Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 969 ggr
hundgodis
0

Inlägget passar inte in här men..

Okej, först och främst så passar detta inlägget verkligen inte in här men jag visste inte var jag skulle skriva det!

Hoppas alla mår bra!
Jag har haft ont i halsen när jag äter, och idag började det svullna utanpå högra sidan av halsen.. Har som sagt ont mestadels när jag äter, och svullnaden är mest  precis under mitt käkben.
Har googlat runt lite men hittar inte så mycket..
Pratade med någon som trodde att det kunde ha något med mandlarna att göra, en annan sa att bara en förkylning var på väg.
Någon som har någon clue? Haha, fel ställe att fråga jag vet…

KRAM

[dynamitella]
0

Jag får egentligen inte svara, för jag är inte tonåring ;) Men jag får samma smärta när jag blir förkyld och mandlarna svullnar. Vi har ju många körtlar där i halsen som kan bli ömma och svullna när vi får virus.

[Tilde]
0

Låter som halsmandlarna ja, det är helt normalt att de svullnar lite när man är förkyld eftersom immunförsvaret arbetar extra då :) Svullnar det väldigt mycket så du knappt KAN äta så kan du ha fått en halsböld. Då ska man till VC och punktera den. Men vi får hoppas att det inte händer. 🙂

hundgodis
0

#1 Haha ;) Jaha, skönt att höra att jag inte är ensam!

#2 Aha, jag förstår Håller tummarna på att jag KAN äta :) TACK!

[Taxie]
0

När jag hade streptokocker så klämde min läkare under käkbenen för att känna om lymfkörtlarna i halsen var svullnade. Hade ju svullna halsmandlar utöver det 🙂

Arinya
0

Om halsmandlarna svullnar är inte de… usch vad heter de halsfluss?

[Taxie]
0

#5 Jo de är halsfluss när halsmandlarna svullnar. När jag fick det utan att vara förkyld så gjorde jag halsprov på vårdcentralen och det visade sig vara bakterier vilket är streptokocker. Virus orsakas ofta av förkylning och går över av sig själv (kan inte behandlas) medans bakterier kan behöva behandlas med pencilin om det inte försvinner självt. Jag hade tur och det försvann efter 4 dagar utan pencilin.