Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettjösses-vad-bra-jag-är
Läst 2306 ggr
[trabajo]
2013-04-01 21:57
25

Förändring!

Har bestämt mig för att jag ska förändra mig, en nystart helt enkelt!
Jag ska möblera om i mitt rum och fixa nya möbler och sånt denna veckan. Imorgon ska jag slinga och klippa bort 10 cm av mitt hår. Jag ska sluta använda plattången helt från och med nu. Jag ska sluta sminka mig och försöka få tillbaks min fina hy, inte så att jag har finnar nu, men hyn har blivit annorlunda. 

Jag ska även ändra mina matvanor och införa godisförbud.
Jag har tidigare ätit väldigt lite, nästa ingen, mat. Jag äter pyttelite och sedan, för att inte svimma, så äter jag godis eller annat onyttigt. Så jag ska äta ordentligt med mat och strunta i allt onyttigt. Sluta småäta och sånt. Jag märker väldigt tydligt på min kropp att den protesterar mot det jag håller på med. Jag blöder näsblod efter varje träning, jag börjar tappa hår och håret har tappat sin glans. Jag försvinner mer och mer, mina kläder blir förstora. Jag tappar fett,men framförallt muskler, jag presterar sämre på träningarna. Nu är det slut med detta!

Jag ska träna mer regelbundet.
Jag har fotbollsträning 3 ggr/vecka. Jag går kanske 1-2 ggr bara, mina föräldrar får tvinga dit mig! Vet inte varför detta har hänt. Jag ska alltså förbättra mig på denna fronten och gå på ALLA träningarna och verkligen göra mitt bästa på dem också. Utöver denna träning så ska jag göra 10 armhövningar och 10 situps varje kväll. Om jag inte har något annat för mig på lördags-förmiddagarna så ska jag gå ut och springa en liten runda, men jag ska inte ha detta som ett tvång. Då kommer jag att tröttna. WIHO, KONDITIONEN SKA UPP!

Jag ska förbättra mig i skolan och göra mina läxor.
Jag är väldigt glömsk av mig, och jag glömmer ofta att jag har läxor. Dock är jag duktigt i skolan och jag är en av de i klassen som har bäst betyg.Men jag måste göra läxorna för att komma in på den gymnasielinjen jag vill. För att motivera mig mer i skolan ska jag köpa nya mappar, nya pennor & sudd, ett nytt pennfack och lite småsaker. 

När jag kommer tillbaks till skolan efter påsklovet ska de få se mitt nya jag! Övriga saker jag ska göra är t.ex göra så att datorn slår av sig efter klockan 20.00 på kvällen, annars somnar jag aldrig och blir trögare i skolan. Jag ska gå upp tidigare på morgonen och inte sova bort hela dagen. Jag ska sluta ljuga för mig själv och alla runtom mig, inte så att jag ljuger om massa men ändå. Jag ska visa mer uppskattning för mamma och pappa, och hjälpa till mer i hemmet. o.s.v

Skrev detta mest för att jag ska komma ihåg det och för att jag lärde skriva av mig någonstans.

IMORGON BÖRJAR JAG MITT NYA LIV! 

Nallebus
2013-04-01 22:07
0

Det låter bra, så långe du verkligen vill det och inte känner dig tvingad. Ibland kan det vara bra med en rejäl förändring, har själv på börjat en sån förändring kan man väl säga 🙂

Se till att göra det i din egen takt bara så att du inte tröttnar.

Lycka till!! 👍

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

[trabajo]
2013-04-01 22:11
0

#1 Ja, det känns bra också! Är inte tvingad till något, det här är vad jag själv vill😃

Tack så mycket, och lycka till med din egen förändring!

[Tuulikki]
2013-04-01 22:38
3

Kul att du vill göra en förändring med saker du kanske inte varit helt nöjd med. Jag blir verkligen glad av din glädje inför detta! Se bara till att vara rädd om dig och inte ställa för höga krav, en förändring sker inte över en natt. Hade jag varit du hade jag tagit små, små steg och tagit en sak i saken, men du fixar kanske allt på en gång galant!

Lycka till och berätta gärna hur det går senare! Kram på dig🙂

Jessicahagstrom94
2013-04-01 22:41
3

har sagt ungefär samma saker väldigt många gånger, men jag faller alltid tillbaka till hur jag var innan, när det gäller mat, träning/motion och skolan. :)

[trabajo]
2013-04-01 22:42
1

#3 Tack så mycket!😃 Det kommer blir superbra, jag känner det på mig! Kram på dig med 🙂

[trabajo]
2013-04-01 22:45
0

#4 Så synd, testa göra det på något annat sett nästa gång? Ge dig själv små belöningar som gör dig motiverad att fortsätta eller kom på något annat.. Jag ska iallafall lyckas med min förändring, hoppas du gör detsamma.. om du forfarande vill förändra dig vill säga 😉

-Idaoh-
2013-04-02 22:08
0

Kom ihåg att behålla motivationen ! Ett litet snedsteg kan sabba allt :)

Jag tränade väldigt mycket förra våren men tappade glöden efter sommaren och har nog satt foten på gymmet 6 gånger på ett halvår nu , haha 😃

Jessicahagstrom94
2013-04-02 23:35
0

#6 Jag får klura ut något, grejen är den att jag älskar onyttig mat och olika sorters fikabröd och sånt, haha, så vet inte hur jag ska klara av att vara borta från det..🤔 det kommer bli svårast av allt, men träna blir inte heller lätt då jag inte gärna springer runt på gym varannan dag typ. :( hemmagrejer.. skulle jag kunna prova.

