Hur mycket får ni?
Hur mycket får ni i Vecko/månadspeng? Och hur gamla är ni?
Jag är 13år och får 200 i månadspeng, och jag får köpa typ, ALLT själv, har tjatat på mamma att jag vill ha 400 - 500 hundra istället, för pengarna räcker ju inte till något!
//Johanna
Jag får barnbidraget, räcker inte det så får jag 100-200 till. Är 15 år.
jag får 500:- o sen 300:- på mobilen varje månad c:
sen får jag lite mer då o då under månaden x)
o jag är 16.
Jag kanske inte ska svarar på denna frågan då jag pluggar och får runt 8900 kr i månaden.
När jag var i din ålder dock, så fick jag ingen veckopeng. Jag fick pengar när jag behövde/ville (beroende på vad det var förståss) köpa något istället. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
jag får 100 kr på mobilen varje månad, och 150 i månadspeng. Oh mamma köper kläder och mat till mig från "sina" pengar! :P
#3 Hade varit skönt om det hade varit så, men min aföräldrar har inte råd med att ge mig pengar när jag behöver/ vill! :(
Jag fick barnbidrag/studiebidrag från och med jag var 13 (tror jag). Det var runt 800-1050 kr då. 
#5 Du bör ju kunna få barnbidraget iallafall, men då får du vara beredd på att betala dina kläder och liknande själv, om ni har jobbigt med ekonomin.
Oh och förresten jag glömde säga det, men jag är 13 :)
Just nu får jag 400kr i månaden av barnbidraget. Tanken är att mina föräldrar fortfarande betalar mycket av mina kläder, inte allt, men mycket av det.
Fyller 16år i november så jag kommer inte kunna få mitt studiebidrag förrens Januari. Då kommer jag i alla fall få hela studiebidraget på 1050kr och behöva betala alla kläder osv själv. Förutom typ vinterjackor, skor jag behöver ect. :)
(Ska man dra in löner och sånt så blir det mer pengar för min del: Nu i sommaras tjänade jag en hel del på ett jobb samtidigt som jag jobbar på mitt kvälls/helgs jobb, men det har ju inte riktigt med saken att göra)
Har fått 300:-/månaden men så fort mitt studiebidrag kommer så får jag hela den summan i fortsättningen :)
#7 Ja, jag frågade mamma, men hon bara NEJ!, ohh. surtanter!.. :/
Åh, ni ska nog bara vara tysta och sluta klaga. Jag får ingenting, utan får ta mina sparpengar (om jag ens har några dvs) om jag vill ha någonting.
#12 Vad tråkigt, men du får väll kläder med mer, av dina föräldrar?
#12 Om man alltid ska tänka att någon har det värre än en själv, så fort man vill säga något, så kommer man snart inte kunna säga något alls.
Men det låter inte alls kul.. 
#12 Så du får inga pengar av barnbidraget, och dina/din vårdnadshavare köper inte kläder till dig? :/
#13, 14 & 15: Jag får inga kläder av mina föräldrar nej. Jag går med samma jeans var dag, har ett par slitna strumpbyxor jag kan välja på också eller ett par slitna jeanstights med hål i. Mamma och pappa har helt enkelt inte råd med att betala! Barnbidrag får vi inte nu när vi flyttat till Norge, men vi håller på o ansöka om det igen. Och så har vi det struligt med ekonomi, men får ev. barnbidraget om jag ens får något barnbidrag nu.. 
Får sällan någonting, är glad om jag får ett lypsyl, och då menar jag verkligen det. 
Tråkigt att höra, vi har heller inte så bra med ekomin här heller! :(
Själv så får jag 300:- i månaden. Är 13 så mamma och pappa köper alla kläder som jag behöver och vissa som jag bara vill ha. Men så har jag också ett jobb som reklam utdelare och där får jag ca 1200 kr i månaden :)
Jag är 14år och jag fick 400kr innan vi köpte hund förra månaden. Nu får jag bara 250kr… ;//
Får bara 2500kr i månaden, skulle gärna vilja få lite mer. Man kan knappt köpa nånitng för 2000kr. Min mamma fixar nya kläder, mobilpengar och saker till djuren. Är en kille på nästan 16 år.
