Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmat-och-dryck
Läst 5015 ggr
[Tilde]
1

Nyttigare "godis"

Någon som har tips på nyttigare "godis" som man kan äta? :) Sambon och jag har bestämt att vi har slösat för mycket pengar på onyttigheter (glass, kakor, chips, osv.) så vi har börjat äta mer frukt istället. Vi har bland annat två ananaser som ska ätas. 😃

Vi har även köpt bananer och jag har fryst in några av dem - supergott att knapra på fryst banan!

Fruktsallad vore ju något, men vi väntar nog tills det blir jordgubbssäsong, hihi.

Vad mer kan man äta som godis? - Hatar nötter (utom jordnötter, men det äter inte Mads), så inget med det tack :D

Fridaaaa
2

Mycket frukt räknas inte heller som nyttigt.Är svårt att hitta något som är gott och nyttigt på samma gång tycker jag.Alltså i vettig mängd 😮

Jordnöt är ju ingen nöt 😉 Jag äter inte heller det dock hehe Bara jordnötsringar men det är ju inte nyttigt 😛
Gillar inte heller att äta nötter 😕

Behöver med bra tips! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#1 Nej det är klart, det innehåller ju massa socker. Men en frukt varje dag gör ju mer gott än ont :) Inte så att vi öser i oss, det är ju inte bra att göra med något!

Nej nej inte egentligen, men det säger man ju. Det är fortfarande den enda "nöten" jag gillar, mår dåligt av de andra -riktiga- nötterna för jag tycker de är så beska. 😛

Fridaaaa
1

#2 Nej det gör det inte 🙂  Nej ingenting är bra i stor mängd! Inte ens vatten hehe Var inte riktigt så jag syftade heller 😉

Hade med velat ha tips på bra nyttigt "godis" 🙂

[rumelle]
0

Om ni tycker om bönor och kikärter så kan man rosta dem i ugnen med lite olja och kryddor. :)

Sweety
0

Popcorn är ju inte precis onyttigt. :) Eller det beror väl på om man äter mikropopcorn men poppar du i kastrull så väljer du ju själv hur mycket t.ex. olja du vill ha i och det behöver inte vara mycket alls. 

Läste i glamour (tror jag) att det var ett "bra" snacks om man försökte sluta med chipsen men ändå ville ha något gott. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

LLLINN
0

Popcorn utan smör o mkt salt Frysta hallon (om man inte är rädd för hepatit) Grönsaksstavar Frukt Torkad frukt utan tillsatt socker

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Jojaton
0

Jag gillar chokladdoppade nötter, det är ju inte jättenyttigt, men liite bättre än vanligt godis är det ju!Annars kan man ju rosta det med honung så blir det lite sötare!

Johanna - Instagram

[Tilde]
1

#6 Mycket salt är ju dock inte nyttigt. Och det är ju smörpopcorn som är gott! 😃 Smör är ju heller inte onyttigt, det är bara alla transfetter och annat skit i micropopcorn som gör det onyttigt. Någon som har poppat smörpopcorn själv med lyckat resultat? :P

Frysta hallon ska man absolut inte köpa i Danmark då man har hittat hepatit C (tror jag det var) i dem! 😮 Så frysta bär utesluter jag såvida de inte är från Sverige… Tyvärr!

Hemgjorda chips kom jag på är supergott och inte onyttigt heller! Skär bara potatisarna i smala skivor, lägg på ett bakpapper, häll på olivolja och salta och krydda med valfria kryddor och så in i ugnen på varmluft tills de blir knapriga!

Fridaaaa
0

#8 Även i Sverige har dem hittat det i bland annat Hallon 😮 Som varit frysta. trist, jag som älskar hallon 😕

Hemmagjorda chips har jag aldrig testat, måste jag testa 😛

[Tilde]
0

#9 Är det sant?? Usch vad läskigt…! Man är väl i normala fall inte heller vaccinerad mot det om man inte har åkt utomlands till vissa länder?

