soc ljög för mig
De sa att de skulle diskutera om jag kunde skaffa lägenhet för min pappa men istället så har dom sagt till min pappa att han inte ska betala mig någonting. Min mamma påstår att hon inte har några pengar så hon kan inte betala mig och då har soc sagt till min pappa att han heller inte ska betala mig någonting för mina föräldrar ska betala lika. Detta har ledit till att jag måste fortsätta bo på hem och får antagligen göra det tills jag blir 18 och då har jag heller ingenstans att ta vägen, och att jag sitter utan pengar till vare sig kläder eller annat. Är inte första gången soc gör allt till ett helvete för mig och jag börjar seriöst tröttna. Just nu har jag ingen framtid som det ser ut.
Dom suger, enligt mig iallafall.
#1 enligt mig med
Rymde en gång 2010 har sen blivit fast då mina föräldrar skilde sig och har bråkat mycket och min morsa tröttna på mig och har kastat ut mig 2 gånger och min farsa 1 gång.
Inte första gången man har hört att soc ljuger
Jag tror inte att de ljuger utan att de bara inte alltid har koll och ger ut fel info osv. Det är inte ovanligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker inte heller om dom, dom har ljugit för mig antal gånger. Har suttit i soc händer i sju år nu och sitter fortfarande här. Vill du prata av dig om det är det bara att pma.
De tog mig från min mamma, utan en klar anledning. De är skit. Säg till dem på skarpen!
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
#6 personer som inte har koll på vad dom pratar om ska inte jobba inom soc tycker jag.
#8 säger jag till dom skäller de ut mig. Gjorde de med min morsa
Har också sagt till soc förut att jag inte vill bo hos min pappa då han håller på och försöker få tjejer i min ålder i sängen men soc sa bara att det inte var det de frågade -.- De frågade ju för fan varför jag inte ville bo hos min pappa. De skickade dit mig iaf. Varje gång jag sagt att jag absolut inte vill bo hos min pappa skickar dom dit mig i alla fall.
zyra; din pappa har vårdnaden om dig, och finns det inga egentliga skäl för ett omhändertagande så varför skall du då bo någon annanstans? Det kostar enorma summor för samhället att ha personer omhändertagna och i alternativa boendemiljöer, så det är inte ett beslut som socialen tar lättvindligt. När inte de inblandade parterna är överens så är det dessutom domstolsprövningar till om exempelvis omhändertagandena är lagligt berättigade och det finns skäl för dessa.
Barn under 18 år har ingen absoluträtt att besluta om vart de skall bo själva då de ej är vuxna och har egen rättslig handlingsförmåga eller ekonomi att stödja sina egna beslut på, vilket är fullt naturligt.
#11 Och hur vet du att det inte finns några egentliga skäl för ett omhändertagande? Ts har inte sktivit allt som händer hemma hos henne och relationen till sin pappa, du kan omöjligt (om du inte pratat med Ts innan) veta alla omständigheter för att avgöra detta.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
#13 Inte? Så vad har jag läst fel?
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
#11 Så kort sagt anser du att ett barn som far illa hemma, inte är välkommen och har blivit utkastad flera gånger, och som har det allmänt skit inte förtjänar att få hjälp av soc? Pappan klarar uppenbarligen inte av att ha barn.
Det är skitsamma vad det kostar, moa, det är inte ens relevant till tråden.
Du får gärna anse att barn ska fara illa, men det gör inte jag, och det kommer jag aldrig göra heller.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#15 Vad är det du anser att #12 sagt fel? Jag ser ingenting, och du förklarar inte vad du menar.
Hon skriver exakt att det inte finns några egentliga skäl. Det står där, rakt upp och ner.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#9 Det är vanligt på många ställen. Och alla kan ha fel ibland, även dem, t.ex fått reda på info osv. De kan inte allting, alltså exakt alla lagar, paragrafer, regler dem har osv i huvet.
#18 Det är ändå väldigt dålig stil. Och dom ska ha rätt information.
