Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 10729 ggr
Aboow
18

Kunskapsskolan

Jo det är så att det har inte riktigt gått bra i skolan sen jag började på en högstadieskola i sexan. (går i åttan nu)  Har bråkat med kompisar o jag trivs inte alls. Lärarna kan inget, o då menar jag verkligen det :s Känner bara att jag skulle behöva mer personlig planering.

Min skola säger att det är en såå bra skola o skriver det överallt men det är bara för att det ska låta bra.. Så, jag har tänkt att kolla på kunskapsskolan. Hur fungerar det oså?? För mamma undrar lite o då skulle jag fixa lite information :)

Skulle vara jättesnällt om någon/några vill berätta lite 🙂

Aboow
0

putt xD

Duvethon
0

Från egna erfarenheter är Kunskapsskolan ingen bra skola, inte i Borås.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Aboow
0

#Får man fråga varför? :PP

Cutiepie
4

Kunskapsskolan är ingen vidare skola. Du får sitta och arbeta mycket själv på eget ansvar och för de flesta eleverna så fungerar det inte alls. Jag har bara hört dåligt om kunskapsskolorna tyvärr, men sök upp och kolla noggrannare på just den som ligger när dig.

Duvethon
1

Håller med #4!

Där jag bor fungerar Kunskapsskolan inte alls, inga (nästan inga) elever klarar av ansvaret och det är otroligt gruppindelat på den skolan. Men det kanske är annorlunda för den som ligger nära dig, värt att kolla upp.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Cutiepie
4

#5 Inte heller den som ligger när mig fungerar, eleverna bytte dit men lika många bytte tillbaka. Alldeles för mycket ansvar på eleverna och för lite på lärarna. Dessutom är allt gjort av glas på den skolan, om rektorn skäller ut elever så ser alla det. Har även hört talas om många som blivit avstängde för småsaker, tex mössa inomhus. Om någon inte passar in så rekommenderar skolan att eleven byter skola. 

Det är vad jag hört, men lycka till med ditt skolval iallafall :)

Aboow
0

Min skola just nu låter ännu värre haha.. Bor i Skövde så det var tänkt att jag skulle pendla till Gbg eller Jönköping. Får be mamma att ringa skolorna o kolla lite :) Tack!

Duvethon
0

#7 Tänk bara på att lärarna inte säger 'sanningen'. Jag tror knappast dem skulle säga 'Ja, eleverna tar inte sitt ansvar och det är extremt indelat i grupper bland ungdomarna! Majoriteten av alla som går här mår dåligt och känner sig tvingade till att passa in' eller ja. Hoppas du förstår! Lycka till med skolbytet och hoppas att du trivs på din nya skola, vilken det en blir! :)

dermot
0

Leta upp en friskola som arbetar mer pedagogiskt istället! Det kommer du ha större nytta av. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Aboow
3

#8 Vadå indelat i grupper?? :OO

#9 Finns typ ingen friskola för åk6-9 här… :(

Duvethon
0

#10 Ja, det är inte så bra sammanhållning på skolan. Visst, dem flesta skolorna har gäng men det är otroligt mycket mera 'gäng' där. Vet inte hur jag ska förklara det, försöker så gott jag kan haha.

Aboow
0

#11 Ahaa, ojdå :s 

Tack för hjälpen! :)

BunnyHope
0

Jag gick på Nyköpings friskola. Lärarna var trevliga även eleverna. Det funkade bra för mig. Jag trivdes. Sen hur det är på andra vet jag inget om.

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

AdelinaH
7

Innan jag skulle börja på kunskap var jag såld, det kändes som skolan för mig. Men jag gick på kunskap i 1 och 1/2 månad innan jag slutade. Jag gick där i sexan, så det var ett tag sedan, men jag minns hur illa jag tyckte om skolan (tycker).

Om man är en ''duktig'' tjej (eller kille) som mig så kan man praktiskt taget sitta och jobba ihjäl sig. Det är bara att skriva ut papper efter papper och gå dessa korkade steg. Det finns inga tydliga mål, vad man faktiskt ska lära sig eller varför.

Lärarna såg man knappt en skymt av och elever sprang runt som dårar i skolan.

Lunchen hade alla samtidigt, matsalen var liten och maten förskräcklig. 

Man får även bättre betyg än man förtjänar, kanske för att lärarna inte vet vad de faktiskt ska bedöma eller för att locka fler elever och tjäna pengar.

Jag gick i Västerås, men hela kunskapsskolans koncept är fel, det känns inte som det kan vara så mycket bättre på något annat ställe.

Nej tack till kunskap säger jag 😃

Rebecka117
3

Jag går i kunskapsskolan och jag tycker att det är jättebra! Jag går i åttan nu, de ändrade systemet när jag började i sjuan och kan medje att det var lättre att få höga betyg då, men nu är det j*vligt svårt kan jag säga, hehe.

Man går som vanligt, 5 dagar i veckan(haha lol), 2 dagar har man kurs dag och 3 dagar har man steg dag.

Kurs dagar är dagar som man jobbar no och so på. Man brukar oftast ha seminarium och föreläsningar då. Men sedan har man också kurs ws och då får man jobba fritt med sina so och no häften som man har fått.

