Valborg och ungas drickande...
…jag fyller 18 i slutet av detta året. Jag har därför redan sett många i min skola uppnå denna myndiga ålder. De flesta firar det med den där fruktansvärt vuxna grejen med att kunna sitta och dricka på nån krog, helt lagligt. Stor grej i livet det där. Måste såklart läggas upp på så många sociala medier som möjligt. Och Nu är det snart Valborg. Rättare sagt tisdag. I skolan hör jag elever säga att de absolut inte kommer till skolan, då det ju är helt omöjligt denna alkoholens högtid. På facebook (bland annat) dyker det upp bilder på massvis av alkohol under bildtexten nåt i stil med "bunkrar upp". För att lärarna tycker synd om de få elever som faktiskt avser att komma denna dag, ställer de iallafall in sista lektionen, eftersom kvaliteten på denna kommer bli för dålig med så få elever, menar de. Och här kommer det som ni kanske finner mest anmärkningsvärt i texten: jag har aldrig druckit. Jag tycker inte om alkohol, tanken på att förlora kontrollen skrämmer mig, men mest av allt skrämmer samhällets alkoholnorm mig. Det skrämmer mig att lärarna så tydligt visar denna förväntan på att alla kommer dricka. Det skrämmer mig att parken vid min skola kommer fyllas av elever redan på morgonen som ska dricka hela dan. Varför är det såhär? Varför är alla i min åldersgrupp så fixerade vid alkohol? Varför anses jag vara socialt märklig eller "präktig" som har denna åsikten och intentionen (jag tänker avstå från alkohol i många år framåt, om jag ens vill någon gång). Jag blir bara så less. När jag nämner att jag ska fylla 18 vill jag inte höra hintar om tillgången till sprit, och jag blir rent ut sagt deprimerad av alla dessa ungdomar som verkar tycka drickandet är det största som hänt dem i livet.. Jag har aldrig känt mig så annorlunda och utstött ur min egen tillhörighetsgrupp förr…
Jag gick på krogen första gången när jag var 19 har jag för mig 😮 Var väll inget speciellt med det, men är inte heller någon som super för supandets skull… Kan dela en cider med någon när jag ska äta och smådricka på fester (även om det numera ofta blir läsk istället).
Är föresten 22 (blir 23 i år), och yngst i min umgängeskrets här i Västerås. För mig känns det som att de flesta istället har alkis-tendenser när de får faktisk ångest då de inte varit på en suparfest under helgen som varit.
Det är känt att svenskarna är bland de största alkoholinnehavarna i världen. En gång i tiden så infördes det en alkohol-konsumentlag i Sverige, enbart för att svenskarna inte skulle dricka ihjäl sig. Varför just svenskar dricker som de gör är för mig en gåta. Jag tycker själv att det är skrämmande och framför allt på högtider som valborg, midsommar och julafton.
Själv är jag som dig, frånsett att jag en gång i tiden har druckit alkohol. Men att ca 80% av alla skolelever firar valborg med att supa är mycket skrämmande.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
Fyller också arton i år. High five!
Och jag känner med dig, man känner sig så jävla utanför och inte minstonormal, vadå blir man cool om man dricker så mycket så man spyr utanför sin egen säng och sedan själv får torka upp det för man vill inte att ens föräldrar ska se vilket svin man har varit. Är det coolt att dricka och hångla upp någon snubbe som man tycker är snygg men som ändå inte kommer minnas dig dagen efter? Tycker folk borde tänka efter om konsekvenserna med drickande sitället för bara fördelarna (även fast jag inte ser någea fördelar)
Jag har varit alkoholberoende förut, och om dessa små ungdomar längtar efter detta liv så ska jag bevisa för dom är det är inte roligt någonstans att ha all sin kärlek till en flaska vodka.
Blir så less..

ni som inte dricker, ni är inte ensamma. har aldrig varit så många unga som helt avstår från att dricka som idag. för första gången på länge har man sett en nedåtgående trend i ungas drickande. så känn er INTE onormala.
som en parentes, sverige är inte värst, men drar du som en liten ekvator runt jorden från danmark ungefär ringar man in alla länder med ett liknande synsätt på alkohol som vi, typ finland, ryssland, baltländerna… ganska intressant :)
#4 "Ju närmre ekvatorn, ju starkare mat. Ju längre från ekvatorn, ju starkare dricka" 😉
Skämt åsido, detta är ett allvarligt problem tycker jag. Jag dricker, men aldrig för att bli full. Dricker gärna öl/cider osv till mat eller tar en öl med några kompisar - men för att det är gott. Har släkt som är nyktra alkoholister, och även en del som fortfarande har problem med det, och beroende är till viss del ärftligt.
Jag har aldrig förstått att dricka för drickandets skull, förstår verkligen inte varför man ska sträva mot att vara så redlöst packad som det bara går.
Johanna - Instagram
Efter en snabb googling kommer jag fram till att Sverige inte är så extremt i mängden alkohol vi dricker, jag tror problemet är HUR vi dricker det.
Många länder som dricker mer än oss har en mer "till maten"-attityd medans Svenskar tar allt på en gång under fre/lö.
Jag tycker att det är vansinne att så många ungdomar dricker såna mängder spriter som dem gör. Finns en åldersgräns av en anledning och varför ens dricka mängder sprit? Finns absolut inga fördelar eller meningar med det heller 😮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker man kan dricka för att det är gott, inte för att bli full och allt som kommer med det.. :) Då är det okej.
Jag dricker som en social grej, tycker det kan vara hur kul som helst bara det inte blir för mkt :)
Ska själv äta och dricka med 10 tjejer på valborg ^^ vi alla är 18-20. Våran park här i orten fylls också av massa drickandes ungdomar, tills polisen kommer =P
Haha ja på tal om att svenskar dricker mkt, jag tycker vi dricker starka grejer och ser man ex. svenskar på utomlandsresa i Europa är det inte ovanligt att man dricker sig jätte packad och tappar kontrollen (ungdomar, ex. på Rhodos och Magaluf). Jag är spansk och där nere dricker man mer goda fruktiga drinkar kanske, eller vin och sånt (Inte bara massa vodka - även om det SÅKLART förekommer mkt. ÄNDÅ kostar 1 l vodka 100-120 kr där, som HB i Sverige.) Att dricka alkohol är med vardagligt. Att ta ett glas vin till maten varje dag, inte bara på lördagen. De kör ju trots att de druckit ett glas vin till maten eller martini före maten.
Sen kan det väl bero på vårat klimat? Vad kan man göra dessa kalla kvällar, osv. ja sitta på krogen med bra sällskap? I Spanien där det är varmt och skönt kanske man chillar på stranden, går på en marknad eller annat. Det hade iaf. jag gjort. Här där jag bor i en liten by finns inget att göra, så majoriteten av ungdomarna har tråkigt och det finns inget annat att göra så de väljer att dra ihop ett gäng på hemmafest eller åka till grannorten och gå på krogen.