Barnbidrag?
Hej! Jag skulle gärna vilja att mina föräldrar gav mig hela barnbidraget och att jag sedan fick betala för ALLT förutom mat o boende. Jag tror att mina föräldrar är lite osäkra på det så jag undrar får ni ert barnbidrag? Försök gärna att ge mig så många bra anledningar till att jag ska få barnbidraget själv och därmed betala för ALLT som sagt förutom mat. Tack för svar (om jag får några ;) Kram mig.
När jag var mindre fick jag inte mitt barnbidrag trots att jag tjatade och tjatade, fick mitt studiebidrag först när jag var 16 år tror jag.
Förstår att dina föräldrar blir lite oroliga, det är ändå en tusenlapp som försvinner från deras inkomst per månad och det kan vara en hel del pengar för många (mig).
En bra sak med att få sitt barnbidrag är väl att du får större ansvar över vad du vill lägga dem på, det är väldigt bra att öva på sånt från ung ålder annars blir det lätt att man poff får in massa pengar och spenderar dem på grejer man egentligen inte behöver. 🙂
~mikkan
Är inte barnbidraget i grunden tänkt att det även ska hjälpa föräldrar att täcka lite av matkostnaderna med?
Jag fick aldrig hela barnbidraget utan jag fick de pengar jag behövde (av barnbidraget) och ibland fick jag mer eller mindre kläder.
Vet jag hade många kompisar som fick hela barnbidraget och slösade med det så när dom väl behövde en dyr vinterjacka tex så hade dom inte pengar till det och deras föräldrar svarade att du har redan fått ditt barnbidrag.
Men om ens föräldrar ransonerar ut det så kan du ju få ett par byxor då. lite pengar då och kunna ha råd med den där jackan då (så var det för mig i alla fall).
Som #1 säger så lär du dig ju ansvar med pengar och det är ju bra. du kommer nog eventuellt se att pengarna snabbt försvinner (om du inte är en snåla 🙂)och då lär du dig ju förhoppningsvis hur du ska spendera pengar rätt.
Jag började få mitt barnbidrag för ungefär ett halvår sedan och jag är 14 år. Men jag betalar i stort sätt allt själv men jag tycker att det är mycket enklare då jag gillar att ha koll på mina pengar och jag vill kunna styra allt själv. Tycker även att det känns "mäktigare" på något sätt att betala allt själv då jag längtar tills jag flyttar hemifrån och får köpa egen lägenhet och ha en egen ekonomi o.s.v.
Några anledningar är väl att du lär dig ta ansvar över dina egna pengar. Att du ska hålla koll på hur mycket du gör av med varje månad och veta vart pengarna går. Så att du kanske inte lägger allt på nöjen så har du inga pengar kvar till kläder om du kanske behöver det.
Ett tips är att lägga undan kanske 200-500 kronor varje månad så att du har om du helt plötsligt skulle stå där utan pengar 😉
#4 låter vettigt!!
Har aldrig fått något av mitt barnbidrag och studiebidraget fick jag en månad men inte mer. Min morsa köper typ aldrig kläder till mig, ca 2 gånger per år. Hon brukar heller aldrig köpa grejor till mig, hon klagar alltid att hon inte har råd när jag frågat efter något.
Medan mina föräldrar bodde ihop sparade de barnbidraget på ett konto som jag ska få sen när jag fyller 18. Sedan när de skiljde sig (jag var 13) fick jag ett eget kort kopplat till ett konto med barnbidraget.
Dock har jag inte jättestor användning för det nu eftersom jag tjänar egna pengar och får gratis saker. Men tanken är att jag ska betala mobilen, kläder, om jag äter ute med kompisar osv. Jag hade det så 1 år och insåg att det inte täckte mina behov.
Jag tycker det är jävligt bra att när man är så pass ung redan då får vänja sig vid pengar osv. För det handlar ju inte om speciellt stora summor osv.
Simon Lindbäck
SimonLindback.se
#6 ja tyvärr kan det ju bli så med om man som förälder kanske inte har så mycket pengar i grunden av olika anledningar och då är det ju lätt att pengarna från barnbidraget får gå till sånt man som förälder inte har "råd" med, mat, cigaretter, sprit, nöjen m.m. väldigt tråkigt men är nog tyvärr vanligt. vet en kollega som har 3 barn och hon säger att om inte hon fått sina barnbidrag hade hon inte haft råd med lägenheten dom bor i så deras pengar går till hyra.
När jag fyllde 14 fick jag börja ansvara för mitt barnbidrag. Ytterkläder och skor fick jag av mina föräldrar, samt givetvis mat, boende, etc. Men nöjen, busskort, mobilkostnader, smink, kläder och liknande fick jag ta hand om och köpa själv.