#20: Bara? Om jag fixk 2500 kr skulle jag vara otroligt glad! Jag får ingen vecko eller måndagspwng, men när jag ber om lite pengar får jag det istället! Sen har jag några tusen i spargrisen :3
Jag får 1000 kr i månaden, och jag är sämst på att prioritera och spara så det går ju åt.. Men jag får skylla mig själv och det är jag väl medveten om. Betalar allt själv förutom busskort :)
Jag får 200 i månaden oc jag är 14. Men mamma och pappa betalar allt som jag typ vill ha:)
#21 Lol ja. Jag måste köpa bensin till min motocross, den bränner as mycket och bensin kostar as mycket. Haha så är det.
#24 Jag tycker du ska vara jätteglad för det du får, tänk på att vissa inte har råd med något alls. :)
Det är sant det :(
#26 Försök vara nöjd ^^ jag brukar vilja ha saker, och när jag får det får jag alltid nya tankar på fler saker och det känns elakt mot mina föräldrar! man får vara glad för deet man har! :D
#20 2000kr räcker långt när man bor hemma och slipper köpa mat osv ;) Man får lägga det på rätt saker ;) långt ifrån alla som bor går i skola och bor hemma som får så mycket, så va glad du ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tjänar mina pengar genom nätet och varje månad får jag ihop mer än 20000 kr genom nätet så sparar och slösar :)
100 kr, är 13 år, fast egentligen kan man inte säga att det är en ånadspeng för allt lägger vi på djuren. Sen så fyller pappa på med 200 kr på mobilen när det behövs.
PJUM
#29 Är inte du typ miljonär? Jag kan dryygt fatta att en 15 (?) årig kille kan tjäna så mycket..
(alltså ursäkta att jag kommenterar typ allt, men jag blir verkligen chockad.. o.o ni får säga till om jag är irriterande.)
Är 13 får 350 fast på kortet :)
Jag får 250 kr(MÅSTE) varje månad men mina föräldrar skulle inte snåla eller så och jag behövde några saker, de ger mig några hundra lappar till, men det ingår inte bambi , bambi får egna pengar att gå och handla med…. som jag SNOR!
Jag är snart 13
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Jag får både studiebidrag och underhållet då jag är över 18. Får betala kläder osv själv. Men mamma betalar mat (ofc) och de betalar även mat, hö och spån för kaninerna. Är det något annat till kaninerna jag vill/ska ha får jag stå för det själv. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Just nu är jag arbetslös och har inga pengar alls
( men om jag behöver någonting så får jag pengar av andra )
Men när jag var yngre så fick jag 850 kr från mitt barnbidrag, de resterande 200 gick in på en sparfond (som det gjort ganska länge) som skulle användas till viktigare saker när jag blev äldre! Inte det roligaste då, men nu är jag jätteglad att de gjorde så - för de pengarna håller på och går åt till mitt körkort
vet inte om vi hade haft råd annars att fixa det, så det är ju skönt att veta att man har pengar till det - eftersom det är ju viktigt med körkort i dagens samhälle!
Jag får min blogglön och lön och mitt barnbidrag och sedan sponsor pengar, så räcker till mycket :)
Simon Lindbäck
SimonLindback.se
#35 Men du har väl skrivit in dig på af så att du får pengar från försäkringskassan snart? :)
Jag får 500:- per månad, är 15 år och behöver inte köpa mina egna kläder m.m, men däremot "nöjen"
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#37 Ja det har jag gjort, och förhoppningsvis så får jag jobba lite snart också som timvikarie inom förskolan 
#39 Det har jag gjort nu sedan ca 1 år efter att jag slutade gymnasiet.
