Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 3900 ggr
[Tilde]
0

Vilken hund? :D

Jag och sambon vill skaffa hund nästa år (om ekonomin ser bra ut) och funderar på en finsk lapphund: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/finsk-lapphund/

eller en mittelspitz: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/tysk-spets-mittelspitz/

Vilken tror ni skulle vara bäst för ett (studerande) par i 20-årsåldern boende i radhus, som älskar promenader och utflykter… och kanske får barn inom 5-6 år… ? :D

Lapphunden är ju lite större, vilket sambon gillar, samt att pälsvården är mycket lättare. Jag älskar dock den tyska spetsen för den är så bedårande och har väldigt liten jaktinstinkt. 

Vi hade tänkt oss en shiba först, men sambon gillar inte att de inte är lika kärleksfulla som de andra hundarna. Men vi (jag) vill i alla fall ha en spetshund. 🙂

Fridaaaa
2

Min sambos mamma hade lapphund för flera år sedan. Trevliga hundar :) De kräver ju mer än tysk spets :)

Ang om shiba är kärleksfulla eller inte, är det lite delade meningar ;) Vet en som har en, hon är mycket kärleksfull osv. Så vet inte om det beror på linjer osv eller vad det beror på :)

Spetsar har ju en tendens att vara skälliga, är såklart en träningssak, men så man är medveten om det. Många spetsraser är det i alla fall :)

I radhus hade jag nog valt tysk spets faktiskt, vet inte varför, men känns mer passande till det och även till er! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hamsterlycka
0

Båda är väldigt fina, men då min pappas flickvän har en finsk lapphund är jag störtkär i dom!❤️ En väldigt kärleksfull ras. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

thenewbreed
0

Jag tror det skulle passa er bra, bara ni ger motion, disiciplin, mental stimulans och kärlek så ska det nog funger utmärkt! :D

dock vet jag inte så mycket skillnaden på de två hundarna du nämner men tror inte det spelar så jättemycket roll, bara ni tillgodoser behoven de har :))

Medarbetare på bildredigering! :)

[Mi-rand-a]
0

Det beror på hur aktiva ni är? om ni bara vill ha den främst till sällskap är mittelspitz rätt val men om ni vill få utlopp av lite till så är den finska lapphunden nog rät val. 

fast shiba, gud vilken vacker hund men den krävs också väldigt aktiv ägare :)

Quenzi
0

Varför inte fundera på alla 3, och kommer det upp en sån där perfekt kull med någon av raserna så slår ni till? :D

PJUM

[Tilde]
0

Vi ska ha hunden som sällskapshund, men även att ta med på joggingturer, vandring och utflykter, m.m. Så den kommer ju att motioneras och aktiveras mycket! :) Skulle aldrig bli en sådan hundägare som knappt ens går ut med hunden.

#5 Ja det har du ju rätt i! Förmodligen kommer vi att besöka en kennel för varje ras och se vilken vi fastnar mest för. 🙂

Pelzi
0

Finsklapphund kräver ju mycket motion är det inte bättre att ta en hund som är mitte mellan som labrador, tax, eller mellanstor pudel tänkte mest för att om ni tar en hund som kräver motion varje dag då blir det ju väldigt mycket måsten att göra om ni är sjuk så måste man ju som ändån aktivera hunden om man tar en mer aktiv ras :) Och om det är er första hund så är det bra om ni låter uppfödaren välja ut en valp som är lite mer underlägsen och inte dominant då dom dominanta hundarna är svårare och kräver mer hundvana att uppfostra.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
1

#7 En tax t.ex är en jakthund = behöver oftast få spåra, eller jaga t.ex
Labbe kräver en del motion, finsk lapphund kräver ej mer än dem :)
Och för underlägsna är inte bra heller, och svårt att veta när de är valpar i regel, sånt kan ändras efter hand :)

Workingdog
2

Tänk på att båda raserna faktiskt kräver mental stimulans också. Det är aktiva raser trots att det är sällskapshundar. Det räcker inte bara med massa motion utan dom behöver få arbeta med hjärnan :) Något som oftast alla hundar tycker är jätteroligt är att spåra, hunden får jobba med sina naturliga instinkter och det blir väldigt trötta av att gå ett spår, :) och det är även väldigt enkelt, bara gå ut och lägga ett spår, gå en kort promenad och sen gå spåret :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Tilde]
0

