Matematik-tråden
Läste pi (π) tråden och var bara tvungen att skapa en mattetråd, för jag älskar matte! Jag är inte särskilt bra på det egentligen (har bara B i matte), men tycker bara att matematik är så otroligt intressant och ja, matte är som svaret på allt! Svårt att förklara min kärlek till matte men det är verkligen spännande och intressant tycker jag. All sorts matte, även fast jag tycker minst om geometri ^^
Är det fler än jag som fascineras av matematik? Tyckte att det kunde bli en samlingstråd för allt som har med ämnet att göra, om man bara vill snacka formler eller behöver hjälp med någon läxa 😃
Vadå bara B? B är väl ett bra betyg? Vår lärare säger att vi ska räkna 20 min varje dag men jag gör faktiskt inte det (hehe) trots det har jag fortfarande A i matte 😃.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#1 Det är dåligt för att vara mitt favoritämne 😂
Jag räknar inte alls några 20 min varje dag. Räknar när jag har lust 😂
Mattematik är mumbo jumbo i mitt huvud. Har nästan fobi för att titta på siffror. Jag får verkligen panik. 🤪
#2 Har en kompis som satt o räknade hela tiden i boken, då pratar vi om timmar. dock har hon inte lika mycket tid till det nu då hon har bytt skola o har högar med andra läxor.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Jag älskade matte tills jag fick världens sämsta lärare som aldrig ville förklara något, blev sur när man inte fattade och kastade pennor på klassen…
Fascineras dock oerhört av folk som är superduktiga på matte! 😃 Det är väldigt attraktivt, hihi
Brukar använda min sambo som miniräknare och gjorde samma med pappa när jag bodde i Sverige, haha. Praktiskt. 😉
#6 Haha, använder min mamma som miniräknare. Det är ju superpraktiskt när man själv inte orkar räkna 😃
#7 Hihi precis 😉
Älskar verkligen matte!
Har tur som har en extremt bra lärare också, på mellanstadiet hatade jag matte, sen bytte jag skola och nu är det lugnt mitt favorit ämne =P
Nån mer här inne som är med i Sigma 8?
#10 Vi gjorde Sigma 8-testet men kom inte längre tyvärr. De flesta i min klass är inte så intresserade som jag ;)
#11 Törligt =/ Vi är typ en bland grupp av två klasser som går snabbare och djupare än vad "vanliga" mattegrupper gör och det är frivilligt om man vill gå i den eller inte, så typ alla i min mattegrupp är intresserade och gillar matte 😃
Jag tycker matte är roligt eftersom jag har så lätt för det. Är väldigt bra på huvudräkning och algebra, mindre bra på problemlösning och sannolikhets-matte. Pluggar aldrig matte hemma. Aldrig inför prov eller nåt, anstränger mig sällan mycket på lektionerna. Ändå får jag A-C på alla prov och har B (gränsar till A) i betyg. Så jag är mer än nöjd :).
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

Jag tror jag är lite… konstig… gillar verkligen inte matte, verkligen verkligen inte. Gillar inte något ämne i skolan ALLS! Ändå gick jag ut 9an med MVG i alla ämnen utom idrott och Svenska där jag hade VG… (315 poäng) och har alltid gått med 96or (är själv 97a) Matte har alltid varit det jag haft lättast för, vet inte varför, för jag tycker inte det är kul, men det går jäkligt lätt och snabbt för mig.
Dock fick jag problem när det kom upp till att man skulle förklara hur man räknat ut saker, då jag kan titta på ett tal, och se svaret. Utan att veta hur jag räknar 🤪 Men med lite träning så gick det också ;) haha
Vad gör ni i matte just nu? Vilken årskurs går ni i? 🙂

#15 Om jag hade gått kvar i skolan (hoppade av i november) så hade jag läst Matte 2b just nu. (1an på gymnasiet, ekonomilinjen) :P (vad jag hade gjort i matten vet jag dock inte ;) )
Jag hatar matte, finns inget värre. :) jag fick ig i matte A i ettan på gymnasiet pga nationella provet (ähm, fjantigt då jag klarade alla andra prov) och sedan hade jag IG tills nu, innan jul, då jag börjat 3an. :)
hade IG i matte i högstadiet också vill jag minnas och klarade det precis innan skolavslutningsdags.
