Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 793 ggr
[Lewwi]
0

Vad kan det vara?

Det är så att jag har fått väldigt ont i magen, väldigt mycket ont tillochmed. Det började för en månad sen med ont i övre delen av magen på ett speciellt ställe. Sedan försvann det och nu har det kommit tillbaka, fortfarande på samma ställe. Jag känner mig liksom hungrig, en sugande känsla liksom. Sedan när jag äter känns det bättre och en litenliten stund efter att jag ätit gör det ännu ondare än det gjorde innan. Då svider det och värker och gör så ont att jag lär bita i nått för att inte börja skrika och gråta. Jag har även känt mig väldigt illamående och jag är ju hungrig men jag kan ändå inte äta så mycket..

Symptomen är alltså -
Ont i övre delen i magen
Ont på exakt samma ställe som en månad tidigare
Illamående
Hungrigkänsla
Svårt att äta mycket
Svider efter att jag ätit

Det som jag kommit fram till att det kan vara är magkatarr eller magsår, men jag kan verkligen inte komma fram till vilken av dem det är? Har ni någon aning?

Wanzel
0

Har du ont hela tiden? Eller kommer det och går under dagen?

[Lewwi]
0

#1 Inte hela tiden, men mesta delen av dagen gör det ont.

oh-la
1

jag lider av samma och har magkatarr. finns flera receptfria läkemedel, typ omeprazol, som du kan testa.

Wanzel
0

Hmm.. Min pappa hade ont i magen under en längre tid. Dock blev det lite bättre för honom när han åt.. Tänkte om det kunde vara något åt det hållet han hade, men låter inte som det.

Men jag skulle nog kolla med vårdcentralen!

[Lewwi]
0

#4 Okej, jo får ringa dit imorgon. Men jag har inte fattat en sak, om det är magsår.. har man ont hela tiden då eller i perioder under dagen? Eller är det magkatarr som man har ont hela tiden?

Inaarah
0

Det låter precis som jag kände när jag hade magkatarr, vid den här tiden förra året. Jag fick dock så ont i perioder att jag inte kunde äta alls. Magkatarr kommer ju ofta som följd av stress/oro, så att vila är ju bra. Man bör även undvika frukt, bär, stark mat, kaffe, läsk m.m. Digestivekex, blåbärssoppa, potatismos och havregrynsgröt vad ungefär det jag lyckades få i mig. För din del verkar det inte som att det blivit så illa än, så det kanske kan vara bra att slå av på tempot, vila och äta "snälla" saker mot magen? :) Man kan även äta en medicin som stabiliserar (tror jag), och det är Omperazol. Annars är det aldrig fel att gå till vårdcentralen för att bli säker på vad det verkligen är!

[Lewwi]
0

Det var magsår om någon ville veta hur det gick..

Denna kommentar har tagits bort.
[Lewwi]
0

#8 Tack, det värmde..

Anonym
0

#8 Vafan? Jävla onödigt..

deleteduser
0

#8 mogna klubben har årsmöte ser jag.

Hursomhelst, krya på dig! hoppas det blir bättre snart :)

[Lewwi]
0

#11 Tack🙂

Inaarah
0

Krya på dig! :)

[Lewwi]
0

#13 Tack så mycket, det ska jag!