Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1190 ggr
fanniiiiie
0

Skolan läggs ner.

Är såååå arg! Går första året på frisörlinjen på ett praktiskt gymnasium, och nu har dom kommit på att dom ska stänga igen min skola! Helt sjukt.. Och vi står inför ett val, flytta, hoppa av gymnasiet, eller byta linje. Och flyttar vi, så är närmaste skolan med mitt program över 30mil bort. Och först lovade dom att hjälpa till allt vad dom kan med bostad. Och nu så säger dom bara att dom inte kan göra något, att det får vi fixa själv. Hur kan man göra så?! Bara slänga ut oss sådär… Så nu ska jag och min kompis flytta, från lilla Kiruna till Stockholm där vi kommit in på en annan praktisk skola. Jag har ändå velat flytta länge, så det gör egentligen inte mig något. Men huuur ska man få tag i en lägenhet på så kort tid där? Och utan hjälp.. Skolan läggs ner redan till sommaren…. Och så tycker jag så sjukt synd om dom som kanske inte vill flytta hemifrån, kanske inte är redo, och så finns det ju dom som inte har råd! Så sjukt det här…..
Var tvungen att skriva av mig lite.

Här är jag med i nordnytt.. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/gymnasieskola-laggs-ner

Här står det i tidningen.. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7596193

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fanniiiiie
1

Kan tillägga att dom försöker få kommunen att ta över b.la frisör så vi får gå ut. Men då kan det bli så att vi måste tjorva mellan 2 olika skolor, ha det praktiska på ett ställe och det teoretiska på en annan skola. Och hur som helst, om kommunen tar över, så lär det ändå säkert bara bli mer tjorv. Så ingen vågar ju typ stanna kvar, så alla har fått ställa in sig på att flytta.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

Cazzos
0

Kan ni/du prata med kommunen om detta? Rektorn på skolan?

fanniiiiie
0

Rektorn och han som typ "styr" över praktiska eller nått, håller på att dividera med kommunen.. Dom ska tydligen bestämma sig den 25 april ifall dom ska ta över eller inte. Men kommunen som t.om snålar med pennor och sudd, inte kommer dom lägga pengar på våran salong t.ex. Och den behöver vi ju. Har en så stark känsla av att det bara kommer bli skit om dom tar över. Och det tror alla andra också, så dom flesta har redan bestämt sig att flytta.

Cazzos
0

#3 Kan du med hjälp av skolans SYV, byta skola till efter sommaren?

[Tilde]
1

Men gud vad jobbigt! Jag hade blivit assur… 😡

:holmgreen:
0

Helt sjukt! 😮 Hur kan man göra så? Bara sådär?!

fanniiiiie
0

#4 Yes, har redan fixat det! Fick plats på en skola i Stockholm, nacka :) Men hur f…. ska man få tag i bostad? 😮

#5 Jepp! Det är jag också! Speciellt när dom inte hjälper med bostad nu heller när man måste flytta….

#6 Tydligen så kan dom….

:holmgreen:
0

#7 Du har ingen släkting/kompis du kan bo hos så länge? Det hade ju kunnat vara en tillfällig lösning i alla fall..

Afturelding
0

Jag har svarat dig angående boendefrågan på livskvalitet.ifokus :)

Tyvär är det sådant här som händer med friskolor när pengarna tar slut/vinsten inte är tillräckligt hög. Jag har inget direkt emot friskolor så, men det är alltid en risk man får ta när man väljer en friskola. Min lillebror går på en av Praktiskas skolor i Stockholmsområdet, och de sköter sig inte heller och måste nog också stängas ner snart. Så fruktansvärt tråkigt att man utsätter ungdomar för sådana här saker.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se