(X) Har du blivit utnyttjad?
Läser en bok just nu. " 14 år till salu" Handlar om en tjej som säljer sex. Hur tänker ni kring att sälja sex? " snabba pengar" är det man ofta hör! Men ärligt, känner du någon i denna situation? Är du kanske själv I spelet? Hur tänker ni? Undra bara(;
Tror att denna frågan tillhör med ett (X) i rubriken också.
----------------------
Att sälja sex är så himla fel och bara korkat.
Och människohanden är med så himla fel, där folk blir utnyttjade osv att "sälja" sig själva och sina kroppar bland annat. Så himla fel…
Skulle aldrig sälja sex och min kropp för pengar, aldrig….
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej och jag tycker inte det är bra att göra det.. Man har väll inte sex för att få pengar liksom.
Säljer inte sex men blev utnyttjad för sex av en kille jag var kär i
Kring de andra tycker jag de är fel att sälja sex :/
Jag har läst den boken, och den är SÅ bra!
Jag har inte blivit utnyttjad på det sättet för att få pengar, nej, men kommer ihåg vissa saker från när jag var barn, men är inget jag är redo att prata om nu. Har inte pratat om det med någon alls än..
#4 kan inte låta bli att bli nyfiken, men jaja. Förstår dig! Ja, boken är super! Har du läst skamfläck?
#5 Nej, jag har inte hört talats om den boken, vad handlar den om? 🙂
#6 den är också skriven av Caroline Engvall. Handlar om tre personer Jocke Sandra Nadja Jocke behöver pengar då hans pappa tjänar dåligt, han börjar sälja sex. Och Sandra som är en helt vanlig tjej och rik dessutom, visar sig prostituera och blir våldtagen. Nadja, också helt vanlig glad tjej. Är inte så glad som hon ser ut å va. Säljer sex, kontaktar män, blir slagen och våldtagen! Skamfläck senaste boken av Engvall, ännu starkare och bättre än 14 år till salu! Rekommenderar den starkt! Läs den!
#7 Låter intressant, ska kolla upp den! Tack 🙂
I Danmark är det lagligt att sälja sex, men inte att köpa sex. Vet inte riktigt hur de tänker då… men på ett sätt förstår jag att om man vill vara prostituerad (exempelvis på en lyxbordell) så ser jag inget "fel" i det så länge all sex är skyddad sex.
Tirin; exakt samma regler i Sverige.
#10 Men bordeller är väl inte lagliga? :o
Tirin; nej, det faller under koppleri, men det är personen som står bakom den eventuella bordellen och ej personen som säljer som fälls. Däremot om du ertappas med att sälja sexuella tjänster så är det i sig helt lagligt, men personen på andra sidan begår en olaglig handling. Vill du ha en egen "bordell" med endast dig själv anställd så är det i sig lagligt (möjligen skattebrott). Du får dock som du säger ej förmedla kontakten mellan köpare och säljare.
#12 Okej för de är lagliga i Danmark och det reagerar ju många svenskar på :)
Okej, offentliga? Låter ju märkligt om polisen då endast skulle kunna ställa sig utanför och gripa alla som kom ut?
Skillnaden är med andra ord att Danmark inte har koppleri i sin lagstiftning?
#14 Jag vet faktiskt inte. Kan höra med min sambo ikväll när han kommer hem. Han är ju dansk och har lite mer koll än vad jag har. 😛 Jag vet bara att det finns bordeller..
Finns gör de i Sverige också, dock sällan i en glamorös tappning och själva koppleriet som sker är olagligt. Många gånger placeras traffickingoffer på bordelliknade institutioner tyvärr.
#9 Grundprincipen av att det ska vara lagligt att sälja men olagligt att köpa är att de prostituerade ska våga polisanmäla och söka vård, utan att själv riskera straff. Pratar vi om de som gjort valet själv (för det finns faktiskt ganska många) så kan de själva sätta upp regler, ett slags avtal, med sin kund om vad man går med på/inte går med på. Våldtäkt är faktiskt förekommande bland dessa kvinnor och män också, för bara för att man säljer sex så betyder inte det att det är upp till köparen själv att bestämma vad som är okej. Stöld är ju också en sådan sak som de kan råka ut för, och eftersom att de "handlar" med kontanter så bär de ofta mycket på sig.
Bordeller är ju en lite annan sak, som ovan sagt, eftersom att det är svårt att avgöra vad som är koppleri eller inte. I Sverige får man inte ens driva hemsidor där personer erbjuder sexuella tjänster i utbyte mot pengar eftersom att detta räknas som koppleri.
Min personliga åsikt är att de som väljer att prostituera sig för att de tycker om det (för det finns de som gör det) ska få göra det, så länge de håller sig friska (krav på kondom och kontinuerlig koll). Koppleri, människohandel och spridandet av sjukdomar är dock inget jag står bakom. Men som jag ser det så är det upp till en själv att avgöra vad man själv vill göra med sin kropp.
