dåligt betalt och dessutom var det väldigt jobbigt, inte roligt någonstans. Vi fick inte ens våran lön, jag och min kompis slutade efter första dagen. Varje gång "chefen" ser oss undviker hon oss då hon aldrig gav oss våran lön..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[00livia]
1

Reklamutdelning är MYCKET slit, det säger jag med 3 års erfarenhet 🙂MEN det är helt klart värt det, man får bra motion och pengar…

Har man någon(några) timmar över i veckan så är det perfekt tycker jag😉
EDIT: det beror lite på också hur stort område man har osv…

EDITEDIT: Man tjänar inte så våldsamt mycket, typ 300-400 kr månaden. Men det duger fint som tonåring tycker jag.

[Moa-]
6

Duvethon; du kanske inte fick betalt för att du slutade efter en dag och därmed (troligen) ej uppfyllde din del av ert avtal?

AliceJ00
2

#1 ja det har du rätt i. Ja absolut pengar som pengar, jag är ju inte ute efter att bli rik precis ;)

[Moa-]
0

AliceJ00; ja, kan du få arbetet så slå till! I alla fall om du tror att du klarar av det, att ha det kommer definitivt att vara meriterande till framtiden. =)

AliceJ00
2

#6 jag tror att jag skulle klara det, är inte precis den som ger upp i första taget! Det är ju iaf värt ett försök :)

AliceJ00
0

#2 det lät inge vidare! Men man får väl inte någon lön om man bara jobbat en dag kan jag tänka mig :P

AliceJ00
0

#3 okej, men hur stort område hade du ungefär och hur lång tid tog allt jobb per vecka? :)

[00livia]
0

Från där jag bodde hade jag nog 2km till huset längst bort :) Sen var det ju massa hus däremellan… Jag tror jag la 2-4 timmar per vecka, då räknar jag med sortera upp reklamen också :)

AliceJ00
1

# okej men 2-4 timmar per vecka lät inte så farligt, det kan jag absolut lägga ner per vecka! Sen förstår jag ju att det varierar för alla beroende på distrikt och hur snabb man är. Men jag antar att det går trögast i början :)

Duvethon
0

#4 isåfall förstår jag inte varför hon undviker oss? Nej, vi skulle få pengarna per gång och inte i slutet av månaden. Avtalet var iallafall att vi skulle få pengarna per gång, som jag minns det.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Moa-]
0

Duvethon; ja, och under hur lång tid avtalade ni att du skulle arbeta? Gällde kontraktet en gång, en månad eller under en annan tid?

Duvethon
0

#13 Det minns jag faktiskt inte, jag har inte för mig att vi hade en bestämd tid vi skulle arbeta, avtalat då alltså. Men det kan mycket väl vara tvärtom.

[Moa-]
1

Duvethon; det låter mycket osannolikt att ett arbete som sker regelbundet skulle ha avtalats för ett enskilt tillfälle.

Duvethon
0

Haha ja, det har du rätt i! Men som sagt minns jag verkligen ingenting, det var ju trots allt förra sommaren :)

[Moa-]
1

Jag kan säga datum och villkor för min första "riktiga" anställning, det vill säga den första anställningen jag skaffade helt på egen hand, utan stöd av kontakter. 12/4, 2007, deltid och tidsbegränsad anställning som inledande löpte under 2 månader med två veckors uppsägningstid. =P

Allt beror på hur man prioriterar och ser på saker. =P

AliceJ00
0

Vet verkligen inte om jag ska skicka in en ansökan om att bli reklamutdelare. Överallt där jag läser skriver alla bara om vilket skitjobb det är :(

[Moa-]
0

AliceJ00; är du 12 år och vill ha ett arbete och de kan tänka sig att anställa dig så ser jag ingen anledning att tveka, ja hårt jobb, relativt dåligt betalt (men som sagt du är 12 år, du kan inte ha allt för stora omkostnader). Den fördelen du skulle få i framtiden överstiger kraftigt den tillfälliga ansträngingen.

Jag har haft flera "bespottade" yrken genom åren (lokalvård och innesäljare bland annat), men det har samtidigt gjort att jag aldrig varit utan arbete. Är du villig att arbete och visar detta så finns det arbeten.

AliceJ00
0

#19 Du gör mig så peppad, haha :D Men hur många timmar får en 13åring jobba i veckan enligt lag? För funderar på om man kan sälja aftonbladet/expressen också? :)

[Moa-]
0

Låter ju bra!

Följande regler gäller enligt arbetsmiljöverket:

"Arbetstider

_Det finns regler för vilka arbetstider du får ha.**

Vuxen – över 18 år**_

• Du ska jobba högst 40 timmar per vecka i ordinarie arbetstid. I vissa fall är det tillåtet med övertid utöver den ordinarie arbetstiden. Läs mer om arbetstidsregler

• Du har rätt att vara ledig klockan 24–05. 

• Du har också rätt att vara ledig 36 timmar i sträck varje vecka, till exempel på helgen.

• _Om facket och arbetsgivaren sluter kollektivavtal kan de ha kommit överens om andra regler.**

16–17 år**_

• Du får jobba högst åtta timmar per dag och högst 40 timmar i veckan. 

• Du får inte jobba klockan 22-06, eller klockan 23-07. 

• Du ska ha minst 30 minuters rast om du jobbar längre än fyra och en halv timme. 

• Du ska vara ledig minst tolv timmar i sträck varje dygn och 36 timmar i sträck varje vecka, till exempel på helgen.

• _När du extrajobbar efter skolan, ta med dina timmar i skolan när du räknar ut hur mycket du kommer orka jobba. Du ska fortfarande vara ledig minst tolv timmar i sträck varje dygn och 36 timmar i sträck varje vecka.**

15 år**_

• Du får jobba högst åtta timmar per dag och högst 40 timmar i veckan. 

• Du får inte jobba klockan 20-06. 

• Du ska ha minst 30 minuters rast om du jobbar längre än fyra och en halv timme. 

• Du ska vara ledig minst 14 timmar i sträck varje dygn och 36 timmars i sträck varje vecka, helst på helgen.

• _Du ska vara ledig minst fyra veckor i sträck på sommaren.**

13–14 år**_

• Du får jobba högst sju timmar per dag och högst 35 timmar i veckan. 

• Du får inte jobba klockan 20-06. 

• Du ska vara ledig minst 14 timmar i sträck varje dygn och 36 timmars i sträck varje vecka, helst på helgen.

• _Du ska vara ledig minst fyra veckor i sträck på sommaren.**

Upp till 12 år**_

Du ska egentligen inte jobba alls. Men om du gör lättare sysslor ska du själv bestämma när och hur mycket du ska jobba." Arbetsmiljöverket