-Stephen Hawking
#18 Begär inte att dom ska kunna allt utantill men de behöver ju inte göra ett helvete för mig bara för det. De har även sagt att vi skulle ha ett möte inom 2 veckor som handlade om något viktigt(förstod inte riktigt vad) och har gått över 2 veckor och dom har inte hört av sig. Sen jag flytta till hemmet jag bor på har de hört av sig 2 gånger på över 2 månader, känns väldigt trevligt.
#19 Ja det ska dem göra, men tyvärr sker felinfo osv överallt: Soc, AF, Fk mfl.
Kan ju lätt ske missuppfattningar och feltolkningar. Det är mänskligt. Vi var ju inte där och hörde vad som sades osv. Säger inte att det är skett, säger bara att det är lätt hänt.
Min sambo har varit i kontakt med soc, och vet hur tvetydiga dem kan vara tyvärr 😮 Och även att olika handläggare säger olika saker, tyvärr vanligt 😕
Myndigheter osv är i regel inte 100% att förlita sig på 😮
#21 Fortfarande, det är bara en undanskyllning. Det är dålig stil. Det är inte så det ska gå till. Hur kan de ha rätt att kräva någonting när de själva inte levererar det som de har sagt.
-Stephen Hawking
#22 Undanskyllning? Av vem? Fattar inte riktigt vad du menar och syftar på?
Ja det är dålig stil, har inte påstått någotannat heller.
#23 Undanskyllning står det. Man skyller på annat.
-Stephen Hawking
#24 Jag frågade inte efter vad ordet betyder för det vet jag, utan vad du menade med det, i sammanhanget….
#25 Att du bortförklarar(alltså undanskyller) ett beteende som inte är okej. Det spelar liksom ingen roll - de ska inte bete sig så. Sen varför(vilket jag redan kunde gissa mig till) spelar inte så stor roll. Deras jobb är att ha koll.
-Stephen Hawking
#26 Äh nej jag har inte bortförklarat någonting. Jag har bara sagt hur saker och ting kan gå till eller ligga till ibland. Alltså inga bortförklaringar. Skulle aldrig göra något sånt för t.ex soc…..
Och jag har fortfarande inte sagt att det är OK av dem. Alltså, inga bortförklaringar från min sida. Din tolkning kanske men så är det verkligen inte…
#27 Ditt första inlägg säger inte nej eller ja till det, alltså lämnas det öppet. Vill du inte misstolkas i framtiden rekommenderas starkt att skriva tydligt :) I vilket fall är det tydligt nu, vilket är bra!
-Stephen Hawking
När soc inte bryr sig om ett självmordsförsök har dom gått för långt…
#6 Dom hämtade upp en kompis hos hans farsa, de sa att de skulle (vet inte om det var in till kontoret först bara för att kolla fort) och sen till hans mamma (eller om han skulle dit direkt). Dom åkte raka vägen till ett fosterhem… Det skulle jag kalla ljuga :/
Finns säkert många fall där de inte har koll också
#31 Har haft 3 olika soc-personer. Dom 2 första slutade och den sista är seriöst allmänt efterbliven. Hon har också tröttnat på min familj och vill bara få allt överstökat.
Är du inte nöjd så får du helt enkelt ta och klaga.
"_Klaga på socialtjänstinsatsernas utförande
_
Om du är missnöjd med hur socialtjänstens insatser utförts kan du framföra klagomål till personalen eller den arbetsledare som ansvarar för personalens insatser. I en kommunal verksamhet kan du även kontakta förvaltningsledningen eller politikerna i nämnden. I en privat verksamhet kan du ta kontakt med en chef för arbetsledaren eller någon som representerar huvudmannen, till exempel ägaren eller styrelsen.
Du kan också vända dig till den nämnd som fattat beslutet om insatsen. Nämnden representeras ofta av en biståndshandläggare eller en socialsekreterare. Det är alltid den beslutande nämnden som ansvarar för att du verkligen får de insatser som du är beviljad. Nämnden ska också följa upp insatsen."
Fungerar inte det så får du gå vidare med att göra en anmälan.