Vad har ud för utbildning? För dem ska tydligen införa något att man måste ha t.ex gått barn&fritid eller liknande på gymnasiet eller annat liknande på högskola för att få vara vikarie, vet dock ej när dem ska ändra på det. Men det är skitkul att jobba på dagis :D
#40 Jaha ska dem? Men jag har gått barn-och fritid så det borde ju inte påverka mig iallafall.. haha. Ja det är roligt att vara på dagis 
#41 Ja enligt ena förskolechefen ska dem det, vet inte om det gäller i hela Sverige men i Blekinge ska dem det i alla fall :)
#42 Okej, här står det bara på deras ansöknings blanketter att de väljer dem med "adekvat utbildning" i första hand 
#43 Ok jag skrev inte på via någon blankett eller liknande ;) Min mammas kusin jobbar på förskola så snubblade in via det hållet hehe
#44 Kontakter är bra att ha 
Jag "får" inga pengar? Jag måste tjäna mina pengar genom jobb, sommarjobb, tjänster osv.
Förstår inte grejen med att bara få pengar utan att ha gjort något för att förtjäna dom.
Jag är 13 snart 14
#46 Dock får man inte ha riktiga jobb under en viss ålder.
#47 Och? Det spelar väl ingen roll?
#46; När jag var mindre fick jag månadspeng för att jag hjälpte till hemma, höll mitt rumt städat, hjälpte till i trädgården och ibland med att tvätta bilen och min mammas dåvarande mans motorcykel.
Så visst kan man som liten göra jobb för att på pengar. Men som #47 säger så måste man vara en viss ålder för att få riktiga jobb.
-' Malin Hultman
#48 Vad ska man då leva på om man inte kan jobba och ändå enligt din mening inte ska få pengar?
#49 Bara min åsikt men jag tkr det är självklart att man hjälper till hemma, ska man få pengar för det?
Och det det med "riktiga jobb", jag sa jobb, alltså typ hjälpa grannen med o måla staketet elr tvätta bilen.
#51; Du sa även att du snart var 14, man får inte ha sommarjobb om man inte är 15 eller mer..
-' Malin Hultman
#50 Läs #51 om du inte fick ditt svar där så utveckla gärna din fråga, förstod inte riktigt till 100 %
#52, jag jobbade med att sälja tacos, kockosbollar, slush och glass på marknader uppe i norrland ja, ingen sa något då, Och då var jag 12.
#54; Fast det är iaf när man söker sommarjobb via komunen(iaf här där jag bor). Och jag vet ju inte hur du hittade de.
-' Malin Hultman
#55 Man kan ju leta sommarjobb på andra sätt än kommunen ;)
#56; jo det vet jag.
-' Malin Hultman
#57 Sa aldrig att du inte visste det.
#54 Men det var i norrland det. Här i Sthlm vill ingen ha en 13/14 åring. Det är knappt man får jobb som 15 åring då folk vill ha 16+.
Med andra ord måste man få pengar från sina föräldrar för att "klara sig."
#51 Det är inte självklart i alla hem?
Man kan inte dra alla över en kam att det ska kuna fungera si eller så.
#56 Fast enligt lag får du t.ex inte ha kvälls eller helgjobb före en viss ålder osv.
#60 Skrev att det var min åsikt, jag har inte sagt att man gör si och så ;)
#56 Nej, det hade jag inte heller.
#59 Jag bor i närheten av sthlm, jag åkte till norrland pga mitt sommarjobb, Och vad menar du med "klara sig", du betalar väl knappast din egen mat ;)
#61 Ja det är din åsikt ja, men i verkligheten går det liksom inte alltid att utföra ;)
#63 Det har jag inte heller sagt :P
#62 Men vad har det med saken att göra? Om du bor nära sthlm eller inte? Alla kanske inte kan ta en tur till norrland för att de ska jobba och tjäna pengar. Med andra ord borde du förstå att man inte får jobb som 13/14/15 åring i Stockholm.
