Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1356 ggr
Blå_Scilla
0

Kan jag vara gravid?

Hej! 
Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på. Det är så att jag hade sex med en man för ett tag sedan. Jag själv är en kvinna (uppenbarligen tänker ni) som inte använder något sorts preventivmedel. I fredags hade jag sex med den här mannen och jag är ganska säker på att han inte kom i mig vid utlösning men det finns ju fortfarande en risk för att han "läcker" eller hade en liten försats.

I måndags morgon fick jag min mens. Men jag är ändå ganska rädd för att om jag kan vara gravid, hur stor är den risken?

Jag vet att det finns graviditetstest att göra om man är orolig men när kan man göra det, dvs kan detta göras när som helst? Hur snabbt syns en eventuell graviditet?

Jag vet att det var fruktansvärt korkat att ha oskyddat sex när jag inte vill bli gravid och han inte vill göra mig gravid så ii framtiden ska jag tänka efter innan. Man/jag trodde att jag hade koll men när det väl kommer till kritan så är jag så osäker på allt som har med ev. graviditet att göra. Skulle vara väldigt tacksam för svar!

(Har ställt samma fråga på kvinna.ifokus)

Fridaaaa
3

För att få säkrast reslutat, ska man inte testa sig för tät inpå dagen man hade samlag utan avvakta 2-4 veckor ungefär.

Så är mensen utesluten nästa gång, så hade jag gjort test, eller om du vill göra ändå, för säkerhets skull efter den tiden, kan du ju göra det.

Lätt att vara efterklok ibland 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
1

Man kan ju ha en liten mellanblödning i början, men det känner du nog skillnad på från riktig mens. 

Om du ändå tar ett graviditetstest tycker jag att du borde gå och testa dig för sjukdomar i samma vända. Det är betydligt större risk för en könssjukdom vid oskyddat sex, än att du har blivit gravid.

Blå_Scilla
0

Tack så mycket för svaren. Ska vänta ett tag och se om nästa mens kommer.
Tack så mycket!