OT - köpa dator
Jag behöver lite små tips av er här. Det är så att jag har blivit erbjuden att köpa en dator för 700 kronor. Det är en hp elitebook. Den är nog några år gammal och man får ingen garanti till. Ska jag spara pengarna och köpa en helt ny eller ska jag köpa den jag blivit erbjuden? Bheöver råd.. :)
Kolla upp vad den klarar av och om den fungerar till det du ska använda den till, och vad en liknande dator kostar ny.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag hade hellre sparat ihop till en ny dator. Eftersom elektronikprylar åldras så fort i dagens samhälle skulle jag inte vilja köpa något sådant begagnat.
#1, Den klarar av väldigt mycket. Och den har alla adobeprogrammen värda hur mycket som helst. Men jag använder mest datorn till att surfa.. :-)
#2, Mjo, men denna är ju ungefär tre år gammal, så det tycker inte jag är så farligt. Och innan jag får den så ska den ominstalleras och grejer ska bytas ut osv. :)
Men är inte helt säker på om jag ändå ska spara till en helt ny även om detta är värsta fyndet.. 700 kronor liksom!
jag har bland annat en hp elitbook och den är värd 16k, så jag skulle köpa den bara för att den va så billig. :)
_Kram Evelina
_
700 kr är ju ingenting för en dator, vet inte hur bra den datorn är men sålänge de inte var någon jag litade på som sålde den skulle jag inte lita på att de inte var nåt fel på den. Och om du sa att den var några år är den antagligen dålig oavsett, datorer blir gamla rätt fort.
Man brukar ha en "stenåldersregel" för datorer, är datorn ädlre än 3 år är det stenålder. Tänk på att batteriet till exempel kan vara urladdat eller så. Det kan även vara mycket damm i den så den drar mycket batteri, låter mycket och blir varm.
Tänk bara på sådana saker innan du köper den (och eventuellt blir missnöjd) ;)
All damm ska blåsas ur och fixas innan jag får den, batteriet ska bytas också. :)
Idag är sista dagen innan jag måste bestämma mig, och jag vet fortfarande inte…
Köp den, bara sälja den annars
Ska den ominstalleras, blåsas ur från damm och få nytt batteri tycker jag du ska köpa den. :)
Min förra laptop var begagnad, 2-3 år gammal, kostade 10 000 kr som ny. Fick den för någon tusenlapp. Batteriet var dåligt och höll väldigt kort tid. Dessutom kunde man inte starta datorn utan att ha den ikopplad… Förutom det var den superbra! :) Den höll dock bara i kanske ytterligare 2-3 år innan moderkortet stendog.
Köpte då en ny laptop, men har aldrig batteriet i, bara så jag slipper ha ett urladdat dåligt batteri igen. 😛
Den datorn jag ska köpa är jättebra tycker jag men jag har ju haft den några år redan så den är ju en aning gammal. Men ja, för 800 kronor blir det nog bra! :-)