Du vet väll inte om jag betalar min mat själv? Det kanske jag gör, eller kanske stora delar av den? Det finns fler livsnödvändiga saker utöver mat, men fine du kanske klarar dig på mat. Det gör inte jag kan jag säga. I dagens samhälle behöver man mer än mat för att överleva.
#62 Hur tog du dig då till hit till norrland om du inte fick pengar av dina föräldrar?:)
#46 Man kan facktist hjälpa till hemma! Då gör man facktist något för att "förtjäna" det!!
#65 Man får väl söka sig någon annanstans om det inte är någon som vill "anställa" en.
Man får ju barnbidrag av en anledning, och dina föräldrar har försörjningsplikt, så om allt står rätt till så ska man inte behöva betala sin mat själv, kläder mm ingår ju i både barnbidraget och försörjningsplikten oxå. Och självklart behöver du mer än mat för att överleva, jag var lite ironisk, därav den blinkade smilyn :)
Men du svarde inte på min fråga vad du menade med "klara sig"
#66 Jag åkte tåg med mamma men jag betalade resan för mina egna pengar )
#64 Så som du skrev, kan man tro att du menade det.
Man kan inte resa hur långt som helst när man är 12-16 år direkt?
#67 Jag tycker det är självklart att man hjälper till hemma, fast utan lön
Men det är min åsikt och du har din :)
#70 Ursäkta men vad pratar du om nu, skrev inget om att resa i det inlägget du skriver till?
#72 Det har jag inte sagt heller? Men har läst dina andra inlägg.
#68 Det är inte många som vill ha 13-16 åringar överhuvudtaget, vad du än söker här. Tro mig! Jag bor centralt i Sockholm och här är det otroligt svårt att hitta jobb.
Du skriver: "Om allt står rätt till…" Men allt kanske inte står rätt till. Det vet inte du eftersom du inte känner mig eller min familj. Eller alla andra här för den delen.
Jag tycker att jag mycket väl svarade på din fråga.
#71 Ja det är ju självklart, men det är inte jag som sagt att jag ska ha pengar, det är för att mina syskon alltid har fått, men de har aldrig hjälp till hemma! :O
#73 Jorå "Man kan inte resa hur långt som helst när man är 12-16 år direkt?" Handlar inte det här om o resa vet jag inte vad som gör det :P
#76 Du säger emot dig själv hela tiden, märker du inte det själv?
Hur menar du med det? Handlar inte det här om o resa vet jag inte vad som gör det :P konstig mening
#76 Du själv skrev ju att du åkte till norrland för att jobba i inlägg #62. Med andra ord reste du som 13 åring, betalade allt själv för att åka och jobba?… Vilket inte alla kan göra.
#77 Men jag skrev ju till dig nu, nämnde inget av de tidigare
"Man kan inte resa hur långt som helst när man är 12-16 år direkt?"
"Ursäkta men vad pratar du om nu, skrev inget om att resa i det inlägget du skriver till?"
"Det har jag inte sagt heller"
""Man kan inte resa hur långt som helst när man är 12-16 år direkt?" Handlar inte det här om o resa vet jag inte vad som gör det :P"
Nu vart det väldigt inception här men jag hoppas du fattar :)
#78 Bara en fråga vad tror du det kan bero på?
Fridaakesson; Om du vill fortsätta diskutera så kan du skicka Pm till mig. Och ville bara påminna dig om att du inte svarat på mitt pm ja skicka förra gången för ett tag sen
Elr ja, alla andra som vill diskutera kan ju oxå göra det, så vi slipper kapa tråden :)
#80 Jag har inte fått ett enda PM av dig.
#79 Du förstår tyvärr inte vad jag menar. Att alla inte kan resa för att jobba beror på att man inte kan få jobb som 13 åring på alla ställen i Sverige, seciellt inte i stockholm. Tycker du att jag svarade på fel fråga så får du gärna vara tydligare i fortsättningen. :)
Jag har ingen vecko/månadspeng, men om jag ska på bio, gå på stan eller något så får jag pengar till det. Sen spar jag väldigt mycket från födelsedagar och liknande, köper inte så mycket grejer.