#7 Alla hundar kräver ju motion och vi vill inte ha en soffpotatis :) Sambon vill ha en joggingkompis till varje morgon och jag vill kunna gå på lååånga promenader utan problem. Därför tycker vi att det inte alls gör något att lapphunden kräver mycket motion :)

Sambon har haft hund tidigare, men jag har endast varit hundvakt och vuxit upp med mormor och morfars hund. Vi har ju båda hundvana dock, så det ska inte bli några problem. 🙂

#9 Ja självklart! Jag vill gärna lära den tricks och kanske testa på agility eller liknande :) Ser väldigt mycket fram emot sådant! Med hunden jag brukade passa i Sverige så gömde jag godisar/matbitar i trädgården och så fick han gå runt och spåra medan vi i familjen satt och åt mat eller liknande. Det tyckte han var superskoj! hihi

dermot
0

Jag tycker Lappisen passar er, bara för att jag tycker att tyska spetsarna är för små (jag gillar inte små hundar och det vet du hahah) och är dessutom en snyggare hund! Och eftersom Mads vill ha nåt att jogga med, så tror jag inte en liten spetsis skulle palla med, men det beror ju på hur långt han springer i och för sig. :P

Och då måste ni döpa den till Batman (Läderlappen) ;D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#11 Hahahah typiskt 😉 Jadu, han kan ju springa riktigt långt så ja, jag vet inte om en tysk spets skulle orka de längre streckorna, hmm…. Dock tycker jag att mittelspitzen är gudomligt fin! 😃

Hahaha nä men gud.. läderlappen… vad fult xD

dermot
0

#12 Fast ni ska döpa den till BATMAN det blir en sneaky version av Läderlappen, ett dolt meddelande. :3

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Mi-rand-a]
0

#12 Tror inte en tysk spets hade haft något emot att springa långa sträckor då jag sett både mopsar och papilloner springa hur långt som helst ;p

[Tilde]
0

#13 Haha förstod det xD Men… nääää…. 😛

#14 Jaså? :) Ja jag vet inte hur mycket mindre hundar klarar av, men det kanske skulle kunna gå. ^^

dermot
2

#12 Mopsar? Förlåt men hur kan mopsar springa "hur långa sträckor som helst" när de knappt kan andas som det är? :P

// Anka

[Mi-rand-a]
0

#16 De undrar jag också ;p  Fast de mopsar jag träffat är rätt vilda av sig så de förvånar mig faktiskt inte så himla mycket :)

dermot
0

#17 Mysko ^^ 

Nåväl, Tilde jag tycker ni ska åka till uppfödare och framför allt prata med människor som äger raserna redan, och utefter det välja vad ni tror passar er bäst! Och skulle det visa sig vara skitsamma så är det ju bara att välja. ;)

// Anka

[Tilde]
0

#18 Jo men precis :) Vi kommer att besöka en kennel för var ras och se vilken vi klickar med, förmodligen 🙂

[Tuulikki]
0

Jag vill först slå hål på att Shibor inte är lika kärleksfulla ;) Det stämmer inte, dock är de mer självständiga (kanske det han menade) och många kallar deras beteende lite kattigt :)

Flappen kräver ju lite mer än Mitteln, men självklart klarar tysken joggingrundor! Så länge man håller hundens kondition är det inga som helst problem :)

Jag känner faktiskt att Mitteln skulle passa er bäst, det känns så på era krav och förutsättningar :) Tror det blir hur bra som helst vilket som! ^^

Lilllens
0

#16 Du kanske ska ta reda på information innan du yttrar dig?

TS, självklart kan en mittel springa långa sträckor! Allt handlar om hur man lägger upp träningen från början :)
Jag har själv en mops som folk tror inte kan andas och bara vill ligga på soffan hela dagarna. Så är det dock inte, hon orkar med långa promenader och sparkturer!

Lycka till!

Fridaaaa
1

#14 Sällan en mops kan springa någon längre sträcka pga deras andningsproblem. Vissa kan men det är inte många tyvärr.