Så nä, matte är inte min grej.
#8 Eller hur :0
Jag gillar matte för det mesta…dock inte just idag då jag har stort matteprov imorgon! 😉 Dock så sätter jag aldrig så höga krav på mig själv som inom matte, om jag inte har alla rätt så kan jag inte riktigt glädja mig. Dock så är känslan när man spikar ett prov alldeles fantastisk, gjorde det på förra matteprovet och herregud var så glad så att jag skakade som en liten gris 😉 Har B i matte, kan väll vara lite nöjd med det eftersom ingen i hela åttan fick A😛
Har rätt så lätt för matte, är den logiska typen.
// Nadja
JAG ÄLSKAR MATTE! 🤓jag och min kompis är 100% nördar :D brukar sitta och räkna matte när jag har tråkigt!
När jag gick i skolan så hade vi tre olika grupper med matte. Det var inte klassindelat, utan efter svårighetsgrad. Bas var jättelätt, allmän var liksom normal matte med normal takt och särskild var svårare.
Är det inte så idag?
Vilket är det absolut roligaste i matematiken då? Har ni någon favorit och hatgrejs?
Jag älskar själv Trigonometri/Geometri och Algebra.
Sedan ogillar jag Statistik och bråk.
Har alltid haft problem med division för vi fick inte lära oss liggande stolen när jag gick i skolan utan vi skulle räkna med kort division (mer huvudräkning), men så lärde jag mig liggande stolen för ett år sedan och det är ju enkelt att räkna division med den. 😍
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#15 Går i åttan och just nu har vi jobbat jätte mycket med Sigma 8 projektet, annars håller vi nog på med geometri just nu tror jag…
#21 Vi har typ så, fast vi har 2 grupper som är "normala" och sen en som är svårare. Gillar nog geometri mest, men även algebra är kul =)
Allt är lite hokus pokus i min matte kurs nu. Min första lärare sög, han gick igenom 1kapitel på tiden vi skulle ha gått igenom 8kapitel, han vägrade svara på mina frågor, helt seriöst, jag frågade honom grejer och då ville han inte svara eller så hade han inget svar. Så han förstörde hela skiten och nu blir vår kurs förlängd och alla matte nationella uppskjutna till hösten. Vi lyckades få honom sparkad, och sen fick vi en bra vikarie, och nu har vi en super bra lärare. Så nu har vi börjat om från början typ och jobbar med de kapitel som hamnat i bakgrunden. Enligt vår permanenta lärare som vi har nu, hade vi behövt jobba med 1 kapitel varje vecka när hon blev vår lärare då vi hade 11 kapitel kvar och nationella skulle vara om 11 veckor, vilket är rätt omöjligt för en Sam klass som bara har 2 timmar matte i veckan. Matte är inget man kan plugga in och memorera, det handlar om att faktiskt förstå och lära sig också.
Så nu håller vi på med lite allt möjligt, men vi har i alla fall en bra struktur att gå efter, så jag är nöjd. :)
Mina favoriter är Bråk, ekvationer osvosv. Min pappa är ett matte snille också, helt seriöst, det finns inget som har med matematik och göra som han inte kan svara på. :)
#23 Haha, vilken lärare! Men tur att ni fick bättre iallafall.