Sen extra-jobbar mamma, och dom pengarna hamnar på mitt kort. Så jag har nästan alltid tillgång till ett-två tusen om det skulle behövas. Ibland tar jag då en "månadspeng" fast jag inte behöver. Men jag föredrar att använda mina egna pengar.
//Jessie
#81 Jag menade inte diskussionen om det här ämnet, förra pm:en som du sluta svara på.
#82 Sista meningen i ditt inlägg "vilket inte alla kan göra" min fråga vad tror du det kan bero på? Var jag tydlig nog?
Och som sagt jag bor i närheten av sthlm, man får börja med att ta småjobb som att gå ut med grannens vovve och liknande.
#84 Jag har svarat på alla PM jag har fått.
#85 Nope, kolla igen.
#86 Kollade precis, svarat på alla jag fått.
#87 Nu måste du ha fått!! :o
#88 Ja nu har jag fått, men hade inte fått när jag skrev ,)
#84 Hur ska jag kunna veta att du menar sista meningen i mitt inlägg om jag skriver två olika saker och din fråga kan vara riktat till båda. Hm.. ;)
#90 Fast du hade bara en fråga i ditt inlägg :P
Fortsätter i pm.
oki doki
Är 15 år och får bara 300 kr. Jag måste köpte ALLTING själv; kläder, saker, nöjen, grejer och mat till mina djur (har 8 råttor, 2 kaniner och 1 katt) och det räcker INTE kan jag ju säja… :( Dom blir bara sura om jag frågar om mer. Snäla föräldrar.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Är 14 år och får 150 kr i månaden. De läggs oftast bara in i ''sparbössan'' på rummet. (Där jag redan har X antal tusen redan). Men mamma (och pappa) köper typ allt. Kläder, mat (ofc), saker till kaninerna (förutom typ onödiga saker, dock köper jag inte mycket sådant) osv osv. Det enda jag själv köper är väl typ en tröja som mamma tycker är onödig men jag bara måste ha… ^^''
Dock tycker mamma jag är bortskämd så det kommer antagligen bli lite förändring snart. :(
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Jag får 100 i veckan, jag är 12.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Är 15 och får 500;- i månaden.
Då betalar jag för djuren själv (foder, hö, halm, etc.) , och mamma betalar kläder osv.
Skulle vilja ha lite mer , med tanke på att allt kostar otroligt mycket , och när jag väl betalat allt så har jag bara 200 - 300 kvar.
Mamma och pappa betalar mobilen , men kommer räkningen över 200 så betalar jag.
Är 14 och får inget xD
Spruca
är 14 och får hela barnbidraget (köper kläder, grejer till djuren och allt annat) förutom mat och boende. 😃
Jag är snart 15 år, ska få 500kr i månaden(Började i Februari iår) men det har skjutits upp och för tillfället har jag 2000 spänn, och hedanefter kommer alla 500kr gå åt till kommande vovven som jag kommer stå för foder och saker, mamma och pappa sköter dock försäkringar och vet, men fodret drar en redig slant, förhoppningsvis räcker en 15kg's säck i 2 månader, så då kan jag nog lägga undan lite pengar till annat. Jag hade inte haft något emot lite extra, typ, 750 i månaden istället.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag får bara 300 kr i månaden :( Är 14, snart 15, år. Fast jag är fadder på WWF och det betalar mamma och pappa, så 100 kr till där då.
Hade gärna velat ha hela barnbidraget…
Det jag har nu kommer jag inte så långt med, inte direkt då för att jag köper så mycket. Mamma och pappa betalar kläderna om jag åker med dom. annars tar jag ut 200 kr varje månad till en spargris till djuren, och sedan har jag 100 kr kvar. Som jag använder på olika saker, naturgodis kanske. Eller om jag ska köpa småsaker på stan.
Ska jag till stan och köpa ex springbyxor så sätter mamma in pengar på mitt konto så det blir hon som betalar det ändå.
