(x) vad ska jag göra?
hej alla underbara! Behöver lite råd om olika saker
1. Min kompis har fått sexuella trakasserier av än i min skola som jag vet vem han är och vill så gjärna göra något, hon säger att han har slutet men ändå orolig
2. Vissa av mina äldre vänner har varit påväg att ta självmord och vet inte vad jag ska göra…
3. jag själv mår dåligt, vill bara överdosera min medicin och ta alkohol, men vågar inte… Min pojkvän och vissa andra säger att jag är påväg in i väggen….
vad ska ajg göra? är helt vilsen med alla de här sakerna :(
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
1. Om han har slutat kan du slappna av ett tag. Visst kan man vilja slå förövarna på käften, men det viktigaste är inte dem utan din kompis och hur denne mår. Det du kan göra är att boosta henne att fräsa ifrån om han börjar igen. Funkar inte det går det att anmäla honom. Inget konstigare än så.
2. Det du kan göra är att bara finnas där för dem, berätta för dem hur mycket dem betyder för dig och kanske pusha dem att gå till psyk.
3. Om du själv känner att det är på väg utför kan du fråga dig själv varför. Vad är det som känns jobbigt? Ger du kanske för mycket till andra? Lägger du nog mycket energi på vad som gör dig glad? Hur ser ditt liv ut i övrigt?
3. problemet är att jag inte vet vad som är fel i mig….
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Du kan göra en lista på saker som stressar dig och vad som ger dig ångest. Du drar dig till minnes alla de saker som gjort dig orolig det senaste året, även de saker som kanske för andra är helt naturliga, som att gå och handla. Även inbillade saker och rädslor räknas.
okey, tack!
Jag har själv gjort en sån lista. När jag såg dem på pappret kändes det hela faktiskt lite skrattretande, overkligt, lite pinsamt, jobbigt att se på alla små saker utspridda i hela min vardag, och sen när det sjunkit in kändes allt helt överkomligt.
Jag har löst några av de saker som gör mig ängslig, men det viktigaste tycker jag var att få perspektiv på sina problem.
Jag hoppas du kan hitta en bra lösning för dig. 🙂