Visdomständer
Jag håller på att få mina visdomständer… 3 av 4 syns nu… men det gör inte ont? 
Alla klagar på hur ont det gör att få visdomständer, men jag känner inget alls!
Å andra sidan har jag konstant lite ont i huvudet, så det kanske är därför jag inte märker någon skillnad, hah. Eller så växer mina helt rätt nu, trots att jag har så liten mun. :P
Gjorde det ont när du fick dina visdomständer? Eller har du inte fått dem?
Jag har inte fått alla mina, inte alla som får det ^^; Men när de växt upp lite, har jag haft huvudvärk och ont i käken liksom D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alla mina 4 växte ut i nian och jag kände inte heller någonting alls!
Jag brukade ha helt raka tänder förut men en av mina framtänder började åka bakåt, och min käke "flyttade" sig till sidan och jag kan inte bita ihop helt längre utan att det blir snett (det märks inte men om jag ler med alla tänder synliga så syns det).
Mina övre och undre framtänder brukade möta varandra förut men nu har ju underkäken "flyttats" sen jag fick mina visdomdständer så det är inte så längre 
Jag har ingen aning om mina växt ut :P Men jag tror en är på väg nu eftersom det inte verkar som om det finns mer plats efter att den tanden växt ut. Känner inte mer av den än vanligt, lite öm just på stället där den kommer ut men det brukar jag ju vara :)
Jag har inga… ^^''
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Vad är det? :3
Jag håller på att få mina två nere, men det är justsåpass att dom syns. Men har inte märkt någon skillnad nu. Hoppas INTE mina andra tänder flyttar sig eller gör något (som för #2), för jag trivs bra med mina tänder förutom gluggen. "Perfekta raka"-tänder har jag haha… (som min tandläkare brukar säga…)
När jag fick mina så hade jag ont i hela käken, gommen, huvudet OCH halsen. Det kändes som att jag hade halsfluss och jag kunde inte ens svälja.
Sen gjorde det ont på tandköttet ovanför också eftersom tänderna liksom skavde under och ibland råkade jag tugga med visdomstanden och när den vuxit ut helt än och tandköttet var kvar "emellan" tanden och maten så gjorde det otroligt ont.
Med andra ord… Det var ett h*lvete för mig och jag är glad att det är över. Bara jag inte får visdomständer på överkäken också…. 
fick mina när jag kanske var kring 12 men inte helt säker då de inte heller gjorde ont för mig, kände ingenting men helt plötligt var dom bara där :p
#9 Jag tror inte att det var visdomständerna, man brukar få sina sista tänder i 12-års åldern men det är inte visdomständerna. Visdomständerna får man när man är runt 16-20 år. 
Utan visdomständerna ska man ha 28 tänder och med alla fyra visdomstänerna ska man ha 32 tänder 
#10 18-25 år har jag läst är normalt. 
Tre av mina började komma upp när jag var 11, den sista var lite långsam och började först växa ett par år senare.
Idag är de tre som kom först utdragna, det gjorde jag när jag var 16-17 och den sista opererades ut för ett och ett halvt år sedan hos käkkirurgen då den växte helt åt fel håll. Värsta jag varit med om någonsin.
#11 Jag har läst att man kan få dom mellan 15-30 men att 16-20 är vanligast 
Jag har redan fått mina av någon kontsig anledning, jag tycker inte alls att det var farligt. Fick dock ont i huvudet stup i kvarten ;)
Jag håller på att få mina nu, gör så fruktansvärt ont! usch längtar tills det här är över :(
När mina liksom har "tryckt" sig upp så har det gjort riktigt ont! jag har till och med fått dragit ut en visdomstand för att den höll på och bråka med visdomstanden under så jag fick typ skavssår eller något.. Skulle egentligen dragit ut tanden som var under den andra, men den gick inte att dra ut för den var böjd på något sätt? så om jag får ont i den någon gång och måste dra ut den så måste de skära ut den eller något sånt 
Mina började växa upp då jag hade tandställning, ca ett år sedan. Blev flikar i tandköttet o så som blev inflammerade och jag fick feber och massa skit.