Jag tycker det funkar bra och jag överlever :)
Får 600 kr ifrån mitt barnbidrag varje månad =)
20 kr, är 13 år, medans de 30 andra jag vet får 300 :{
Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.
:3
Jag får hela studiebidraget (1050:-, fast mamma sätter alltid in 1100:-). Jag betalar allting själv med undantag för mat (om jag inte går och handlar själv någon gång), medicin, boende, skolsaker och mobilräkningen.
Men utöver studiebidraget så har vi även ett system hemma, där jag och min bror får pengar för betygen (bara C, B eller A). Vi började göra så eftersom mina föräldrar ville motivera min bror att anstränga sig mer i skolan, och det har iallafall hjälpt lite!
Vissa dagar älskar jag att ha det så, för jag vill ju självklart ha pengar att spendera. Sedan finns det vissa dagar då jag får jättedåligt samvete och nästintil ångest, för det känns som att jag får jättemycket pengar..
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Jag får 400:-, då får jag betala busskort, nöjen, kläder (inte vinterkläder), saker till kaninerna, mat som inte är hemma.
Mina föräldrar betalar då vinterkläder, mobilabonnemang, tv-kanaler.
Jag tycker det är bra, dock så har det resulterat att jag inte gör så mycket med mina vänner längre då vi bor i en liten stad och allt som finns att göra finns i staden bredvid och du behöver åka buss = dyrt. Får även välja hur mycket av den summan jag vill spara tills tex. moppekortet i år. Är 14, 15 i år🙂
/Kram Jennifer
Jag får 150-200 kr i veckopeng och är 14 år.
Det dåliga är att jag slösar mina pengar så snabbt 😃
1050 tills juni detta år (får man pengar i juni med?), sedan får jag inget på 3 månader men sen får jag väl runt 3000 i månaden :)
När jag var 13 fick jag 300 kr i månaden tror jag, och det skulle räcka till nöjen och kanske telefonen (kommer inte riktigt ihåg, var ju ändå sju år sen…) Mamma och pappa betalade kläder osv.
Fick hela barnbidraget/studiebidraget från och med att jag var 15 eller 16 tror jag :)
Johanna - Instagram
#107 Om det är studiebidrag så får du även i juni 🙂
/Jennifer
#109 Härligt! :)
#109 Ja jag tycker det är konstigt att man får det på gymnasiet och så men inte på högskola, fusk 😉
#111 Orättvist! varför får man inte det i högskolan?
#111 Får man något i Augusti i högskola då? För det får man inte i gymnasiet!
/Jennifer
#112 Jadu De betalar ju en månad i förväg och man går ju bara till mitten på juni, därför blir sista utbetalningen i maj. Sedan får vi inte förrän vi börjar igen i början på september.
#114 Lite surt att man missar en månad då! Får man 1050:- eller är det en annan summa? o:
/Jennifer
Jag fick 200-500 kronor/månad tills jag fyllde 18. Vi hade ett system där varje hushållssyssla gav pengar.
Nu är jag sambo och min inkomst är c.a 2000 kronor, men hushållet drar in 11000 i månaden med bostadsbidrag, min sambos studiebidrag med lån osv.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#115 På högskola har man studiemedel på ca 2800kr plus lån om man vill ha det (vilket är ett måste om man inte bor hemma, nästan när man bor hemma med), Vi måste ju köpa våra egna böcker (dyra böcker), betala resa till & från skola, maten osv. Allting själva.
Så med lånet får jag nu 6700kr , men ska täcka juni + juli, får första lönen 26 juli, (ska sommarjobba), så är tufft.
#177 Ojdå, det låter riktigt tight 😕
/Jennifer
#118 Man kan dock även läsa sommarkurser, då får man utbetalning året om. Många väljer att jobba istället för att inte dra på sig mer skulder dock. Men det går att göra så, min sambo har gjort så sen han började på högskolan.
