Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3044 ggr
makeupbox
0

Sämre betyg pga hjärtfel?

Jag har ett hjärtfel i form av VSD. Jag påverkas inte av detta normalt utan bara vid ytterst få tillfällen t.ex. då jag blir sjuk (förkyld etc..) så ska jag inte anstränga mig då jag kan bli otroligt sjuk.
När jag var lite fick jag inte träna hårt så jag har i grunden aldrig fått träna en kondition så jag har svårt för konditionskrävande aktiviteter för då sviker mitt hjärta mig.

Jag är en högpresterande elev vill jag själv kalla mig men skolidrotten klämmer mig om foten. Jag går första året i gymnasiet och allt jag gör räknas (i detta jäkliga dåliga betygsystem vi har) några dipar är inte tillåtna.
När jag inte kan delta i skolidrotten så missar jag kanske något beeptest eller vad man ska göra i alla de olika momenten i kursen. Men när jag inte KAN för att jag har en missbildat hjärta - ska verkligen detta dra ned mitt betyg?
Hade jag haft ett friskt hjärta skulle jag banne mig varit med ändå och alltid vara med på idrotten så länge jag orkar mig iväg i skolan.

Hur ska min gympalärare bemöta mig? Är det ok att jag får ett betydligt sämre betyg bara för att jag inte kan göra allt i skolan? Jag kanske inte klarar ett beeptest men gör en dansuppvisning eller träningsprogram med högsta betyg.

RobinEH
7

Du skall absolut inte få betyg om du inte lever upp till kriterierna. Dock skall ju du och din idrottslärare göra vad som krävs för att du skall klara av kriterierna, måste ju finnas något sätt att anpassa det till din förmåga. 

Det finns säkerligen kriterier publicerade på skolverkets hemsida. Där kan du ju kika själv på vilka kriterier du inte klarar för tillfället och klura ut alternativa lösningar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

makeupbox
0

Okej kul att veta att jag p.ga ett hjärtfel som inte gör att jag alltid kan delta i skolgympan antaligen inte kommer kunna gå på t.ex. Handels där man behöver A i alla kurser för att komma in

Aja vissa har mindre tur än andra i livet.

[Tilde]
0

Jag säger som #1. Lever du inte upp till kriterierna kan du inte få högsta betyg. Lärare borde dock som sagt försöka anpassa dem efter dig och ditt problem. Men tyvärr är det så när man har något handikapp, exempelvis kanske inte en med dyslexi får högsta betyg i rättstavning/läsförståelse på svenskan och därmed sumpar sitt svenskbetyg. :/

makeupbox
0

Jag har dyslexi också men har B i svenska i dagsläget. Kommer att kämpa till mitt A ändå det stoppar inte mig. Absolut jag har svårare men jag vill ha högsta betyg i allt för jag vill utbilda mig högt.

[Tilde]
0

#4 Det är bra :) Jag hade en kille i min klass med dyslexi som hade väldiga problem med svenskan. Men det är väl individuellt hur stort problem det blir. Grejen är ju bara den att betygskriterierna dessvärre inte kan anpassas efter en minoritet.

Unibrow
0

Jag går också första året på gymnasiet och med ett fysiskt handikapp. Min idrottslärare har förklarat för mig att det finns en PYS-regel där moment i kursen som inte kan utföras p.g.a ett permanent problem, d.v.s inget som tillkommit nyligen eller kommer försvinna inom en 2 års period (nånting sådant) kan tas bort. Jag kan t.ex inte medvara i simningen och får istället jobba med konditionsträning och livräddning. Detta ska inte förhindra din möjlighet att nå upp till högre betyg.🙂

[Tilde]
1

#6 Det låter bra! Hoppas TS kan göra likadant :)

Fridaaaa
0

#4 Dyslexi finns ju i olika grader. Men det är toppen att du har så bra betyg i svenska. Hade en i min klass på högstadiet som med hade dyslexi, hon hade MVG i svenska (då hade de inte bokstäver). 
Dyslexi kan urskilja sig lite olika för olika människor 🙂
Önskar att jag hade den kämparglöden när det kommer till skolan! 🙂

Hoppas det löser sig för dig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

makeupbox
0

#5 Jomen precis det är ju så :(

#6 Åh det låter jätte bra! Om jag säger Pys regel och förklarar det du skrev borde han veta vad jag pratar om då?