Vi har uppdelat i tre grupper. Ena gruppen har fått byta lärare väldigt ofta och just nu har de en vikarie. Jag pratade med en kompis och hon sa att läraren inte kunde svara på några frågor som de ställde, och hon istället bad dem läsa i facit vad som var rätt, och sen klura ut hur man skulle lösa det. Jätteknasigt tycker jag. En lärare borde ju kunna förklara eller åtminstone försöka😉
#24 Ja, sämsta läraren jag någonsin träffat. Och rätt ska vara rätt, mina kompisar hade dåligt samvete för att vi fick honom sparkad, men egentligen var det inte mer än rätt då det var hans eget fel för att han inte lärde oss något. ^^
#15 Går i nian och avslutade just ett kapitel om procent och bråk! Nu pluggar vi inför nationella :)
8/5-13 & 1/6-13
#26 Är det sant? 😮
Jag tror att vi är längre fram än i svenska skolor, vi har nyss avslutat kapitlet om hur man löser andragradsekvationer med PQ-formeln, och jag går också i nian, som du vet 😂
#27 oj hahah ja ni är nog rätt mycket längre fram! Skönt för er, det blir nog enkelt för er på gymnasiet :)
8/5-13 & 1/6-13
Har just fattat räta linjens ekvation, av någon anledning har just den inte riktigt velat gå in i mitt huvud! 😃
// Nadja
#27 Andragradsekvationer är B-kursen på gymnasiet. Vissa linjer läser den inte ens. ☝️
#25 Ja, det är ju inte deras fel att han inte kunde lära ut, och jag skulle hellre vilja ha en inkompetent lärare sparkad än att behöva halka efter extremt mycket uwu
#30 Ser man på. Jag visste att vi skulle läsa typ hälften av A-kursen, men då lär jag få ett ganska lugnt första år på gymnasiet sen 🙂
#32 Ja, och högsta betyg på A-kursen som i en liten ask! Hoppas på det iaf. Får se det som en repetition. 🙂
#33 Ja, det får jag självklart hoppas på! Konstigt vore det ju annars. Åtminstone borde jag få bra betyg i andragradsekvationer. Jag fick A på det provet.
Lär även tenta av tyskan också. Det kanske blir mer lugnt än jag först tänkt mig på gymnasiet, vi får se🙂 Vore härligt med en liten belöning för de nio år i grundskolan som jag pluggat ihjäl mig…
#30 går 1an på gymnasiet, samhälle, vi har läst andragrads ekvationer. :) så jah tror mycket varoerar från skolan till skola, även mellan de olika programmen.
#1 vadå "bara B" :(
Jag har E i matte, skulle göra myyycket för att ha ett B. Haha hatar matte xd
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
#35, men läser inte ni B-kursen i 1:an när ni läser samhälle?
#37 Matte 1b heter den.

#37 nu har dom ju gjort om systemet. I matten finns det 1a, 1b, 1c. 2a, 2b, 2c osv.
a kurserna läser man om man går ex naturbruk.
b kurserna läser man om man går ekonomi, sam osv.
c kurserna är till för typ naturvetenskap och så :)
#36 TS skrev att hon "bara" hade B. Jag tycker inte att det är dåligt. Sen är det en annan sak om man förtjänar sitt betyg, jag kanske inte alls förtjänar ett A ^^ men jag litar på att min lärare kan bedöma rätt 🤗.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#36 Man har även olika mål osv. Så för någon kanske B är lite om de siktar på A, för en annan med ett lägre betyg kanske B vore en dröm. Jag själv blir jättebesviken om jag fått ett lägre betyg än vad jag ville ha, så för mig kan ett B vara "bara". :)
Jag måste göra min matteläxa, kom jag på nu.
Jag tycker matte är så fruktansvärt tråkigt :((
#15 Går i nian och förbereder mig för gymnasiematte just nu :) Har gjort alla kapitel i boken och genrepet-kapitlet känns så tråkigt och jobbigt, så jag har gått vidare till "styva linan"- kapitlet istället, riktigt kul :) Har räknat lite trigonometri också, det var kul! :)
Har för övrigt ett starkt B i matte, varierar mellan A och 1p från A på proven och jag har sällan mer än 1 fel på matteläxan, så det känns som om jag borde vara på väg uppåt nu efter jul…? Tror problemet sitter i att jag är för lite aktiv på lektionerna (muntligt), hatar att tänka inför klassen😃