Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 1215 ggr
Sweety
0

Kan vårdcentralen avslöja mig?

Jag äter p-piller utan att mina föräldrar vet om det. Nu på torsdag ska jag till vårdcentralen för att kolla upp mina benhinnor men mamma nämnde att jag har problem med att somna mm. Min fråga är nu, kan doktorn säga typ "det står här att du tar p-piller. Kan det vara problemet?" För set vore otroligt fruktansvärt hemskt och jag skulle dö så det får inte hända. Ni som tar p-piller, när ni har varit på vårdcentralen, har doktorerna nämnt dom?

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

-Idaoh-
1

Läkaren brukar inte direkt säga rakt ut utan mer fråga ifall man tar några mediciner och då måste man säga p-piller ifall man går på dom eftersom de är mediciner .

Du kan alltid be din mamma vänta utanför medans du går in till läkaren :)

Fridaaaa
0

Står det där då?
För jag går på p-piller, men läkaren såg inte det när jag var in sist för någon månad sedan knappt`?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sweety
0

Jag vet faktiskt inte om det står.. Men dom behövde ändra tiden och då ringde dom till min mobil och enda gången jag lämnart ut mitt nummer till vårdcentralen var när jag skulle hämta mina första piller. Mamma frågade och höll på ett bra tag innan hon släppte det. Så mitt nummer fanns hos dom iallafall. Problemet är bara att mamma alltid vill följa med :/

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

[Tilde]
0

Är du minderårig så kan det lätt hända att han råkar säga något, då föräldrarna har rätt till barnens journaler. 

Enda gången jag har fått nämna att jag äter Cerazette var på ett papper då jag skulle skriva ner alla piller jag tog.

Loveofmylife
0

Jag har råkat ut för att det har blivit nämnt, tillsammans med massa andra personliga saker, tyvärr.

# 4 Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att barnen har rätt att läsa igenom journalen innan föräldrarna får läsa den? Eftersom det kan stå saker från tex UM där som vi har rätt till att behålla "hemligt"? Så var det i alla fall för mig.

Fridaaaa
0

Det som är från UM får ej nämnas om inte barnet godkänt det.

Loveofmylife
0

# 6 Och eftersom läkarna har rätt att läsa igenom det ifrån UM kan det nämnas i läkarjournalen också, och därför har vi rätt till att läsa igenom journalen först för att godkänna att det inte står något personligt där?

Fridaaaa
0

#7 Det borde väl stå att det ej får nämnas för föräldrarna?
För vet många som de har frågat om det får nämnas för föräldrarna eller inte :)

Loveofmylife
0

# 8 Kan mycket väl vara så, men jag tror inte det står att det inte får nämnas, sen kan man ju få läkarjournalen utskriven, och då kan föräldrarna läsa det även om det står att att de inte får veta 😛

Vet inte hur hårt det är med detta, jag antar att jag bara är paranoid om det eftersom jag råkat ut för massa skit när det kommer till journalen, behöver ju inte alls vara så överallt. Jag hoppas inte det i alla fall!

Fridaaaa
0

#9 Skrev att det borde väl stå där, inte at det gör det 🙂

Loveofmylife
3

# 10 Och jag spekulerade endast vidare på det, jag sa inte heller emot dig.