Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1564 ggr
Wezza
2013-05-11 18:05
0

Betyg

Vad behöver man för betyg (bara A typ?) för att kunna bli veterinär? Jag skulle gärna vilja bli det (går i 7:an, börjar i 8:an nu i höst). Spelar betygen man får i 7:an (första 2 terminsbetygen) någon roll, för förra terminen fick jag bara E å två C, denna terminen har jag inte fått än, men kommer få F i spanska. Vad behöver jag i 8-9:an för att komma in på ''rätt'' linje på gymnasiet för att bli veterinär? Eller e det omöjligt?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[brallis123]
2013-05-11 18:12
1

Det är bara nians betyg som "räknas" ^^

BunnyHope
2013-05-11 18:14
0

Du behöver nog

minst

C i Ma och i alla No ämnen. Vad man behöver kunna står i läroplanen. Men livets utveckling, kroppen och alla dess organ (funktion, var de sitter) sex o samlevnad det är väl sånt man ska kunna. Man måste kunna förklara utförligt,"fördjupa" diskusioner m.m

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

[cookies]
2013-05-11 18:18
0

Kolla vad snittet ligger på nu på den linjen du vill gå så är det bara att räkna sen. Det sista betyget du får i nian, vid sommarlovet är det enda folk bryr sig om, samt sista på gymnasiet också, men då har man lite annat med kurser och så

Wezza
2013-05-11 18:24
0

Så om jag får t.ex A i allt i 9:an kommer jag in?

Vilken linje ska man gå? Hur många år av utbildning å praktik krävs för att starta eget/bli anställd?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

BunnyHope
2013-05-11 18:24
0

Lite av vad du ska kunna(taget från schoolsoft):

Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.

Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.

Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.

Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.

Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.

Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå och i ett historiskt perspektiv.

Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och förhållandet mellan arv och miljö. Genteknikens möjligheter och risker och etiska frågor som tekniken väcker.

Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
Aktuella forskningsområden inom biologi.

DET DÄR ÄR BARA EN LITEN DEL AV VAD DU SKA KUNNA INOM BIOLOGI!

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Gimbergsson
2013-05-11 18:40
3

Jag antar att det vanligaste är att läsa naturprogram på gymnasiet för att kunna bli veterinär (matte, biologi, kemi, fysikämnen i det programmet som man måste läsa för att få behörighet till något veterinärprogram på universitet sedan.) 

För att komma in på natur på gymnasiet tycker jag först och främst att du ska se till att ha E i alla ämnen och lite mer i de ämnen som du kan, vid intagning på gymnasiet är alla betyg lika mycket värda men man måste ha E i vissa, exakt vilka det är vet jag inte. Att bara ha E kanske inte räcker för att komma in som sagt så satsa så högt som möjligt för att uppnå intagningspoängen som är på natur just det året. Natur är ett brett program som många läser, det klassas som tufft men är inte särskilt svårt att komma in på (om inte väldigt många som söker har höga betyg som drar upp intagningsgränsen).

Sedan kämpar du på med betygen på gymnasiet helt enkelt. Då räknas betygen i kurser så det betyg du får i ettan är en del av ditt slutbetyg i trean. För att kunna läsa ett veterinärprogram kommer höga betyg att krävas och vissa kurser krävs för behörighet.

Intagningspoäng för universitetsstudier är också olika för varje år beroende på antalet sökande, deras betyg från gymnasiet och så vidare. Man kan även göra högskoleprovet för att komma in på universitetet - detta kommer du få veta otroligt mycket om senare på gymnasiet.

Alltså, betygen du får på högstadiet kommer avgöra det program du kommer in på på gymnasiet men sedan "försvinner" dem, dessa betyg har ingen betydelse på gymnasiet. MEN, tänk på att du bär på kunskapen, så att få bra betyg på högstadiet är inte onödigt, det är extremt viktigt faktiskt för att klara av de tuffa studier som kommer på gymnasiet. Det är sedan gymnasiebetygen som avgör vilket universitetsprogram som du kan läsa, då har kurser betydelse. Till exempel krävs som sagt vissa kurser för ett visst program på universitetet.

Jag skulle ge dig ett råd att plugga mycket redan nu i alla ämnen men särskilt i naturämnen och matte då dessa ämnen är en stor del av naturprogrammet. Mycket kunskap om dem redan nu kommer gynna dig otroligt mycket på gymnasiet.

Hoppas detta var till hjälp! :)

Fridaaaa
2013-05-11 19:50
1

Veterinär kräver väldigt höga betyg, innan var det högsta i alla de ämnen man behöver från gymnasiet, och fåtal platser.

Så gäller att ligga i, men man måste våga satsa på det man verkligen drömmer om! 😃

Jag vill bli veterinär men har inte läshuvudet till det tyvärr. Klarade precis Matte B t.ex.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

siaames
2013-05-11 21:54
0

Behöver man få A i allt på gymnasiumet för att komma in på veterinär programmet?

Gimbergsson
2013-05-11 22:41
2

#8 Det har jag svårt att tänka mig då A är väldigt svårt att få, inte alls som ett MVG, och intagningen på universitetet beror på de sökandes betyg vilka är olika från år till år. (såklart)

Om vi säger att de tar in 50 personer utifrån de betyg som dessa personer har, så kommer de 50 personer med högst betyg bli antagna. Och det är olika från år till år hur hög antagningspoängen är, beroende på hur höga betyg de sökande har just de året. 

Däremot tror jag inte att man kan ligga på latsidan om man vill komma in på veterinärprogrammet då betygssnittet är relativt högt. Man kan som sagt även komma in via högskoleprovet.

[fiskenn]
2013-05-11 23:27
0

jag går linje djursjukvård första året på gymnasiet. men om man vill bli en veterinär så ska du välja naturvetenskap. då läser man alla kurserna om som behövs för att kunna komma ni på högskola senare. 

men som sagt så beror det ju på vilken gymnasieskola du väljer, på min skola tex så behövde man i stort sätt bara ha godkänt (E) i alla ämnen. spelar inte roll om du får F i spanska eller inte det har ingen betydelse tror jag :)  

sen kan jag tillägga om du inte har koll på det. det finns ingen linje för veterinär på gymnasiet. du måste läsa 5 år på högskola efter gymnasiet. och det finns bara 1 skola med den linjen i hela sverige och det finns i Uppsala.

du behöver inte oroa dig för att du inte kommer att komma in. jag tror du kommer klara det :) har du ett mål och siktar högt så kommer du lyckas :P det kan bli värre med högskolan sen, men gymnasiet så är det inga problem med att komma in :D