Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 31890 ggr
EvelinaS-L
0

Riskorn i lungan.

Vad skulle hända om man råka få ett riskorn i lungan?
Skulle kroppen ta hand om det, eller skulle det ligga där och tillslut skulle man få lunginflamation?

_Kram Evelina
_

Jesperlinden97
3

Jag vet inte, men jag har hört att om man andas in en ärta så kan den börja växa i lungorna ;o

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Cazzos
0

Det var en man som fick en ärta i lungan och den började att växa.. Lungan kollapsade osv, allt för en liten ärta xD Jag tror dock att du får lunginflammation av ett riskorn i lungan ^^

[MikeW]
3

Vänta… Så det där med ärtan är verkligt? O.O Trodde jesper skämtade :O

[MiniPim]
0

Hur får man in ett riskorn i lungan? o.O

[Tilde]
3

Kokta ärtor kan inte växa xD Och man äter inte de hårda råa gula.. o.O

Jesperlinden97
1

#4 Du andas samtidigt som du käkar ris, och då kan du andas ner ett riskorn i lungan :) 

#3 Nej ahha xD  inget skämt ;)

- Darren Criss

[Tilde]
2

#6 Fast då har man ju något fel på sin sväljreflex, för då stängs luftvägarna. xD

Jesperlinden97
0

#7 Men det har ju hänt att jag tuggat mat och sen typ andats konstigt eller hastigt, kanske hostat och sedan fått mat i luftstrupen :P 
Kan ju hända vem som helst

- Darren Criss

[Tilde]
3

#8 Men då hostar man ju upp det 😮 Fyf*n för när jag satte massa kolsyrat vatten i halsen, höll på att dö. xD

oh-la
0

det är mycket vanligare att småbarn får ner saker i luftstrupen än vuxna, men det kan ju hända att man sätter något i halsen. skulle man få ner något i lungorna börjar man ofta hosta ganska mycket :P små barn kan ha svårare att få upp de ock bli ordentligt sjuka. tillslut drabbas dom av lunginflammation. det gäller även för vuxna. att få ner saker i luftstrupen är ju inte helt ovanligt, men oftast hostar du ju upp dem.

att ärtor börjar växa i lungorna är nog ingenting man ska vara orolig för :P det är i alla fall inte ens största bekymmer om man får ner en ärta i lungan :P

Cazzos
0

Man kanske råkar hosta samtidigt som man har mat i munnen och då när man öppnar luftvägarna och andas in så kan det ramla in, tänker jag.

EvelinaS-L
6

Jag hade en sked med bara ris på och skulle blåsa för att få det kallt. När jag skulle dra in ny luft så kände ja hur ett riskorn åkte med in. Och eftersom jag inte svalde, utan drog in luft så måste ju riskornet har åkt ner i lungan. Jag hostade inte eller nått utan blev bara chockad.

Mamma ringde sjukvårdsupplysningen och hon sa att jag absolut inte har fått ett riskorn i lungan för då skulle jag hostat som fan, för man hostar av att få en brödsmula i lungan. Men jag har ont i min högra lunga nu o allt så är döorolig. :(

_Kram Evelina
_

[Tilde]
2

#12 Jag säger samma, man hostar som en galning om man får något i luftvägarna! Så du ska inte oroa dig :) Det onda i lungan kanske bara är inbillning? Se hur det känns imorgon.

EvelinaS-L
0

#13: Får se. men eftersom att jag drog in luft, så kan ju inte matstrupsaken ha öppnat sig eftersom att jag inte sväljde.. 

Läste om en som fick mat i lungan och de ledde till resperator… alltså jag orkar inte :'(

_Kram Evelina
_

Cazzos
0

Den kanske inte ligger i luftvägarna, kanske därför hon inte hostar som en galning.