Fridaaaa
2013-04-03 11:53
2

#8 Finns många olika sorters träning :) t.ex ridning, fotboll, boxning, brottning, cykla, hoppa hopprep, jogga/springa, tennis och mycket mer :) Jag kommer träna på gymmet ca 2gnger per vecka nu i början, redan 3 gånger ungefär :) lagom :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trabajo]
2013-04-03 12:35
0

#8 Fridas olika träningsformer som hon sa kanske kan vara något? Fixa en träningskompis så blir allt mycket roligare och det gör så att man inte ger upp bara för att det är drygt!🙂

[MiniPim]
2013-04-03 13:14
1

#9 fast ridning är väll inte direkt träning? xD 

när jag red så hade jag det mer som en ''aktivitet'' eller vad man säger

Fridaaaa
2013-04-03 14:15
1

#11 Ridning är väldigt bra träning! 🙂 Det är definitivt inte bara en "aktivitet", du tränar många muskler, du tränar balans, lite styrka osv 🙂 så det är en träningsform ja 😉

[MiniPim]
2013-04-03 19:45
0

#12 det tycker inte jag xD balans kanske men ja, ridning kan ju vara ''jobbigt''

Fridaaaa
2013-04-03 19:47
1

#13 Nej men det är så i alla fall 🙂
Och om man jobbar sin häst, och gör olika övningar ect, så är det väldigt bra kondition, träning ect. Skillnaden är om man är nybörjare och mest travar,skrittar, gör lite småövningar än om man t.ex har ett helt dressyrpass eller liknande 🙂

Thildalulu
2013-04-03 20:40
0

Jag tycker inte ridning är träning, visst, de är inte onödigt och man rör ju på sig men jag räknar träning som sånt man kan göra för att få muskler typ ;P

Fridaaaa
2013-04-03 20:41
2

#15 Du kan få muskler när du rider också du tränar t.ex benmusklerna, ryggmuskler,magmuskler osv 🙂

--------------

Ridning är träning, oavsett vad enskild person anser så är det **träning.
**🙂

[MiniPim]
2013-04-03 20:44
1

#16 nej det är det inte  i min värld xD

Eldlilja
2013-04-03 20:47
3

#11 & #15: Jag tycker att ridning definitivt är väldigt bra träning. Den är allsidig, man får både balans, grym koordination, styrka och kondition. Jag har inte på många år gjort något annat än att rida (som fysisk aktivitet), har aldrig varit på gym osv, och har (om jag får säga det själv) väldigt snygg kropp 😉! Massor av muskler om man säger så, och väldigt bra kondition 😃! Så ridning kan definitivt ge en allsidig träning, inklusive styrka. Dock så arbetar jag ju runt om i stallet också, det är ju inte bara själva ridningen då man sitter på hästen som stärker kroppen. Då man pratar om ridning som aktivitet brukar jag inkludera arbetet i stallet också när man pratar om exempelvis träning 🙂.

Thildalulu
2013-04-03 20:47
0

#16 Och ja sa att jag inte TYCKER att de är träning. Man kan ju röra på sig utan att träna, så jag skulle kunna se de som träning när jag spelar, tränar ryggen eftersom jag sitter och gungar på ett konstigt sätt då lång tid i sträck och tränar mina fingrar extremt mycket. Fyeah.

… men de gör jag inte ^^

Fridaaaa
2013-04-03 20:51
1

#17 Inte i din värld kanske hehe 😉

#19 Vad har det med ridning att göra? Inte ett smack 🙂 Stor skillnad att sitta och gunga på "ett konstigt sätt" jämfört med att rida 🙂
Ridning ger verkligt mycket. Som #18 säger 🙂

Thildalulu
2013-04-03 20:53
0

#20 Vet inte om de har nåt med ridning att göra, jag menar bara att då rör jag ju på mig. Jag tycker i alla fall träning är sånt som folk gör för att bli smala till exempel, typ om man går ut o springer xP

Fridaaaa
2013-04-03 20:55
0

#21 Ja man rör på sig men det är inte träning 🙂
Det ger inget att sitta och röra på fingrarna och gunga "konstigt". 
Träning för mig när man är aktiv, t.ex rider, går promenad, storstäda huset (är faktiskt bra träning med) osv.

Thildalulu
2013-04-03 20:57
0

#22 De var ju precis de jag ville säga med det, att man kan röra på sig utan att de är träning.