#21 Det är tyvärr ren fakta. Det är inte många mopsar som klarar att springa längre sträckor pga deras andningsproblem.
Och långa promenader stor skillnad mot att jogga en långrunda ;)
Långprommisar tror jag att de flesta mopsar klarar, annars är de väldigt felavlade just den individen :)

……………….

Man ska inte gå på undens storlek hur långt de kan springa osv. Är träningssak och sedan får kan kolla på hundrasens sjukdomar med.

[Tilde]
0

#20 Jag vet att de är kärleksfulla mot sin familj, men ofta mycket "kallare" mot främlingar (dock finns det ju undantag) och det var just det sambon inte riktigt gillade. Att man ska vinna deras respekt. Jag tycker det låter kul, alltså som en utmaning, men å andra sidan när vänner och familj kommer på besök om de inte blir accepterade av hunden.. det vore inte så kul :o

#21 Jaha :) Men det låter ju bra! Sambon gillar fortfarande lapphunden mer, men vi borde ta med båda i planerna och se vilken som vi faller för och vilken som faktiskt passar oss bäst. 🙂

#22 Båda hundarna är friska raser. Jag har läst på om deras temperament, päls och hur de är mot människor, osv. Så det är självklart inte storleken som avgör allt. :) Vad vi gillar med lappisen är bland annat att pälsen håller sig ren och fin utan en massa pälsvård. Fast en mittelspitz är så bedårande att jag inte skulle ha något emot att borsta den, hihi. 

Jag har redan kontaktat en uppfödare av lapphunden och frågat lite om hur den är mer grundligt, pris och intresselista, osv. De kostar tydligen 11500 kr hos den uppfödaren.

Jag ska även kontakta en uppfödare av mittelspitz och fråga samma saker. :)

Priset är såklart inte det viktigaste, men skulle det skilja flera tusen kronor kanske det väger tyngre än förväntat.

theraphosa
0

Finsk lapphund är en underbar ras! Har en själv. Tillgiven och vill vara med, tycker om att ha koll på "flocken". Lagom stor hund. Rasen  kan vara lite skällig har jag hört men min är tyst och lyssnar på kommandon väl. Vill vara till lags med sig ägare eller hur man ska säga =) Underbar hund och kräver motion och psykisk aktivering för att inte bli uttråkad.

Lilllens
0

#22 Så sparkturer när hunden springer som en tok räknas inte? Jodå, det finns självklart mopsar som orkar springa längre sträckor. Alla har inte andningsproblem, i skrivande stund sitter jag bredvid min egen friska mops.

[cookies]
0

Lapphund tycker jag :)

[Tilde]
0

#24 Ja de låter som en jättebra och passande hund! :) Frågan är bara var man ska köpa hunden - man vill ju kunna ha livslång support från uppfödaren. Jag har dock supersvårt att välja mellan raserna… tycker båda verkar lika bra! 🤤

[Tilde]
0

Kan man springa med en pomeranian? xD

Jag försöker verkligen bli lika kär i andra raser, så som lappen och mittelspitz (de är ju så fina), men det är ju för fasen en POM jag alltid har velat ha! Min sambo vill inte ha en så liten hund för han vill kunna busa och springa med den, men jag villvillvill ha en pomeranian! 😡 Jag smälter varje gång jag ens ser en bild på en liten pom…

Hur ska jag kunna övertala min sambo? Något positivt är ju att de inte äter lika mycket som de större hundarna, så den är lite billigare i drift ;)

Fridaaaa
3

#28 Ja varför skulle man inte kunna? 🙂
Finns dem som joggar t.ex med papillon.
Man får se till hunden osv :)

[Tuulikki]
0

#28 klart man kan! det är ju fortfarande en hund bara att den är mindre🙂tänk på att de små kan vara smidigare än ex labbe!😃

Är det en pom du verkligen, verkligen vill ha så kör på det då! Släpa med sambon till uppfödare så kanske han med förälskar sig i dem? ^^ Det är ju lika mycket en hund oavsett storlek!😎