/Rebecca
#119 Ja kan man göra, om det finns sommarkurser som man vill läsa eller så, gäller dock att läsa många då, så att man får 100%. Men jag ska sommarjobba, tjänar på det 🙂
Få sommarkurser dessutom som jag ens skulle vilja läsa så 😛
#120 Absolut, och det beror ju på vart man bor också :) Oftast behöver man bara läsa två kurser för att få 100%. Det finns en massa kurser jag skulle velat läsa nu under sommaren, men jag får inte min behörighet förens nästa månad.
Men man tjänar absolut på att jobba, om man har möjlighet till det. Gävleborg är så fruktansvärt dåliga på sommarjobb, så det är i princip omöjligt när man inte kan anställas via kommunen längre. Vi har lagt undan pengar till sommaren för att klara oss.
/Rebecca
0kr. Får inga pengar av mina föräldrar överhuvudtaget men får 145kr i veckan ifall jag sköter mig och skit på hemmet jag bor. Får inga kläder eller saker. Är 17
#121 Ja precis🙂
Jag vill gärna ha pluggfritt med över sommaren, ladda batterierna på nytt liksom 🙂
Ja jag hade turen som fick sommarjobb på samma ställe som jag var på förra året 🙂
Jag har med lagt utan lite men inte kunnat lägga undan så mycket pga dyra böcker i skolan, resor fram & tillbaka och annat som varit viktigt att lägga pengar på men ordnar sig 🙂 Får tillbaka på skatten med som tur är denna sommaren så😃
#123 Ja, det blir ju tyvär så ibland. Vi har högskolebibliotek här i stan, så de flesta böcker finns där. Men alla har ju inte samma tur :/ Vi har c.a 10.000 att leva på juli och augusti, men det är bara 2000 kvar efter två hyror. Vi funderar på att spendera mycket av sommaren borta, så behöver vi inte köpa mat 😉
/Rebecca
#124 Ja jag försöker låna så mycket som möjligt men många hinner före i regel och sedan får man max låna 2-4 veckor, lite olika, så bokar någon sig efter, så är det kört.
Vi har böckerna på lärcentrat men är det många som vill sitta och plugga där, så blir det jobbigt och dem får man ej låna hem😛
Hehe nej det är ju smart 😉
Får studiebidraget uppdelat varje vecka, 225kr i veckan. Lite avdrag då jag dummat mig en gång i tiden & har avbetalning på böter. Suck.
Sen jobbar jag svart också, en gång i veckan och då får jag 500kr per gång, lyx!
Jag är 16, snart 17 år.
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

min sambo pluggar och får vare sig studiemedel eller tar några lån, och det går alldeles utmärkt. är inget måste att ta lån även om man inte bor hemma så länge som man klarar av att jobba vid sidan av. han pluggar 100% och har utöver det en fast anställning på 40%. vi betalar precis lika mycket här hemma han och jag.
#127 Jag hade aldrig kunnat plugga till förskollärare och enbart ha 2800kr som bidraget är på, även om jag bott hemma.
Det jag syftade på var enbart bidraget. Men har man jobb vid sidan av med, så har man ju inte bara bidraget 🙂
Ja kan man jobba undertiden man pluggar är det ju en sak, men jag hade aldrig kunnat ha 30-40% anställning plus hinna med skolarbete, hade varit omöjligt….

#128, nej, det ena får ju inte gå ut över det andra :) min sambo jobbar 40% som sjuksköterska, vilket han är utbildad till sedan tidigare och pluggar till läkare. han tar inte ut bidraget heller, så han får ingenting förutom det han jobbar ihop.
#129 Ja hade jag kunnat jobba 30-40 % utöver studierna hade jag inte heller tagit lån 🙂 Sedan är det svårt här med att få ihop det, har timmar på förskola, när jag blir inringd men de ringer i regel när jag måste vara på skolan (har en del obligatoriskt), vilket blir dumt.