På steg dagar jobbar man svenska, matte, moderna språk och engelska. Man har ett ett pass varje vecka i matte svenska och engelska och två pass i moderna språk(eller vi har det iallafall). På passen är man indelad i olika grupper och är oftast inte med fler än 5-6 st från sin egenklass i den gruppen. Grupperna är indelade i hur man ligger till i stegen och vilket betyg som man har i nuläget. Resten av tiden när man inte har pass har man steg ws, och då får man jobba fritt med sina steg i svenska, matte, engelska, eller moderna språk ws.

Lunch i skolan äter vi klockan 11:40. Sexorna äter klockan elva, sjuorna 11:20, åttorna 11:40 och niorna klockan 12:00.

Raster får man på lunchen(25 minuter efter lunchen) och sedan får man planera in raster i sitt eget schema(inte när man vill, alltså man får vara lite realistisk), dock är det ingen som gör det längre i min årskurs, utan man brukar ta små korta breaks då vi brukar strecka på benen i typ 5 minuter, lol :)

Man får en loggbok också där man planerar sin dag varje dag. Man skriver ett nytt schema varje dag. Alla stegdagar ser  princip lika dana ut, det är bara vilken ws som man jobbar i som ändras, men kursdagarna ser olika ut varje gång. 

Man börjar 8:20 varje dag förutom måndagar då vi får sovmorgon till klockan 8:40. Vi slutar klockan två varje dag förutom en dag som man har bestämt med sin lärare då man måste sitta kvar till klockan tre och ha ph samtal och jobba med sina steg eller kurs.

Ph samtal har man en gång i veckan för att läraren ska kunna se om du ligger före eller efter i dina mål, mest som en koll för att se att allt går som det ska :) Ph samtalet tar ca. 10-15 min.

Vi får inte heller några läxor.Vi brukar få uppgifter(väldigt korta) på svenska, engelska och moderna språk som man ska hinna klart med tills nästa veckas pass. Väldigt skönt måste jag medje :P

Jag tycker att kunskapsskolan är bra. Jag går i en kunskapsskola i Stockholm! I början i sexan, första månaden, kändes det konstigt och jag hade tankar på att byta tillbaka, men jag förstår nu i efterhand att det bara var för att jag var ovan med ett nytt system. Nu är jag väldigt tacksam för att jag inte bytte tillbaka för att jag lär mig mycket snabbare och bättre i ks.

Lycka till!

Rebecka117
1

Glömde att säga att systemet inte passar alla! Jag ser varje dag folk i skolan som sitter väldigt okoncentrerade och håller på med telefonen istället. Alla kan inte ta ansvaret som kunskapsskolan ger än, och passar därför bättre i en vanlig skola där lärarna har lite mer koll. Självklart håller lärarna koll på en,men de övervakar en inte som falkar som i en kommunal skola :P

[Justie]
1

Jag gick på Kunskapsskolan i Lund från sexan till nian, och jag tyckte det var helt ok, MEN det är extremt mycket ansvar och jag personligen höll på att jobba ihjäl mig… 😛Däremot så lärde man sig mycket bra saker och även om jag inte var något vidare bra där jämfört med mina klasskompisar osv. så är jag klassetta nu i gymnasiet, eftersom jag kan systemet.

Emshify
1

Jag går också på Kunskapsskolan, sista terminen i nian nu. Har gått där sen sexan. Fördelarna är att det är bra lokaler, bra arbetssätt (om man är självständig och har lätt för sig i skolan) som gör att du utgår helt från dig själv och din nivå, kan styra skolarbetet som du vill och därför slipper läxor, i princip ingen "gruppindelning" bland eleverna, väldigt bra tider (vi går 08.30-14.15 förutom en dag då vi slutar 15.15) och man lär sig det system man använder på gymnasiet på en gång, vilket givetvis underlättar när man väl kommer dit. 

Nackdelarna är väl att det är väldigt mycket eget ansvar, vilket i mitt fall har lett till mycket stress. :/ Upplever också att det emellanåt har blivit väldigt rörigt i systemet och att det är dåligt genomtänkt. Maten är inge bra heller.

Men detta är ju jag upplever att det är på min skola. Det varierar ju från skola till skola och från person till person.

Denna kommentar har tagits bort.
Bananbullar
1

Jag gick i Kunskapsskolan i Spånga årskurs 7-9 och tycker att det är en väldigt bra skola när jag gick där. Min bror går där just nu och jag tycker att kvalitet har blivit sämre.

När jag gick där var maten väldigt bra och god (tills vår kock tog alla pengar och försvann). 

• Bra struktur på studierna
    Man kan jobba i sin egen takt
    Inga läxor
    Bra lärarstöd
    Man lär sig att ta eget ansvar
    Bra lokaler
    Bra tider på skoldagarna
    Man blev "indelad" i grupper i de olika ämnerna efter ens kunskaper. Dvs på så sätt kände man inte inte "sämst" och man kände inte att man inte fick någon utmaning.

-
Har man ingen disciplin med arbetet kan man hamna mycket efter.
Klarar man inte av eget ansvar kan det bli svårt.
Jag tror ärligt talat att jag hade fått bättre betyg om jag hade gått i en "vanlig" kommunal skola.

Bananbullar
0

Fyller förövrigt 20 år iår så det var några år sedan jag gick där. 😃