Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 6191 ggr
makeupbox
0

Spelar tiden någon roll?

Spelar det någon roll när på dygnet man tar sina p-piller? Med det tänker jag till exempel är det mindre lämpligt att ta precis innan man tränar än senare / tidigare på dygnet? Om man tar den på morgonen får man då biverkningar under dagen som man skulle sluppit om man tar dem innan man lägger sig (= att man har dem medans man sover)?

Jag har börjat fundera på detta då jag har precis bytt p-piller till samma som en nära vän har och hon tar dem runt 12 tiden på dagen och första veckorna mådde hon alltid illa precis innan hon skulle somna (säg runt 11 tiden)
Jag tar mina vid 18 tiden och jag har av andra anledningar varit vaken runt 2-3 tiden två nätter nu då jag börjat äta dessa p-piller och då känt ett illa mående som jag kopplar till p-pillerna. (har i övrigt knappt haft några biverkningar)
Timmarna mellan att vi tar våra p-piller här och får detta illamående är ganska lika så jag kopplar det till att biverkningarna kommer efter ett visst mönster typ?

Någon som känner igen detta? Kan det vara smartare att ta senare på kvällen än tidigt på tagen?

PiganX
0

Haha jag har då ingen aning, jag kollar aldrig klockan när jag tar dom. Ibland tar jag på morgonen, ibland kvällen, ibland på dan, så har ingen koll alls haha. Kolla med din barnmorska :-)

Hanna
0

Jag tänkte när jag "valde" tid för mina att jag tar när jag har kommit hem från skolan och tar det lugnt. Dels för att jag ska komma ihåg men även för att det ska underlätta att jag inte har något för mig.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

Man bestämmer själv när man vill ta, bara man tar ungefär samma tid varje dag,  :)
Jag t.ex har runt halv 9 varje kväll :)
Men tänk på att när det gått ett dygn från det att du tog ditt piller såfår det max få ytterligare 12 timmar efter det, innan du MÅSTE tagit det, annars försämras effekten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Jag tar mina på morgonen när jag vaknar, vilket blir kl 8-11 ungefär. Men olika piller är ju olika viktigt om man tar dem exakt samma tid varje dag.

Om din kompis tar dem kl 12 på dagen och mår illa 11 på kvällen har det knappast med pillerna att göra. De åker ju ner i magen direkt efter svalget och inte tar det speciellt lång tid för magsyran att smälta ner pillret och för kroppen att absorbera ämnena i det. :)

JustMySelf
0

Min kompis känner sig lite illamående precis efter att hon tagit sina så hon tar dem precis innan hon går och lägger sig, hon känner ändå inte av det när hon sover.

BeccaTilda
0

Tar alltid mitt i samband med tandborstningen på kvällen :) så lägger jag mig vid 20 tar jag det då, och lägger jag mig vid 04 tar jag det då ;)

Pelle Långlös
0

Man skall ta p-pillrerna vid samma tidpunkt varje dag för att ha den bästa effekten. Tar man olika så kan man bli gravid. Långt ifrån alla blir det men risken är större om man tar de olika tidpunkter.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
1

#7 Om det går längre än 12 timmar från det man skulle tagit det ja kan man bli det, men inte om man tar det kanske några få timmar efter man "skulle" tagit det, det är ingen fara :) Utan man har det spannet på 12 timmar där :) På de flesta sorter i alla fall :)

Pelle Långlös
0

Då måste det ha kommit nya p-piller sedan jag använde det på förra milleniet. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Taxie]
0

Jag tar alltid mitt p-piller direkt när jag vaknar runt 7-10 tiden. Har haft p-piller i 3 år så blir som en reflex varje morgon att jag ska ta det så glömmer det aldrig. Men tror inte oavsett tid på dygnet man tar dem spelar någon roll 🙂

Är ju lättast för mig att ta de på morgonen för kan ju hända att man är borta en kväll/natt och så. Då vill man ju inte springa hem för att ta de :)

Pelle Långlös
0

Nä tiden spelar ingen roll men att man inte hattar hit och dit mellan morgon och kväll eller mitt på dagen så att det blir en sånt ojämnt intag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fridaaaa
1

#9 Det är vad som står i bipacksedeln i alla fall plus vad UM oftast säger med 🙂

#11 Ja jag tar alltid på kvällen. Lättare att komma ihåg med 🙂

-Idaoh-
0

Jag har alltid hoppat med tiden med mina ppiller och ja har inte lyckats bli gravid än 😃 ibland körde jag dubbeldos för jag råkat glömma bort en dag haha , Men nu har jag blivit duktigare sen jag kör regelbundet på morgonen vid 8-9 .. Men är mer orolig nu att bli gravid än förut 🤔

Fridaaaa
0

#13 dubbeldos ger inte mer skydd xD Bättre att bara ta ett om man missat :D

JustMySelf
3

#14 I bipacksedeln till mina står det att om man glömt ett piller ska man ta det så snart man kommer på det, även om det betyder att man tar två på ett dygn :)

-Idaoh-
0

#14 du fick svar av #15 :) Står samma på mina , och jag fortsätter med den metoden :D för annars blir det oordning i mitt ppiller system ;)

Underbarn
0

Jag kan ibland få "biverkningar" av mina P-piller om jag tar dom tidigt på morgonen och inte äter på ett tag. Då kan jag spy. Hände mig två gånger när jag tog dom 6 på morgon utan att äta något, satt på en föreläsning och hann inte ut (var i en stor sal satt i mitten) och fick då spy i min hand. Uuuäk :/ sen spydde jag på bussen hem! Annars kan jag ta dom när som helst. Tar även två samma dag om jag missat en dag (oftast kommer jag på det på morgonen och ett då sen det andra på kvällen så blir det 12 timmars mellanrum)

-Idaoh-
0

#17 måste varit fruktansvärt pinsamt ! gud va ja hade skämts ! 😃😂

Jag får bara kraftiga humörsvängningar ifall jag tar pillerna för sent , hehe 🙂

Fridaaaa
0

#15 Jag läste det som att #16 menade att hon tog 2 på samma gång 🙂 Ja det står så på min med, men man ska ej ta 2 på samma gång, var så jag menade 🙂

-Idaoh-
0

Men när jag såg att jag glömt 1 piller och jag skulle ta det andra så tog jag båda =) min barnmorska sa att det inte spelade någon roll ifall man tog 2 på samma gång , bara att jag tog ifall jag glömt :) och de har funkat hittills så 😃

Fridaaaa
0

#20 Ok de kanske säger olika ang det med att ta 2 på samma gång då 🙂

Jessicahagstrom94
2

Jag brukar ta på kvällen bara för att jag vet att jag oftast är hemma då :)

Underbarn
0

#18 gjorde det så diskret jag kunde, TROR ingen märkte för fick svälja tbx allt SÅ VIDRIGT. :/ den dagen sprang jag ut på toa tre gånger från föreläsningen haha fyfan. Mådde bättre när jag hade spytt… På bussen såg bara två, min vän och en bekant till henne som hade servetter åt mig för hon har barn å alltid förberedd haha x)

makeupbox
0

Tack för alla svar!

Jag tar mina runt 18 tiden för jag är alltid hemma runt middagstid och om inte har jag dem alltid i min väska. Glömmer jag dem så brukar jag känna av att jag mår illa så har aldrig tagit dem mer än 2 timmar sent. Konstigt att jag känner så haha

På dem jag äter kan man få huvudvärk som biverkning så att ni menar att om jag tar mina vid 18 så kan huvudvärken jag kan få mellan 12-14 dagen efter ej är pga dem?