Svullet nyckelben
Är det ingen som vet något om svullna nyckelben? Ingen som har haft det eller känner någon som har? - Det är inte svullet p.g.a. fraktur!
Det blir bara mer och mer svullet ju längre tid som går och på ultraljudet hittade de inga svullna mjukdelar, vilket betyder att det måste vara själva skelettet som svullar upp.. Det är ömt och lite varmt (som vid en inflammation).
På bilden längst upp är hur det såg ut när jag först upptäckte att det var svullet, för lite mer än en månad sen. Bilden längst ner är tagen idag… Jag gjorde kontrasten högre så man lättare kan se.
Har du magnetröntgat? Finnålsbiopsi tror jag också kan hjälpa i det här fallet, då suger man ut celler ur benet för annalys.
När jag sökte på svullet skelett kom bara skelettcancer upp🤔 Hoppas verkligen inte det är något så allvarligt.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#1 Nej, endast ultraljud. Min läkare verkar tycka att jag är hypokondriker eller nått, bara för jag blir sjuk så ofta… 🤔 Svullna lymfkörtlar i halsen tyder på en inflammation, så kanske det är någon slags inflammation i skelettet? Vet inte hur det är med sådant dock…
Jag mailade i alla fall min husläkare och frågade om röntgen. Tänker inte ge mig förrän hon går med på det. 😛
#2 Du kanske inte har så starkt immunförsvar?
Bra iallafall att du bett om röntgen. Svullnaden måste ju bero på något så hoppas hon hittar orsaken. Dock är det mycket möjligt att det är någon slags inflammation. Då behandlas det väl bara med antibiotika och sånt?
#3 Nej det tror jag inte… eller i alla fall ett överaktivt immunförsvar som reagerar på minsta lilla. 😛 Vet att jag även har ANA (antinuclear antibodies), alltså en del av immunförsvaret som är felprogrammerat och kan attackera kroppens egna friska celler.
Jo, säkert. Tycker bara det är skumt att det svullnar upp sådär då jag inte har överansträngt mig på något sätt. 🤦♂️ Hoppas läkaren svarar snart så jag kan få svar!
#4 Ja det också.😛
Väldigt mysko. Men tydligen ska man inte ens ha behövt anstränga sig på något sätt för att råka ut för vissa inflammationer och sjukdomar som innebär svullnad🤔 Det var vad jag läste iallafall. Gör det extra ont på kvällen/natten?
#5 Hmm… Nja, har inte märkt någon direkt skillnad på vilken tid på dygnet det är.. :/ Fast igår natt vaknade jag av att det gjorde ont i nyckelbenet.
#6 Okej, då är det säker inflammation då :) Hoppas du får hjälp snart. Lycka till! 👍
#7 Läskigt :/ Tack så mycket, hoppas det jag med! 🙂