"Anmäla allvarliga brister i socialtjänsten eller att ingen lyssnar
Om du inte får gehör för dina synpunkter eller om du tycker att det finns allvarliga brister i en socialtjänstverksamhet kan du vända dig till oss på Socialstyrelsen. Vi är nationell tillsynsmyndighet för all vård och omsorg i Sverige, vilket bland annat innefattar socialtjänsten.
När vi har tagit emot en anmälan tar vi ställning till om vi ska öppna ett tillsynsärende. Vid tillsyn kan vi bland annat begära in handlingar som klargör vad som har hänt. Vi kan också inspektera verksamheten, såväl föranmält som oanmält.
Vem som helst kan anmäla klagomål till Socialstyrelsens tillsynsregioner, oavsett om du själv har drabbats av missförhållanden, om du är anhörig eller om du känner till brister i en verksamhet."
Slutligen kan du kontakta JO om du anser dig felbehandlad.
"Anmäla felaktig eller orättvis behandling av myndighet
Om du anser dig ha blivit felaktigt eller orättvist behandlad av en myndighet kan du klaga hos justitieombudsmannen (JO). JO har till uppgift att granska om statliga och kommunala myndigheter följer lagar och förordningar.
JO kan kritisera en myndighet eller en enskild tjänsteman och i särskilda fall väcka åtal mot en tjänsteman som tros ha begått tjänstefel eller annat brott i tjänsten. JO kan dock inte ändra på en kommuns beslut eller en domstolsdom."
Det låter väldigt mycket som att för mycket vid just soc, i stället för att lägga skulden på de enskilda handläggarna som ska ha koll. Just i det här ärendet kan det ha varit så pass enkelt som misskommunikation, som tyvärr är väldigt vanligt. Och då menar jag att en viss info inte har nått från en handläggare till en annan.
Självklart kan ingen här på iFokus veta det bakomliggande i det här fallet, då vi endast har en sida av historien, och antagligen långt ifrån all info om just det fallet.
För några år sedan ville en anhörig till mig bryta upp med sin familj, och flytta till en egen lägenhet på antingen familjens eller soc's bekostnad. Han fick lovord från kuratorer osv (som han hade berättat endast sin sida av historien för) att självklart hade han rätt till det, och det vore enkelt att fixa, och vart då väldigt besviken när soc meddelade att det faktiskt inte funkar så. Det måste finnas oerhörda orsaker att ta ett barn från sin familj, inte bara bråk som det finns i de flesta familjer. Den här killen var just då ett stort problem för familjen, var provocerande, ställde till bråk och började till och med slåss med sin mamma. Han polisanmälde sin mamma och syster flera gånger (för idiotiska saker som hade hänt flera år tidigare) och tyckte att han var helt i sin rätt att få eget boende på andras bekostnad. Visade ju sig att det var han ju inte. Mamman slängde ut honom också tre gånger, då han vart så pass oregerlig att han inte gick att hantera överhuvudtaget längre, men soc ansåg att familjeterapi var bättre än att omplacera honom.
Vad jag försöker säga är, man kan aldrig bygga upp hela bilden av hur händelserna har sett ut, med så pass lite information som vi har fått i den här tråden.
Och soc är ingen bov, de är en myndighet som verkligen försöker hjälpa, men inte alltid på det sätt man själv vill. De vill se till att det verkligen blir löst på bästa möjliga sättet, och tyvärr har de en budget som gör att de inte kan dra igång rättegångar osv hur som helst, utan ordentliga utredningar och alternativa lösningar måste försökas först.
(Ni är förresten otroligt aggressiva vissa av er.. tagga ner.)
Jag tycker att #33 har en bra poäng. Anser du dig felbehandlad så anmäl. Då kommer de förmodligen göra en intern utredning på vad som hänt.
#28 När jag läser det, så är det tydligt för mig.
Jag kan omöjligt veta vad som är tydligt för dig eller inte.
Och via nätet kan saker tydas olika av olika personer. Så enkelt är det….Lätt hänt och händer ofta.
#34 Det var så jag menade med, att det kan bli misskommunikation osv.