Sedan fick jag behandling för det och har inte känt något men nu tror jag att jag fått inflamation igen :(
Mina började komma precis då jag var 15, dock har de inte gjort så stora framsteg. Ligger fortfarande under tandköttet och spökar, tror jag har en liten gadd ute på ena sidan av underkäken..
lovisa
#17 Om det spänner så kan du gå till tandläkaren och höra om de kan lägga ett snitt över tanden/tänderna. Fick göra så flera gånger för att trycket blev för stort, kunde knappt tugga utan att börja gråta.
Jag har fått på båda sidorna nere, men inte uppe.Gjorde väldigt ont när jag fick dom, fick även en lättare infektion. Vart mycket munvatten (bakteriedödande) under dom dagarna, och kunde inte tugga på den sidan. Är dock för envis för att åka till tandläkare, sen går det över på någon dag så det är ju inte säkert att man hinner in heller XD
Förhoppningsvis får jag inga alls uppe, för det har varken mamma eller syrran. Har dock ont uppe på högersidan nu, men det känns inte som visdomstand.
//Jessie
#10 ja nå jag har då inte plats för några mer tänder och om jag ränkat rätt så har jag fått dom :p
Jag är 17 år och märkte i oktober att en visdomstand börja synas och jag blev nästan förbannad xD Är redan trång i underkäken och ska kanske få tandställning för att tänder ligger på varandra och nu ska denna visdomstand komma upp och jag är rädd att få tandvärk :( De enda tänder jag kan tänkas rycka ut eller operera är visdomständerna för vill ha mina vanliga tänder kvar p.g.a att man kan få allvarliga kompliktioner i käken med att dra ut de tänder man behöver +tandställning.
#18 Okej hmm låter smart dock spänner det inte så mycket, är mest ett tryck av att de håller på att komma också gör det ont tex nu när det troligen är inflammerat.
Är dock jätte rädd att de ska ställa till med en massa grejer, tog ut min räls för ett halv år sedan och har haft nog med tandproblem.. :(
lovisa
#22 Om du tror att det är inflamerat så kan du gurgla lite hexident, tror att den svagare varianten fortfarande finns receptfritt, annars så kan du få det utskrivet hos tandläkaren. Det är inte värt att gå runt och ha onödigt ont.
Har också haft mycket tandproblem så det förstår jag verkligen att du är rädd för.

ni som får visdomständer vid typ 11-12-årsåldern. det är med största sannolikhet tolvårständerna. det är de stora tänderna längst in i munnen. visdomständerna kommer mycket senare, vid 18-26 års ålder. mina har växt ut i överkäken, och delvis i underkäken. är 26.
#24 Man kan räkna, tand nummer 8 (räknat från framtanden) är en visdomstand :)
#24 Haha, nej det var allt mina visdomständer. Har alltid varit sjukt tidig med tänderna = enorma problem då munnen varit för liten. När jag var sju fick jag mina tolvårständer till exempel.
Har dragit alla de fyra som orsakat problem sen jag var 11 och har idag 28 tänder, jag är 21.
Jag börjar få ont längst bak på vänster sida i underkäken :( på tandköttet liksom. både mina systrar och mamma har fått operera bort sina så är superorolig för att jag också ska behöva göra det… !
Har 2 synliga nu och är 18 år. På röntgen syndes 3.. så undrar var min fjärde är som inte har utvecklats 😂

Jag fick mina två första i grundskolan sen kom dem andra två under gymnasietiden. Det gjorde ont och jag fick feber varje gång de växte som mest men nu är dem ute och jag hoppas att jag slipper dra ut dem.
Jag kan garantera att jag fick mina visdomständer i nian, räknade nyss och det är 32 st 😉
Antar att det är en individuell sak. De som skrivit här och är väldigt unga kanske kan räkna tänderna och komma tillbaka med ett antal? Så blir det kanske lite mer trovärdigt. 🙂