Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 7544 ggr
Anonym
22

Aldrig druckit alkohol

Jag är 17 år och har aldrig druckit alkohol, inte vad jag vet iallafall. Inte något överhuvudtaget, folk i min egen ålder tycker jag är helt störd som inte har gjort det medan äldre tycker att det är bra. För några veckor sedan erbjöd min syster att jag skulle få smaka på något, vad det nu än var, för att jag hellre ska göra det inom kontrollerade gränser än att jag går och dricker mig full ute med kompisarna liksom och jag förstår henne. Men jag sa ändå nej. Jag är ingen person som står ut ur mängden utan jag håller mig på avstånd och går helst inte på fester och skit. Till och med så att jag tackar nej till att träffa mina gamla klasskompisar för att jag vet att de är sånna som mer än gärna dricker och kommer då säkert tvinga mig och det vill jag inte, jag brukar inte falla för grupptryck och det skulle jag säkert inte göra då men jag blir obekväm när det gäller att vara i ett rum med ungdomar som dricker och snackar om allt och inget medan jag bara sitter tyst för mig själv.

Vet inte varför jag skrev det här egentligen. Behövde kanske bara skriva av mig, jag vet inte. haha.

lydds
0

Då kan jag som är yngre än dig säga, sjukt bra! Så himla onödigt att dricka. I alla fall enligt mig :)

ellinorrasmusson
0

Jag är 18 och har aldrig heller druckit "på riktigt". Tycker inte det finns någon mening med det, och har minst lika roligt ändå :-)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

[Sophieeee]
1

Inte många som kan ha kul utan alkohol:)

lydds
14

#3 då måste jag säga att det verkar vara riktigt tråkiga människor. Jag har minst lika kul utan alkohol.

[alisja]
7

Jag har varit missbrukare på alkohol förut. Verkligen inget '' yrke '' jag rekomenderar. För nu tycker jag om att festa nykter, man får sååå många fler minnen och vet ni? Man kommer ihåg dom också. Kyss

Fridaaaa
0

Tummen upp för dig som inte dricker alkohol:)
Det gör inte jag heller, mer än någon cider max 1 gång/månad, knappt det :)
Aldrig varitu full :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nottheonly
3

Man ska aldrig känna sig tvungen till att dricka, så jag tycker du har varit duktig som har stått på dig Glad 

Dock så tycker jag inte att det är fel att dricka alkohol så länge det inte går över gränsen (alltså så länge man kan bete sig ordentligt och inte bli otrevlig, så länge man inte dricker för mycket och blir beroende och så vidare). 

Men man ska aldrig göra någonting som inte känns rätt för sig själv!
Brukar inte heller dricka alkohol så ofta, speciellt inte förut då drack jag knappt aldrig. Men efter jag fyllde 18 så blev det lite oftare Glad

[Tilde]
1

Jag har aldrig druckit mycket alkohol (läs supit mig extremt full) och blev nog inte påverkad förrän på studenten, lol. Jag dricker fortfarande väldigt sällan, kanske några gåner om året bara! Och då dricker jag bara sådant jag tycker är gott :)

Jag vet hur jäkla svårt det är att vara den som inte super. Jag förlorade t.om. mina bästa vänner för det när jag var lite yngre. MEN det är jag stolt över, att jag stod upp för mig själv och sa nej!! Hög moral är mycket mer värt än att falla för grupptryck bara för att inte förlora några som kallade sig ens vänner. Flört

Min pojkvän försöker få mig att börja dricka vin nu, men jag tycker det är så hemskt äckligt, så det "grupptrycket" faller jag nog inte heller för, haha

Wille93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker du gör alldeles rätt! Nu kanske jag låter sådär vuxen….hahah jag är ju trots allt 20 år;D har aldrig supit mig full….och dricker inte speciellt mycket heller, är bra på att säga nej Vågar stå för det! Även om jag försöker tycka om alla människor, tycker jag det är rätt drastiskt att ungdomar (många) dricker sig otroligt berusade…kan inte riktigt förstå det….! Men folk får ju göra som de vill, och jag tycker om dem för det:)! Men…nej, supa mig full å spy å säga könstiga saker..nej det är inget för mig…(även om alla som dricker verkligen inte gör sådana saker, har jag sett en del grejer…)! Stå på dig å var stark tjejen!! :)

[Ebidda98]
0

Bra! Hoppas på att aldrig dricka alkohol :) Fortsätt så, det är starkt av dig!

