gravid?
hej!
jag och en av mina kompisar står väldigt nära varandra! 🙂hon har det lite svårt hemma för hon känner att hon och hennes storasyster glöms bort med den nya styv pappan. När jag var där för några dagar sen berättade hennes storasyster att hon var gravid med sin kille. Jag som brukar vara där ofta har märkt att hon haft lite rund mage dom senaste månaderna. Hennes stora syster hade gjort prover mm som visade att hon var gravid. Både jag och min kompis syster är oroliga för vad deras mamma ska säga? Min kompis är mest orolig på grund av hennes systers framtid, hennes syster är ju trots allt bara 15 år! Och jag vet nog att deras mamma inte kommer bli glad! min kompis syster har inte sagt något men deras mamma kommer nog snart märka! Min fråga är, vad tycker ni om detta? några råd? 🤔
Det är alltid svårt när unga får barn. En av mina vänner fick barn för 8 månader sen, och var då 18 år men utan gymnasieutbildning.
Problemet är väll kanske främst att deras föräldrar kommer behöva ställa upp mycket mer än vad man behöver göra när ens vuxna barn får barn. När väl barnet kommer brukar det dock välkomnas i de flesta fall, för man kan inte hata barn.
Jag antar att de vill behålla det? Ja, det är ju inte omöjligt att det hela går bra. Min mormor blev gravid när hon var 15, och fick barnet när hon var 16. Det var faktiskt inte så länge sen, och abort var vanligt i Sverige då (detta var på 60-talet). Det gick jättebra, men min morbror bodde hos sin mormor och morfar de första två åren.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag tycker inte att en 15 åring är mogen att ha barn. Är bara vansinne.
Gå klart gymnasiet och skaffa jobb, sedan kan man tänka på att skaffa barn enligt min mening. Och barn ska ej ha barn, så är det.
Så att behålla barnet tycker jag ej är särskilt smart tycker jag.
Min åsikt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2; Fast det går inte att säga "så är det". Även fast man är ung kan man bli en jättebra mamma, och få en fullständig gymnasieutbildning. Vissa mognar väldigt, och hur som så mognar majoriteten något otroligt när barnet väl är fött och växer i en naturlig mammaroll.
En bekant till mig fick barn i tonåren, hon är en underbar mamma till sin son trots att hon är ensamstående. Hon flyttade hemifrån tidigt med sitt barn och har pluggat till de kurser hon behöver och utbildar sig nu till barnmorska. Hennes son är 2½.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Först så tror jag att hennes mamma blir mycket gladare om hon berättar för henne att hon är gravid, de skulle i alla fall jag bli. Hur reaktionen än blir så tror jag att de är bättre att berätta det än att vänta tills det kommer fram på något annat sätt.
Jag tycker de är viktigt att man bestämmer själv om man vill behålla barnet eller inte. Men jag är nästan 15, jag skulle faktiskt inte behålla barnet om jag blev gravid..😐 Hur dåligt jag än skulle må av det så skulle de nog vara bäst för alla.
#3 Det är min åsikt? Alltså tycker jag att det är så. Har skrivit med att det är min åsikt, alltså är det så för mig, eller hur?
Alla har sina egna åsikter. Och har inte skrivit att det är fakta eller liknande, utan att det är min åsikt. Skillnad :)
Och jag har inte skrivit att man inte kan vara bra mamma när man är ung. Men 15 år är fortfarande ett barn. Och man ska kunna försörja sig också och sitt barn, inte behöva vara beroende av t.ex sina föräldrar för att klara sig. Visst kan hända vuxna med såklart, men de har större chans att få jobb osv :)
Så som sagt, har inte sagt att man ej kan vara bra mamma som ung, däremot som sagt ska man ej behöva leva på andra för att klara av sig och sitt barn, plus att det i regel (säger inte alla) är svårare att fixa gymnasiet ect sen också.
#5; Fast jag fokuserade på meningen "Och barn ska ej ha barn, så är det." Så var det endast din åsikt hade du kanske kunnat skriva "barn ska ej ha barn, tycker jag."
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#6 Står sist "min åsikt" alltså hela inlägget. Tycker inte jag kan vara med tydlig? :)
Om magen redan börjat synas så är det nog kanske lite sent att göra abort. För mig syntes inte magen förrän efter vecka 22 med mitt första barn tidigare med de andra tre graviditeterna. Är man mullig/tjock så syns det ännu senare (vet ej hur tjejen ser ut).
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
hon vill behålla barnet!
tack för alla tips!
Det går att ha barn när man själv är barn,
En väns barn till familjen fick barn när hon var 16 år och ja hon hoppa ju gymnasiet då, men nu när hennes underbara dotter är 2 år och går på dagis så har hon tagit tag i studier samt fixat körkort 🙂
Inget är omöjligt bara man har folk som stöttar en igenom allt 🙂
#2 menar inte att du har fel eller så. Förstår det du säger, barn ska ju egentligen inte ha barn, man ska ju passa på att gå klart utbildning, skaffa jobb och eget boende m.m. Och ha roligt 🙂 Men mogna kan de vara 😉
// Stephanie och hårbollarna 
#10 Det är ytterst få skulle jag säga, som är mogna vid den åldern, att skaffa barn. De kanske kan känna sig mogna då, men i regel är dem inte det. Vanligt skulle jag säga 🙂 Är så med mycket annat med 🙂
#11 Jag menar inte att säga emot dig nu, men jag tror inte att det är så många som är mogna/redo att skaffa barn någonsin. Jag tror det är något man växer in i under graviditeten (även som blivande far, när man går igenom graviditeten med barnets mor). Att skaffa barn är ett sådant enormt ansvar, och jag själv ser på saken med skräckblandad förtjusning. Många som är i 25-års åldern är inte heller mogna att skaffa barn eftersom att tonårsmentaliteten sträcker sig allt längre upp i ålder numera, vi bor längre hemma utan ansvar och ungdomsarbetslösheten är stor. Men jag håller absolut med dig om att det inte är ultimat att skaffa barn när man själv inte blivit vuxen ens på pappret.
Bara en liten annan vinkel på saken :)
/Rebecca
#12 Ja vissa gör säkert det men inte alla tror jag 🙂
Tror att det är väldigt spritt och skilda meningar, och inget rätt eller fel ang det.
Men det är min åsikt och vad jag tror i alla fall 🙂
Ja det finns olika vinklar att se det på och som sagt, inget rätt eller fel, bara olika åsikter och tankar 🙂
Men jag anser att man inte ska skaffa barn förrän man har bra ekonomi, gjort klart skola osv, många pysselbitar som ska passa in 🙂
Jag tycker inte ålder spela så himla stor roll egentligen allt handlar om hur mogen man är. Jag vill absolut ha barn och skulle jag få ett nu så skulle jag ha kvar det, oavsett vad alla skulle säga till mig, dels för att jag ser mig tillräckligt mogen men också för att göra abort är allt annat än det jag står för…
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#14 Ja, ibland tar livet vändningar som man inte förutsatt. Olyckor händer ju faktiskt, och i detta fall kan olyckan vara framme när en kondom går sönder, eller när hormonella preventivmedel sviker.
Jag tycker inte att man ska planera att skaffa barn innan man har en stabil grund i livet, men har man föräldrar, eller någon annan riktigt vuxen, som är beredd att ställa upp så ska man såklart tänka över saken, och kommer man fram till att det faktiskt kan fungera så ska man följa sin vilja tycker jag.
/Rebecca