Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 3191 ggr
Gaiezza
1

Flytta till en kompis?!

Hej, jo det är så att min kompis trivs verkligen inte hemma, bråkar med sina föräldrar HELA tiden och har ett väldigt tråkigt liv. Så vi snackade med min mamma och kom på tanken att hon kanske kan flytta hit. Hon är endast 14 men hon gillar verkligen inte att bo hemma och hennes föräldrar har gått för långt med sina regler!

Kan hon flytta till mig? (Som ett fosterhem då)

(Rätt grupp..?)

Bacon, svaret är bacon. 

[RoxannaH]
1

Tror tyvärr att man måste blanda in socialtjänsten i det. Rynkar på näsan

[dynamitella]
1

Det krävs lite lagliga åtgärder, om jag inte minns fel.

Gaiezza
0

#1 Har absolut inget emot att blanda in soc eller så. Dåvi VERKLIGEN vill få detta genomfört.

#2 Vad menar du?

Bacon, svaret är bacon. 

[dynamitella]
2

Jag skrev precis samtidigt som #1 :) Vad jag menar är att det inte går att "flytta in" hos någon främmande människa när man inte är myndig. Föräldrarna kan ställa till med problem om de inte är med på noterna.

Så att blanda in Soc är nog ett måste. Om hennes föräldrar inte går med på det så måste de väl de dömmas som ett "opassande hem" för att hon ska få lov att flytta hem till er på heltid.

Gaiezza
0

#4 Min familj är inte främmande för hennes familj då vi känt varandra i 14 år. Hon kommder dock flytta till oss på halvtid (Varannan vecka)

Bacon, svaret är bacon. 

[Tilde]
3

Föräldrarna måste ju gå med på det, då hon är under 18 år så krävs målsmans tillåtelse och hela köret.

[dynamitella]
0

Då bör det inte bli allt för komplicerat :)

[RoxannaH]
1

#7 Kontakta socalen där ni bor, och berätta precis som det är. Säg att det är brådskande, för att situationen blir värre.

Gaiezza
2

Mäste även tillägga att pappan har satt upp kameror i lägenheten då han vill se

*När hon komer hem

*om hon gör läxor

*Har med sig någon kompis

Kameran har även ljudinspelning så hon måste akta sig för vad hon säger.

Sen finns det fler privata anledningar

ALLA hennes bilder som hon tar med mobilen hfår pappan til SIN mobil och dator. Jag dycker det är intrång på hennes "privata egendom"

Har har fixat gps typ aå att han kan se vart hon är och så.

Hon brukar komma hem och får nästan alltid höra "Jag vet vad du har gjort/Jag vet mer än du tror:osv"

Mamman dricker även.

Bacon, svaret är bacon. 

[Tilde]
5

#9 Men gud.. är inte det… intrång i någons privatliv??

Usch, stackars flicka… det låter inte kul! :(

[dynamitella]
14

Då ska det nog inte vara några större bekymmer för soc att granska situationen. Det måste ju vara olagligt att filma någon i familjen utan tillåtelse från personen i fråga.

[RoxannaH]
3

Men herregud! Vilka sjuka människor det finns! Inget att fundera över! Kontakta soc. Dem kan säkert även hjälpa till att anmäla föräldrarna. Tror de skulle sitta på sin plats här.

[Tilde]
3

"Under början av 2011 kom förslag om lagändring för smygfilmning. Det innebär att det ska bli förbjudet att fotografera och filma människor i smyg på platser som inte är offentliga."

Någon som vet om det har blivit lag på det än?

Gaiezza
3

Så ni tror att det finns möjlighet att få Soc på "Vår sida"?

Bacon, svaret är bacon. 

[Mi-rand-a]
0

Avråder dig starkt! Min familj försökte också hjälpa en som hade de jobbigt men vissa vet inte vad tacksamhet är så de slutade inte så lyckligt.

[MiniPim]
0

Fy stackars flicka!! Det är ju som att leva som bit brother eller något.. för där filmar dom ju allt!!

Lyllis
0

Okeeeej, hennes pappa låter inte lite konstig.

#15 Vad hände då, var det verkligen värre än att inte något privatliv? Jag menar, om föräldrarna börjar slå  elller kränka persornen så kan de ju bli anmälda och jag vet inte vad som är värre än det eller att inte få göra någonting för sina föräldrar och inte ha något privatliv?

fanniiiiie
9

#15 Snälla nån, dags att lära sig att släppa saker? Och dra inte alla över samma kant heller.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

PiganX
4

TS, om din familj vill bli fosterfamilj till din kompis så måste de genomgå en utredning. För att få göra det måste de ringa in till soc och berätta om det. Sen måste hennes familj godkänna att hon flyttar till er, om de inte gör det så är enda sättet att hon får LVU (lagen om vård av unga), vilket innebär att socialen står som vårdnadshavare, eller vad man ska säga. Och då har de rätt att placera henne hos er utan att hennes mamma/pappa kan invända.