Wille93
0

:) ! Yeah….tycker egentligen att det är för mycket alkohol med i tv å grejs…..folk påverkas ju mycket av media också!

Geru
1

Pft. Jag drack inte alkohol förrän jag var 18. Inget fel med det xD

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[skix]
0

Började dricka efter jag var 13, min farsas kärring gav mig sprit och för hon hafe nyss vart och köpt och ville veta hur den drickan smakade. Hade ingen aning om att det var sprit då. Har efter det blivit beroende och dricker så ofta jag kan. Inge fel att ha kul utan alkohol. Önskar jag också kunde det

[Taxie]
0

Första gången jag drack var jag 15 år… sen har det blivit lite fester. Är 18 år nu. Men om jag går på fest och är nykter så funkar det inte. Jag är väldigt blyg till att träffa nytt folk och alkoholen får mig att våga på fester. Jag blir full väldigt lätt men vet när man ska sluta dricka ett tag under festen. Har alltid kontroll över mig själv även fast jag är full. Har aldrig haft minnesluckor och det är jag glad över!

Min pappa var en alkohollist när jag var liten och vissa gånger kan jag må väldigt dåligt/börja grina när jag ser andra personer fulla eller har druckit själv. Så det är lite hur mitt humör är på också🙂

Sofy
3

Det är inget fel att dricka alkohol om man vill det, men det är inget fel att avstå från alkohol heller om man känner för det utan det är charmen att ha en fri vilja - det är ditt, bara ditt val och ingen kan tvinga dig att dricka om du inte vill det och om du inte trivs med ungdomar som dricker och håller på så finns det chansen att hitta ungdomar som inte gör det och har lite mer av dina intressen annars kan man ha lika roligt nykter som onykter då allt blir vad man gör det.

Jag drack inte en droppe alkohol tills jag var nästan 19, nu är jag stamkund på krogen men det är mitt val och jag trivs med det men jag hade lika roligt med mina bekanta när de drack och jag var nykter som nu men jag dricker av egen fri vilja, inte av grupptryck.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Wille93
0

Jo men du/ni har helt rätt! Det är upp te var å en att själv bestämma över hur man vill göra:)! Men jag måste ända säga att det känns bäst när folk har kontrollen över drickandet!  :)

Bananbullar
0

Håller med, bra gjort av dig! Jag är otroligt imponerad av alla som inte dricker, just för att det är ett socialt beteende. Jag dricker nu, men jag var sen med att börja. Var 18 år när jag drack för första gången (är idag 20 år) och jag är väldigt glad att jag väntade så länge! 🙂

Har hört  mycket historier om mina kompisars drickande i yngre åldrarna och det är inget som jag skulle ha velat utsätta mig för iallafall.

Afturelding
0

Jag självmedicinerade med alkohol mellan 12 och 14-års ålder. Har sedan jag var 16 inte smakat en droppe, och det var ungefär då alla andra började. Nu är jag 20 och tänker verkligen inte börja igen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Revolt
0

TS var stolt över det! Gör aldrig något du inte vill.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

conadrie
0

Dricker inte heller alkohol, och har aldrig gjort. Är 16 år (97a). ^^

Varken snusar, dricker, röker eller tar annat x)

Wille93
0

Vad glad jag blir av att så många tycker ungefär likadant om alkohol:)….känns ibland som man är ensam om att tycka vissa saker om den!