Det var mina föräldrar som själva tog initiativet, och de ansåg att jag på så vis lärde mig ta ansvar och hantera pengar. Liksom, skulle jag göra av med mina pengar en månad är det ju ingen som helst fara - mer än att jag lär mig av mina misstag. Samtidigt som jag började få barnbidraget fick jag även bankkort och ID-kort, så det var väl ett steg mot något lite "vuxnare" än de tre hundralappar jag fick i handen varje månad innan det. 😉
När jag fyllde 16 fick jag ju dock studiebidrag istället, och då var jag ju redan van vid den summan pengar. Till skillnad från några av mina vänner som inte haft barnbidraget innan, utan fått allt av sina föräldrar. Därför fick de som nyblivna sextonåringar börja ta hand om pengar - men det slapp ju jag. Så det finns definitivt många fördelar med att få barnbidraget, förutsatt att det är möjligt för familjens ekonomi.
Jag fick hela barnbidraget när jag var 14 år… fick stå för allting man behöver utom boende och mat. Har funkat väldigt bra och lärt mig hantera pengar vilket är bra. Nu är jag 18 år och får studiebidrag 🙂
Minns inte riktigt när jag fick mitt barnbidrag, men det var nog någon gång vid 14 år. Fick då hela, och fick betala allt utan mat, boende, skolmaterial, medicin (värktabletter osv.) och mobilräkning.
Har fortfarande så nu, fast med studiebidraget!
Jag uppskattar att mina föräldrar gjorde så, för att jag har fått mycket större förståelse för pengars "värde", och har lärt mig att spara pengar ifall jag vill köpa något dyrare. 🙂
Det är absolut något jag tycker att man kan ge som "anledning".
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Jag fick inte mitt barnbidrag (eller ja studiebidrag heter det ju sen), när jag gick i 9an eller om det var när jag började gymnasiet.
Innan dess kommer jag ej ihåg, men då fick jag börja betala telefonräkning mm själv.
Barnbidraget är ju till för mat osv också. Inte enbart t.ex kläder osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag fick det när jag var 13 (av egen vilja, såklart). Jag ville kunna bestämma mer själv vad jag skulle lägga pengarna på och eftersom mamma aldrig köpte fina kläder till mig så ville jag kunna gå och shoppa med kompisar. 😛
Visa att du är ansvarsfull. Ni kan ju ha en testperiod då du får hela barnbidraget själv och så får dina föräldrar bedöma om du klarar det bra eller ej.
Fast nu när jag tänker tillbaka på det är det mycket bättre att inte ta barnbidraget själv. Kläder och smink är dyrt, samt hygienprylar. Man tjänar inte alls på att få pengarna själv, även om det är skönt att ha "egen inkomst".
Jag fick aldrig barnbidraget då min mamma räknade in det i ekonomin , men min familj har alltid haft bra med pengar så fick alltid pengar när jag behövde :) så i snitt fick jag väl 700 i veckan att göra vad jag ville med , men sån tur har väl inte alla antar jag :)
Sen ett bra tips ifall man vill ha mer egna pengar är att extra jobba på helger , det kan man ha med som merit senare när man blir äldre och då får du även in en fot på arbetsmarknaden :) Sen på lov kan man jobba mer och då får man ju större summa ;)
Läste inte alla kommentarer men man lär ju sig att vara ekonomisk om man får lära sig hantera pengar!
#10 Kan även tillägga i inlägget att jag får mer pengar om jag behöver t.ex. vinterjacka och skor som kan bli lite dyrt om man ska ha nåt som är i bra kvalité och håller länge. Min senaste vinterjacka köpte mamma för 2 år sen och kostade 1700 kr och håller värmen väldigt bra och är i bra kvalité så lär hålla länge. Mina senaste skor jag fick kostade 800 kr och har hållt i 3 år men har blivit slitna i sulan och är hål i som läcker in vatten… så behöver nya nu när det blivit varmare. Har bara ett par vinterskor och ett par sneakers som behövs nya nu. Varför ha stora högar av skor, som jag sett vissa ha. Men är lite orolig om jag ens får pengar till nya skor då mina föräldrar har väldigt dåligt ställt med pengar… så tror jag måste klara sånt själv på nåt sätt. Måste spara till sommaren när man inte får studiebidrag och mobilabonnemanget i 2 månader måste jag ha råd till! hmm… hoppas det löser sig för kan inte gå i vinterskor i sommar, gör det nu men :P
Orkar inte läsa kommntarerna. Men barnbidrag är väll till kläder, "tillbehör" (som typ smink, shampoo, tandkräm osv), borende, mat o fritid?
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#14 700kr i veckan? det får ju jag knappt i månaden, och jag har det väldigt bra ställt ekonomiskt..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Jag skulle inte klara mig på barnbidraget, då jag skulle vara tvungen att betala abonnemang, tv-tjänsten,försäkring till djuren, mat till djuren, netflix, och där var pengarna slut:P
/Kram Jennifer
Jag fick inte barnbidraget. När jag sedan började gymnasiet och hade studiebidrag fick jag bara halva tills jag fyllde 18 - då fick jag hela studiebidraget. Men pappa och mamma behövde (och behöver, lever fortfarande på studiebidrag så jag pluggar på högskola) lägga till pengar till mig för att jag ska klara mig.
Fick inte barnbidrag utan fick typ månadspeng och så betalade mamma rätt mycket för mig utöver det. Fick mitt studiebidrag när jag började gymnasiet, + att mamma betalar en del kläder och nöje utöver det också :)