#7 Ja det är ju så :) Ursh hatar det nya betygsystemet hade G-MVG i högstadiet.. så mycket bättre

Timmorn
0

Jag undrar vad ni har haft för gymnasielärare O_o 
Det finns alltid möjlighet att ta igen det hela om man kommunicerar. Om man inte har en omöjlig lärare men då går man över dem. Ofta när det gällde beeptest och coopertest så hade vi ett eller två tillfällen att ta igen det, oftast efter lektionstid eller när någon annan klass gjorde det eller så. Och då har det gällt  ynka förkylningar. 
Det här ska du verkligen få ta igen, speciellt om du är högpresterande annars och inte skolkar etc. det är självklart.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

RobinEH
0

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Timmorn
0

#12?

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

makeupbox
0

#11 Absolut så har vi med men jag är sällan i en sådan pass friskkondition att det är ok för mitt hjärta att anstränga mig på så sett

Timmorn
0

#14 Kom på,  undersök kriterierna för att klara av idrotten. Kursplanen alltså. Står det ens att man SKA klara av just ett beeptest? För de två visar ju mest på  kondition och uthållighet, men det finns ju massvis med andra träningsprogram och test som visar sådana saker.

Läs kursplanen och se vad det står, för om det inte står så borde man ju verkligen kunna byta ut just de testen så att du kan göra något annat.
Annars fanns ju PYS paragrafen.

Och ang högskolan, gör högskoleprovet också så kan du komma in genom antagningen via två håll så att säga. Många får bättre andra gången de gör högskoleprovet och det finns många böcker och hjälpmedel för att man ska få högre resultat på dem.

makeupbox
0

#15 Japp ska göra högskoleprovet första gången i höst sedan göra det iallafall en gång per år tills jag tänkt att börja :)

Fridaaaa
0

#16 Låter bra. Synd att det kostar så pass mycket. Hela 350 kr fick jag ge för att göra testet, vansinne enligt mig :/

makeupbox
0

Hm jo aa.. tror/hoppas mina föräldrar betalar. Tyckte någon kompis till mig sa 500.. känns lite onödigt dyrt.. Men vi får ju ändå gratis utbildning i form av grundskola, gymnaise och sedan högskola från staten (eller ja gratis är den ju inte utan det är ju våra skattepengar men du fattar) så man kanske får se det så..

Fridaaaa
0

#18 Beror kanske på vart man bor. Här kostar det 350 kr i alla fall 🙂

makeupbox
0

#19 hm aa bor i Stockholm de kanske smörar på lite då

Fridaaaa
0

#20 Kan vara så 🙂 Ingen ovanligt tycker jag hehe 😉

Timmorn
0

Det är 350kr i Stockholmsområdet också :) I alla fall enligt alla de kompisar som har gjort det. 

Jag valde att inte göra det, behöver inte det för att komma in och skulle faila så mycket på mattedelarna. De andra skulle gå jättebra överförväntan men just mattedelarna skulle sänka ned allt och där har de ju ökat på senare år. Min pappa skulle reta mig för mycket dessutom ;) På hans tid fick han 1,6 och min farbror 2,0

Fridaaaa
1

#22 Jag failade mycket på mattedelarna när jag gjorde det haha
Är 2 mattedelar, och 2 svenska/engelskadelar. Plus att vi hade en mattedel som är som en "test" inför kommande högskoleprov, dock vet man inte vilket det är innan man skriver hehe
Jag kom in på min högskoleutbildning tack vare högskoleprovet trots att  det gick dåligt hehe

makeupbox
0

#22 Vad man får för poäng beror ju på hur duktiga alla andra som gör det året är. En viss andel procent som får bäst det året får 2,0 osv

så kan ju lika gärna vara så att de var massa osmarta som gjorde det året din far o farbror gjorde ;)

Fridaaaa
1

#24 Det är inte så poängen räknas på högskoleprovet 🙂 De flesta får i regel högre andra och tredje gången de gör högskoleprovet 🙂

makeupbox
0

Jo det är det väll? Har folk alltid sagt till mig.

Varför man får bättre andra eller tredje ska ju vara för att man kommit in i hur man gör mer.

Fridaaaa
0

#26 Inga vad andra har sagt till mig.
Plus att det blir ju inte logiskt om många får högre i regel andra gången de gör det, är så för majoriteten :)