#15 Har du inte släppt det än heller? Har snart gått ett år.

#17 Det var jag som bodde hos henne, haha Tungan ute Så som svar på din fråga: Jag hade absolut inget privatliv, min mamma var fruktansvärd att leva med. Hon försökte kontrollera varje steg jag gick.

[Mi-rand-a]
0

#18 lära mig släppa saker är inget problem men att radera ett minne är lite svårare, drar inte alla över en kant utan säger bara att de inte alltid behöver sluta bra så bättre att ta sig tid att tänka vad som är bäst för båda.

fanniiiiie
3

#20 Lät då på det du skrev som att alla är 'likadana' Tungan ute Man behöver inte radera minnen för att släppa saker. Minnen går inte ens att radera så ganska självklart. 
"I don't forgive people because I'm weak, I forgive them because I'm strong enough to know that people make mistakes"

Menmen, ditt val. Undrar bara hur man orkar nöta på samma sak så sjukt länge.

Tillbaka till ämnet nu så vi inte stör här Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Gaiezza
0

Hennes mamma har plötsligt blivit ännu värre. På något sätt så får hon reda på ALLT hon gör, hon vet om jag är hos dom (Vilket jag inte får eftersom hennes mamma inte gillar mig då jag är smartare än vad hon tror och då får reda på mycket mer ön min kompis. Det gillar inte hennes mamma) hon fick reda på att vi hade varit i stallet på något märkligt sätt, hon vet vilka hon är och så vidare. Henne mamma är väldigt sträng på ett IDIOTISKT sätt, hon tar Hennes mobil efter fem och läser alla meddelanden då hon inte vill att Nelly gör "dumheter", måste gå in 8-9 på helger, hon tar även Nellys kompisars mobiler när dom sover över hos henne, så ingen vill sova där längre, förutom jag. (Får det ibland) Men ja, hennes pappa är som vanligt.

Bacon, svaret är bacon. 

monstermash
3

Hennes pappa är ju verkligen inte som vanligt om han satt upp kameror osv för att kontrollera dottern. Förövrigt borde du inte skriva ut tjejens namn på internet, lätt att någon inser vem du talar om isåfall.

Gaiezza
0

#23, hon har gått med på att jag skriver hennes namn? Och det finns mer än en Nelly i landet ;)

Bacon, svaret är bacon. 

PiganX
0

TS, har du fått svar på det du undrade?

monstermash
0

#24 - Eh, ja, fast hur svårt är det att lista ut vilken Nelly du pratar om ifall man redan vet lite om hennes liv innan man läser denna tråden. Är man uppmärksam lär man ju ha snappat upp att allt inte är som det ska hemma hos henne, även om hon döljer det bra, med så kontrollerade föräldrar. Snacket brukar gå ganska fort. Nähä? Klart det finns.

Gaiezza
0

#26. Men jag säger ju att det är ok att jag skribver hennes namn??

#25 Mja, inte riktigt. Vet fortfarande inte om det kan lyckas att hon får det.

Bacon, svaret är bacon. 

PiganX
3

#27 Som flera i tråden nämnt så måste ni gå via socialtjänsten om det ska gå rätt till. Hennes föräldrar lär ju inte acceptera att bara släppa iväg henne till din familj bara sådär, helst inte med tanke på deras kontrollbehov. Och skiter ni i att kontakta socialen så kommer hennes föräldrar göra det istället, och då kommer det se ut som att ni är de som är oansvariga.

Så, om ni nu har en del funderingar, varför ringer inte dina föräldrar till socialen då? Kan ju förövrigt tillägga att man kan få bli kontaktfamilj, vilket innebär att ni ställer upp som stöd någon/några dagar varje vecka, för att avlasta hennes föräldrar.

Zorro_Tiger
0

Vet att detta är en gammal tråd men hur gick det för Nelly Gaizza? :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Hamsterlycka
0

#29 Moget att skriva hennes efternamn.. skulle ta bort det om jag var du.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[rocklover]
3

#30 ehm..? Hon skrev andvändarens namn…TS heter "gaiezza" på iFokus._. …

Hamsterlycka
0

Jaha hahaha, sorry!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

deleteduser
0

#30 gaiezza är inte hennes efternamn, det är TS användarnamn ;) "hur gick det för Nelly, Gaiezza?" EDIT: missade ditt inlägg i #32

Nwmo
0

Vilket liv..

- Emil