Chipsen är supergoda! Tar dock tid att skära potatisen om man inte har en sådan där "slizer". 😛

Jag kom på något mer: hemgjord yoghurtglass! Eller ja, "frozen yoghurt" brukar man väl bara kalla det. Valfri frukt och/eller bär + vaniljyoghurt 🙂 Det måste jag testa någon dag, samt smoothies. Hoppas det smakar som sorbet 😃

Fridaaaa
0

#10 Japp 😮 Nej man vaccineras normalt sätt inte mot det, mer än då om man åker utomlands osv.

Hehe får testa ;)

[rumelle]
0

Kom på att jag har ju gjort egna chips i mikron en gång. Det blev faktiskt riktigt bra. Man skivar potatisen tunnt (osthyvel!), torkar av skivorna, penslar på lite olja och kryddar som man önskar, placerar dem på ett bakplåtspapper på en tallrik och kör i mikron i ca 5 minuter. Låt svalna.

Sen kan man också göra smoothie och frysa in i iskuber. Toppen när det är varmt, istället för glass. :)

RobinEH
0

Mycket salt är visst nyttigt. För mycket är det däremot inte.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Fridaaaa
4

#13 Nej mycket salt är inte nyttigt, lagom med salt är nyttigt 😉

RobinEH
6

Och varför skulle inte mycket salt vara nyttigt så länge det inte är för mycket? Vad är det som säger att mycket salt inte är lagom?

Sweety
2

Jag älskar att ta tjock yoghurt (gärna turkisk, hehe) med en liten klick hallonsylt i. Mums! 

Jag brukar även skära frukt som t.ex. banan, apelsin och äpple i skivor/klyftor och strö över kokos flingor. Ibland lägger jag in frukten i frysen en liten stund men vilket som går bra och det är väldigt gott tycket jag. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Fridaaaa
2

#15 Mycket salt = olika från person till person.
Därför skrev jag: lagom. Allting hänger på personen i fråga, och sedan beror det på vad man räknar som mycket salt med.
Lagom är bäst helt enkelt. Lagom och mycket är inte samma sak 🙂

Sedan kan man vända på frågan: Varför skulle mycket salt vara bra? 🙂

RobinEH
0

Jag skrev att "mycket" var nyttigt men inte "för mycket". Hur kan då mycket vara onyttigt när det inte är för mycket?

Fridaaaa
3

#18 Ja jag vet mycket väl vad du skrev, var därför jag skrev att alla räknar inte "mycket" på samma vis/mängd 🙂 Alltså, vad räknas som "mycket"? Plus att alla klarar/behöver inte samma mängder heller 🙂 har du läst allting jag skrivit?
Och du svarade inte på min fråga 😉

oh-la
0

med naturell turkisk yoghurt kan man göra mycket gott :) yoghurtglass med bär, som den är med mixade bär och frukt, söta med lite honung om man inte gillar naturell yoghurtsmak (även om jag tycker att den turkiska yoghurten är kanongod naturell, trots att jag inte gillar naturell yoghurt normalt sett). använd den som tillbehör i fruksallad med lite riven mörk choklad. smaskens :)

blev sjukt sugen på yoghurtglass nu!

den här skulle jag kunna tänka mig att testa :)

http://www.recept.nu/krake_lithander/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/enkel_yoghurtglass/

[MiniPim]
3

Gör egna chips :)

LLLINN
0

#8 UTAN mkt salt ;)

8/5-13 & 1/6-13

Underbarn
0

Lite nötter.
Fruktsallad.
"Frozen yoghurt" eller fruktsorbet

#10 Osthyvel, då får du dock väldigt tunna chips :)

[Tilde]
0

#22 Det var mer logiskt 😉 För mycket salt kan ju skada njurarna och sätter kroppens vatten i obalans (eller hur man nu ska uttrycka det).

#23 Hur gör man sorbet? Har du något bra recept? :)

Eldlilja
0

Tass här, mycket verkar gott och vill prova nån gång🙂

Frida B
1

Morot!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anonym
0

#26 DU ÄR ÄCKLIG😃

Frida B
6

#27 tack, du med! :D

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#26 Morot får mina kaniner och marsvin som helgsgott hihi 😛

Frida B
0

#29 jag tar det som godis ibland hehe, en go morot istället för typ godis 😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
1

#30 Fungerar det med hehe om man gillar det 😛

Frida B
0

#31 haha ja :p

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eldlilja
0

Morot är gotti! De godaste jag ätit är nog de vi köper i stora säckar till hästarna, de smakar sååå gott och är inte besprutade med något vad jag vet🙂