Men önskar att jag hade kunnat det och sluppit lån, helt klart 🙂
Så tummen upp för honom som orkar med både och plus har möjlighet till det 😃
18 år, får 1050 kr/månad (hela studiebidraget) och betalar allt själv. Då jag endast bor hos mamma får jag även underhållsbidrag (vet ej hur mycket) som mamma får för boende, mat osv.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Får hela mitt studiebidrag på 1050:-. Och då betalar jag, cigg, pengar till luren, mat till hunden, och försäkringen. Blir där pengar över köper jag godis. Om jag gjort slut på mina cigg i slutet på månaden så köper dom cigg till mig. Jag blir 18 om 3 månader.
(Får sen 800 :- i månaden då jag är dagmatte till en hund, sen ibland sitter jag barnvakt/hundvakt nån gång i månaden, då handlar jag: kläder, smink, hudvård osv..
Oh mina föräldrar betalar mat, boende, hygien artiklar. Från deras egna pengar:)
Nu har jag 800:- , betalar fortfarande allt för kaninerna ( 7 kaniner , som ska ha mat , hö , örter , samt betala tävlingar etc etc etc.. ) och en liten del av mina kläder får jag betala själv med. Mamma köper jacka , skor och viktigare saker medans jag får betala tröja och byxor etc :)
Får nada, men ska få mitt studiebidrag sen! :)
Är det tänkt iaf…
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#103 får 100 kr i månaden, är 13 år. Men du kanske får det du behöver och vill ha?
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
Är 18 och får mitt studiebidrag i vanlig ordning, 700 extra från min pappa samt 1000 som går direkt till hyran. Bor själv med min kille, och då betalar jag för min bil (ca. 600 i försäkring + andra kostnader ibland) och ca 500 på mat ungefär. Min kille jobbar och betalar resten.
#136 600kr i försäkring på bilen! Jisses vad dyr 😮
#138 Oj! Ja riktigt dyrt 😛 Alltså för enbart försäkring, speciellt för bara trafikförsäkring 😛
Ja ingår hemförsäkring är det inte så farligt.
Hade jag stått på min bil hade jag fått betala runt 400-600 kr för helförsäkring 🙂 Dyrare när man är under 28 ju.
Men min farmor står på den hehe så hon ger 179 kr/månad för helförsäkring 😛
Jag hade aldrig betalat det för en bilförsäkring/månad, låter otroligt mycket 😛
#140 För min farmors del, är det ju för att hon haft körkort så länge, rabatter osv man får och så 🙂
Ok ja det kan säkert ha lite sånt att göra med 🙂
Jag får 400 kr av mamma sedan 100 kr av mommo och sen så jobbar jag på ung omsorg så får jag in 400-500 därifrån så mellan 900-1000 kr varje månad att köpa vad jag vill för ute mat och bio:)
Men jag sparar undan varje månad 600 kr då jag ska till New york i april nästa år :)
Så jag har 300 kr att röra mig med varje månad. Är 15 snart 16.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Som barn fick jag 20kr/vecka. I yngre tonåren fick jag 200kr/månad som skulle räcka till lördagsgodis och diverse kul. Kläder och sånt betalade föräldrarna, men då var det kläder som man behövde inte sånt som man ville ha bara för att. Sen fick jag ju studiebidraget när jag blev 16.
Uppdaterar lite.
Får mitt studiebidrag, sen 1000 kr till och pappa brukar också skicka 2000 tusen varje månad. Så 4000 tusen i månaden. Riktigt nöjd :)
#145 :O
#145 Hade jag fått så mycket hade jag skrikit rakt ut WOHO för att jag skulle äntligen kunna köpa saker jag vill ha, suck ):
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
500 kr per månad har inte eget konto men ska få innan sommarn Så min mamma har pengarna på sitt konto en så länge. Det räcker till djuren bara. :-) men preoriterar inte nej själv alls typ:-) först djur en så länge. Sen till hösten får jag studie bidrag då får jag 1050 :-)
Oj glömde ålder :-) jag är 16 år i sommar 17 år