Eldlilja
2013-04-03 20:57
0

#20: Fast sedan får man, precis som du säger, se skillnaden mellan att röra sig och att använda kroppen på ett sätt som kan kallas träning, även om träning inte nödvändigtvis är den största anledningen till aktiviteten🙂. Jag kan till exempel komma hem från stallet och vara helt slut i kroppen, vilket man ju inte blir vid exempelvis datorsittande (även om man där kan bli rätt seg i skallen efter några timmar 😉).

Fridaaaa
2013-04-03 21:00
0

#23 Ja men jag har inte sagt motsatsen eller?

#24 Nej precis 🙂

Thildalulu
2013-04-03 21:03
0

#25 Men du verkade inte fatta poängen, då kände jag att jag behövde förtydliga. Så som #24 skrev var vad jag menade ;p

Jessicahagstrom94
2013-04-03 21:09
0

#9 jo jag vet, jag red i 14-15 år innan jag fick sluta i julas :) 

enligt mig är det bra träning om man gör det relativt ofta, jag red bara en gång i veckan så det är väl kanske inte så mycket träning då, menmen :)

jag måste hitta nåt som intresserar mig, ridningen blev tyvärr för dyr…

Eldlilja
2013-04-03 21:13
0

#26: Jag skulle gissa att Frida bara reagerade på att det lät som att du sade att ridning inte var träning, att man bara rörde på sigSkämtar. (Ursäkta Frida om det inte var så du tänkte, feel free att rätta mig om jag har fel)

Fridaaaa
2013-04-03 21:15
0

#26 Fatta poängen av vad?
Du skrev att du inte tycker att ridning är träning och jag skrev att det är träning, för det är det. 
Man tränar upp sina muskler bland annat. Man rör inte bara på sig 🙂 Var det jag ville komma fram till…

#27 Ja jag red bara 1 gång/vecka med när jag red, utan när jag "hyrde" häst, då red jag 2 gånger/vecka. Men hjälpte även till i stallet ibland.
Ja tyvärr är det dyrt. Jag hade velat rida fortfarande men är alldeles för dyrt tyvärr :/

Jessicahagstrom94
2013-04-03 21:41
0

#29 Åh okej! Kul med hästar ju :) ja om det inte hade kostat 5100 något per termin där jag red (alltså från skolstarten efter jul till sommarlovet) så hade jag fortsatt, men nu får jag ju bara studiebidrag och har inte råd med den kostnaden när jag har en bil att betala (bensin & sånt) och en student framför mig :)

[MiniPim]
2013-04-03 21:43
0

Jag slutade rida pga att jag blev så fruktansvärt rädd, blev avslängd hela tiden och skadade mig osv. 

Sen hyrde jag häst, och det kostade 1000 kr i veckan. För en liten skitponny *ursäkta* som jag ens inte kunde sadla själv! Han sparkade mig så fort jag rörde honom och ja.. slängde av mig hela tiden! 

Denna sommaren ska jag nog hyra en häst igen, för jag saknar ridningen fast än jag blev så rädd.. hahaha

Men jaja slut på OT!

Thildalulu
2013-04-03 22:32
1

#29 Fatta poängen med: Man kan ju röra på sig utan att träna, så jag skulle kunna se de som träning när jag spelar, tränar ryggen eftersom jag sitter och gungar på ett konstigt sätt då lång tid i sträck och tränar mina fingrar extremt mycket. Fyeah. …men de gör jag inte ^^

Jag menade att det INTE var träning när jag spelade, och du fick de till att jag sa att det var att träna och var som att rida och de var inte vad jag menade att du inte fattade poängen av. Men nu struntar vi i de här tycker jag.

-Idaoh-
2013-04-04 00:19
0

Själv har ja typ fobi för hästar så håller mig på stort avstånd 😃

Kan förstå att vissa inte förknippar ridning med sport/träning då man inte gör annat än å guppa runt på en häst men de är faktiskt det , vart chockad själv över att man ens kunde förbränna kalorier på det 😃

Fridaaaa
2013-04-04 09:11
2

#32 Jag har fortfarande itne skrivit eller antytt att man inte kan röra på sig utan att träna!

Nej det är du som inte fattat poängen med det jag skrivit, för jag har ej skrivit det eller antytt till det alls…. Men sak samma, är ett missförstånd från bådas sida helt enkelt.

Thildalulu
2013-04-04 12:48
0

#34 Vaaa? Jag har aldrig har skrivit att du har skrivit att man inte kan röra sig utan att träna. Jag tror visst att jag fattar vad du menade, du tycker att man kan röra på sig utan att träna, men att ridning är bra träning i alla fall. Eller? I så fall missförstod jag dig inte så det var du som missförstod mig. Men de spelar ingen roll, vi behöver inte skriva mer off topic nu.

Fridaaaa
2013-04-04 13:57
0

#35 Båda har missförstått varandra från start = därför allting bara är rörigt helt enkelt…. Lätt hänt på nätet 🙂