Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1290 ggr
[Humsy]
1

Missnöjd med min vikt

Ja, det är ju säkert många som är det (missnöjda med sin vikt alltså). Men jag är så otroligt missnöjd! Så jag måste skriva av mig… Jag väger femtio kilo och är 1.64 cm "lång". Det går liksom inte, mina vänner har så fina kroppar och så kommer jag där och bara Tjena allihopa! 

Nu ska jag börja träna på allvar och hoppas jag kan bli nöjd med min kropp för engångsskull. Jag är ju för tusan snart arton år! Borde jag inte känna mig bekväm snart? :-(

Fridaaaa
4

Du har ej för mycket vikt till din längd i alla fall. :) Var nöjd med den du är. Man ska ej sträva efter att se ut och vara som alla andra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thildalulu
6

Jag fattar inte vad som är fel med att vara 164 och väga 50kg? ;p

[Humsy]
0

#2, Det är inte fint, i alla fall inte på mig. Inga kläder passar, det ser bara räligt ut :-P

[Humsy]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här får ni en bild så att ni förstår vad jag menar.

Thildalulu
0

#3 Du skriver rätt förvirrande, de är inte direkt självklart att 50kg betyder att man är tjock, men okej.

[Humsy]
0

#5 Bara för man är missnöjd med sin vikt behöver inte det betyda att man tycker man är tjock eller hur? Jag är missnöjd för att jag, enligt mitt tycke, är för smal.

Thildalulu
0

#6 De är de jag menar med förvirrande, de lät som tvärtom.

[Humsy]
0

#7, När jag läser texten så ser jag inte hur du har kunnat ta det tvärtom? :-) Jag kan däremot förstå att man kan missuppfatta, då jag tog lite förgivet att folk kanske förstod att 50kg var lite. :-)

Thildalulu
0

#8 Jag trodde du menade så i alla fall. Jag tycker inte 50 är varken lite eller mycket, jag är mycket smalare än dig kan jag ju säga.

[Humsy]
0

#9, Nej, själva vikten är lagom.. Och när jag väl går upp i vikt så vetitusan vart det sätter sig. Vågen visar att jag gått upp något kilo, medan det inte syns alls på kroppen. :-(

Har gjort allt för att gå upp i vikt, men det går inte. Drack till och med grädde ibland (gott!!), jag gick inte upp ett enda dugg…

RobinEH
13

Rätt intressant att det direkt uppfattas som att man vill minska vikten då man uppger att man är missnöjd med den.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Quenzi
8

#11 Fast eftersom TS skrev att hon ville träna så uppfattar man det nog så.

Iallafall så har du nog en rätt "normal" vikt, fast förstår hur du menar, jag är 162 cm och väger 50 kg och tycker det ser helt sjukt ut på mig att vara så smal.

PJUM

[Lindixo]
4

#12 Sen kan man träna för att gå upp i vikt med. Muskler väger en del. :-)

lisora
0

Precis som #13 säger så är du väl en sådan människa som har svårt att gå upp i vikt, jag är 166 och väger 49 kilo så jag vet hur det känns, har fått många kommentarer om "hur smal jag är" "äter du inget?" "du har väl inte ätstörningar" osv osv. Och enda sättet tror jag är att börja träna och röra på sig. Då bygger du muskler samtidigt som du garanterat blir hungrigare och måste äta mer också. Sen kan man ju unna sig lite extra onyttigheter om man vill hjälpa till lite extra

[Taxie]
0

Jag är 18 år, 164 cm och väger 50 kg. Min kropp är väldigt lik din… jag har extremt svårt att hitta nått som passar o sitter snyggt. Jeans är rena mardrömmen då de blir pösigt vid rumpan. Jag kämpar för att gå upp i vikt med att äta mycket och en hel del skräpmat slinker i. Inte fasen går jag upp i vikt för det.. är lika smal får inte nåt mer fett på kroppen. Är väl bara att acceptera att man aldrig kommer att gå upp i vikt 😕

Sen har jag för hög ämnesomsättning… går i släkten på pappas sida. Kanske borde kolla upp det, men känns onödigt då farfar (död), farbror och pappa aldrig har kollat upp det och de är pinnsmala! Pappa väger bara 8-10 kg mer än mig och är 15 cm längre än mig.