[Tilde]
0

#33 Håller med om att det är gott, speciellt de som är söta :D

Hemma hos mina föräldrar finns ett äppelträd där äpplena smakar GODIS! Seriöst, de smakar som något gott tuggummi eller liknande, supersöta och så fantastiskt goda! 🤤

Fridaaaa
0

#34 Låter härligt! 🙂
Jag försöker äta 1 äpple/kväll. Har sådan "äppeldelare" haha godare att äta klyftor än helt äpple tycker jag, vet ej varför hehe

Frosstis
0

#33 Eller hur!! Sånna morötter som är "fula" som man köper billigt och ger till hästar, DOM ÄR SÅÅÅ GODA!! :DD:D Äter alltid massa sånna när jag rider ^^

Hur gör man yoghurt glass? :)) vill gärna testa :D

RobinEH
1

Nä, jordnötter är inga nötter. Det är inte heller sötmandlar, macadamianötter, paranötter, pecannötter, cashewnötter, valnötter, kokosnötter, pistaschnötter m.fl.

Ostkuber går ju att snacksa på. Bra för tänderna skall det ju vara dessutom.

Fridaaaa
0

#37 Vad har dem med saken att göra? Var inte det som det handlade om? 😮

RobinEH
0

Jaså? "Jordnöt är ju ingen nöt".

Fridaaaa
1

#39 Ja jag syftade just på jordnöt, någon annan nämndes inte, var så jag menade 😉

RobinEH
0

Jag menade inget illa utan spann helt enkelt vidare med fler nötter som inte är nötter egentligen.

[TheoA]
0

Det finns sorbetmaskin där du bara behöver frysa frukt och köra i maskinen, inget socker eller nånting annat behövs. Har inte testat men det blir säkert gott :). HÄR hittade jag en.

[Tilde]
0

#36 På det nyttiga sättet är det bara att blanda frukt/bär och lite yoghurt i en mixer och in i frysen! :)

Underbarn
0

#24 Sök recept, det finns olika varianter men vi har en fruktmaskin (alltså egentligen en jucicepress/juciemaskin som kan göra det mesta t.o.m hacka spenat så man kan göra stuvning) som pressar frusen frukt och så är det färdig sorbet. Finns annars så man bara kan "mosa" valfri frukt/bär och frysa ner. Har aldrig gjort det men inte så svårt att hitta "recept" :)

Älskar morot och dipp!

[Tilde]
0

#44 Låter som en bra maskin att ha 😃

Frosstis
0

Idag gjorde jag sån glass :) Hade i jordgubbar yoghurt och en banan, och tog i lite florsocker också. Och in i frysen, tänkte testa det ikväll ^^

[Tilde]
0

#46 Åh, berätta hur det smakar sen! :D

Jag funderar på att göra glass på frukt och vispgrädde, det borde vara gott! 🤤 Synd att man inte kan köpa frysta bär… Får se vad som finns annars!

Frosstis
0

#47 Ja synd med bär.. ville ha hallon. men vi har haft dessa jordgubbar i frysen väldigt länge så det är nog ingen fara med dom :)

Cazzos
1

Tänk på att försöka äta säsongsanpassat 😉

Underbarn
0

#45 ja den kosta 10000 …

[Tilde]
0

#50 Men gud… lite överpris kanske? o.O Vet inte hur en sån maskin ser ut, men föreställer mig en köksapparat… 😛

RobinEH
0

Hepatit A är det som kan finnas i frysta bär. Det räcker ju dock att koka bären innan användning.

[Tilde]
0

#52 Jaha okej! Då kanske man kan testa att koka dem då… :)

Fridaaaa
1

#52 Ja det går ju. Dock inte gott om man vill äta bär rakt upp och ner tyvärr 😕

RobinEH
0

Ja, låt dem koka i minst en minut. SLV har gett några råd här.