Mika-S
1

Jag tycker du ska välja mittelspitzen! :) Enligt mig är lappen för aktiv för vad ni kan erbjuda. Dom lappar jag träffat nöjer sig inte med bara lite agility, vardagslydnad och fysisk aktivitet. Dom kräver mer mentalt än det som att man lägger spår ibland och annat. Det är bättre att ha en hund man absolut kan aktivera tillräcklig varje dag i 15år framåt istället för att gå runt med skuldkänslor över att ha en understimulerad hund som blir jobbig. Sen så klarar absolut är mittelspitz av långa joggingturer och massa aktivitet. Det är inga marsvin ni har i kopplet, utan aktiva hundar! Skillnaden är att lappen KRÄVER massa aktivitet medans mitteln tackar alltid ja till ett aktivt liv men nöjer sig med att ha det lugnare också. Om du PM:ar så kan jag rekommendera en kennel som har aktiva och bra Mittelspitzar. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Mika-S
0

En pom skulle även det fungera toppen! :) Självklart kan man springa med även dom.

Mvh Mika

[Tilde]
0

#29 Jo självklart KAN man, men jag tänkte mer att de borde bli uttröttade snabbare än stora hundar.. Så det var mer om man kan springa längre sträckor med dem :)

#30 Hur långt tror du de skulle klara av? I kilometer alltså.. ^^ Och ja, det borde jag absolut! Han förälskade sig ju i kaninerna, så varför skulle det inte hända samma med en hund? 🙂

#31 Tack för tipsen! Du har nog rätt i att jag hellre skulle ha en hund som inte KRÄVER extremt mycket aktivitet, men som klarar av det. Jag är inte världens idrottsmänniska direkt och vi bor ju heller inte ute på landet. Det är mest min sambo som är skeptisk till att ha små hundar med på joggingturer eller vandning.

Vet du någon bra uppfödare av pomeranian också? :)

Duvethon
0

Håller med #32. Ett annars bra förslag är pomeranian, en mycket aktiv och liten hund! Så fina och duktiga är dem, värt att kolla över Tilde! :) Lycka till

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Tuulikki]
1

#33, haha, hur långt orkar ni? är snarare frågan😉Hundar klarar myycket, och små hundar orkar mer än man kanske kan tro🙂 Min gubbe väger bara 7 kg men orkar väldigt mycket mer än det ser ut som. Mamma har haft pom och även om den bara hann bli valp/unghund (hon fick epilepsi och de var tvungna att avliva :/) så orkade hon mycket!🙂

[Tilde]
0

#34 Hehe ja jag frågade ju om pommar ;) Det har alltid varit min favorithund och jag har drömt om att äga en sedan jag var 13… Känns som om det vore dags snart. 😛

Någon som vet vad en pomeranian hos en uppfödare brukar kosta?

[Tuulikki]
0

14.000 – 15.000, något sånt har jag för mig! Men det kan såklart variera några tusenlappar. Mellan 14.000 - 18.000 är nog vanligast🙂

Fridaaaa
1

#33 Hur snabbt de blir uttröttade hänger på rasen :)
Våran sankt bernhard t.ex blir trött snabbare än papillonen vi passar, trots att våran får mer motion osv :)

Mika-S
0

Tyvärr vet jag inte mycket om pommar eller uppfödare till dom. Men PMa Lillpom här på iFokus hon kan säkert hjälpa dig. :) Vad jag hört så är pommar riktigt dyra typ 16-18.000 brukar dom kosta. :/

Mvh Mika

[Tuulikki]
2

Förresten Tilde, har ni kikat något på den japanska spetsen? Den skulle också kunna passa riktigt bra om den faller er i smaken :)

Mika-S
0

Jappen skulle passa er jättebra tycker jag! :)

Mvh Mika

[Tilde]
0

#37 Hah! 14 000 svenska kronor är strax under 12 500 danska, vilket betyder att de är mindre än 500 kr dyrare än en shiba :) Så det är ju bra i alla fall! 18 000 kr tycker jag är lite väl mycket för en hund :/

#38 Haha aww :P Det är ju sant :)

#39 Oj, dyrt! Fast det är väl också så högt pris för alla ställer ut hundarna och avlar på sina champions.