[Lindixo]
1

Till dig TS, jag har samma problem som dig. Jag är är en cm kortare än dig och väger 48 kg. Jag har väldigt hög ämnesomsättning och jag har under mina tidigare tonår gjort allting för att gå upp i vikt. Nu känner jag mig mer bekväm i mig själv, jag är fortfarande inte nöjd. Jag har länge drömt om att jeans skulle sitta bra och att mina lår skulle gå ihop. 

Det som också är jobbigt är att folk tror de har rätten att kommentera hur smal man är. Precis som #14, skrev. Att höra hur smal man är sårar precis lika mycket som att höra att man är tjock…

Med åren kommer du nog lägga på dig lite. Det du kan göra är att skippa onyttiga saker. Börja träna och ät rätt. Då mår din kropp i alla fall bra!

[Lindixo]
2

Och föresten TS, jag tycker att du har jättefin kropp!!

Quenzi
0

#13 Lite det jag menade, att man oftast kopplar träning direkt till att gå ner i vikt, och eftersom TS inte skrev på vilket sätt hon ville träna på så kopplade man det direkt till att gå ner i vikt. 

Och såg nu att det såg ut som att jag "sa emot" #11 fast jag egentligen menade det som ett litet "tillägg" (Jag och förklara saker går inte ihop -.-)

PJUM

[Lindixo]
0

#18 Jag brukar aldrig koppla träning direkt till att gå ner i vikt. Jag kopplar ihop träning med att personen i sig vill ha en frisk och välmående kropp. Men det är ju såklart olika! :-)

Quenzi
0

#19 Klart att alla kopplar det olika, och tycker att det är ett riktigt bra sätt du kopplar det på! :)

PJUM

Fridaaaa
1

#4 Du har jättefin kropp!
Kan omöjligt vara så att mycket kläder ej sitter bra på dig osv, det är nog bara ditt egna tänk osv.

Synd att TS har tagit bort sitt konto.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Spökriddare]
2

Min läskunnighet försvinner när jag är magsjuk.

[Lindixo]
2

#22, ja, du lät otroligt och onödigt kall i ditt inlägg. Nu har dock TS raderat sitt konto. Men vad får dig att tro att denna tråden var för uppmärksamhet? Men vart i tusan har TS skrivit att hon tycker hon väger för mycket? Eller du tar det förgivet och anklagar henne för det helt utan anledning? Bra att du är rakt på sak men läs gärna igenom vad hon har skrivit - hon tycker att hon väger för LITE! Please, blir så trött på folk som bara slänger ur sig grejer utan att läsa.

[Spökriddare]
0

#23 Jag svarade för övrigt på TS första inlägg. Orkade inte läsa hela tråden.

Men vad jag förstod det så ville hon gå ner i vikt. När folk säger att de ska börja träna så är det väl oftast för att gå ner i vikt?

Clementinbarn
1

Ska vi byta kropp då kanske? Vi är lika långa, det är bara det att jag väger runt 55-57kg.
Sen så kanske jag inte hade varit missnöjd med min kropp om de inte vore för att fettet la sig på magen och ingen annanstans typ. 😡
Spelar ingen roll att jag va missnöjd redan som typ 7 åring och i år fyller 19, fortfarande missnöjd oavsett ålder.

Men sen så förstår jag de som att du vill träna och få muskler och inte få fett på kroppen som jag har, och det förstår jag. 🙂
För med muffinsmagen så sitter ju inte kläderna alltid så snyggt heller som du nu är ute efter 😛
Hoppas det ska gå bra med träningen för dig, din kropp ser iaf bra ut på bilden du la upp!

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Lindixo]
1

#24 Detta har vi tagit upp tidigare i tråden, att träna behöver inte alltid innebära att man vill gå ner i vikt. Även jag tränar för att lägga på mig några kilo samt få en hälsosam kropp. Vi vet ju inte heller hur TS menade när hon sa hon skulle börja träna, hon kanske enbart ville träna lite kondition. Tyckte ändå ditt första inlägg var ett onödigt "påhopp", men såg nu att du raderat det och det är inte alltid lätt att tänka "klart" när man är sjuk! Krya på dig! :-)

[Spökriddare]
0

#26 Nej, det är sant! Ber om ursäkt för missförstånd. 

Tack så mycket! :)