[Tilde]
0

#55 Hittade precis sidan efter att ha googlat :) Ska komma ihåg att det är fritt fram med bär i smoothies/"glass" om man kokar i 1 min 👍

NelliZ
0

Äppelklyftor med lite kanel på är bland det godaste som finns!! :)

//Julia

Tova.O
0

Det är supergott med frysta vindruvor! 👍 Helst gröna utan kärnor.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

iJennie
0

Jag älskar när man skärt äpplen i små bitar, kanel på det, lite nytiga havreflingor och yoghurt, jätte gott enligt mig! 

Vattenmelon, gud vad det är gott!😮 När mina vänner och jag ska se film köper de alltid glass medans jag köper vattenmelon😛

Sedan gjorde jag någon slags glass när jag var yngre - tror det var bara yoghurt och frysta hallon som mixades - synd det där med hallonen😕

/Kram Jennifer

Frosstis
0

Idag åt jag den där frozen yoghurt :)) Det smakade bara smoothie i glassform typ, så det var väl okej. Gillar dock inte så mkt jordgubbssmoothie, så hade föredragit hallon.. ;( Men annars är det värt att testa :D

[alisja]
0

Tass 😛

Jessicahagstrom94
0

bara vanliga päronklyftor är hur mumsigt som helst.. sitter och äter det just nu :) helst saftiga! Mmmmm…❤️ det är väl inte onyttigt?

LLLINN
0

Hur lång tid tar det ungefär att göra egna chips? :)

8/5-13 & 1/6-13

Fridaaaa
0

#62 Vilken sort rekommenderar du? För jag vill ha lite mjukare sort men hittar ingen god 😕

HejPåDig
0

Man kan koka frysta bär i en minut så är det ingen fara.

[Tilde]
0

#63 Först tar det ju tid att skra potatisarna om du inte har en slizer. Sen ska de in i ugnen med olja och kryddor (och salt då) tills de får färg och blir knapriga. Kanske är bra att torka av dem innan man sätter in dem också. 😉 Men det får ju inte plats jättemånga på en plåt, så beroende på hur många plåtar du kan sätta in i ugnen tar det olika tid. Minns inte hur länge vi hade dem inne dock… tror vi gick och kollade då och då utan att hålla koll på tiden. 😛

Fridaaaa
1

#65 Ja det har nämnts. Dock inte gott om man vill äta enbart bär 😛

[Tilde]
0

#67 Vill man ha nyttig chokladmousse kan man lika gärna göra den på vispgrädde, mörk choklad (det ÄR nyttigt) och ägg! 😃 Supergott! Litar mer på det än sötningsmedel. :P

Man smälter chokladen och låter den svalna. Sedan blandar man i två ägg i den och rör ihop till en liten smet. Vispa grädden och häll sedan i äggchokladen i vispgrädden under omrörning. Fördela i glas (om du ska bjuda någon på moussen). Ställ in kallt! - Jag gillar att göra små chokladklumpar, vilket det blir när chokladen är lite varm när man blandar i äggen. 🤤

[Pandoraelf]
0

Förr när jag var nyttig brukade jag blanda ner bär i kesella, och mixar man det och lägger det i kylen så blir det ju glass sen. Smidigt och gott :-)

Frosstis
0

Provat äpple och kanel.. Smakade sådär. Mest att om man fick n klyfta med mindre kanelmsmakade den ingenting.

[rocklover]
0
Jessicahagstrom94
0

Vet tyvärr inte vad mamma har köpt för sorts päron, frida, men fortsätt leta! dom är avlånga och ganska bruna i färgen, inte sådär knallgröna som andra brukar kunna vara. Saftiga och mumsiga!

Timmorn
0

Ett tips som i alla fall är nyttigare än chips är ju bara dipp med morötter, gurka och andra grönsaker :) Otroligt gott och mycket nyttigare än chips. 

Men där handlar det ju precis som med allt annat som ni har sagt också att det handlar om rätt mängder. För mig är det väldigt lätt att äta för mycket ;) Men man känner sig inte lika tung efteråt som man gör när man äter chips.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

RobinEH
0

Vad gör ett livsmedel onyttigt resp. nyttigt?

Chips näringssammansättning ser ut såhär.

Dippmix näringssammansättning ser ut såhär.

Äpples näringssammansättning ser ut såhär.

Kexchoklads näringssammansättning ser ut såhär.