Kan uppdatera med att sambon precis ringde och sa att vi INTE ska ha en pom som första hund, utan den får vi i så fall köpa senare om jag verkligen vill ha en. 😭 Han är dessvärre lika envis som jag, så jag antar att vi kanske får hålla oss till en mittelspitz eller liknande så länge.

[Tuulikki]
0

Nja, ofta är de dyra för att kullarna inte blir så stora. Större hundar kan ju få 5-6 valpar eller mer medan en chihuahua, pom eller york kanske bara får 1-3🙂

CorneliaAndersson
0

Har INTE läst några kommentarer..
Men jag har förälskat mig i Flatcoated Retriver.. Ska vara superbra familjehundar, vad jag har läst :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Tilde]
0

#43 Ja det är väl sant, men å andra sidan finns det ju flera små raser som är mycket billigare fast de får få valpar i kullarna. Nåväl… tydligen blir det ingen pom denna gång. 😕

Mika-S
3

#44 Flatten skulle tyvärr inte passa, dom är alldeles för aktiva.

Mvh Mika

[Tilde]
0

#44 Tycker inte de tilltalar mig utseendemässigt xD Jag vill gärna ha en spetshund :)

Fridaaaa
8

#47 Fast när man väljer hund, ska man inte gå främst på utseendet, utan främst vad de är avlade till,vad man ska göra med hunden osv. Det är viktigare :)

Duvethon
0

#36 Oj haha, hade inte läst alla kommentarer. :) Nu ska jag inte mata på med hundar men måste bara tipsa om en annan ras, dansksvensk gårdhund? En hund med lättskött pälsvård, ställer upp mer än gärna på promenader och är väldigt kärleksfulla och lättlärda! Dessutom är dem så fina, jag vill ha en själv! Skulle dock inte passa med allt som händer i mitt liv just nu. :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Loveofmylife
0

Har inte heller läst för mycket om vad som skrivits i tråden.

Vet inte hur aktiv du vill vara med hunden Tilde, men Bearded Collies är ju jätte snälla och orkar med att springa! Fast sen är det ju en regelbunden borstnig som följer med, men annars en jätte vänlig ras.

[Tilde]
0

#48 You don't say. :P Däremot vill jag inte ha en hund jag inte tycker är fin, då har man ju inte alls samma motivation att ta hand om den eller gosa med den. Så utseende spelar roll, men det är självklart inte det som avgör.

#49 Tack för tipset, men jag vill ha en spetshund, det är det jag vet. :) Många spetshundarna är ju just sällskapshundar också, så som pomeranian och mittelspitz, så det passar oss bra.

#50 De är riktigt söta faktiskt, fast på gränsen till för stora. Jag vill gärna kunna gå på långa promenader, ta med hunden till sommarhuset och självklart busa i trädgården, osv. Min sambo vill ha en joggingkompis, men som man samtidigt kan mysa med framför en film, etc. Så den får ju bra med motion, men kanske inte extremmycket. xD

Loveofmylife
0

# 51 så stora är det inte, tycker nästan är ganska liten. Fast det är ju lite annorlunda hur man tolkat stort och litet. Tycker Bearded Collies är jätte bra sällskapsdjur om man är aktiv, helt underbara.

[Tilde]
0

#51 Sant :) Jag gillar ju mest små hundar, så som pomeranian, medan sambon gillar större. Därför kompromissar vi med en medelstor hund på ca 35-45 cm i mankhöjd. 😛

Loveofmylife
0

# 53 Kan mäta honom sen haha 😉

Fridaaaa
3

#52 Dock behöver dem mer än vad TS hade tänkt sig med sin hund :)

Loveofmylife
2

#55 Beror helt på vart man bor och hur ofta de går på långa promenader och om de kan släppa hunden så den kan springa fritt. 

Det skriver faktiskt inte Tilde något om? Jag tycker det låter bra med jogging rundor om man gör det flera gånger i veckan tillsammans med långa promenader flera gånger i veckan? Om de har möjligt att släppa hunden någonstans så ser jag inget problem med aktivitet. 