Sen finns det såklart ett problem i att de tjänar svarta pengar, men det är en annan diskussion.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Har också läst 14 år till salu, en ganska intressant bok och man blev väldigt inne i den 🙂
Aftureldning; gällande prostitution blir det faktiskt felvänt att tala om kvinnor och kvinnors utsatthet när män prostituerar sig i en lika stor (stundvis högre) utsträckning.
Många (vissa, subjektiv bedömning) skattar faktiskt för sin inkomst, men deklarerar den som "hälsotjänst", "massage" eller dylikt, detta för att skydda sig själva i framtiden.
Dock blir det märkligt att säga att personer gör det av fri vilja och skall våga anmäla andra brott etc. när de utan tvekan redan medverkar till ett brott från början. I sådana fall bör vi fullt ut legalisera sexköp, våldtäkt och stöld är redan olagligt. Människohandel och sexuellt tvång är olagligt, jag kan inte motivera de lagar som vi har idag.
Skulle ingen sälja sex, så skulle vi ha långt färre köpare.
#17 Jag har ju knappast sagt att det är köparen som bestämmer och att en prostituerad inte kan bli våldtagen. Men vore det olagligt att även sälja sex så skulle förmodligen betydligt färre sälja sex för pengar.
I USA på bordeller finns krav att de "arbetande" ska testa sig varje månad (eller om det var varannan vecka) för sjukdomar. Det lär ju funka lite bättre än om man bara går på gatan och raggar kunder. Tycker dock att det är sorgligt… Det borde inte finnas någon kvinna som VILL ligga med gamla äckliga gubbar. 😮
Tirin; det sista där är lite av fördomar, som sagt så är det lika många män som säljer sex och inte endast kvinnor. Det är inte heller endast "gamla äckliga gubbar" utan det är även helt normala och även fysiskt attraktiva personer som köper sex, just för att tillfredsställa sig själva, utan att behöva tänka på att partnern skall få ut något av det. Många gånger gör även det förbjudna det hela mer attraktivt, vilket många sexuella läggningar anspelar på.
I övrigt håller jag med dig. =)
#19 Hoppsan! Det var min mening att få det att låta neutralt, men jag ser att jag glömt att skriva kvinnor och män lite varstans. Ber om ursäkt för missförståndet, det var helt och hållet mitt fel.
Och det stämmer såklart att många skattar, det var också lite klumpigt uttryckt. Jag tycks ha problem med att skriva idag, haha. Det var riktat till de som inte är fullt så organiserade, som inte har kommit så långt.
Och absolut, det är en knepig fråga i sig också. Vart går egentligen gränsen för den fria viljan? Det är i Sverige olagligt att skapa brott också, inte ens polisen får ju göra det. Jag tror faktiskt inte att en legalisering av sexköp är en så dålig idé, så länge lagen får restriktioner för att skydda både säljare och köpare.
Men ett förbjud mot prostitution tror jag inte är en bra idé. Folk kommer sälja sex i vilket fall, eftersom att det finns pengar i branschen. Droger är ju t.ex olagligt i Sverige, men de slutar ju inte säljas för det eftersom att det alltid finns köpare.
Jag menar inte att försvara lagen vi har, men jag har ändå förståelse för den om jag sätter den i ett annat perspektiv än mitt eget, och eftersom att det behövdes en förklaring i tråden så gav jag en sådan.
#20 Nej, jag har inte sagt någonting om dina åsikter eller vad du uttalat, det var ett sakligt svar :) ber om ursäkt om det uppfattades som något annat.
/Rebecca
#21 Ja såklart det finns män som också prostituerar sig, men på just bordeller generellt är det ju fler kvinnor än män som arbetar. Och det kommer såklart gamla gubbar dit, men även mer "normala". Såg en dokumentär om en bordell i USA och där var den en gubbe som tog dit som 18-åriga son för att han skulle bli av med sin oskuld… :/
Ser dock inget normalt i att köpa sex och speciellt inte om man redan är i ett förhållande men "måste leva ut sina fantasier". Men men, each to their own. :P
#22 Aha, höhö lät så bara :)
Aftureldning; nej, organiserade håller jag helt och fullt med om att de inte är. Dock verkar det både finnas bättre och sämre resultat av det om man ser hur det ser ut utanför Sverige där viss organisering och fackföreningar förekommer.
Nej, dock så är avlegalisering av sexköp ett skydd för människor som utsätts för trafficking och påtryckningar från andra håll, detta då de ej kan argumentera att det sker av egen vilja för att skydda förövarna.
Ja, brott förekommer det är bara den blåa regeringen som anser att legalisera brott är ett bra sätt att komma tillrätta med dem (RUT och ROT). Att motivera en legalisering med att det ändå förekommer blir att skjuta sig själv i foten, skall vi legalisera även mord för att komma tillrätta med det problemet? (Långt draget, men vad är skillnaden, mer än den subjektiva moraliska uppfattningen.)
Jag anser att det är en svår fråga, men jag anser att köpare och säljare skall behandlas lika inför lagen, sedan om det skall vara lagligt eller olagligt är för mig en svår fråga. Vart drar vi gränsen? Att betala dyra middagar och drinkar på krogen är det att betala för sex? Eller är det endast när du i förväg uttalat gjort upp om överenskommelsen som ofta handlar om motsvarande belopp (vissa gånger även lägre)?
