Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3510 ggr
ThreeStars
0

Nationella prov - Gy

Så är det nationella i morgon i svenska. Ska hålla tal. Jippie 😭

Hur känner andra gymnasieelever inför nationella? D:

:holmgreen:
0

Jag har också nationella i morgon. KOMMER DÖ!

Tror dock att jag kan min text rätt bra, men vi ska hålla tal inför 20 pers + läraren och jag seriöst hatar att prata inför folk.. 😮

Men resten av nationella proven känns inte lika jobbigt. Det kan man inte riktigt plugga inför på samma sätt.

[Tuulikki]
0

Ååååh jag går i tvåan nu och då har man inte nationella i svenska. 😕 Jag ÄLSKAR nationella! Det är ju världens bästa tillfälle att verkligen visa vad man går för 😃 Sen kanske det beror lite på att jag är en riktig svensknörd.. 😇

0

#2 Amagaad! Du kan få göra mitt! Haha ^^

IceLinn
0

Hade det muntliga i svenska igår! 😮

Jag gillar verkligen inte att prata inför andra men när jag väl startat och pratat någon minut släppte nervositeten och det flöt på bra. :)

Vad ska du prata om? :)

JossiMelon
0

Jag avskydde nationella. Jag fick underkänt i Svenska B när jag gick ut. Berodde dock såklart inte bara på nationella. Jag gjorde aldrig mitt tal. Inte för att jag är så himla rädd för att tala inför klassen. Men jag var nog aldeles för självkritisk och kunde inte stå för det tal jag kommit på. 😮

0

Hade mitt idag som sagt. Pratade om att programmet man går på gymnasiet inte avgör hur man ska spendera hela framtiden. Gick rätt bra men det kunde ha gått lite bättre, fast så känner jag alltid trots att lärarna tycker det går hur bra som helst. Men jag var värsta nervvraket i morse hahaha. Kunde knappt sova i natt, vaknade hundraelva gånger och hade talet i huvudet, kunde inte släppa det. As jobbigt. Sen på väg till skolan så försökte jag lyssna på musik som lugnar ner mig, det fungerade en del faktiskt. När jag kom till skolan så hade vi psykologi innan svenskan, kunde inte koncentrera mig alls, allt jag tänkte på var talet. Helt sjukt. Men jag har väldigt höga krav på mig själv så jag var väl rädd att det inte skulle bli så bra som jag ville. Alla i min grupp var lika nervösa så det var lite lugnande att alla kände likadant liksom. :)

Peak303
0

Jag ska ha det typ nästa vecka i Svenska B.. Känns jobbigt D: Hatar att prata inför klassen även om det inte ska vara många i rummet. Men får ändå nästan panik var gång :(

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Music96
0

Jag har också nästa vecka, började skriva på det idag. Jag känner mig ganska lugn faktiskt, förra gången vi höll tal i klassen bröt jag ihop och började typ gråta FRAMFÖR ALLA för att jag var så nervös! Så det kan väl inte bli så mycket värre än det liksom. 😉

#6 bra ämne!😃hur kom du på det egentligen? jag hade världens problem med att komma på ett "bra" ämne om framtiden. (;

ThreeStars
0

Jag var också helt knäckt inatt, men fick ändå sova några timmar.

Men jag tror det gick bra :3 Min lärare gav mig asbra feedback så jag känner mig lugn nu :D xD

0

#8 Åå tackar. ^^ Jag sov, sen vaknade jag mitt i natten och hade kommit på vad jag skulle prata om. Hahah helt sjukt! Så jag skrev ned allt as fort som anteckningar på mobilen, jag visste precis vad jag skulle prata om, haha det bara kom till mig ;) Jag hade inte ens funderat på vad jag skulle välja, det är det som är så sjukt. xD

Vad har du för ämne? :)
Jag tycker typ alla i min grupp hade jätte intressanta ämnen, så vilket som blir det nog bra. Om inte annat så får man väl göra det intressant :D

ThreeStars
0

Tips till er som inte gjort ert tal än: Välj något personligt eller nåt som du personligen kan knyta an till! Då blir man mer engagerad och det märks JÄTTEMYCKET om du brinner för det du pratar om :D

2

#11 Var inte det lite uppgiften att man skulle skriva om något man kan knyta an till? Haha om jag inte minns fel stod det väl? ^^

ThreeStars
0

#12 nä, de kunde vara vad som helst, bara det har med framtiden att göra ^^

Music96
0

#10 Haha vilken tur du hade! ^^ önskar att jag kunde vakna upp med bättre idéer än vad jag har just nu. ;) För stunden lutar det mot att skriva om vindkraftverk och hur de kommer påverka oss i framtiden… På något sätt… Det är ju inte så personligt direkt, men eftersom det byggs mycket vindkraftverk här just nu så är det ju ett aktuellt ämne, därför valde jag det. Har verkligen total black out när det kommer till ämne! O.O #11 Bra tips! Det märks verkligen om man är intresserad i ämnet. :)

ThreeStars
0

#14 Jag tycker din idé är smart :) för att göra det mer personligt kan du säga saker som "Jag vill kunna använda min dator med gott samvete" (beroende på om du är för eller mot vindkraft) Sådana saker gillar lärare ;) xD

Music96
1

#15 Åå, det har du rätt i, tack för det! :D

[Taxie]
0

Går i 2an nu men, kan ju berätta hur det gick för mig på talet i 1an 🙂

Vi hade som tema "kärlek" typ och man fick prata om vad man ville som man älskar eller så. Jag valde djur och berätta lite hur de gör människan/mig glad och vad de hjälper oss/mig med psykiskt och fyskiskt. Det skulle vara med lite sånt som gör oss glada och på vilket sätt det vi älskar påverkar oss. Kom inte ihåg exakt men. 

Det gick bra, hade en powerpoint som hjälp (vi var tvungna att göra en sån) och ibörjan var det nervöst men sen flöt det på väldigt bra. På slutet får man ju komentarer/frågor om talet. Fick frågan vad jag har för djur och då sa jag 5 tamråttor. De blev lite äcklade av tanken 😉

Jag fick betyget C på den delen, väldigt nöjd och förvånad var jag!

(Kanske många som inte går praktiskt program här, men vi har bara grundkurserna så bara en kurs i 1an. Sen kan man ju välja till i 2an & 3an)

0

#13 oki, i häftet vi fick stod det att man skulle prata om något man kunde knyta an till iaf :P

ThreeStars
0

#16 Glad att jag kunde hjälpa :D

#17 Vi var också tvungna att redovisa på något sätt, med bild, visa upp en sak, PowerPoint m.m. Jag går själv hantverkslinjen så jag är glad att jag kommer slippa nationella nästa år ;D

#18 Inte i det vi fick :o skumt att man får olika info o.O

0

#19 Ja det tycker jag också är konstigt. För nationella proven finns ju av en anledning liksom..Det finns en poäng med att alla gör samma uppgift med samma kriterier.. :O

Men parallell klasserna i min skola som har en annan lärare fick inte heller samma häfte som oss. Deras skiljde sig lite från vårt, så min lärare sa att en del lärare gör olika. Antagligen är det ju det då, men jag tycker fortfarande det är konstigt. Alla ska ju ha samma möjligheter. En av parallell klasserna skulle till exempel bara tala för 4 personer + läraren, det tyckte många var oroligt orättvist då vi i min klass skulle tala inför 20 pers + läraren..

ThreeStars
0

#20 Dåligt ):