Jag vet la ändå hur mycket det kräver eftersom jag äger en😛

Fridaaaa
1

#56 Vet en som har 3 st och de är krävande. Alltså kräver mer än promenader, jogga och utflykter. De behöver en hel del aktivering.
Vet att Tilde har sagt att de kommer inte vara lata osv :)

Vad har inte Tilde skrivit något om? Jag har utgått från vad Tilde skrivit i tråden :) Och det är min personliga åsikt att jag tycker att just den rasen ej verkar passa :) Efter vad jag har hört av de som har rasen och även träffat rasen :) Behöver en hel del mental träning också :)

Ok men alla hundar inom rasen är ju inte samma heller :)

Jag tycker det finns fler andra mer passande raser för Tilde :)

Loveofmylife
4

# 55 Jogga kan man ju faktiskt göra varje dag? Vad vet jag om de går promenader i skogen ofta eller inte? Ser inte att den skulle få lite motion, beroende på vart de går och hur ofta? Jag vet ju faktiskt inte det? Sen om den rasen kräver mer än vad de kan erbjuda kan bara Tilde svara på och inte du.

Fridaaaa
0

#58 Läs igen, och läs rätt. Jag har inte skrivit eller antytt att man ej kan göra det. Och var fortfarande inte motionen det handlade om heller….

Loveofmylife
2

# 57 Och vad menar du att EN hund kräver mer? jag aktiverar min hund genom långa promenader, utflykter och att kunna släppa för att leka och tycker han mår helt fint. Vad jag menar är att de skriver inte hur ofta de går på promenader. Jag vet la att rasen kräver mycket aktivitet men jag tycker faktiskt det låter som de kan ge den ganska mycket aktivitet beroende på HUR OFTA dem gör vad hon skrev ut.

Fridaaaa
0

#60 Va? Fattar faktiskt inte vad du yrar om nu?
Jag har inte skrivit "en hund kräver mer".

[MiniPim]
3

#48 visst är det jätteviktigt, men man utseendet är väll också viktigt? asså man vill ju ha en fin hund? ;)

Loveofmylife
2

# 61 

Jag yrar om, vad är det hunden kräver som inte de kan erbjuda. 3 hundar är ju alltid mer jobb en hund, och därför jag märkte ut en, de vill ju faktiskt bara ha en hund.

Det finns ingen anledning för dig att skriva ut att hunden inte passar dom, för att det är inte vad hon hade tänkt sig med en hund. Jag skrev att man måste vara aktiv och behöver regelbunden borstnig  så jag informerade om hunden, så du behöver inte informera mig om vad Tilde vill ha för hund.

[Tilde]
0

Joggingturer sker varje morgon och promenader minst två gånger om dagen och då långa promenader :) Vad annars är det hunden kräver? Mental stimulans, ja men varför skulle vi inte kunna ge den det? Lek och träning kommer vi givetvis att ge vovven, samt utflykter och annat skoj :)

Fridaaaa
1

#62 Ja det vill man ju men som jag skrev, så är det inte det viktigaste i slutändan :) Utan att man går mycket på just vad hunden är avlad för osv. 
Inte ovanligt med folk som köper hund efter utseende och så slutar det med att hunden omplaceras pga att de inte kan tillgodose hundens behov. Vet att Tilde inte är sån dock, men ville ändå betona det :) Att hundens egenskaper och personlighet ligger ett snäpp över utseendet :)

#63Det var inte så jag skrev eller antydde.  Berättade bara att jag känner en tjej som har 3 st. Självklart är fler hundar = med jobb. Men var inte det jag ville förmedla eller antyda när jag skrev så. Så du har missuppfattat det hela helt enkelt. Men menade/skrev att rasen är ganska krävande. Inte antalet hundar-
Jag har rätt att säga min åsikt jo. Och som rubriken lyder "vilken hund" alltså ville Tilde ha tips, först var det på dem som är i #0 men har utvecklats mer.

#64 Jag har inte påstått någonstanns att ni ej kan ge det, om det är mig du menar. Men jag tycker det finns mer passade hundar, som även passar mer dig till utseendet eftersom du vill ha en hund av spetsras helst :) Var så jag menade och syftade på :)

[Tilde]
0

#65 Nejdå, jag läste bara diskussionen så lät det som om vi inte kunde ge hunden mer än några promenader.. hah :P Inte riktat mot någon särskild, mer åt alla antar jag.

