Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1242 ggr
paulina-amark
0

Prata inför grupp? Svenska C

Hej!

Det är så att jag läser Svenska C på gymnasiet, och tycker det är riktigt jobbigt att göra muntliga presentationer inför grupp. Saken är nu att min svenskalärare försöker tvinga mig att prata inför klassen.

Står det någonstans i betygskriterierna att man måste prata inför en grupp?

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3310&extraId=

[Nightcat]
0

känna till det offentliga talandets villkor

För att tala offentligt måste man ju tala till flera människor :)

paulina-amark
0

#1 Typiskt, räcker inte en person som offentligt? :(

[Nightcat]
1

Tror inte det, att tala offentligt är att tala till ett fler tal personer. Om du pratar till en person blir det mer inofficiellt. Däremot kan du ju be om att få tala till din lärare om två kompisar. Det räknas ju som en grupp :)

paulina-amark
0

Ja iofs det kan jag ju göra :) tack för ditt svar!

Jessicahagstrom94
0

Jag är också livrädd för att stå och prata inför en grupp, men ibland krävs det tyvärr för att klara ett betyg. :/

Har du fått bra tips på vad du kan göra för att det ska kännas bättre av din lärare? 

paulina-amark
0

#5 Usch neh, det är verkligen inte kul. Har inte fått några tips av läraren :/

Jessicahagstrom94
0

- Förbered dig väl så att du vet vad du ska säga, det blir bara mer pinsamt och läskigt om man inte är säker på det. Ha stödlapp om ni får.

- ta djupa andetag om du blir så nervös att hjärtat börjar slå fort

- titta inte klassen i ögonen om du tycker att det bidrar till det läskiga att dem stirrar på dig, kolla istället på väggen bakom dem. 

- tänk att det kommer gå bra, sitt inte och tänk på allt som kan gå dåligt, för då ökar nervositeten säkerligen.

paulina-amark
0

#7 Tack så mycket för tipsen, uppskattas verkligen :)

Fridaaaa
0

Jag hatar med att tala in för grupp men bra att göra det ofta, bruka gå lättare och lättare då.
Och sedan titta precis ovanför huvuden på dem du talar till.
Väl förberedd
Ev stödord om ni får ha det.

Som en lärare jag hade sa "låtsats att alla är nakna" haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paulina-amark
0

#9 Tack! :) haha "låtsas att alla är nakna", kanske kan fungera :)

Fridaaaa
0

#10 Ja vem vet haha Läraren sa förmodligen det, för att man inte skulle tänka så mycket på sin nervositet hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.