Nej, att bara helt plötsligt ta bort lagen håller inte. Kanske skulle jag vilja att lagen dels gjordes lite lösare, men samtidigt hårdare. Att omformulera den så att det måste vara på säljarens villkor för att även köpet ska vara lagligt är kanske en idé, om det görs på ett bra sätt. Och då menar jag alltså rena eskorttjänster som resulterar i sex. Samtidigt som det blir olagligt att sälja om man inte kan bevisa sitt godtycke. Problemet är ju då att det blir en himla massa mer förarbete för polisen, men samtidigt kanske det är bra att ha ambitioner att komma dit? Jag tror att det skulle öka antalet fall av trafficking som reds ut, men då måste vi även göra något i andra ändan och ge polisen möjligheter att genomföra detta.
Det roliga i detta fall är att jag själv drar åt vänster, men just när det gäller det här så är jag väldigt kluven, och det antar jag också kommer fram. Jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin kropp, och i många fall sker prostitution faktiskt under bra förhållanden. Men samtidigt ser jag såklart problemet med trafficking, tvång och övergrepp. Och en skev syn på människors värde, i de fall där det inte går helt rätt till. Jag har inget bra svar på frågan, egentligen. Men jag tycker att det är ett förbaskat intressant ämne.
/Rebecca
"Nej, att bara helt plötsligt ta bort lagen håller inte. Kanske skulle jag vilja att lagen dels gjordes lite lösare, men samtidigt hårdare. Att omformulera den så att det måste vara på säljarens villkor för att även köpet ska vara lagligt är kanske en idé, om det görs på ett bra sätt. Och då menar jag alltså rena eskorttjänster som resulterar i sex. Samtidigt som det blir olagligt att sälja om man inte kan bevisa sitt godtycke. Problemet är ju då att det blir en himla massa mer förarbete för polisen, men samtidigt kanske det är bra att ha ambitioner att komma dit? Jag tror att det skulle öka antalet fall av trafficking som reds ut, men då måste vi även göra något i andra ändan och ge polisen möjligheter att genomföra detta." Jag hänger inte riktigt med på hur du menar här? Vad avser du med eskorttjänster i detta sammanhang? Säljarens villkor, hur avser detta? Ensidiga villkor från ett håll tror jag inte på… En marknad grundar sig alltid på utbud och efterfrågan.
#26 Eskorttjänster menar jag med den lite mer "rumsrena modellen" där man kan betala för sällskap. Människor som av en anledning eller en annan inte har så mycket sällskap i sitt liv, och betalar som en "timpenning" eftersom att man ändå utför ett jobb. Och om detta då resulterar i sex så tycker jag inte att det ska vara olagligt att betala för tiden. Alltså indirekt prostitution, som lite går att jämföra med "Att betala dyra middagar och drinkar på krogen är det att betala för sex?", Med skillnaden att denna eskort faktiskt jobbar. Och tar då denna eskort initiativet/har ett gemensamt initiativ, så tycker jag att man kan avse att det skett på säljarens villkor. Ren prostitution skulle då enligt min modell bli olaglig.
Jag vet inte om jag tycker såhär/tycker att det är en bra idé, jag bara spekulerar.
/Rebecca
Okej, då förstår jag hur du menar, dock håller jag nog inte med, jag ser inte riktigt poängen med en dylik utformning. Att säga att något är okej om du köper X kringtjänster men inte annars blir enligt mig lätt fel…
#28 Absolut. Jag tycker väll personligen att man i sådana fall borde låta bli att ta betalt för den stunden, eftersom att man själv har vunnit något på det. Men vad vet jag, eskorten kanske har ont om pengar eller tveksam moral, och har man då redan ingått ett avtal finns ju inte så mycket att göra.. Tänker väll mest att det inte ska vara olagligt om det kommer som en "överraskning", och målet verkligen inte varit prostitution från början. Att det alltså ska vara utan uppsåt.
/Rebecca
Nej, den varianten motsätter jag mig, det skulle riskera rättssäkerheten, hur skall det bevisas och kunna efterlevas? Sedan sekunderar jag inte heller den logiken, antingen är handlingen laglig eller olaglig.
Ja, det är ju absolut ett problem. Jag tror du har rätt, nu när jag funderat på saken ett tag. Det blir lite som när lärare har sex med sina (vuxna) elever, om man räknar bort problemet med partiskhet när betyg ska sättas. Vill man ha sex med en kund/dylikt så tar man inte betalt, utan gör det som privatperson.
Det var som sagt bara en spekulering, men hur jag än vrider och vänder på saken så blir jag inte mycket klokare. Men jag tycker inte att det är så enkelt som det framställdes tidigare i tråden, att det är fel för att det är äckligt. (inget ont menat till er som skrivit så, jag håller bara inte med)
/Rebecca
Nej, det är en svår fråga, och jag tror inte att det finns några vinster med att förringa komplexiteten i frågan…