Fridaaaa
1

#66 Läser du alla mina inlägg, så ser du att jag ej antytt till det i alla fall :) Så tänkte att du kanske menade det :)

Loveofmylife
0

# 64 Ja tänkte väll att ni kunde erbjuda mental stimulans. Köper man en hund är man ju dedikerad till den och ger den vad den behöver😛 

Fast sen är det ju den där pälsen, men håller man koll är det inte så jobbigt som det kan se ut. Tycker verkligen de är jätte snälla djur, också bland barn och sådär. I alla fall värt att kolla in i om ni känner att den kanske skulle passa er🙂

[Tilde]
0

#68 Jo men precis, det är ju inte en leksak eller ett träningsverktyg! En hund är en levande varelse och kan bli lika uttråkad och frustrerad som vi människor :)

Ja den ska vi fundera på, fast jag tror sambon tycker att pälsen är lite väl jobbig. Han gillar de hundarna som liknar, vilket också är en anledning till att vi är mycket inne på spetshundar :) Men jag ska läsa mer om beardies

CorneliaAndersson
0

Tilde, jag vet vilken humor du har och så fort jag tänkte ''vilken hund skulle passa Tilde'' så sa de ''Kinesisk nakenhund'' på TV:n x''3
Kanske någon för dig ;))

/ Cornelia Andersson,

[Tilde]
0

#70 Hahaha xD Jag tycker faktiskt de är ganska söta, men Mads håller inte direkt med.. 🎧

Fridaaaa
1

#70 Haha

#71 Min svärmor har en 🙂 Trevliga hundar om man hittar rätt uppfödare 🙂 Dock inte så kul på vintern, eftersom de fryser lätt 😛

CorneliaAndersson
0

#71 & #72
Jag tycker det är en av de sötaste raserna som finns!! :33
Dock tycker mamma ''De räligaste djuren som finns. Måste vara en blandning mellan Chihuahua, Nakenråtta & Rabiessmittad räv'' ;OO

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#73 Jag gillar powder puffen bättre i så fall hehe Utseendemässigt.
Men vill ej ha någon av dem pga just att det är så jobbigt på vintern med alla kläder, vissa hundar vägrar knappt gå ut osv 😮
Men de har båda sin charm. Gillar dock ej mexikansk nakenhund.😉

[Tilde]
0

#73 HAHAHAHA rabiessmittad räv xD Näää… xD

CorneliaAndersson
0

#75 Jag bara..
Dö mamma.. Dö x'')

/ Cornelia Andersson,

Underbarn
1

Jag tycker tysk spetshund är sötast av dom två men pälsvården är inte min grej, ibland har man inte tid och om man ska ha barn osv. Då vore det lämpligare med den finska lapphunden. Själv har man en nakenhund haha

[Tilde]
1

#77 Hehe :) Ja det är ju sant, men det känns som om pälsvården inte borde bli något problem när vi är två personer. Om en är upptagen kan den andra borsta hunden - fast jag älskar att borsta djur, tycker det är supermysigt. 🙂

Jag har nu fått kontakt med en svensk uppfödare av mittelspitz som verkar jättetrevlig och hundarna är ju bara för söta! De har både marsvin, kaniner och småbarn och hundarna älskar dem alla. 😃 Sen är den rasen lite billigare än en shiba. Fast lite dyrare än en lapphund. Dock verkar den lite mer som en hund för oss eftersom lapphunden behöver mer motion och vi har ju ibland våra lata dagar (ibland är man ju sjuk eller bara helt utmattad).

Underbarn
0

#78 ja båda verkar bra :) jag är också av den latare sorten och min hund är inte så aktiv som tur är. Hade jag haft en aktiv sprallig hund skulle den nog inte trivas och jag skulle må dåligt över det. Min nakenhund är frusen och det räcker med korta snabbpromenader för att uträtta behoven sen är han nöjd. Förutom på sommaren då bör han glad med en timme promenad per dag (plus kortisar eller komma ut på baksidan och sola) ;) han älskar annars att ligga och sova i sängen halva dagarna. Han sover utan problem till 12, gå ut å kissa sen sova ännu mer haha.