[Tilde]
0

#15 Men lungorna är ju ännu värre än halsen. Då får kroppen verkligen ryck :P

oh-la
0

har ett riskorn kommit förbi luftstrupen ligger det i luftvägarna, och då reagerar kroppen instinktivt genom att försöka hosta upp det. får du ner saker i luftvägarna som du inte får upp känner du av det, och inte bara genom att det gör lite ont i lungorna. framför allt hade du kännt av det när du satt i halsen.

EvelinaS-L
0

#17: men tänkte att jag drog ner det lååångt, alltså jag sög ju in ganska hårt, och då kanske det flög ner FORT, ner till lungorna.. är det inte möjligt?

_Kram Evelina
_

oh-la
3

då hade du varit riktigt dålig vid det här laget, med svåra smärtor. lungorna är inte som en stor säck som fylls med luft. snarare som en tvättsvamp där luften dras ner i först luftstrupen, sedan ner i bronkerna och därefter ner i mindre och mindre "luftrör" som slutar i alveoler, typ små små bubblor där blodet lämnar av och hämtar upp syre. det är alltså inte ett rör ner i en påse som man blåser upp och ur. hade du dragit ner ett riskorn lååååångt ner i lungorna hade riskornet fastnat i något av dessa små små rör och den delen av lungan hade inte längre fått något syre till sig. det hade alltså blivit stopp. det är ingenting som känns som bara lite ont. sedan kan man också säga att en reflex (så länge som man inte har någon sjukdom eller är gammal, och du är inget av det) som det är att hosta upp någonting ur lungorna går snabbare än du hinner andas in ett riskorn. det

r exakt samma sak som när du råkar sätta vatten i fel strupe. du börjar ju hosta i samma andetag som du håller på at sätta det fel. kroppen är inte dum :)

oh-la
1

som jag skrev tidigare, det är vanligt att småbarn sätter i halsen. deras reflexer är inte lika väl utvecklade som äldre barn och vuxnas. jag förutsätter att du inte är mellan 2-4 år :P hade du haft stopp i lungan hade du mått mycket sämre.

EvelinaS-L
0

#21:  hmm okej.. men vad förklara då mitt ständiga tryck  och smärta i högra lunga..? :(

_Kram Evelina
_

Cazzos
0

#22 Ta det lugnt, gör vardagssysslor som vanligt nu och om du märker en skillnad i lungan, ring vårdcentralen och boka en tid snarast 🙂

[Tilde]
0

Åh, barn har de coolaste reflexerna som försvinner när man blir äldre, som t.ex. att hålla andan när man hamnar under vatten, eller att sätta ut armarna åt sidorna när de faller. Också att "gå" med benen om de är under vatten. Så awesome 😃 Okej lite OT, men började tänka på det när det pratades om barn :)

#22 När jag satte kolsyrat vatten i halsen så hostade jag så mycket att jag fick svinont i både hals och bröst efteråt. Kan ju vara något sånt? Om du inte ens hostade så är jag säker på att du inte fick något ner i lungan.

EvelinaS-L
0

#23: fundera på om ja bara inbilla mig smärta men vakna inattvav satt det gjorde ont o det typ hugger lite lätt i lungan varje minut typ..

_Kram Evelina
_

oh-la
6

#25, jag tror att du har nojjat upp dig. du har gått och känt efter, och så känner du något i bröstet och så blir du mer nervös och spänner dig och då gör det mer ont.

EvelinaS-L
0

#26: ja. Jag har en tendens attt stressa upp mig o blir rädd för saker lätt. Men ska opereras på tisdag (ta bort plattor o skruvar i från foten) o ja kanske borde åka till sjukhuset på måndag o rönka lungan så att jag inte har ris där..

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Alltså det konstiga är ju att ja kan lixom stå o prata med någon o inte ens tänka på det här med ris i lungan, osen ändå när ja amdas få ont i bland. Utan att ja ens tänker på det. Gör ont på samma ställe med i lungan.. ahh ja orkar inte ;(

_Kram Evelina
_