Snälla, informera en okunnig. 🤓

[Tilde]
0

#75 Chips är onyttigt främst för alla transfetter. Det blir ju därför nyttigare när man gör det hemma :)

Klara.b
0

Har inte läst hela tråden men, bananchips

Jag har inte gjort det själv men jag har sett några som har gjort det.

Googla lite så hittar ni säkert ngt :)

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

RobinEH
0

Så det är transfetter som gör livsmedel onyttiga? Du får gärna förklara mer djupgående för jag förstår faktiskt inte definitionen.

[Tilde]
1

#78 Jag skrev faktiskt chips. "Transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar."

http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Transfett/

Sen får man tydligen i sig det naturligt från mejeriprodukter och kött, men det är endast i små mängder. Onödigt att öka den mängden då.

RobinEH
0

Så det gäller bara chips?

[Tilde]
0

#80 Men herregud… Det var ett exempel! Finns även i kakor, osv. Du kan ju googla lite om du är intresserad! xD

RobinEH
0

Smör innehåller 2,6% transfetter. Chips innehåller 0,1% transfetter, likaså gör mjölk med fetthalt 3%. 

Jag förstår inte vad det är du försöker hävda. Att vissa livsmedel med transfetter är onyttiga medan andra inte är det? 

Återigen så ber jag om definitionen av nyttig resp. onyttig. För tydligen så är det inte bara transfetter som bestämmer detta.

LLLINN
3

#82 vad spelar något av detta för roll? Varför bryr du dig ens om att överbevisa TS? Kan alla bara bry sig om sitt eget och så återgår vi till trådens ämne!

8/5-13 & 1/6-13

RobinEH
0

Vad det spelar för roll? Har du läst inlägget? Tråden handlar om "nyttigare" livsmedel. Hur skall jag kunna ge förslag på detta om jag inte förstår innebörden av? 

"Kan alla bara bry sig om sitt eget och så återgår vi till trådens ämne!"🤔

LLLINN
2

#84 Jaja jag tänker då inte kapa TS tråd iallafall!

8/5-13 & 1/6-13

[Tilde]
3

Tack LLLINN! RobinEH har en tendens att alltid göra så, försöka bevisa någon fel eller vara den som kan allt (vad jag har sett på iFokus). 😛 Inget illa menat, det är ju såklart bra ibland, men i såna här fall blir det lite jobbigt. 

Alla vet att chips är onyttigt, men det är onyttigt på grund av många saker. Exempelvis innehåller det även solrosolja, vilket inte är en nyttig olja samt e-medel i många fall. Många chips är inte ens gjorda på potatis, utan på pulver (potatisdeg, som wikipedia nämner). Olika märken är olika nyttigt.

Men det är inget tips på nyttigt godis och nu tycker jag att vi återgår till ämnet. 🙂

Spruca
0

69# Man kan använda agave nektar :) Det är lika naturligt som honung, fast det har väldigt lågt GI. Kolla in sidan jag länkade, där finns massor av mumsiga recept, fast fullproppade med näring.<3

Spruca

RobinEH
0

Nej, alla vet inte att chips är onyttigt för i sådana fall skulle jag inte fråga. 

Du verkar dessutom oförmögen att definiera "onyttigt" resp. "nyttigt" samtidigt som du fortsätter att använda dem.  Nu har du även lagt till att solrosolja är onyttigt, en olja som inte innehåller transfetter eller E-ämnen (varför nu dessa skulle vara onyttiga) men som innehåller 5ggr det dagliga behovet av vitamin E per 100g.

Hur skall jag kunna svara på frågan när orden du använder inte är begripliga?

[Lewwi]
1

#88 Men ååh, det du håller på att läxa upp oss om är bara drygt. We get it, you're so much smarter than us..😴Lägg av bara

RobinEH
0

Jag läxar inte upp någon. Jag försöker få reda på hur man kan urskilja "nyttiga" från "onyttiga" livsmedel.

[Lewwi]
0

#90 Okej, om du inte vet det så kan du ju söka på google istället för att kapa tråden.

RobinEH
1

Så jag kapar tråden genom att fråga om det som tråden handlar om?

[Lewwi]
1

#92 Jag tycker att du kapar tråden. Kan du sluta prata om det här nu och gå vidare?🙂

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.