[trabajo]
0

Vad är det för skillnad på mittelspitz och kleinspitz? 🙂

[Tilde]
0

#80 Kleinspitz är mindre :)

Cazzos
0

Har ni kikat på Chow Chow? Det är en av mina favoritraser och en allroundhund 🙂

[Tuulikki]
0

Ja Chowen skulle kanske också passa!🙂Och de är så otroligt vackra, underbara rätt igenom 😍

HÄR kan du läsa om den! Det står dock där att det inte är en hund man cyklar eller springer med, snarare tar på långpromenader men det beror väl på individ. Vet en uppfödare du kan kontakta för att få veta mer om chow chow, om den verkar intressant🙂

[Tilde]
1

#82 Nja, inte riktigt vår smak; "Det ligger inte i dess natur att lyda sin ägares minsta vink. Det är ingen hund man cyklar eller springer med, men den följer oftast gärna med ut på långpromenader och uppskattar om den har tillgång till att kunna få ligga ute i trädgården. Till temperamentet är den självständig och trofast men aningen reserverad. ". Den är heller inte lika frisk som de andra.

[Tuulikki]
0

#84 Ok! Kikat på jappen än?🙂 Tror att den skulle passa perfekt faktiskt! Pälsvården på den japanska spetsen är ungefär som med flappen, smutsen torkar och faller av och man behöver bara borsta då och då🙂

[Tilde]
0

#85 Hade en kompis som hade en japansk spets faktiskt :) Supersöta! Men jag tror faktiskt att en tysk spets är mer i vår smak och stil.

Cazzos
0

#84 Chowar lever verkligen upp till sitt rykte. På alla faktasidor om Chow Chow så står det att de inte bryr sig om främlingar, och håller sig helst till sin ägare. Vilket jag kan bekräfta är sant…

Sen finns det säkert undantag 🙂

Sweety
0

Har inte läst igenom tråden men kan säga av egna erfarenheter att finskalapphundar hårar som tusan! Annars är dom väldigt mysiga och lättlärda. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[Tilde]
0

#88 Haha xD Det är inget problem för min del, men sambon kanske tänker igenom det en extra gång då. 😉

LLLINN
2

Jag har en finsk lapphund och individer inom rasen skiljer sig vääldigt mycket åt! Min lapphund t.ex. Skulle nog inte passa er då han är väldigt aktiv, medan hans mamma t.ex. är jättetrevlig och lugn och inte kräver lika mycket aktivering. Väljer ni flappisen ska ni vara noga och välja en kennel som inte avlar för att få fram arbetande hundar (finns dock bara typ en sådan kennel och det är Herding Instincts) samt rådfråga uppfödaren om ni ska välja valp, osv. Dock tror jag mitteln, eller någon annan av tyskarna, passar er bäst :).

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LLLINN
2

#88 Inte mer än någon annan långhårig spets, och dessutom bara under ett par veckor vår/höst - till skillnad från korthåriga hundar som fäller året runt! Korthåriga hundar fäller också småhår överallt som sätter sig på möbler och kläder. Lapphunden fäller i stora mjuka tussar som är lätta att plocka/dammsuga upp. Skulle säga att mitteln och lapphunden fäller lika mycket, dock är ju lapphunden större vilket medför lite mer pälsmängd som ska fällas.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Tilde]
0

#90 Jaha :) Jo självklart hjälper nog uppfödaren till med att hitta en individ som passar oss. Visst är vi aktiva, men vi har inte direkt ett gigantiskt skogsområde med massa djur som hunden kan arbeta med.

Vi får se vad det blir :) Förmodligen dröjer det ett tag innan vi känner oss redo och då ska vi även hitta den rätta uppfödaren. Svårt!

Cazzos
0

När du säger tysk spets, menar du Pomeranian eller den andra hunden som kommer upp på Google Bilder? 😛

[Tilde]
0

#93 Jag? :D Det finns ju många raser under tysk spets. Men jag syftar på mittelspitz eftersom det är den vi funderar på (nu när sambon vägrar ha en pom som första hund 😡). ^^

Cazzos
0

#94 Glömde skriva nummer innan min kommentar hehe, sorry! Men ja, jag menade det till dig :D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.